Ohjelmallisen ostamisen tuotteistus

Ohjelmallinen ostaminen tuotteistus header

Ohjelmallisen ostamisen tuotteistus

Tämä sivu sisältää:

Sanoman verkoston rakenne

Verkostomme koostuu useasta eri sivustosta. Alla listaus kaikista ohjelmallisesti ostettavista domaineista.

Sivustolistaus

High interest

High volume

oikotie.fi

hs.fi

gloria.fi

radiosuomipop.net

etlehti.fi

is.fi

kodinkuvalehti.fi

radiorock.fi

menaiset.fi*

is.fi/taloussanomat

hyvaterveys.fi

radioaalto.org

 

is.fi/digitoday

soppa365.fi**

nelonen.fi

 

supersaa.fi

vauva.fi***

puutarha.net

 

sanakirja.org

loop.fi

tiede.fi

 

alypaa.com

helmiradio.fi

pelikone.fi
 

hs.fi/perhe

hitmix.fi

 

*Siirtyy is.fi:n alle ja high volume kategoriaan **Siirtyy hs.fi:n alle 21.6 ***Toimitukselliset sisällöt siirtyvät osaksi hs.fi:tä 31.3


Sivustot on jaettu kahteen eri hinnoittelukategoriaan: high interest ja high volume, joista high interest sivustot ovat hieman kalliimpia ja tarkemman kohderyhmän sivustoja. High volume kategoria sisältää suurimman voluumin sivustomme ja on edullisempi hintatasoltaan.

Kysythän tarkemmin hintatasoista tiimiltämme: programmatic@sanoma.com

Mobiiliapplikaatiot

App
App name 
Adform
App name / id  
DV360
App id
Xandr
Alusta
IS

Ilta-Sanomat

Ilta-Sanomat-IS

fi.iltasanomat

fi.iltasanomat

Android

Ilta-Sanomat

Ilta-Sanomat

368549037

368549037

iOS

HS

Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomat

fi.hs.android

fi.hs.android

Android

HS - Helsingin Sanomat

HS - Helsingin Sanomat

380643421

380643421

iOS

Supersää

IS Supersää

IS Supersää

fi.supersaa

fi.supersaa

Android

IS Supersää

IS Supersää

657765123

657765123

iOS

Oikotie

Oikotie

Oikotie

fi.oikotie

fi.oikotie

Android

Oikotie

Oikotie

1339632411

1339632411

iOS

Ruutu

Ruutu

Ruutu

com.thirdpresence.ruutu

com.thirdpresence.ruutu

Android

Ruutu

Ruutu

439840557

439840557

iOS

Verkostomme mainospaikat

Mainospaikkasijoittelumme vaihtelevat sivustoittain. Alla olevassa kuvassa näkyy  esimerkki tyypillisestä sivupohjasta ja mainosten sijoittelusta. Kuvassa esitetään yleisimmin näkyvät mainospaikat.

Sivupohja on myös jaoteltu ylimpiin above the fold -mainospaikkoihin sekä sivustolla alempana sijaitseviin below the fold -paikkoihin.
 

Esimerkki Iltasanomien mainospaikkarakenteesta:

Mainospaikkarakenne

Diilirakenne ja hinnoittelu

Ohjelmallisen ostamisen hinnoittelu

Ostaessasi ohjelmallisesti Sanomalta tarvitset pääsääntöisesti vain muutaman diilin koko verkostoon.  Teemme mielellämme ylä- ja alamainospaikoille omat diilinsä fold-tiedon mukaan, jotta ostaminen olisi mahdollisimman yksinkertaista. Ylä- ja alamainospaikat ovat hinnoiteltu erikseen. Kun diilit ovat erillisinä, ei ole tarvetta tehdä fold-kohdennusta enää DSP:n puolella. Myös app-inventaariin teemme tarvittaessa erilliset diilit, mutta ne on myös mahdollista yhdistää muihin diileihin.

Et siis tarvitse asiakaskohtaisia- tai yksittäin hinnoiteltuja diilejä ostaaksesi, vaan asiakaskohtaiset hinnat ovat määriteltynä järjestelmässämme.

Asiakaskohtaisia hinnoittelukategorioita on neljä, joiden mukaan hinnat määräytyvät Sanomatasoisten digipanostuksien mukaan seuraavasti:

PLATINUM GOLD
  • Digipanostukset yli 1 000 000 € / vuosi
  • 25 % alhaisemmat pohjahinnat
  • Digipanostukset yli 650 000 € / vuosi
  • 15 % alhaisemmat pohjahinnat
SILVER BLUE
  • Digipanostukset yli 350 000 € / vuosi

  • 5,4 % alhaisemmat pohjahinnat

  • Kaikille ohjelmallisen ostamisen asiakkaille: sivusto- ja mainosmuotokohtaiset pohjahinnat


Koemme, että palvelemme asiakkaitamme paremmin tarjoamalla eri alennustasot eri volyymeilla ostaville asiakkaille. Jos ostaja ei ole varma mille tasolle oma asiakas kuuluu, asian voi kätevästi tarkistaa osoitteesta programmatic@sanoma.fi.

Display

Display

Mainosmuodot

Ohjelmallisesti ostettavat mainosmuodot:

Paraati Panoraama Boksit Suurtaulut Brändi-formaatit Mobiili Video instream Video outstream Natiivi
980x400 980x120

468x400

160x600

620x891

300x300 VAST VAST 1200x628
970x250 728x90

300x250

140x350

980x552

300x250   VPAID  

980x552

  336x280

200x600

620x620

300x431

     
1600x1150    

300x600

620x253

300x50

     
      250x600  

300x150

     
         

320x50

     
         

320x250

     
         

320x320

     
          480x80      
          600x300      
    sivulataukset IS



    Sivulataukset laitteittain

    Sanomalta voit ostaa mainontaa kaikkiin eri päätelaitteisiin kuten desktopiin, mobiiliselaimiin sekä mobiilisovelluksiin.

    Reilusti yli puolet verkostomme mainosnäytöistä tulee mobiilista. Viereisessä kaaviossa esimerkki IS:n sivulatauksista.

    paraati-tapetti.png

    Paraati+tapetti ohjelmallisesti

    Voit ostaa paraati+tapettia kuva-aineistona koossa 1600x1150px.  Viereisestä kuvasta näet asemointiohjeet paraati+tapetille, jossa paraati sisällytettynä 1600x1150 kuvaan.

    Paraatin asemoinnissa tulee ottaa huomioon, että vasemmalle puolelle tulisi jättää 205px ja oikealle 415px tilaa. Paraati+tapetti näkyy IS:n saitilla ja sitä voi ostaa Adformin, DV360:n sekä Xandr:n DSP:illä. Tagin ei tarvitse olla iframe-muodossa!

    digikokosivu2.png



    Digikokosivu

    Voit ostaa digikokosivua Ilta-Sanomiin, Helsingin Sanomiin tai  Sanoma Lifestylen sivustoille. Mainosmuotona voit käyttää 620 x 891 -mainosmuotoa deskariin sekä 300 x 431 -muotoa mobiiliin.

    Inventaari löytyy Xandr:n alta ja voit käyttää jo olemassa olevaa Sanoma-diiliä ostamiseen – et siis välttämättä tarvitse uutta diiliä.

    natiivinosto.png

    Natiivinosto

    Natiivinostoa voit ostaa Ilta-Sanomiin ja Sanoma Lifestylen sivustoille. Hinnoittelu noudattaa ohjelmallisen hintamalliamme. Voit hyödyntää natiivin ostamiseen Adformia, DV360:sta ja Xandr:ia. Tarkista alta tarkemmat tekniset tiedot sekä ohjeet sisällön kirjoittamiseen. 

    Haluatko tietää enemmän natiivimainonnasta?

    Lue lisää

    tuotenosto.png


    Tuotenosto

    Tuotenosto on natiivinkaltainen tuote, joka koostuu natiivinoston tapaan samoista komponenteista (otsikko, kuva, description, CTA, mainostajatieto). Natiivinostosta se eroaa kuitenkin siten, että sen rooli on paljon taktisempi. Formaatista ohjataan sisällön sijasta tuote/tilaussivulle. CTA:n kannattaa olla mahdollisimman ohjaava, kuten "Tilaa tästä" tai "Osta tästä".

    Natiivinoston sekä tuotenoston yhteiset speksit ovat tarkistettavissa alta (ostojärjestelmäkohtaisia eroja löytyy).



    Ohjelmallisen natiivin DSP-kohtaiset tekniset ohjeet
     

    Adform DV360 Xandr
    Parameters Specs Parameters Specs Parameters Specs
    Landing page required Landing page required Landing page required
    Headline Max. 80 Long headline Max. 50* Title Max. 80
    Description Max. 150 (tuotenostossa ei pakollinen)  Long body text Max 150* Body Text Max. 150 (tuotenostossa ei pakollinen)
    Icon image Optional Logo Min 100x100 Icon Optional
    Thumbnail image 1200 x 628 Thumbnail image

    1200 x 628

    Image 1200 x 628 
    Brand name

    reguired, max. 32

    Call to action Max. 15 Sponsored by required, max. 32
        Advertiser name Max. 25    

    *Suosittelemme jättämään lyhyen otsikon ja lyhyen body textin tyhjäksi, ja käyttämään sen sijaan long headlinea sekä long body textiä.

    Hyvin tehty natiivinosto käyttää valitulle mediaympäristölle tyypillisiä keinoja ja muistuttaa toimituksellisia nostoja.

    Checklist

    Muista nämä, kun ostat natiivinostoa!

    1. Ohjaa mainos asiakkaan sisältöihin tuotesivun sijaan.

    2. Varmista, että lukija päätyy mainoksen otsikon mukaiseen sisältöön.

    3. Kirjoita mainoksen sisältö valitun median sisällön mukaiseksi.

    4. Muista että keskiössä on kiinnostava sisältö, mainonnan ei kannata olla aktiivisesti myyvää.

    5.  Hyödynnä median laajaa tavoittavuutta saadaksesi lisää lukijoita asiakkaan sisällöille.

    ikoni

    Ohjeita hyvän mainoscopyn kirjoittamiseen

    1. Otsikossa ei käytetä pisteitä.
      Kysymysmerkki, ajatusviiva ja kaksoispiste ovat ok, huutomerkkiä voi käyttää harkitusti.
       
    2. Otsikon ja ingressin tulee olla kieliopillisesti oikein ja hyvää suomea.
      Lyhenteet ja prosenttimerkit kirjoitetaan auki.
       
    3. Emme suosittele tuotenimen käyttöä otsikossa ja ingressissä;
      brändi mainitaan nostossa joka tapauksessa.
       
    4. Kuvan tulee olla mediaympäristön mukainen ja yhteensopiva otsikon kanssa (ei esimerkiksi tuote tai logo).
       
    5. Klikin tulee ohjata artikkelinomaiseen sisältöön, joka on linjassa otsikon ja ingressin kanssa (ei esimerkiksi tuotekatalogiin, yrityksen sivuston etusivulle tai verkkokauppaan).
       
    6. Herätä kiinnostus otsikolla - klikkiotsikoiden aika on jo ohi.
       
    7. Tarkista ohjeet tarkkaan – Sanoman natiivipohjassa on jo useita elementtejä valmiina, esim. ”Lue lisää” tulee automaattisesti mainokseen.

    Video

    Videomainonta

    Voit ostaa Sanomalta ohjelmallisesti joko instream-videomainontaa tai outstream-videomainontaa. Lue lisää video-mainonnasta >

       

    Ohjelmallinen Instream videomainonta

    Instream-mainonta näkyy videosisältöjen yhteydessä, ostettavissa on kolmea erityyppistä instream-tuotetta:

    Lyhyet videosisällöt / Sanoma Ruutu Network max 20sek

    • preroll I postroll
    • spottipituudet: 0-10sek I 11-15sek I 16-20sek

    • ISTV, HSTV, Sanoma Lifestyle, Pelikone, Alypää

    TV-sisällöt / Sanoma Ruutu Premium max 60sek

    • pre-roll | mid-roll

    • spottipituudet: 0-60sek

    • Ruutu sisällöt

    Sanoma Bumper Ad max 6sek

    • pre-roll | mid-roll | post-roll

    • 0-6sek

    • Ruutu sisällöt (midroll) ja Lyhyet videosisällöt (pre- ja postroll)

     

    Ohjelmallinen Outstream videomainonta

    Outstream-mainonta näkyy videosisältöjen ulkopuolella. Ohjelmallisesti voit ostaa artikkelivideota sekä vertikaalivideota, jotka näkyvät artikkelitekstien välissä. 

    Mikä?

    • Boksipaikalla pyörivä videomainos
    • Mobiili + desktop
    • Käynnistyy autoplayllä, ilman ääniä
    • Lazy load – mainosnäyttö lasketaan vasta kun mainos näytöllä
    • Maksimipituus: 30 s
    • VAST tai VPAID

    Missä?

    • IS, Taloussanomat, HS, Nyt, Sanoma Lifestyle
    • Etusivu, artikkelisivu & listasivu
    • URL-läpinäkyvyys

    Aineisto-ohjeet

    • Tiedostomuodot: kutsusta tulee vain MP4-tiedosto - muut tiedostomuodot on kytkettävä omasta mainonnanhallinnasta pois
    • Compression rate: H.264
    • Kuvasuhde: 16:9 (instream), artikkelivideossa käy kaikki kuvasuhteet
    • Äänentasot: -23 LUFS
    • Max. bitrate: 1 800 kbps tai parempi
    • Paino: 50 mb
    • Koko: vähintään 720p
    • Frame rate: 25
    • Tagien tulee olla SSL (HTTPS) yhteensopivia
    • VAST 2.0 -kutsu ei saa sisältää VPAID-aineistoja (pl. Outstream)

    Voit tarkistaa video-aineistosi äänenvoimakkuuden Audiotesterin avulla >

    Kohdentaminen

    Ohjelmallinen ostaminen kohdentaminen

    Data

    Lähes kaikki sanoman datasegmentit ovat ostettavissa myös ohjelmallisesti.
    Tutustu myynnissä oleviin segmentteihimme > 

    Kontekstipaketit

    Voit kohdentaa ohjelmallisesti myös erilaisiin sivustoihin ja osioihin. Alla on muutama esimerkki kohdennettavissa oleviin paketteihimme. Näiden lisäksi voimme tehdä myös räätälöityjä kontekstipaketteja. Kontekstipakettia varten voit pyytää erillistä diiliä.

    • Autot
    • Matkailu
    • Rekry
    • BtoB
    • Urheilu
    • Viihde
    • Edelläkävijät
    • Verkko-ostajat
    • Puutarha
    • Sisustaminen
    • Koti
    • Lapsiperheet
    • Ruoka
    • Muoti ja kauneus
    • Naiset
    • Nuoret
    • Nuoret naiset
    • Hyvinvointi ja terveys
    Kohdentaminen