Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ohjelmallisen mainonnan tutkimus: Bränditurvallisuutta ja laadukasta mediaympäristöä pidetään kotimaisen median vahvuutena

25.4.2022
Ohjelmallinen ostaminen artikkelikuva

Olemme tutkineet kevään aikana suhtautumista digimainonnan ohjelmalliseen ostamiseen. Teimme tutkimusta varten kaksi eri kyselyä: toisen suomalaisille media- ja digitoimistoille ja toisen mainostajille.

Tuloksista kävi ilmi, että toimistot kokevat ohjelmallisen mainonnan sopivan kaikkeen tekemiseen. Mainostaja-asiakkaat roolittavat ohjelmallista mainontaa vahvemmin. Taktiseen mainontaan sen kokee sopivan 53 % vastaajista ja brändimainontaan 45 % mainostajista.

Ohjelmallisen mainonnan rooli

Ohjelmallisen mainonnan rooli 2022.png

Toimistot näkivät ohjelmallisen mainonnan suurimpana hyötynä nopeuden ja reagointikyvyn, kun taas mainostajille tärkeintä oli mitattavuus sekä kustannustehokkuus ja paremmat tulokset.

Ohjelmallisen mainonnan hyödyt

Ohjelmallisen mainonnan hyödyt 2022.png

Suurimmaksi haasteeksi ohjelmallisessa mainonnassa koettiin 3. osapuolen evästeiden katoaminen. Myös laadun varmistaminen, esimerkiksi brand safety, koettiin haasteelliseksi mainostajien mielestä.

Ohjelmallisen mainonnan haasteet

Ohjelmallisen mainonnan haasteet 2022.png

Kotimaiset mediat ovat toimistojen mielestä vahvoilla bränditurvallisuudessa ja läpinäkyvyydessä. Hinta ja oman kohderyhmän tavoittaminen ohjaavat ostoja, mutta toimistot eivät koe niiden olevan kotimaisten medioiden vahvuuksia.

Toimistot: Medioiden vahvuudet ja budjettien jakaminen

Ohjelmallisen mainonnan tutkimus medioiden vahvuudet toimistot 2022.png

Mainostajat kokevat asiakastuen ja bränditurvallisuuden olevan kotimaisten medioiden vahvuuksia, mutta ne eivät ohjaa ostoja. Laadukas mediaympäristö ja liikenteen laadukkuus sen sijaan ohjaavat ostoja jonkin verran.

Mainostajat: Medioiden vahvuudet ja budjettien jakaminen

Ohjelmallisen mainonnan tutkimus medioiden vahvuudet mainostajat 2022.png

Toimistot toivovat julkaisijoiden kehittävän kohdennuskyvykkyyksiä. Mainostaja-asiakkaiden toivelistan ykkösenä CRM-datan kytkeminen mainontaan. Viewabilityn parantamista pidetään edelleen tärkeänä.  

Toiveet julkaisijoiden kehitysvalinnoista

Ohjelmallinen mainonta toiveet kehitysvalinnoista 2022.png

Ohjelmallisen mainonnan tulevaisuuteen suhtaudutaan luottavaisin mielin:

”Asiakkaan ja median välillä tullaan varmasti tekemään enemmän yhteistyötä ja luodaan sen avulla vielä parempia kohdennuskeinoja.”

Suurin osa vastaajista uskoo, että panostukset ohjelmalliseen mainontaan tulevat kasvamaan vuoden 2022 aikana.

Tutkimukseen vastasi 129 mainostajaa-asiakasta ja 66 media- tai digitoimiston edustajaa helmikuussa 2022.

Koko Sanoman verkosto on ohjelmallisesti ostettavissa. Ostaessasi mainontaa Sanomalta, voit luottaa siihen, että mainoksesi näkyvät turvallisessa, laadukkaassa ja luotettavassa mediaympäristössä.

Ohjelmallinen ostaminen

Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
010 80 80 85 *

Arkisin klo 8-16

Uudet mainostajat
010 321 9400  **
Arkisin klo 9-15

* 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Evästekäytännöt
  • Responsible Disclosure Statement

©2023 Sanoma Media Finland