Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinoinnin rooli linkkinä asiakkaan ja yrityksen välillä ei ole koskaan ollut merkityksellisempi

Globaali kriisi on pakottanut avaamaan silmät uusille keinoille luoda kasvua ja vauhdittanut osaltaan myös markkinoinnin muutosta. Olemme toistuvasti kysyneet itseltämme ja organisaatioltamme, miten toimintaa tulisi muuttaa poikkeustilan aikana ja mitkä muutokset ovat pysyviä, Paula Hernetkoski kirjoittaa.
Paula Hernetkoski artikkelikuva
21.1.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Yksi asia on varma: ennätysvauhtia muuttuva kuluttajakäyttäytyminen muokkaa toimintaympäristöä nopeammin kuin olimme varautuneet. Nopeasti muuttuvat preferenssit, muuttuva vapaa-ajan ja työn käsite sekä muutokset kulutus- ja ostokäyttäytymisessä luovat nopeaa muutostarvetta myös markkinoinnille.

Muutoksen keskellä korostuu tarve vahvistaa markkinoinnin roolia, varmistaa brändin aitous ja haluttavuus sekä ottaa markkinointiprosessissa käyttöön uusia kyvykkyyksiä ja toimintamalleja.

Vahvista markkinoinnin roolia läpi asiakasprosessin 

Kun ymmärretään markkinoinnin rooli linkkinä asiakkaan ja yrityksen välillä, nähdään sen yhä keskeisempi merkitys asiakasymmärryksen ja tätä kautta myös tarjoaman ja asiakaskokemuksen johtamisessa. Nyt jos koskaan on syvennettävä ymmärrystä asiakkaasta ja oltava valmis nopeisiinkin muutoksiin toiminnassa. Markkinointifunktion rooli on ymmärrettävä yhä laaja-alaisemmin asiakaslähtöisen kysynnän luomisen ja kasvun taustalla.

Selkeä markkinointikulttuurin vahvistamisen tarve näkyy myös globaalisti: monet suuret yritykset, jotka olivat siirtäneet panoksia markkinoinnin ulkopuolelle tai jopa lopettaneet varsinaisen markkinointifunktion, alkavat jälleen keskittyä markkinointikulttuurin vahvistamiseen.  Tuore McKinseyn tutkimus kertoo, että yli 80 % globaalien yritysten toimitusjohtajista on sitä mieltä, että markkinoinnin tulisi olla yrityksen vahvin kasvun ajuri juuri nyt, ja markkinointiosaamiseen pitää panostaa. [1]

Varmista brändin haluttavuus ja uskottavuus kohderyhmän silmissä

Sekä suomalaiset että kansainväliset tutkimukset kertovat kuluttajien rapautuvasta brändiuskollisuudesta tai kääntäen kuluttajien halukkuudesta kokeilla uutta. Käyttäytymistä ajavat yhä enemmän sekä käytännölliset syyt (erityisesti digitaalisen ostamisen sujuvuus) että arvo- ja asennepohjaiset motiivit.  PwC:n viime vuonna julkaiseman analyysin mukaan vaikutukset saattavat olla merkittäviä myös pitkällä tähtäimellä, kun jo muutaman kuukauden eristäytymisen jälkeen 50 % kuluttajista oli lähtenyt kokeilemaan uusia brändejä tai tuotteita.[2]

Mitä paremmin asiakkaasi ymmärtävät millaisia arvoja ja asenteita brändisi edustaa, sitä helpompi heidän on sitoutua siihen. Poikkeustilanne on vahvistanut erityisesti ihmisten suhtautumista vastuullisuuteen: Sanoman vuonna 2020 tekemän kyselytutkimuksen mukaan lähes puolet kuluttajista kiinnittää nykyisin enemmän huomiota vastuullisuuteen ja kaksi kolmesta toivoo yrityksiltä konkreettisia vastuullisuustekoja puheiden sijaan.

Poikkeustilanteen vaikutus vastuullisuusasenteisiin

”Jos mietitään suhdettasi vastuullisuuteen, onko sen merkitys muuttunut nyt poikkeustilanteen jälkeen, kun teet ostopäätöksiä tai hankintoja?”

Poikkeustilanteen vaikutus vastuullisuusasenteisiin.png
Lähde: Koronan vaikutukset suomalaiseen kuluttajaan – Sanoma 07/2020


Olennaista on toki tarkentaa, mitä vastuullisuus tarkoittaa omalla toimialalla, ja mihin yrityksellä on mahdollisuus aidosti reagoida. Kuluttajan näkökulmasta vastuullisuus voi tarkoittaa esimerkiksi eettisyyttä, läpinäkyvyyttä, luotettavuutta, vastuunkantoa, rehellisyyttä, hyviä työoloja ja ympäristöystävällisyyttä. Tänä päivänä se tarkoittaa yhä enemmän myös reagointikykyä globaalin kriisin aiheuttamiin muutoksiin ihmisten arjessa esimerkiksi hyvinvoinnin tai yhteisöllisyyden osalta. [3]

Johda datalla, reagoi nopeasti

Sen lisäksi, että markkinoinnin rooli vahvistuu, työn tekemisen tavat muuttuvat. Muutoksessa ei niinkään ole se, millaisten asioiden ympärillä markkinoinnin työtä tehdään, vaan muutosta vaativat lähinnä kyvykkyydet ja toimintamallit.

McKinsey on luonut käytännönläheisen viitekehyksen markkinoinnin osa-alueiden tarkasteluun. [4]

Elementit ovat tuttuja, mutta uusina kyvykkyyksinä nousevat esiin ennen kaikkea joustavuus ja asiakaslähtöisyys sekä asiakastiedon monipuolisempi ja nopeampi hyödyntäminen suunnittelussa aina strategiasta asiakaskokemuksen jatkuvaan kehittämiseen. Samalla tarvitaan dataa tukemaan vahvemmin tekemistä, yhä laajempi osaajien verkosto organisaation sisällä ja ulkopuolella sekä organisaatiokulttuuri, joka rakentuu asiakaskokemuksen ympärille yli yksikkörajojen.

Modernin markkinoinnin malli
Malli: McKinsey, Modern marketing: What it is, what it isn’t, and how to do it

 

Markkinoinnin uudet kyvykkyydet Markkinoinnin uudet mahdollistajat
Tiedolla ohjattu strategiatyö, herkkyys kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin, joustavuus reagoida tarvittaessa nopeasti. Asiakaskeskeinen organisoituminen, jossa markkinoinnilla on keskeinen rooli kasvun mahdollistajana.
Jatkuvuus ja reaktiivisuus luovassa sisällöntuotannossa: testaa-opi-mukauta Eri toimintoja yhdistävä tiimi, joka testaa ja oppii nopeasti, jolla on valtuudet päätöksiin ja selkeät KPI:t.

 

Monikanavainen mediasuunnittelu, joka huomioi kunkin kanavan ainutlaatuiset vahvuudet ja kytkeytyy saumattomasti asiakaspolkuun. Strategia osaamisen rekrytointiin, koulutukseen ja kehittymiseen sekä verkostojen ylläpitoon ”best-in-class” -asiantuntemuksen hankkimiseksi
Datalla ohjattu personoitu asiakaskokemus, jossa hyödynnetään dataa kaikista kohtaamisista ja varmistetaan näin merkityksellinen kommunikaatio. 360-asteen näkymä asiakasdataan ja teknologia, joka mahdollistaa sen hyödyntämisen yhtenäisen asiakaskokemuksen taustalla.
Kokonaisvaltainen tapa mitata markkinointi-investoinnin tuottoa, kaikki toimenpiteet huomioiden.  
Tuotekehityksen integrointi prosessiin yhtenäisen kuluttajakokemuksen varmistamiseksi.  


Keinot joustavat, tavoitteet ohjaavat

Nopea muutosvauhti vaatii joustavuutta ja reagointikykyä. Jotta pystyt reagoimaan suunnitelmallisesti, tavoitteiden tulee olla kirkkaat ja ne on kommunikoitava avoimesti sekä yrityksen sisällä että kumppaniverkostossa.

Kun tavoitteet ovat selvät, myös kumppanien on mahdollista reagoida nopeasti. Me Sanomalla uskomme joustavaan toimintamalliin, ja rakennamme aktiivisesti kyvykkyyksiä, jotka kasvattavat ymmärrystä markkinointiviestinnän toimivuudesta, tukevat toimenpiteitä datalla sekä luovat brändeille mahdollisuuksia kasvattaa arvoaan kohderyhmiensä silmissä luovan kommunikoinnin keinoin.

Kirjoittaja toimii Sanoman toimistosuhteista vastaavana johtajana.

Lähteet:

[1] Five more COVID-19 Marketing Trends for “the new normal” of constant change (WARC 2020) sekä Modern marketing: What it is, what it isn’t, and how to do it (McKinsey 2020)

[2] Evolving priorities: COVID-19 rapidly reshapes consumer behavior  (PwC 2020)

[3] Sanoman vastuullisuustutkimus. Käsi ylös, jos haluat tietää, miten vastuullisuudesta kannattaa viestiä

[4] Modern marketing: What it is, what it isn’t, and how to do it (McKinsey 2020)

 

Tagit

Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland