Lyhyt oppimäärä markkinoinnin termeihin
TRP? RTB? APV?
Meneekö sinullakin sormi suuhun markkinoinnin termien viidakossa? Tässä lyhyt oppimäärä käyttöösi!
Markkinoinnin kohdennukseen ja kohdeyleisön rajaukseen liittyviä termejä
Alueellinen kohdennus
Digitaalisessa mainonnassa käytetty kohdennustapa, jolloin mainokset näkyvät tietyllä alueella sijaitsevien ihmisien päätelaitteilla. Sanoman digitaalisen mainonnan kohdentaminen on uniikkia ja tarkinta Suomessa, koska se perustuu IP-osoitteen sijaan käyttäjän GPS-sijaintiin. Lue lisää täältä.
Behavioral Targeting
Käyttäjän aiempaan toimintaa sivustolla (esim. sivuvierailut, selailtu sisältö, haut, klikit, ostot) voidaan käyttää mainonnan kohdennuksen sääntöinä.
Behavioral Retargeting
Käyttäjälle näytetään mainoksia tämän aiempien sivuvierailujen perusteella.
Demografinen tarkennus
Demografiatietoon perustuva kohdennus. Voi olla yhdistelmä käyttäytymistä, demografiatietoja, sijaintia ja ohjelmistollisia tietoja.
OBA, Online Behavioral Advertising
Selainkäyttöön perustuvaa kohdennettu mainonta.
Päätelaitekohdennus
Mainonta voidaan kohdentaa erikseen tietyille päätelaitteille, kuten esimerkiksi iPhonelle, iPadille, Androidille.
Sijaintiin perustuva kohdennus
Myös geokohdennus ja Geographic Targeting. Menetelmä, jolla käyttäjälle esitetään sisältöä, joka voi perustua IP-tunnistukseen tai rekisteröitymistietoihin. Esimerkiksi maa, kaupunki, postinumero, yritys tai ip-osoite.
Sisältöön perustuva kohdennus
Myös Contextual Targeting. Sisällön kohdentaminen määrättyihin aihealueisiin perustuen. Määritellään kontekstuaalisen teknologian avulla.
Uudelleenkohdennus
Myös retargeting. Käyttäjälle näytetään mainoksia tämän aiempien sivuvierailujen perusteella.
Markkinoinnin mittaamiseen liittyviä termejä
APV, Average Page View
Keskimääräinen sivunäyttöjen määrä per kävijä.
Bounce rate
Kuinka monta prosenttia sivulle saapuvista ei jatka eteenpäin sivuston sisällä toiselle sivulle, vaan poistuu muualle.
CTR, click-through rate
Käyttäjä klikkaa mainosta, jonka linkki ohjaa käyttäjän mainostajan omalle sivulle.
CPA, Cost per Action
Hinta per toiminto eli yhden toiminnon, esim. verkkokaupasta tapahtuvan tilauksen, aikaansaamiseksi tarvittu kustannus.
CPC, Cost per Click
Klikin hinta eli yhden klikin hankintaan käytetty kulu. CPC on yksi digimainonnan toimivuuden mittareista.
CPM, Cost per Mille
Myös CPT, Cost per Thousand. Bruttokontaktihinta, eli hinta per tuhat mainosnäyttöä. Näyttöperusteisesti myytävän mainonnan perusyksikkö. Mainontaa ostetaan tuhannen mainosnäytön erissä.
CVR, Conversion Rate
Myös konversio, konversioaste. Suhdeluku, joka kertoo miten iso osa mainosnäytöistä tai klikkauksista johtaa toimenpiteisiin, kuten tilaukseen. Konversio voidaan myös laskea sivuston käyttäjämäärästä, jolloin katsotaan miten iso osa sivuston käyttäjistä tekee tilauksen.
Mainosnäyttö
Myös impressio. Mainoksen näyttömäärä riippumatta siitä, onko mainosta klikattu vai ei. Sivun latautuminen siten, että mainoskin latautuu ja käyttäjällä on mahdollisuus nähdä mainos (ks. sivulataus). Kampanjan mainosnäyttöjen määrä kertoo, kuinka monta kertaa mainosta on kaiken kaikkiaan näytetty.
Näyttöperusteinen myynti
Sovitaan etukäteen tietty näyttömäärä, esimerkiksi 150 000. Usein asetetaan myös toistokontrolli. Voidaan määritellä tarkka aikaväli, milloin mainosta näytetään, mutta voidaan myös sopia, että mainosta näytetään niin kauan, kunnes sovittu näyttömäärä tulee täyteen. Samassa mainospaikassa voi näkyä usean eri mainostajan mainoksia vuoronperään.
OTS, Opportunity to See
Kuinka monta kertaa mainos on keskimäärin ollut mahdollista nähdä. Kuvaa kävijöiden suhdetta sivulatauksiin.
Sivulataus
Myös sivunäyttö, Page Impression. Sivun latautuminen selainikkunaan. Mainos ei välttämättä lataudu joka kerta kun sivu ladataan. Sivu latautuu, kun käyttäjä saapuu sivulle tai päivittää sivun. Latauksiin lasketaan mukaan myös automaattiset lataukset, joita käyttäjä itse ei ole aktiivisesti aiheuttanut.
Muuta digimarkkinoinnin termistöä
Automatic Trading
Display-mainonnan automaattinen kauppa ja sen mahdollistava teknologia.
Display-mainonta
Bannerimainonta, mainosaineisto, joka näytetään määrätyllä mainospaikalla. Voi olla tekstiä, kuvaa tai liikkuvaa kuvaa.
Ohjelmallinen ostaminen
Online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut kaikenlaisen online-näkyvyyden (display, mobiili, video) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin.
Natiivimainonta, natiivimainos
Median keinoja ja muotoja hyödyntävää mainossisältöä.
RON, Run-of-Network
Läpi verkoston. Samaa mainosta näytetään useamman sivuston muodostamaan verkostoon kuuluvilla sivustoilla.
RTB, Real Time Bidding
Verkkomainonnan osto- ja myyntimalli, jossa kaupankäynti tapahtuu reaaliajassa mainoshuutokaupan kautta.
Ohjelmallisen ostamisen termit ja lyhenteet
DSP
Demand Side Platform (ostojärjestelmä), kuten Adform, Display & Video 360 tai Mediamath. Julkaisijan inventaaria ostetaan suoraan DSP-järjestelmien kautta, jolloin ostajina toimii yleensä mediatoimisto tai mainostaja itse. Voit hyödyntää kaikkia yleisimpiä DSP-järjestelmiä mainonnan ostamiseen Sanomalta.
SSP
Supply Side Platform, myyntijärjestelmä. Julkaisijoilla on käytössään omat myyntijärjestelmät, joiden avulla he tarjoavat inventaarinsa ostettavaksi. Myyntijärjestelmät on integroitu ostajien DSP-järjestelmiin. Sanoman SSP-järjestelmä on displayssa Xandr ja videossa FreeWheel.
DMP
Data Management Platform, datanhallintajärjestelmä on datapankki joka järjestelee ja säilöö dataa käytettäväksi muun muassa mainonnan kohdentamisessa. Datanhallintajärjestelmien avulla voi myös ostaa ja myydä kävijäsegmenttejä mediaympäristöstä riippumatta. Lue lisää Sanoman datasegmenteistä.
RTB
Real-time Bidding, reaaliaikainen huutokauppa. RTB:ssä mainosnäyttö huutokaupataan reaaliaikaisesti millisekunneissa. Kaikki Sanoman ohjelmallisen ratkaisut perustuvat reaaliaikaiseen huutokauppaan.
eCPM
Toteutunut hinta tuhatta mainosnäyttöä kohden. Mainosnäytöt kaupataan CPM-hinnoittelun mukaisesti. Laskukaava eCPM:lle on mainonnan kulut / mainosnäytöt * 1000.
Viewability
Mainonnan näkyvyys; iAB:n määritelmä viewabilitylle on, että mainoksen täytyy näkyä 50 % yhden sekunnin ajan käyttäjän näytöllä. Isommille mainosmuodoille standardi on 30 % 1 sekunti.
vCPM
Toteutuneiden tuhannen näkyneen mainosnäytön hinta. vCPM: laskukaava on mainonnan kulut / näkyneet mainokset (Viewable impressions) * 1000
First party data
Omaa dataa, jota voi hyödyntää mainonnan kohdentamisessa. Data voi olla esimerkiksi asiakkaan dataa, jota on kerätty verkkosivustolta tai CRM-järjestelmästä.
Second party data
Kumppanin data, kuten median dataa. Kampanjoita luotaessa ostaja voi hyödyntää median dataa esimerkiksi ristiinkohdentamalla omaan dataan tai hyödyntämällä dataa prospektoinnissa.
Third party data
Ostajat voivat hyödyntää kampanjansa kohdentamisessa kolmannen osapuolen datantarjoajien kohdennusmahdollisuuksia, joilla ei ole suoranaisesti yhteyttä asiakkaaseen tai mediaan.
Myös media voi toimia kolmannen osapuolen datatarjoajana DMP:n kautta, jolloin media myy pelkkää dataa mediaympäristöstä riippumatta. Sanoma pyrkii tekemään mainonnasta mahdollisimman näkyvää kuluttajalle, kuitenkin pitäen hyvän käyttökokemuksen mielessä.
PMP
Private Marketplace, yksityinen markkinapaikka. Useat mediat tarjoavat inventaariaan suljetussa markkinapaikassa, joilloin heillä on parempi kontrolli muun muassa inventaaria hyödyntäviin ostajiin ja mainostajiin. Private marketplacessa Inventaaria myydään diilien avulla. Suurin osa Sanoman ratkaisuista on myytävissä PMP:n kautta.
Diili
Diilit ovat suljetussa markkinapaikassa hyödynnettäviä paketointeja, jotka julkaisija on luonut omasta inventaaristaan. Diilin avulla ostaja pääsee ostamaan julkaisijan verkostoa. Diiliin määritellään ostettava inventaari ja ostaja jolle diili tehdään. Lisäksi diiliin voidaan lisätä esimerkiksi dataa tai muita kohdennuksia. Jokaisella diilillä on oma uniikki ID-tunnus.
Diiliin voi myös määritellä hinnan, mutta Sanoman diilirakenne on tyypillisesti hieman erilainen. Suurin osa Sanoman inventaarista ostetaan diilien kautta. Lue lisää hinnoittelustamme.
Deal ID
Numerokoodi, joka yhdistää mediatilan myyjän ja ostajan. Jokaisella diilillä on oma uniikki Deal ID tunnisteensa, ja se on kytketty DSP:n seat id:hen. Diilinumero voi olla esimerkiksi asiakas-, ratkaisu- tai toimistokohtainen.
OpenRTB
Avoin markkinapaikka. Kaikille mainostajille avoin markkinapaikka josta voi ostaa ilman Deal ID -koodia. Myös Sanoman inventaaria on ostettavissa OpenRTB:n kautta. Verkosto on avoin kuitenkin vain hyväksytyille kumppaneillemme.
Ohjelmallisen ekosysteemi
Ohjelmallisessa mainonnassa on pääsääntöisesti kaksi osapuolta: myynti- ja ostopuoli. Kun kuluttaja navigoi julkaisijan sivustolle, lähettää myyntijärjestelmä ostojärjestelmälle pyynnön osallistua huutokauppaan. DSP vastaa siihen hintatarjouksella, mikäli ostajan kampanjamääritykset vastaavat tarjottuun näyttöön. Mikäli näytöstä on muitakin tarjouksia, käydään SSP-puolella huutokauppa, jolloin korkeimman tarjouksen antanut voittaa näytön toiseksi korkeimmalla hinnalla.
Videomainonnan termit
Completion rate
Kuinka suuri osa videomainoksesta katsotaan. Sanomalla maksat vain loppuun asti katsellusta videomainonnasta. Lue lisää täältä.
CPV, Cost per View
Hinta per videon katselu. Kustannus per katselu (CPV, Cost Per View) on hinnoittelumalli, jossa määrittelet hinnan jonka olet halukas maksamaan, kun joku näkee videomainoksesi YouTubessa. Tavallisia display-mainoksia veloitetaan näyttöjen mukaan (CPM), mutta CPV:llä maksat vain kun joku katsoo mainoksesi. Yleinen mittari In-banner-videomainonnassa.
Instream-videomainonta
Mainoskatkoilla tai ohjelman sisässä näytetty videomainonta.
Lineaarinen videomainonta
Videomainonta, jota näytetään jaksoittain videosisällön välissä (esim. television mainostauot sekä preroll-, midroll- ja postroll-mainokset).
Outstream-videomainonta
Mainospaikoilla näytetty videomainonta.
Overlay-banneri
Interaktiivinen mainos, joka esitetään sijoitettuna varsinaisen videosisällön päälle.
Postroll-mainos
Loppuspotti, videomainos, joka näytetään varsinaisen videosisällön jälkeen.
Power roll
Videomainos, johon liittyy overlay-banneri
PPP, Price per Play
Mainostaja maksaa videon katselun perusteella.
Preroll-mainos
Myös etuspotti. Videomainos, joka näytetään ennen varsinaista videosisältöä. Voivat olla eri pituisia tai skipattavia.
TRP, target rating point
myös terppi. Bruttopeitto kohderyhmässä (%) eli kampanjaan kuuluvien ohjelmien/spottien peittojen summa, kun puhutaan kohderyhmästä.
Viewability
Kuinka suuri osa ostetuista näytöistä tulee nähdyksi. Nähdyksi määritellään mainos, josta näkyy vähintään 50 % pikseleistä yhden sekunnin ajan (display), 30 % pikseleistä yhden sekunnin ajan (iso display-mainos, joka ei mahdu laitteen näytölle kokonaan) ja 50 % pikseleistä kahden sekunnin ajan (videomainos).
VOD
Video on demand, videotoistopalvelu.
SVOD
Subscription video on demand, tilattava videotoistopalvelu, jossa on kiinteä kuukausimaksu.
TVOD
Transactional video on demand, tilattava videotoistopalvelu, jossa maksetaan kustakin katselusta erikseen.
AVOD
Advertising / Ad based video on demand, videopalvelu, joka on kuluttajille ilmainen ja rahoitetaan mainostuloilla.