Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.
31.5.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Yhä useampi kuluttaja joutuu harkitsemaan ostokäyttäytymistään enemmän. Myös ne harkitsevat, joiden ei ole välitön pakko. Hinnan korostaminen on kuitenkin yksinkertaistuksena liian helppo. Kun hinnan merkitys ostopäätöksissä kasvaa, voimistuu samalla brändin arvon merkitys hinnan perusteena. Nyt jos koskaan on paneuduttava siihen, miten luoda arvoa – mistä eri kohderyhmät ovat valmiita maksamaan, millä on merkitystä kategoriassa ja millaisella arvolla luodaan kilpailuetua?

Vaikka hintaa ajatellaan usein absoluuttisena suureena ja rationaalisena päätöksentekokriteerinä, on se kaikkea muuta. Hinta on merkittävässä roolissa siinä tunnetilassa, minkä brändi herättää. Hintapäätös pohjaa voimakkaasti intuitiiviseen, tiedostomattomaan päätöksentekoon, vaikka selitämme päätöksen usein jälkikäteen itsellemme rationaalisesti. Edullinen hinta merkitsee samalle henkilölle yhdessä kontekstissa vastuutonta kuluttamista, toisessa edullista löytöä, kolmannessa heikkoa laatua.

Warren Buffettin kuuluisat sanat kuvaavat tilannetta hyvin: ”Price is what you pay, value is what you get”. Oli kyse sitten kahvin tai television hankinnasta, valmius maksaa perustuu tyypillisesti hyvin tunnepitoisiin arvioihin tuotteen tai palvelun merkityksestä ja hyödyistä. Millaista statusta, palveluelämystä tai kestävyyttä brändi edustaa? Voinko siihen luottaa pidemmällä aikavälillä? Edustaako se arvomaailmaani? Helpottaako se arkeani? Mitä muut siitä ajattelevat, kuulunko joukkoon?

Markkinointiviestinnällä on merkittävä rooli näiden lupausten kommunikoinnissa. Kantarin 350 brändiä kattavan, vuosina 2003−2010 tehdyn globaalin tutkimuksen mukaan pitkäjänteinen, tutkitusti harkintaa ja preferenssiä kasvattava brändimainonta vähentää merkittävästi kuluttajan hintaherkkyyttä, mahdollistaen näin hinnankorotukset ilman pelkoa kysynnän laskusta*. Mainonnan nopeasta vaikutuksesta on samoin etua, kun kilpailu kuluttajan euroista kiristyy: mainonta muistuttaa brändistä, sen kilpailueduista ja käyttökokemuksesta ja lujittaa näin valintaa ohi kilpailijan, vaikka hintapiste olisi korkeampi.

Globaalisti puhutaan paljon siitä, että hinnan roolia on korostettava tänä vuonna yhä enemmän markkinoinnin työkalupakissa. Kyse on toki aidosti ostovoiman heikkenemisestä, hintakilpailun kiristymisestä sekä vaateesta läpinäkyvyyteen hintaviestinnässä. Samalla kyse on pohjimmiltaan kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämisestä. Keskusteluun on noussut ainakin seitsemän kriittistä teemaa.

Ymmärrä, mistä brändin arvo syntyy

Valmius maksaa tietty hinta on voimakkaasti tunnepitoinen päätös. Selvitä, mistä kuluttaja oikeastaan maksaa brändissä suhteessa kategorian muihin pelureihin tai mahdollisiin substituutteihin. Millainen on tuotteen tai palvelun hintajousto eri kuluttajaryhmissä ja ennen kaikkea: mitä tulisi tehdä lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä, jotta brändin hintapositio lujittuisi? Millaisten käyttökokemusten tai mielikuvien varaan brändin arvo rakentuu? Miten se erottuu muista?  Markkinointiviestintä auttaa varmistamalla, että brändi pysyy kategorian harkintaryhmässä, on tuttu − tunnettu, ymmärrettävä ja näin helppo ostaa − sekä kommunikoi arvoa ja erottuvuutta.

Anna vaihtoehtoja

Onko tarpeen korottaa hintaa ydintuotteelle vai voitko sen sijaan antaa vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi maksullinen kuljetus, lisäpalvelut tai uudet pakkauskoot? Kuluttaja päättää itse mistä haluaa maksaa. Tämä konkretisoi eri palvelujen ja tuote-elementtien arvon ja luo vaihtoehtoja eri kuluttajaryhmille. Selvitä kuitenkin ensin mitkä tuote- ja palveluelementit koetaan niin kriittisiksi osiksi ydintuotetta, että ilman niitä menetämme asiakkaita tai ainakin uskottavuutta lyhyellä tähtäimellä.

Pienennä ostamisen riskiä

Valmius maksaa kasvaa, kun koettu riski pienenee. Lupaako tuote kestävää arvoa ja pitkää käyttöikää? Legopalikat, Gore-Tex-tuotteet ja lapsen mukana kasvavat lastenrattaat ovat hyviä esimerkkejä. Voitko tarjota korjauspalvelua tuotteen käyttöiän kasvattamiseen tai pienentää ostohetken riskin tunnetta joustavin takuuehdoin? Eräs autovalmistaja takasi palautusoikeuden autolle, jos ostaja jää työttömäksi vuoden sisällä ostohetkestä.

Tunnista tarvehetket

Ymmärrä, missä tilanteessa kategoria on relevantein tai milloin se on vaikea korvata muilla. Innovoi uusia palveluja hetkiin, joihin kuluttaja on valmis investoimaan, kuten juhlakauteen tai isoihin elämänmuutoksiin. Voitko lisätä kiinnostusta niukkuudella, erikoiserillä tai eksklusiivisilla eduilla? Varmista kiinnostus brändiä kohtaan markkinointiviestinnällä hyvissä ajoin ja aktivoi h-hetken alla. Sitouta myöhemmin lisäpalveluilla ja tuoteryhmän laajennuksilla.

Muuta vertailuryhmää – kasvata hintajoustoa

Kategorioiden välissä piilee merkittäviä kasvun mahdollisuuksia. Kategorian totuttuja rajoja laajentamalla voidaan yhdistää erilaisia tarpeita ja parhaimmillaan luodaan täysin uusia kilpailuetuja, mihin kategorian kilpailijat eivät ainakaan nopeasti pysty reagoimaan. Esimerkki helppoudesta ja laadusta löytyy päivittäistavarakaupasta: M&S Dine in -konsepti loi aikanaan uuden kategorian kaupan valmisaterioiden ja ravintolan take away -annosten väliin ja nosti näin merkittävästi kuluttajan valmiutta maksaa. Nyt tämä grocerant-trendi on rantautunut myös Suomeen.

Innovoi keinoja kasvattaa ostouseutta

Hyödynnä asiakasohjelmia ja sitouttavaa viestintää uusintaostojen aktivointiin. Tunnista uusia jakelutiemahdollisuuksia ja innosta mainonnassa uusiin käyttötapoihin totuttujen rinnalla. Palkitse sitoutumisesta. Etsi keinoja myös tuote- ja palvelukehityksen kautta, esimerkiksi pienillä palveluinnovaatioilla, jotka helpottavat kuluttajan arkea tai nopeuttavat tuotteen käyttöönottoa.

Älä nakerra kannattavuutta tarjousmainonnalla

Tarjouskampanjoilla saadaan aikaan näennäisen nopea myynnin nousu, mutta teho on hyvin usein illuusio.  Yleensä aito lisämyynti on todella vähäistä, sillä tarjoushinnalla ostetusta määrästä valtaosa korvaa olemassa olevaa myyntiä: annat alennuksia ihmisille, jotka olisivat ostaneet joka tapauksessa tai ostaisivat ensi viikolla. Saatat myös kannibalisoida yhden kanavan alennuksilla muita kanavia. Jatkuvat tarjouskampanjat vähentävät katetta, heikentävät hinnoittelukykyä ja alentavat brändin arvoa. Tutkimusyritys Nielsenin arvion mukaan jopa 84 % tarjouskampanjoista vähentää kannattavuutta**. Jos käytät tarjouskampanjoita, palkitse sitoutumisesta ja varmista, että aktivoit uusia asiakkaita ja uutta myyntiä tai tuet esimerkiksi voimakkaasti kilpailullisen sesongin markkinaosuuden kasvua.

Ostovoimasta ja hintaviestinnästä puhuttaessa on myös muistettava, että vaikka varovaisuus leimaa suomalaisten ostokäyttäytymistä, nähdään ostovoimassa vahvaa polarisoitumista: siinä missä 68 % suomalaisista on aiempaa varovaisempi ostopäätöksissään, lähes kolmannes kertoo, etteivät kulutustottumukset ole viime aikoina juurikaan muuttuneet. Yli kolmannes esimerkiksi ostaa ravintola- ja kahvilapalveluita kuten aiemminkin***.

Hintastrategia onkin asiakasymmärrystyötä parhaimmillaan: sen ymmärtämistä, mikä luo arvoa nykyisille ja potentiaalisille uusille asiakkaille. Tämä vaatii sinnikkyyttä erilaisten asiakasryhmien tarpeiden ymmärtämisessä – mikä on merkityksellistä eri segmenteissä – ja usein myös tiukkoja päätöksiä siitä, minkä segmenttien tarpeita haluamme ylipäänsä palvella. Jokainen brändi on merkitykseltään jotain hyödykkeen ja statussymbolin välillä. Kyse onkin ennen kaikkea erottuvuudesta. Aidosti erottuvia tuotteita ja palveluita on hankalampi korvata ja näin hintaherkkyyskin laskee.     

Kirjoittaja vastaa Sanomalla B2B-myynnin kehitysjohtajana muun muassa asiakaslähtöisestä toimintamallista ja strategiaa tukevasta osaamisen kehittämisestä. Hän innostuu Lidl-löydöistä, panostaa mielellään hyviin viineihin ja ostaa usein käytettynä.

Lähteet:

*Raising prices? How advertising strengthens your brand’s pricing power, WARC Exclusive, (September 2022)
**Les Binet, Marketing planning in turbulent times (2022)
***Lähde: Sanoman Kulutuspulssi IV (04/2023)

Tagit

Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland