Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ohjelmallisen mainonnan tutkimus: Bränditurvallisuutta ja laadukasta mediaympäristöä pidetään kotimaisen median vahvuutena

25.4.2022
Ohjelmallinen ostaminen artikkelikuva

Olemme tutkineet kevään aikana suhtautumista digimainonnan ohjelmalliseen ostamiseen. Teimme tutkimusta varten kaksi eri kyselyä: toisen suomalaisille media- ja digitoimistoille ja toisen mainostajille.

Tuloksista kävi ilmi, että toimistot kokevat ohjelmallisen mainonnan sopivan kaikkeen tekemiseen. Mainostaja-asiakkaat roolittavat ohjelmallista mainontaa vahvemmin. Taktiseen mainontaan sen kokee sopivan 53 % vastaajista ja brändimainontaan 45 % mainostajista.

Ohjelmallisen mainonnan rooli

Ohjelmallisen mainonnan rooli 2022.png

Toimistot näkivät ohjelmallisen mainonnan suurimpana hyötynä nopeuden ja reagointikyvyn, kun taas mainostajille tärkeintä oli mitattavuus sekä kustannustehokkuus ja paremmat tulokset.

Ohjelmallisen mainonnan hyödyt

Ohjelmallisen mainonnan hyödyt 2022.png

Suurimmaksi haasteeksi ohjelmallisessa mainonnassa koettiin 3. osapuolen evästeiden katoaminen. Myös laadun varmistaminen, esimerkiksi brand safety, koettiin haasteelliseksi mainostajien mielestä.

Ohjelmallisen mainonnan haasteet

Ohjelmallisen mainonnan haasteet 2022.png

Kotimaiset mediat ovat toimistojen mielestä vahvoilla bränditurvallisuudessa ja läpinäkyvyydessä. Hinta ja oman kohderyhmän tavoittaminen ohjaavat ostoja, mutta toimistot eivät koe niiden olevan kotimaisten medioiden vahvuuksia.

Toimistot: Medioiden vahvuudet ja budjettien jakaminen

Ohjelmallisen mainonnan tutkimus medioiden vahvuudet toimistot 2022.png

Mainostajat kokevat asiakastuen ja bränditurvallisuuden olevan kotimaisten medioiden vahvuuksia, mutta ne eivät ohjaa ostoja. Laadukas mediaympäristö ja liikenteen laadukkuus sen sijaan ohjaavat ostoja jonkin verran.

Mainostajat: Medioiden vahvuudet ja budjettien jakaminen

Ohjelmallisen mainonnan tutkimus medioiden vahvuudet mainostajat 2022.png

Toimistot toivovat julkaisijoiden kehittävän kohdennuskyvykkyyksiä. Mainostaja-asiakkaiden toivelistan ykkösenä CRM-datan kytkeminen mainontaan. Viewabilityn parantamista pidetään edelleen tärkeänä.  

Toiveet julkaisijoiden kehitysvalinnoista

Ohjelmallinen mainonta toiveet kehitysvalinnoista 2022.png

Ohjelmallisen mainonnan tulevaisuuteen suhtaudutaan luottavaisin mielin:

”Asiakkaan ja median välillä tullaan varmasti tekemään enemmän yhteistyötä ja luodaan sen avulla vielä parempia kohdennuskeinoja.”

Suurin osa vastaajista uskoo, että panostukset ohjelmalliseen mainontaan tulevat kasvamaan vuoden 2022 aikana.

Tutkimukseen vastasi 129 mainostajaa-asiakasta ja 66 media- tai digitoimiston edustajaa helmikuussa 2022.

Koko Sanoman verkosto on ohjelmallisesti ostettavissa. Ostaessasi mainontaa Sanomalta, voit luottaa siihen, että mainoksesi näkyvät turvallisessa, laadukkaassa ja luotettavassa mediaympäristössä.

Ohjelmallinen ostaminen

Jaa:FacebookXLinkedin
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland