Ohjelmallisen ostamisen tuotteistus

Ohjelmallinen ostaminen tuotteistus header

Ohjelmallisen ostamisen tuotteistus

Sanoman verkoston rakenne

Verkostomme koostuu useasta eri sivustosta. Alla listaus kaikista ohjelmallisesti ostettavista domaineista.

Sivustolistaus

Sanoma RON

hs.fi

hyvaterveys.fi

radioaalto.fi

is.fi

soppa365.fi

nelonen.fi

supersaa.fi

vauva.fi

puutarha.net

sanakirja.org

loop.fi

tiede.fi

alypaa.com

helmiradio.fi

hs.fi/perhe (ent. Meidän Perhe ja Vauvan toimituksellinen sisältö)

pelikone.fi

hitmix.fi

is.fi/menaiset.fi

gloria.fi

radiosuomipop.fi etlehti.fi

kodinkuvalehti.fi

radiorock.fi

iltapulu.fi

 

Nämä uudet saitit ovat nyt myös osa Sanoma RONia:
aamulehti.fi satakunnankansa.fi
jamsanseutu.fi rannikkoseutu.fi
janakkalansanomat.fi nokianuutiset.fi
kankaanpaanseutu.fi suurkeuruu.fi
kmvlehti.fi tyrvaansanomat.fi
merikarvialehti.fi valkeakoskensanomat.fi

Mobiiliapplikaatiot

App
App name 
Adform
App name / id  
DV360
App id
Xandr
Alusta
IS

Ilta-Sanomat

Ilta-Sanomat-IS

fi.iltasanomat

fi.iltasanomat

Android

Ilta-Sanomat

Ilta-Sanomat

368549037

368549037

iOS

HS

Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomat

fi.hs.android

fi.hs.android

Android

HS - Helsingin Sanomat

HS - Helsingin Sanomat

380643421

380643421

iOS

Supersää

IS Supersää

IS Supersää

fi.supersaa

fi.supersaa

Android

IS Supersää

IS Supersää

657765123

657765123

iOS

Ruutu

Ruutu

Ruutu

com.thirdpresence.ruutu

com.thirdpresence.ruutu

Android

Ruutu

Ruutu

439840557

439840557

iOS

Verkostomme mainospaikat

Mainospaikkasijoittelumme vaihtelevat sivustoittain. Alla olevassa kuvassa näkyy  esimerkki tyypillisestä sivupohjasta ja mainosten sijoittelusta. Kuvassa esitetään yleisimmin näkyvät mainospaikat.

Sivupohja on myös jaoteltu ylimpiin above the fold -mainospaikkoihin sekä sivustolla alempana sijaitseviin below the fold -paikkoihin.
 

Esimerkki Ilta-Sanomien mainospaikkarakenteesta:

Mainospaikkarakenne

Diilirakenne ja hinnoittelu

Uusi hinnoittelumalli

Olemme yksinkertaistaneet ohjelmallisen hinnoittelumalliamme displayn osalta. Olemme yhdistäneet eri hintapisteitä ja jatkossa eri hintakoreja on kymmenen sijasta viisi. Hinnaston yksinkertaistamisella varaudumme myös evästeiden murenemisen jälkeiseen aikaan, jolloin diileillä tulee olemaan suurempi rooli esimerkiksi datasegmenttejä ostettaessa (vähemmän hintapisteitä=vähemmän diilejä). Nykyisissä datadiileissä olevat hinnat on myös päivitetty. 

uusi hintamalli

Ostaessasi ohjelmallisesti Sanomalta tarvitset pääsääntöisesti vain muutaman diilin koko verkostoon.  Teemme mielellämme ylä- ja alamainospaikoille omat diilinsä fold-tiedon mukaan, jotta ostaminen olisi mahdollisimman yksinkertaista. Ylä- ja alamainospaikat ovat hinnoiteltu erikseen. Kun diilit ovat erillisinä, ei ole tarvetta tehdä fold-kohdennusta enää DSP:n puolella. Myös app-inventaariin teemme tarvittaessa erilliset diilit, mutta ne on myös mahdollista yhdistää muihin diileihin.

Et siis tarvitse asiakaskohtaisia- tai yksittäin hinnoiteltuja diilejä ostaaksesi, vaan asiakaskohtaiset hinnat ovat määriteltynä järjestelmässämme.

Asiakaskohtaisia hinnoittelukategorioita on neljä, joiden mukaan hinnat määräytyvät Sanomatasoisten digipanostuksien mukaan seuraavasti:

PLATINUM GOLD
  • Digipanostukset yli 1 000 000 € / vuosi
  • 25 % alhaisemmat pohjahinnat
  • Digipanostukset yli 650 000 € / vuosi
  • 15 % alhaisemmat pohjahinnat
SILVER BLUE
  • Digipanostukset yli 300 000 € / vuosi

  • 5,4 % alhaisemmat pohjahinnat

  • Kaikille ohjelmallisen ostamisen asiakkaille: sivusto- ja mainosmuotokohtaiset pohjahinnat


Koemme, että palvelemme asiakkaitamme paremmin tarjoamalla eri alennustasot eri volyymeilla ostaville asiakkaille. Jos ostaja ei ole varma mille tasolle oma asiakas kuuluu, asian voi kätevästi tarkistaa osoitteesta programmatic@sanoma.fi.

Display

Display

 

 

 

Mainosmuodot

Ohjelmallisesti ostettavat mainosmuodot:

Paraati Panoraama Boksit Suurtaulut Brändi-formaatit Mobiili Video instream Video outstream Natiivi
980x400 980x120

468x400

160x600

620x891

300x300 VAST VAST 1200x628
970x250 728x90

300x250

140x350

980x552

300x250   VPAID  

980x552

  336x280

200x600

620x620

300x431

     
1600x1150   468x600

300x600

620x253

300x50

     
      250x600 690x300

300x150

     
        640x420

320x50

     
         

320x250

     
         

320x320

     
          480x80      
          600x300      
          300x500      
sivulataukset IS



Sivulataukset laitteittain

Sanomalta voit ostaa mainontaa kaikkiin eri päätelaitteisiin kuten desktopiin, mobiiliselaimiin sekä mobiilisovelluksiin.

Reilusti yli puolet verkostomme mainosnäytöistä tulee mobiilista. Viereisessä kaaviossa esimerkki IS:n sivulatauksista.

paraati-tapetti.png

Paraati + tapetti ohjelmallisesti

Voit ostaa Paraati + tapettia kuva-aineistona koossa 1600x1150px.   Oheisesta PDF:stä näet asemointiohjeet paraati+tapetille, jossa paraati sisällytettynä 1600 x 1150 px tapettiin.

Paraatin asemoinnissa tulee ottaa huomioon, että vasemmalle puolelle tulisi jättää 205 px ja oikealle 415 px tilaa. Paraati + tapetti näkyy IS:n saitilla ja sitä voi ostaa Adformin, DV360:n sekä Xandr:n DSP:illä. Tagin ei tarvitse olla iframe-muodossa!

digikokosivu2.png



Digikokosivu

Voit ostaa digikokosivua Ilta-Sanomiin, Helsingin Sanomiin tai  Sanoma Lifestylen sivustoille. Mainosmuotona voit käyttää 620 x 891 -mainosmuotoa deskariin sekä 300 x 431 -muotoa mobiiliin.

Inventaari löytyy Xandr:n alta ja voit käyttää jo olemassa olevaa Sanoma-diiliä ostamiseen – et siis välttämättä tarvitse uutta diiliä.

Parallax



Parallax

Parallax on nyt ostettavissa myös ohjelmallisesti! Kyseessä on huomiota herättävä formaatti, jossa sen taustakuva pysyy paikallaan suhteessa muuhun sisältöön overlayn rullatessa muun sisällön tahdissa sen yli. Tekniset ohjeet löytyvät täältä. Tätä formaattia varten tarvitset oman erillisen diilin – kysy tiimiltämme lisää.

tarina_kuva.png



Tarina

Tarina on nyt myös ostettavissa myös ohjelmallisesti!  Tässä formaatissa voi hyödyntää somekanavien stories-aineistoja. Tarina on hyvä valinta silloin, kun halutaan luoda tarinallista kerrontaa joko kuvan tai videon avulla. Voit hyödyntää maksimissaan viittä eri video- tai kuva-aineistoa yhdessä materiaalissa. Tsekkaa tarkemmat speksit täältä. Tätä formaattia varten tarvitset oman erillisen diilin – kysy tiimiltämme lisää.

natiivinosto.png

Natiivinosto

Natiivinostoa voit ostaa Ilta-Sanomiin ja Sanoma Lifestylen sivustoille. Hinnoittelu noudattaa ohjelmallisen hintamalliamme. Voit hyödyntää natiivin ostamiseen Adformia, DV360:sta ja Xandr:ia. Tarkista alta tarkemmat tekniset tiedot sekä ohjeet sisällön kirjoittamiseen. 

Haluatko tietää enemmän natiivimainonnasta?

Lue lisää

Tuotenosto


Tuotenosto

Tuotenosto on natiivin kaltainen tuote, joka koostuu natiivinoston tapaan samoista komponenteista (otsikko, kuva, description, CTA, mainostajatieto). Natiivinostosta se eroaa kuitenkin siten, että sen rooli on paljon taktisempi. Formaatista ohjataan sisällön sijasta tuote/tilaussivulle. CTA:n kannattaa olla mahdollisimman ohjaava, kuten "Tilaa tästä" tai "Osta tästä".

Natiivinoston sekä tuotenoston yhteiset speksit ovat tarkistettavissa alta (ostojärjestelmäkohtaisia eroja löytyy).



Natiivinoston ja tuotenoston DSP-kohtaiset tekniset ohjeet
 

Adform DV360 Xandr
Parameters Specs Parameters Specs Parameters Specs
Landing page required Landing page required Landing page required
Headline Max. 80 Long headline Max. 50* Title Max. 80
Description Max. 150 (tuotenostossa ei pakollinen)  Long body text Max 150* Body Text Max. 150 (tuotenostossa ei pakollinen)
Icon image Optional Logo Min 100 x 100 Icon Optional
Thumbnail image 1200 x 628 Thumbnail image

1200 x 628

Image 1200 x 628 
Call to action**

Ei mahdollista asettaa

Call to action** Max. 15 (vain tuotenostossa) Call to action** Max. 20 (vain tuotenostossa)
Brand name required, max. 32 Advertiser name Max. 25 Sponsored by required, max. 32

 

*Suosittelemme jättämään lyhyen otsikon ja lyhyen body textin tyhjäksi, ja käyttämään sen sijaan long headlinea sekä long body textiä.

** CTA näytetään vain tuotenostossa, Adformin osalta sitä ei ole mahdollista itse asettaa vaan käytetään defaultia "lue lisää". Natiivinostossa CTA:ta ei näytetä lainkaan vaikka se olisi DSP:ssä asetettuna (pl. IS app jossa käytetään myös defaultia "lue lisää").

Hyvin tehty natiivinosto käyttää valitulle mediaympäristölle tyypillisiä keinoja ja muistuttaa toimituksellisia nostoja.

Checklist

Muista nämä, kun ostat natiivinostoa!

1. Ohjaa mainos asiakkaan sisältöihin tuotesivun sijaan.

2. Varmista, että lukija päätyy mainoksen otsikon mukaiseen sisältöön.

3. Kirjoita mainoksen sisältö valitun median sisällön mukaiseksi.

4. Muista että keskiössä on kiinnostava sisältö, mainonnan ei kannata olla aktiivisesti myyvää.

5.  Hyödynnä median laajaa tavoittavuutta saadaksesi lisää lukijoita asiakkaan sisällöille.

ikoni

Ohjeita hyvän mainoscopyn kirjoittamiseen

  1. Otsikossa ei käytetä pisteitä.
    Kysymysmerkki, ajatusviiva ja kaksoispiste ovat ok, huutomerkkiä voi käyttää harkitusti.
     
  2. Otsikon ja ingressin tulee olla kieliopillisesti oikein ja hyvää suomea.
    Lyhenteet ja prosenttimerkit kirjoitetaan auki.
     
  3. Emme suosittele tuotenimen käyttöä otsikossa ja ingressissä;
    brändi mainitaan nostossa joka tapauksessa.
     
  4. Kuvan tulee olla mediaympäristön mukainen ja yhteensopiva otsikon kanssa (ei esimerkiksi tuote tai logo).
     
  5. Klikin tulee ohjata artikkelinomaiseen sisältöön, joka on linjassa otsikon ja ingressin kanssa (ei esimerkiksi tuotekatalogiin, yrityksen sivuston etusivulle tai verkkokauppaan).
     
  6. Herätä kiinnostus otsikolla - klikkiotsikoiden aika on jo ohi.

Video

Videomainonta

Voit ostaa Sanomalta ohjelmallisesti joko instream-videomainontaa tai outstream-videomainontaa. Lue lisää video-mainonnasta >

   

Ohjelmallinen Instream videomainonta

Instream-mainonta näkyy videosisältöjen yhteydessä, ostettavissa on kolmea erityyppistä instream-tuotetta:

Lyhyet videosisällöt / Video Premium Efficiency max 20sek

  • preroll I postroll
  • spottipituudet: 0-20sek

  • ISTV, HSTV, Sanoma Lifestyle, Pelikone, Alypää

TV-sisällöt / Ruutu Premium Impact max 60sek

  • pre-roll | mid-roll

  • spottipituudet: 0-60sek

  • Ruutu sisällöt

Ruutu Premium Bumper Ad max 6sek

  • pre-roll | mid-roll | post-roll

  • 0-6sek

  • TV-sisällöt (midroll) ja Lyhyet videosisällöt (pre- ja postroll)

 

Ohjelmallinen Outstream videomainonta

Outstream-mainonta näkyy videosisältöjen ulkopuolella. Ohjelmallisesti voit ostaa artikkelivideota sekä vertikaalivideota, jotka näkyvät artikkelitekstien välissä. 

Mikä?

  • Boksipaikalla pyörivä videomainos
  • Kaikki päätelaitteet
  • Käynnistyy autoplayllä, ilman ääniä
  • Lazy load – mainosnäyttö lasketaan vasta kun mainos näytöllä
  • Maksimipituus: 30 s
  • VAST tai VPAID

Missä?

  • IS, Taloussanomat, HS, Nyt, Sanoma Lifestyle
  • Etusivu, artikkelisivu & listasivu
  • URL-läpinäkyvyys

Aineisto-ohjeet

  • Tiedostomuodot: kutsusta tulee vain MP4-tiedosto - muut tiedostomuodot on kytkettävä omasta mainonnanhallinnasta pois (instream)
  • MP4 tai MOV (H.264)(outstream)
  • Kuvasuhde: 16:9 (instream), artikkelivideossa käy kaikki kuvasuhteet
  • Äänentasot: EBU R128 -standardin mukaisesti -23 LUFS
  • Min. bitrate: 1 800 kbps tai parempi
  • Paino: 50 mb (instream) ja 4 mb (outstream)
  • Pituus: 60sek (instream) ja 30sek (outstream)
  • Koko: vähintään 720p
  • Frame rate: 25 kuvaa sekunnissa
  • Tagien tulee olla SSL (HTTPS) yhteensopivia
  • VAST 2.0 -kutsu ei saa sisältää VPAID-aineistoja (pl. Outstream)

Voit tarkistaa video-aineistosi äänenvoimakkuuden Audiotesterin avulla >

Kohdentaminen

Ohjelmallinen ostaminen kohdentaminen

Data

Lähes kaikki sanoman datasegmentit ovat ostettavissa myös ohjelmallisesti.
Tutustu myynnissä oleviin segmentteihimme > 

Kontekstipaketit

Voit kohdentaa ohjelmallisesti myös erilaisiin sivustoihin ja osioihin. Alla on muutama esimerkki kohdennettavissa oleviin paketteihimme. Näiden lisäksi voimme tehdä myös räätälöityjä kontekstipaketteja. Kontekstipakettia varten voit pyytää erillistä diiliä.

  • Autot
  • Matkailu
  • Rekry
  • BtoB
  • Urheilu
  • Viihde
  • Edelläkävijät
  • Verkko-ostajat
  • Puutarha
  • Sisustaminen
  • Koti
  • Lapsiperheet
  • Ruoka
  • Muoti ja kauneus
  • Naiset
  • Nuoret
  • Nuoret naiset
  • Hyvinvointi ja terveys
Kohdentaminen


Kohdenna videomainokset ohjelmasisällön mukaan!

Videomainontaa on mahdollista kohdentaa Ruudun ohjelmasisällön mukaan, alla oleviin teemoihin:

  • Koti
  • Hyvinvointi
  • Matkailu
  • Ruoka
  • Urheilu
  • Perhe

Huomioithan että teemojen sisältämä mainoskapasiteetti vaihtelee Ruudun ohjelmiston mukaan. Suosittelemme teemojen käyttöä pitkäaikaiseen tekemiseen, ja osana muuta kampanjointia.

Ohjelmallisen tiimiltä voit pyytää teemakohtaiset diilit, joilla pääset ostamaan haluamasi teeman ohjelmia.

Teemojen lisäksi voit ostaa mainontaa myös suoraan haluamaasi ohjelmaan kohdennettuna. Ohjelmakohtaista ostamista suosittelemme lähinnä isojen ilmiöohjelmien yhteyteen, joissa mainoskapasiteettia on enemmän.

kohdentaminen ohjelmallinen teemat.JPG