Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.
31.5.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Yhä useampi kuluttaja joutuu harkitsemaan ostokäyttäytymistään enemmän. Myös ne harkitsevat, joiden ei ole välitön pakko. Hinnan korostaminen on kuitenkin yksinkertaistuksena liian helppo. Kun hinnan merkitys ostopäätöksissä kasvaa, voimistuu samalla brändin arvon merkitys hinnan perusteena. Nyt jos koskaan on paneuduttava siihen, miten luoda arvoa – mistä eri kohderyhmät ovat valmiita maksamaan, millä on merkitystä kategoriassa ja millaisella arvolla luodaan kilpailuetua?

Vaikka hintaa ajatellaan usein absoluuttisena suureena ja rationaalisena päätöksentekokriteerinä, on se kaikkea muuta. Hinta on merkittävässä roolissa siinä tunnetilassa, minkä brändi herättää. Hintapäätös pohjaa voimakkaasti intuitiiviseen, tiedostomattomaan päätöksentekoon, vaikka selitämme päätöksen usein jälkikäteen itsellemme rationaalisesti. Edullinen hinta merkitsee samalle henkilölle yhdessä kontekstissa vastuutonta kuluttamista, toisessa edullista löytöä, kolmannessa heikkoa laatua.

Warren Buffettin kuuluisat sanat kuvaavat tilannetta hyvin: ”Price is what you pay, value is what you get”. Oli kyse sitten kahvin tai television hankinnasta, valmius maksaa perustuu tyypillisesti hyvin tunnepitoisiin arvioihin tuotteen tai palvelun merkityksestä ja hyödyistä. Millaista statusta, palveluelämystä tai kestävyyttä brändi edustaa? Voinko siihen luottaa pidemmällä aikavälillä? Edustaako se arvomaailmaani? Helpottaako se arkeani? Mitä muut siitä ajattelevat, kuulunko joukkoon?

Markkinointiviestinnällä on merkittävä rooli näiden lupausten kommunikoinnissa. Kantarin 350 brändiä kattavan, vuosina 2003−2010 tehdyn globaalin tutkimuksen mukaan pitkäjänteinen, tutkitusti harkintaa ja preferenssiä kasvattava brändimainonta vähentää merkittävästi kuluttajan hintaherkkyyttä, mahdollistaen näin hinnankorotukset ilman pelkoa kysynnän laskusta*. Mainonnan nopeasta vaikutuksesta on samoin etua, kun kilpailu kuluttajan euroista kiristyy: mainonta muistuttaa brändistä, sen kilpailueduista ja käyttökokemuksesta ja lujittaa näin valintaa ohi kilpailijan, vaikka hintapiste olisi korkeampi.

Globaalisti puhutaan paljon siitä, että hinnan roolia on korostettava tänä vuonna yhä enemmän markkinoinnin työkalupakissa. Kyse on toki aidosti ostovoiman heikkenemisestä, hintakilpailun kiristymisestä sekä vaateesta läpinäkyvyyteen hintaviestinnässä. Samalla kyse on pohjimmiltaan kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämisestä. Keskusteluun on noussut ainakin seitsemän kriittistä teemaa.

Ymmärrä, mistä brändin arvo syntyy

Valmius maksaa tietty hinta on voimakkaasti tunnepitoinen päätös. Selvitä, mistä kuluttaja oikeastaan maksaa brändissä suhteessa kategorian muihin pelureihin tai mahdollisiin substituutteihin. Millainen on tuotteen tai palvelun hintajousto eri kuluttajaryhmissä ja ennen kaikkea: mitä tulisi tehdä lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä, jotta brändin hintapositio lujittuisi? Millaisten käyttökokemusten tai mielikuvien varaan brändin arvo rakentuu? Miten se erottuu muista?  Markkinointiviestintä auttaa varmistamalla, että brändi pysyy kategorian harkintaryhmässä, on tuttu − tunnettu, ymmärrettävä ja näin helppo ostaa − sekä kommunikoi arvoa ja erottuvuutta.

Anna vaihtoehtoja

Onko tarpeen korottaa hintaa ydintuotteelle vai voitko sen sijaan antaa vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi maksullinen kuljetus, lisäpalvelut tai uudet pakkauskoot? Kuluttaja päättää itse mistä haluaa maksaa. Tämä konkretisoi eri palvelujen ja tuote-elementtien arvon ja luo vaihtoehtoja eri kuluttajaryhmille. Selvitä kuitenkin ensin mitkä tuote- ja palveluelementit koetaan niin kriittisiksi osiksi ydintuotetta, että ilman niitä menetämme asiakkaita tai ainakin uskottavuutta lyhyellä tähtäimellä.

Pienennä ostamisen riskiä

Valmius maksaa kasvaa, kun koettu riski pienenee. Lupaako tuote kestävää arvoa ja pitkää käyttöikää? Legopalikat, Gore-Tex-tuotteet ja lapsen mukana kasvavat lastenrattaat ovat hyviä esimerkkejä. Voitko tarjota korjauspalvelua tuotteen käyttöiän kasvattamiseen tai pienentää ostohetken riskin tunnetta joustavin takuuehdoin? Eräs autovalmistaja takasi palautusoikeuden autolle, jos ostaja jää työttömäksi vuoden sisällä ostohetkestä.

Tunnista tarvehetket

Ymmärrä, missä tilanteessa kategoria on relevantein tai milloin se on vaikea korvata muilla. Innovoi uusia palveluja hetkiin, joihin kuluttaja on valmis investoimaan, kuten juhlakauteen tai isoihin elämänmuutoksiin. Voitko lisätä kiinnostusta niukkuudella, erikoiserillä tai eksklusiivisilla eduilla? Varmista kiinnostus brändiä kohtaan markkinointiviestinnällä hyvissä ajoin ja aktivoi h-hetken alla. Sitouta myöhemmin lisäpalveluilla ja tuoteryhmän laajennuksilla.

Muuta vertailuryhmää – kasvata hintajoustoa

Kategorioiden välissä piilee merkittäviä kasvun mahdollisuuksia. Kategorian totuttuja rajoja laajentamalla voidaan yhdistää erilaisia tarpeita ja parhaimmillaan luodaan täysin uusia kilpailuetuja, mihin kategorian kilpailijat eivät ainakaan nopeasti pysty reagoimaan. Esimerkki helppoudesta ja laadusta löytyy päivittäistavarakaupasta: M&S Dine in -konsepti loi aikanaan uuden kategorian kaupan valmisaterioiden ja ravintolan take away -annosten väliin ja nosti näin merkittävästi kuluttajan valmiutta maksaa. Nyt tämä grocerant-trendi on rantautunut myös Suomeen.

Innovoi keinoja kasvattaa ostouseutta

Hyödynnä asiakasohjelmia ja sitouttavaa viestintää uusintaostojen aktivointiin. Tunnista uusia jakelutiemahdollisuuksia ja innosta mainonnassa uusiin käyttötapoihin totuttujen rinnalla. Palkitse sitoutumisesta. Etsi keinoja myös tuote- ja palvelukehityksen kautta, esimerkiksi pienillä palveluinnovaatioilla, jotka helpottavat kuluttajan arkea tai nopeuttavat tuotteen käyttöönottoa.

Älä nakerra kannattavuutta tarjousmainonnalla

Tarjouskampanjoilla saadaan aikaan näennäisen nopea myynnin nousu, mutta teho on hyvin usein illuusio.  Yleensä aito lisämyynti on todella vähäistä, sillä tarjoushinnalla ostetusta määrästä valtaosa korvaa olemassa olevaa myyntiä: annat alennuksia ihmisille, jotka olisivat ostaneet joka tapauksessa tai ostaisivat ensi viikolla. Saatat myös kannibalisoida yhden kanavan alennuksilla muita kanavia. Jatkuvat tarjouskampanjat vähentävät katetta, heikentävät hinnoittelukykyä ja alentavat brändin arvoa. Tutkimusyritys Nielsenin arvion mukaan jopa 84 % tarjouskampanjoista vähentää kannattavuutta**. Jos käytät tarjouskampanjoita, palkitse sitoutumisesta ja varmista, että aktivoit uusia asiakkaita ja uutta myyntiä tai tuet esimerkiksi voimakkaasti kilpailullisen sesongin markkinaosuuden kasvua.

Ostovoimasta ja hintaviestinnästä puhuttaessa on myös muistettava, että vaikka varovaisuus leimaa suomalaisten ostokäyttäytymistä, nähdään ostovoimassa vahvaa polarisoitumista: siinä missä 68 % suomalaisista on aiempaa varovaisempi ostopäätöksissään, lähes kolmannes kertoo, etteivät kulutustottumukset ole viime aikoina juurikaan muuttuneet. Yli kolmannes esimerkiksi ostaa ravintola- ja kahvilapalveluita kuten aiemminkin***.

Hintastrategia onkin asiakasymmärrystyötä parhaimmillaan: sen ymmärtämistä, mikä luo arvoa nykyisille ja potentiaalisille uusille asiakkaille. Tämä vaatii sinnikkyyttä erilaisten asiakasryhmien tarpeiden ymmärtämisessä – mikä on merkityksellistä eri segmenteissä – ja usein myös tiukkoja päätöksiä siitä, minkä segmenttien tarpeita haluamme ylipäänsä palvella. Jokainen brändi on merkitykseltään jotain hyödykkeen ja statussymbolin välillä. Kyse onkin ennen kaikkea erottuvuudesta. Aidosti erottuvia tuotteita ja palveluita on hankalampi korvata ja näin hintaherkkyyskin laskee.     

Kirjoittaja vastaa Sanomalla B2B-myynnin kehitysjohtajana muun muassa asiakaslähtöisestä toimintamallista ja strategiaa tukevasta osaamisen kehittämisestä. Hän innostuu Lidl-löydöistä, panostaa mielellään hyviin viineihin ja ostaa usein käytettynä.

Lähteet:

*Raising prices? How advertising strengthens your brand’s pricing power, WARC Exclusive, (September 2022)
**Les Binet, Marketing planning in turbulent times (2022)
***Lähde: Sanoman Kulutuspulssi IV (04/2023)

Tagit

Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

    Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    28.9.2023
    Lue lisää
  • Kuinka päivittää sisustusta edullisesti mutta kestävästi?

    Glorian kodin päätoimittaja Venla Kujakallio pohtii, miten sisustustrendit näkyvät ja toteutuvat epävarmoina aikoina.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä
    Julkaistu
    26.9.2023
    Lue lisää
  • Sanomista vastuullisuudesta -podcast tarjoaa vinkkejä ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa

    Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Juontaja Hanna Kinnunen jututtaa vastuullisuustyön ammattilaisia muun muassa sosiaalisesta vastuusta, viherpesusta sekä muodin, logistiikan ja elintarviketuotannon ympäristövaikutuksista.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • "Sosiaalisesta vastuusta voi rakentaa kilpailutekijän, joka kasvattaa yrityksen arvoa”

    Sus+Com Agencyn perustaja Mari Haaviston mukaan yrityksissä huomioidaan ympäristövastuu ja taloudellinen vastuu jo kohtuullisen hyvin, mutta sosiaalinen vastuu on vielä lapsenkengissä.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • ”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”

    Isona logistiikkayrityksenä Postin tulee olla mukana ja näyttää suuntaa vastuullisuustyössä, kertoo Posti-konsernin brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Anna Salmi Sanomista vastuullisuudessa -podcastissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • Vahvista kuntasi työnantajamielikuvaa markkinointiviestinnän keinoin

    Kunnat tarjoavat monipuolisia tehtäviä ja mielenkiintoisia haasteita monien eri alojen ammattilaisille. Joskus oikeiden osaajien saatavuus ja tavoittaminen voi kuitenkin aiheuttaa haasteita, kirjoittaa Nina Bemeleit.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    15.9.2023
    Lue lisää
  • Sinun kampanjastasi seuraava kasvutarina?

    Haastavassa taloustilanteessa markkinointi on tärkeämpää kuin koskaan, toteaa Sanoman Varsinais-Suomen aluemyynnin johtaja Sami Elmeranta.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    5.9.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnista vipua myynnin kasvuun

    Tunnetko asiakkaasi ja tiedätkö, miten saat heidät ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi? Sanoman Pohjanmaan aluemyynnin johtaja Sammo Hyttilä vinkkaa keinoja, joilla sinut muistetaan, kun kuluttajat miettivät ostopäätöksiään.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    29.8.2023
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • "Nykyaikaa vaivaa hätäisyys ja pikavoittojen hakeminen"

    Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme tutustumaan mediatoimistojen ammattilaisten näkemyksiin. ToinenPHD:n markkinointiarkkitehti Karla Frisk-Hietalahti uskoo vahvan brändin voimaan ja muistettavuuteen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    22.8.2023
    Lue lisää
  • Työnantajamielikuvan vaikutus rekrymarkkinoilla on nyt suurempi kuin koskaan

    Työnhakijat tunnistavat arvonsa ja työpaikoilta vaaditaan paljon. Tämän päivän hakijakeskeisissä rekrytoinneissa menestyminen vaatii yrityksiltä paukkuja olla esillä, toimia arvojensa mukaan ja kertoa siitä kiinnostavasti, kirjoittaa aluemyyntijohtaja Marjaana Vilponen.

    Tagit

    Työnantajamielikuva Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    16.8.2023
    Lue lisää
  • Kuka teillä vie parempaa asiakaskokemusta käytäntöön?

    Dagmarin Business Director Emma Lehtovaara kertoo, miten asiakaskokemuksen parantaminen viedään sanoista tekoihin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    14.8.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland