Ohjelmallisen ostamisen tuotteistus

Ohjelmallisen ostamisen tuotteistus
Tämä sivu sisältää:
Sanoman verkoston rakenne
Verkostomme koostuu useasta eri sivustosta. Alla listaus kaikista ohjelmallisesti ostettavista domaineista.
Sivustolistaus
Sanoma Oikotie |
Sanoma RON |
|||
---|---|---|---|---|
oikotie.fi |
hs.fi |
hyvaterveys.fi |
radioaalto.fi |
|
|
is.fi |
soppa365.fi** |
nelonen.fi |
|
|
supersaa.fi |
vauva.fi*** |
puutarha.net |
|
|
sanakirja.org |
loop.fi |
tiede.fi |
|
|
alypaa.com |
helmiradio.fi |
hs.fi/perhe (ent. Meidän Perhe) |
|
|
pelikone.fi |
hitmix.fi |
menaiset.fi* |
|
|
gloria.fi |
radiosuomipop.fi | etlehti.fi | |
kodinkuvalehti.fi |
radiorock.fi |
*Siirtyy is.fi:n alle 1.9.2020 **Siirtyy hs.fi:n alle alkuvuonna 2021 ***Toimitukselliset sisällöt siirtyivät osaksi hs.fi:tä 31.3
Sivustot on jaettu kahteen eri hinnoittelukategoriaan: Oikotie ja Sanoma RON.
Kysythän tarkemmin hintatasoista tiimiltämme: programmatic@sanoma.com
Mobiiliapplikaatiot
App |
App nameAdform |
App name / idDV360 |
App idXandr |
Alusta |
---|---|---|---|---|
IS |
Ilta-Sanomat |
Ilta-Sanomat-IS fi.iltasanomat |
fi.iltasanomat |
Android |
Ilta-Sanomat |
Ilta-Sanomat 368549037 |
368549037 |
iOS |
|
HS |
Helsingin Sanomat |
Helsingin Sanomat fi.hs.android |
fi.hs.android |
Android |
HS - Helsingin Sanomat |
HS - Helsingin Sanomat 380643421 |
380643421 |
iOS |
|
Supersää |
IS Supersää |
IS Supersää fi.supersaa |
fi.supersaa |
Android |
IS Supersää |
IS Supersää 657765123 |
657765123 |
iOS |
|
Oikotie |
Oikotie |
Oikotie fi.oikotie |
fi.oikotie |
Android |
Oikotie |
Oikotie 1339632411 |
1339632411 |
iOS |
|
Ruutu |
Ruutu |
Ruutu com.thirdpresence.ruutu |
com.thirdpresence.ruutu |
Android |
Ruutu |
Ruutu 439840557 |
439840557 |
iOS |
Verkostomme mainospaikat
Mainospaikkasijoittelumme vaihtelevat sivustoittain. Alla olevassa kuvassa näkyy esimerkki tyypillisestä sivupohjasta ja mainosten sijoittelusta. Kuvassa esitetään yleisimmin näkyvät mainospaikat.
Sivupohja on myös jaoteltu ylimpiin above the fold -mainospaikkoihin sekä sivustolla alempana sijaitseviin below the fold -paikkoihin.
Esimerkki Iltasanomien mainospaikkarakenteesta:

Diilirakenne ja hinnoittelu
Ostaessasi ohjelmallisesti Sanomalta tarvitset pääsääntöisesti vain muutaman diilin koko verkostoon. Teemme mielellämme ylä- ja alamainospaikoille omat diilinsä fold-tiedon mukaan, jotta ostaminen olisi mahdollisimman yksinkertaista. Ylä- ja alamainospaikat ovat hinnoiteltu erikseen. Kun diilit ovat erillisinä, ei ole tarvetta tehdä fold-kohdennusta enää DSP:n puolella. Myös app-inventaariin teemme tarvittaessa erilliset diilit, mutta ne on myös mahdollista yhdistää muihin diileihin.
Et siis tarvitse asiakaskohtaisia- tai yksittäin hinnoiteltuja diilejä ostaaksesi, vaan asiakaskohtaiset hinnat ovat määriteltynä järjestelmässämme.
Asiakaskohtaisia hinnoittelukategorioita on neljä, joiden mukaan hinnat määräytyvät Sanomatasoisten digipanostuksien mukaan seuraavasti:
PLATINUM | GOLD |
|
|
SILVER | BLUE |
|
|
Koemme, että palvelemme asiakkaitamme paremmin tarjoamalla eri alennustasot eri volyymeilla ostaville asiakkaille. Jos ostaja ei ole varma mille tasolle oma asiakas kuuluu, asian voi kätevästi tarkistaa osoitteesta programmatic@sanoma.fi.
Display
Mainosmuodot
Ohjelmallisesti ostettavat mainosmuodot:
Paraati | Panoraama | Boksit | Suurtaulut | Brändi-formaatit | Mobiili | Video instream | Video outstream | Natiivi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
980x400 | 980x120 |
468x400 |
160x600 |
620x891 |
300x300 | VAST | VAST | 1200x628 |
970x250 | 728x90 |
300x250 |
140x350 |
980x552 |
300x250 | VPAID | ||
980x552 |
336x280 |
200x600 |
620x620 |
300x431 |
||||
1600x1150 | 468x600 |
300x600 |
620x253 |
300x50 |
||||
250x600 | 690x300 |
300x150 |
||||||
640x420 |
320x50 |
|||||||
320x250 |
||||||||
320x320 |
||||||||
480x80 | ||||||||
600x300 | ||||||||
300x500 |
Sivulataukset laitteittain
Sanomalta voit ostaa mainontaa kaikkiin eri päätelaitteisiin kuten desktopiin, mobiiliselaimiin sekä mobiilisovelluksiin.
Reilusti yli puolet verkostomme mainosnäytöistä tulee mobiilista. Viereisessä kaaviossa esimerkki IS:n sivulatauksista.

Paraati+tapetti ohjelmallisesti
Voit ostaa paraati+tapettia kuva-aineistona koossa 1600x1150px. Oheisesta PDF:stä näet asemointiohjeet paraati+tapetille, jossa paraati sisällytettynä 1600x1150px tapettiin.
Paraatin asemoinnissa tulee ottaa huomioon, että vasemmalle puolelle tulisi jättää 205px ja oikealle 415px tilaa. Paraati+tapetti näkyy IS:n saitilla ja sitä voi ostaa Adformin, DV360:n sekä Xandr:n DSP:illä. Tagin ei tarvitse olla iframe-muodossa!

Digikokosivu
Voit ostaa digikokosivua Ilta-Sanomiin, Helsingin Sanomiin tai Sanoma Lifestylen sivustoille. Mainosmuotona voit käyttää 620 x 891 -mainosmuotoa deskariin sekä 300 x 431 -muotoa mobiiliin.
Inventaari löytyy Xandr:n alta ja voit käyttää jo olemassa olevaa Sanoma-diiliä ostamiseen – et siis välttämättä tarvitse uutta diiliä.

Natiivinosto
Natiivinostoa voit ostaa Ilta-Sanomiin ja Sanoma Lifestylen sivustoille. Hinnoittelu noudattaa ohjelmallisen hintamalliamme. Voit hyödyntää natiivin ostamiseen Adformia, DV360:sta ja Xandr:ia. Tarkista alta tarkemmat tekniset tiedot sekä ohjeet sisällön kirjoittamiseen.
Haluatko tietää enemmän natiivimainonnasta?
Lue lisää

Tuotenosto
Tuotenosto on natiivinkaltainen tuote, joka koostuu natiivinoston tapaan samoista komponenteista (otsikko, kuva, description, CTA, mainostajatieto). Natiivinostosta se eroaa kuitenkin siten, että sen rooli on paljon taktisempi. Formaatista ohjataan sisällön sijasta tuote/tilaussivulle. CTA:n kannattaa olla mahdollisimman ohjaava, kuten "Tilaa tästä" tai "Osta tästä".
Natiivinoston sekä tuotenoston yhteiset speksit ovat tarkistettavissa alta (ostojärjestelmäkohtaisia eroja löytyy).
Ohjelmallisen natiivin DSP-kohtaiset tekniset ohjeet
Adform | DV360 | Xandr | |||
---|---|---|---|---|---|
Parameters | Specs | Parameters | Specs | Parameters | Specs |
Landing page | required | Landing page | required | Landing page | required |
Headline | Max. 80 | Long headline | Max. 50* | Title | Max. 80 |
Description | Max. 150 (tuotenostossa ei pakollinen) | Long body text | Max 150* | Body Text | Max. 150 (tuotenostossa ei pakollinen) |
Icon image | Optional | Logo | Min 100x100 | Icon | Optional |
Thumbnail image | 1200 x 628 | Thumbnail image |
1200 x 628 |
Image | 1200 x 628 |
Brand name |
required, max. 32 |
Call to action | Max. 15 | Sponsored by | required, max. 32 |
Advertiser name | Max. 25 |
*Suosittelemme jättämään lyhyen otsikon ja lyhyen body textin tyhjäksi, ja käyttämään sen sijaan long headlinea sekä long body textiä.
Hyvin tehty natiivinosto käyttää valitulle mediaympäristölle tyypillisiä keinoja ja muistuttaa toimituksellisia nostoja.

Muista nämä, kun ostat natiivinostoa!
1. Ohjaa mainos asiakkaan sisältöihin tuotesivun sijaan.
2. Varmista, että lukija päätyy mainoksen otsikon mukaiseen sisältöön.
3. Kirjoita mainoksen sisältö valitun median sisällön mukaiseksi.
4. Muista että keskiössä on kiinnostava sisältö, mainonnan ei kannata olla aktiivisesti myyvää.
5. Hyödynnä median laajaa tavoittavuutta saadaksesi lisää lukijoita asiakkaan sisällöille.

Ohjeita hyvän mainoscopyn kirjoittamiseen
- Otsikossa ei käytetä pisteitä.
Kysymysmerkki, ajatusviiva ja kaksoispiste ovat ok, huutomerkkiä voi käyttää harkitusti.
- Otsikon ja ingressin tulee olla kieliopillisesti oikein ja hyvää suomea.
Lyhenteet ja prosenttimerkit kirjoitetaan auki.
- Emme suosittele tuotenimen käyttöä otsikossa ja ingressissä;
brändi mainitaan nostossa joka tapauksessa.
- Kuvan tulee olla mediaympäristön mukainen ja yhteensopiva otsikon kanssa (ei esimerkiksi tuote tai logo).
- Klikin tulee ohjata artikkelinomaiseen sisältöön, joka on linjassa otsikon ja ingressin kanssa (ei esimerkiksi tuotekatalogiin, yrityksen sivuston etusivulle tai verkkokauppaan).
- Herätä kiinnostus otsikolla - klikkiotsikoiden aika on jo ohi.
- Tarkista ohjeet tarkkaan – Sanoman natiivipohjassa on jo useita elementtejä valmiina, esim. ”Lue lisää” tulee automaattisesti mainokseen.
Video
Voit ostaa Sanomalta ohjelmallisesti joko instream-videomainontaa tai outstream-videomainontaa. Lue lisää video-mainonnasta >
Ohjelmallinen Instream videomainonta
Instream-mainonta näkyy videosisältöjen yhteydessä, ostettavissa on kolmea erityyppistä instream-tuotetta:
Lyhyet videosisällöt / Sanoma Ruutu Network max 20sek
- preroll I postroll
-
spottipituudet: 0-20sek
-
ISTV, HSTV, Sanoma Lifestyle, Pelikone, Alypää
TV-sisällöt / Sanoma Ruutu Premium max 60sek
-
pre-roll | mid-roll
-
spottipituudet: 0-60sek
-
Ruutu sisällöt
Sanoma Bumper Ad max 6sek
-
pre-roll | mid-roll | post-roll
-
0-6sek
-
Ruutu sisällöt (midroll) ja Lyhyet videosisällöt (pre- ja postroll)
Ohjelmallinen Outstream videomainonta
Outstream-mainonta näkyy videosisältöjen ulkopuolella. Ohjelmallisesti voit ostaa artikkelivideota sekä vertikaalivideota, jotka näkyvät artikkelitekstien välissä.
Mikä?
- Boksipaikalla pyörivä videomainos
- Kaikki päätelaitteet
- Käynnistyy autoplayllä, ilman ääniä
- Lazy load – mainosnäyttö lasketaan vasta kun mainos näytöllä
- Maksimipituus: 30 s
- VAST tai VPAID
Missä?
- IS, Taloussanomat, HS, Nyt, Sanoma Lifestyle
- Etusivu, artikkelisivu & listasivu
- URL-läpinäkyvyys
Aineisto-ohjeet
- Tiedostomuodot: kutsusta tulee vain MP4-tiedosto - muut tiedostomuodot on kytkettävä omasta mainonnanhallinnasta pois (instream)
- MP4 tai MOV (H.264)(outstream)
- Kuvasuhde: 16:9 (instream), artikkelivideossa käy kaikki kuvasuhteet
- Äänentasot: EBU R128 -standardin mukaisesti -23 LUFS
- Max. bitrate: 1 800 kbps tai parempi
- Paino: 50 mb (instream) ja 4 mb (outstream)
- Pituus: 60sek (instream) ja 30sek (outstream)
- Koko: vähintään 720p
- Frame rate: 25 kuvaa sekunnissa
- Tagien tulee olla SSL (HTTPS) yhteensopivia
- VAST 2.0 -kutsu ei saa sisältää VPAID-aineistoja (pl. Outstream)
Voit tarkistaa video-aineistosi äänenvoimakkuuden Audiotesterin avulla >
Kohdentaminen

Data
Lähes kaikki sanoman datasegmentit ovat ostettavissa myös ohjelmallisesti.
Tutustu myynnissä oleviin segmentteihimme >
Kontekstipaketit
Voit kohdentaa ohjelmallisesti myös erilaisiin sivustoihin ja osioihin. Alla on muutama esimerkki kohdennettavissa oleviin paketteihimme. Näiden lisäksi voimme tehdä myös räätälöityjä kontekstipaketteja. Kontekstipakettia varten voit pyytää erillistä diiliä.
- Autot
- Matkailu
- Rekry
- BtoB
- Urheilu
- Viihde
- Edelläkävijät
- Verkko-ostajat
- Puutarha
- Sisustaminen
- Koti
- Lapsiperheet
- Ruoka
- Muoti ja kauneus
- Naiset
- Nuoret
- Nuoret naiset
- Hyvinvointi ja terveys

Kohdenna videomainokset ohjelmasisällön mukaan!
Videomainontaa on mahdollista kohdentaa Ruudun ohjelmasisällön mukaan, alla oleviin teemoihin:
- Koti
- Hyvinvointi
- Matkailu
- Ruoka
- Urheilu
- Perhe
Huomioithan että teemojen sisältämä mainoskapasiteetti vaihtelee Ruudun ohjelmiston mukaan. Suosittelemme teemojen käyttöä pitkäaikaiseen tekemiseen, ja osana muuta kampanjointia.
Ohjelmallisen tiimiltä voit pyytää teemakohtaiset diilit, joilla pääset ostamaan haluamasi teeman ohjelmia.
Teemojen lisäksi voit ostaa mainontaa myös suoraan haluamaasi ohjelmaan kohdennettuna. Ohjelmakohtaista ostamista suosittelemme lähinnä isojen ilmiöohjelmien yhteyteen, joissa mainoskapasiteettia on enemmän.
