Ohjelmallisen ostamisen tuotteistus

Ohjelmallinen ostaminen tuotteistus header

Ohjelmallisen ostamisen tuotteistus

Sanoman verkoston rakenne

Sanoman verkoston rakenne

Verkostomme koostuu useasta eri sivustosta. Alla listaus kaikista ohjelmallisesti ostettavista domaineista.

Sivustolistaus

High interest

High volume

Is.fi/taloussanomat

hs.fi

gloria.fi

puutarha.net

oikotie.fi

is.fi

helmiradio.fi

radiorock.fi

is.fi/digitoday

huuto.net

hyvaterveys.fi

sanakirja.org

hintaseuranta.fi

hs.fi/nyt

vauva.fi

radiosuomipop.fi

etlehti.fi

kodinkuvalehti.fi

loop.fi

taukopelit.fi

meidanperhe.fi

alypaa.com

metro.fi

hitmix.fi

menaiset.fi

autotie.fi

nelonen.fi

 
 

soppa365.fi

pelikone.fi

 


Sivustot on jaettu kahteen eri hinnoittelukategoriaan: high interest ja high volume, joista high interest sivustot ovat hieman kalliimpia ja tarkemman kohderyhmän sivustoja. High volume kategoria sisältää suurimman voluumin sivustomme ja on edullisempi hintatasoltaan.

Mobiiliapplikaatiot

Sovellus

App ID

App Nimi

Alusta

Iltasanomat

fi.iltasanomat

Ilta-Sanomat

Android

368549037

Ilta-Sanomat

iOS

e61f3105-f7a9-4c00-94aa-3a05d7a1bd58

Ilta-Sanomat

Windows phone

Helsingin Sanomat

fi.hs.android

Helsingin Sanomat

Android

380643421

HS - Helsingin Sanomat

iOS

fi.hs

Unknown

iOS

84420686-f810-47a7-9861-866b846971d1

Helsingin Sanomat

Windows phone

Supersää

fi.supersaa

IS Supersää

Android

fi.iltasanomat.saa

IS Supersää

iOS

ed5be861-492e-42b1-a34a-1fc27eb1d584

Supersää

Windows phone

Oikotie

fi.oikotie.asunnot.myytavat

Oikotie Myytävät Asunnot

Android

fi.oikotie.asunnot.vuokrattavat

Oikotie Vuokrattavat Asunnot

Android

 

Verkostomme mainospaikat

Mainospaikkasijoittelumme vaihtelevat sivustoittain. Alla olevassa kuvassa näkyy  esimerkki tyypillisestä sivupohjasta ja mainosten sijoittelusta. Kuvassa esitetään yleisimmin näkyvät mainospaikat.

Sivupohja on myös jaoteltu ylimpiin above the fold -mainospaikkoihin sekä sivustolla alempana sijaitseviin below the fold -paikkoihin.
 

Mainospaikkarakenteet, etusivu ja artikkelisivu

Mainospaikkarakenne desktop ja mobiili

Diilirakenne ja hinnoittelu

Ohjelmallisen ostamisen hinnoittelu

Diilirakenne ja hinnoittelu

Ostaessasi ohjelmallisesti Sanomalta tarvitset pääsääntöisesti vain muutaman diilin koko verkostoon.  Teemme mielellämme ylä- ja alamainospaikoille omat diilinsä fold-tiedon mukaan, jotta ostaminen olisi mahdollisimman yksinkertaista. Ylä- ja alamainospaikat ovat hinnoiteltu erikseen. Kun diilit ovat erillisinä, ei ole tarvetta tehdä fold-kohdennusta enää DSP:n puolella. Myös app-inventaariin teemme tarvittaessa erilliset diilit, mutta ne on myös mahdollista yhdistää muihin diileihin.

Et siis tarvitse asiakaskohtaisia- tai yksittäin hinnoiteltuja diilejä ostaaksesi, vaan asiakaskohtaiset hinnat ovat määriteltynä järjestelmässämme.

Asiakaskohtaisia hinnoittelukategorioita on neljä, joiden mukaan hinnat määräytyvät Sanomatasoisten digipanostuksien mukaan seuraavasti:

PLATINUM GOLD
  • Digipanostukset yli 1 000 000 € / vuosi
  • 25 % alhaisemmat pohjahinnat
  • Digipanostukset yli 650 000 € / vuosi
  • 15 % alhaisemmat pohjahinnat
SILVER BLUE
  • Digipanostukset yli 350 000 € / vuosi

  • 5,4 % alhaisemmat pohjahinnat

  • Kaikille ohjelmallisen ostamisen asiakkaille:
    • sivusto ja mainosmuotokohtaiset pohjahinnat


Koemme, että palvelemme asiakkaitamme paremmin tarjoamalla eri alennustasot eri volyymeilla ostaville asiakkaille. Jos ostaja ei ole varma mille tasolle oma asiakas kuuluu, asian voi kätevästi tarkistaa osoitteesta programmatic@sanoma.fi.

Myös instream-videossa on olemassa nämä neljä eri hinnoittelukategoriaa. Siellä tason määrittää asiakkaan kulloinkin voimassa olevan vuosisopimuksen TV/video-alennus.

Display

Display

Display

Mainosmuodot

Ohjelmallisesti ostettavat mainosmuodot:

Paraati Panoraama Boksit Suurtaulut Brändiformaatit Mobiili Video instream Video outstream Natiivi
980x400 980x120

468x400

160x600

620x891

300x300 VAST VAST 1200x628
970x250 728x90

300x250

140x350

980x552

300x250   VPAID  
    336x280

200x600

620x620

300x431

     
     

300x600

620x253

300x50

     
      250x600  

300x150

     
         

320x50

     
         

320x250

     
         

320x320

     
          480x80      
          600x300      

 

    Ohjelmallinen päätelaitteet osuudet

    Päätelaitteet

    Sanomalta voit ostaa mainontaa kaikkiin eri päätelaitteisiin kuten desktopiin, mobiiliselaimiin sekä mobiilisovelluksiin.

    Yli puolet verkostomme mainosnäytöistä tulee mobiilista, ja n. 30 % sovellus-ympäristöstä.

    Ohjelmallinen_digikokosivu
    Digikokosivu

    Voit ostaa digikokosivua Ilta-Sanomiin tai  Sanoma Lifestylen sivustoille. Mainosmuotona voit käyttää 620 x 891 -mainosmuotoa deskariin sekä 300 x 431 -muotoa mobiiliin.

    Inventaari löytyy AppNexuksen alta ja voit käyttää jo olemassa olevaa Sanoma-diiliä ostamiseen – et siis välttämättä tarvitse uutta diiliä.

    ohjelmallinen_natiivi
    Ohjelmallinen natiivi

    Ohjelmallista natiivia voit ostaa Ilta-Sanomiin ja Sanoma Lifestylen sivustoille. Hinnoittelu noudattaa ohjelmallisen hintamalliamme. Voit hyödyntää natiivin ostamiseen Adformia, DBM:ää ja AppNexusta. Tarkista alta tarkemmat tekniset tiedot sekä ohjeet sisällön kirjoittamiseen. 

    Haluatko tietää enemmän natiivimainonnasta?
    Lue lisää >
     

     

    Ohjelmallisen natiivin DSP-kohtaiset tekniset ohjeet

    Adform DBM Appnexus
    Parameters Specs Parameters Specs Parameters Specs
    Landing page required Landing page URL  required Landing page required
    Headline Max. 80 Headline Max. 25 Title Max. 80
    Description Max. 200 Body Text Max 90 Body Text Max. 200
    Icon image Optional Logo Min 100x100 Icon Optional
    Thumbnail image 1200 x 628 / 600 x 314
    Ratio 1,91:1
    Thumbnail image

    1200 x 628
    Ratio: 1,91:1

    Image 1200 x 628 / 600 x 314 
    Ratio 1,91:1
    Brand name reguired Call to action Max. 15 Sponsored by required
        Advertiser name Max. 25    

     

    Hyvin tehty natiivinosto käyttää valitulle mediaympäristölle tyypillisiä keinoja ja muistuttaa toimituksellisia nostoja.

     

    Checklist

    Muista nämä, kun ostat ohjelmallista natiivia!

    1. Ohjaa mainos asiakkaan sisältöihin tuotesivun sijaan.

    2. Varmista, että lukija päätyy mainoksen otsikon mukaiseen sisältöön.

    3. Kirjoita mainoksen sisältö valitun median sisällön mukaiseksi.

    4. Muista että keskiössä on kiinnostava sisältö, mainonnan ei kannata olla aktiivisesti myyvää.

    5.  Hyödynnä median laajaa tavoittavuutta saadaksesi lisää lukijoita asiakkaan sisällöille.

    ikoni

    Ohjeita hyvän mainoscopyn kirjoittamiseen

    1. Otsikossa ei käytetä pisteitä.
      Kysymysmerkki, ajatusviiva ja kaksoispiste ovat ok, huutomerkkiä voi käyttää harkitusti.
       
    2. Otsikon ja ingressin tulee olla kieliopillisesti oikein ja hyvää suomea.
      Lyhenteet ja prosenttimerkit kirjoitetaan auki.
       
    3. Emme suosittele tuotenimen käyttöä otsikossa ja ingressissä;
      brändi mainitaan nostossa joka tapauksessa.
       
    4. Kuvan tulee olla mediaympäristön mukainen ja yhteensopiva otsikon kanssa (ei esimerkiksi tuote tai logo).
       
    5. Klikin tulee ohjata artikkelinomaiseen sisältöön, joka on linjassa otsikon ja ingressin kanssa (ei esimerkiksi tuotekatalogiin, yrityksen sivuston etusivulle tai verkkokauppaan).
       
    6. Herätä kiinnostus otsikolla - klikkiotsikoiden aika on jo ohi.
       
    7. Tarkista ohjeet tarkkaan – Sanoman natiivipohjassa on jo useita elementtejä valmiina, esim. ”Lue lisää” tulee automaattisesti mainokseen.

    Video

    Videomainonta

    Videomainonta

    Voit ostaa Sanomalta ohjelmallisesti joko instream-videomainontaa tai outstream-videomainontaa. Lue lisää video-mainonnasta >

    Ohjelmallisen videomainonnan ratkaisumme sopivat moneen eri tarkoitukseen. Alla olevasta taulukon avulla saat apua kampanjasi roolituksen suunnitteluun.

    Ruutu videoverkosto

       

    Ohjelmallinen Instream videomainonta

    Instream-mainonta näkyy videosisältöjen yhteydessä.

    Tekniset ohjeet:

    Ruutu videoverkosto2

    Ohjelmallinen Outstream videomainonta

    Outstream-mainonta näkyy videosisältöjen ulkopuolella. Ohjelmallisesti voit ostaa artikkelivideota, joka näkyy artikkelitekstien välissä. 

    Mikä?

    • Boksipaikalla pyörivä videomainos
    • Mainospaikat ATF, mobiili sekä deskari
    • Käynnistyy autoplayllä, ilman ääniä
    • Lazy load – mainosnäyttö lasketaan vasta kun mainos näytöllä
    • Maksimipituus: 30 s
    • VAST tai VPAID

    Missä?

    • IS, Taloussanomat, HS, Nyt, Sanoma Lifestyle
    • Etusivu, artikkelisivu & listasivu
    • URL-läpinäkyvyys

    Kohdentaminen

    Ohjelmallinen ostaminen kohdentaminen

    Kohdentaminen

    Data

    Lähes kaikki sanoman datasegmentit ovat ostettavissa myös ohjelmallisesti.
    Tutustu myynnissä oleviin segmentteihimme > 

    Kontekstipaketit

    Voit kohdentaa ohjelmallisesti myös erilaisiin sivustoihin ja osioihin. Alla on muutama esimerkki kohdennettavissa oleviin paketteihimme. Näiden lisäksi voimme tehdä myös räätälöityjä kontekstipaketteja. Kontekstipakettia varten voit pyytää erillistä diiliä.

    • Autot
    • Matkailu
    • Rekry
    • BtoB
    • Urheilu
    • Viihde
    • Edelläkävijät
    • Verkko-ostajat
    • Puutarha
    • Sisustaminen
    • Koti
    • Lapsiperheet
    • Ruoka
    • Muoti ja kauneus
    • Naiset
    • Nuoret
    • Nuoret naiset
    • Hyvinvointi ja terveys
    Kohdentaminen