Kotisivu-uudistus nosti Vilikan Googlen kärkeen ja uusien asiakkaiden tietoisuuteen

Verkkosivu-uudistus kuulostaa monen korvaan kalliilta sijoitukselta ja aikaa vievältä touhulta. Saattaa yllättää, että hyvät perustason sivut eivät maksakkaan maltaita.
Otetaan kuitenkin pieni askel taaksepäin – hetkeen, josta osto- ja myyntiliike Vilikan ja meidän hedelmällinen yhteistyö alkoi - natiiviartikkelista.
“Kaikki alkoi natiivimainonnan merkeissä. Vaikka julkaisusta on jo pari vuotta, natiiviartikkeli tuo meille edelleen paljon yhteydenottoja. Tämä erinomaisesti onnistunut juttu tavallaan toi yritykselle kasvot”, Vilikan omistajapariskunta Tuija ja Ilkka Voutila kertovat yhteistuumin.
Natiiviartikkeli ei kuitenkaan yksinään riitä: jokainen yritys tarvitsee myös laadukkaat ja Googlesta löytyvät verkkosivut.
“Verkkosivu-uudistuksen ansiosta uudet asiakkaat ovat löytäneet kivijalkamyymälään, minkä lisäksi verkkosivujen kautta tehtävät kirpputoripöytien varausmäärät ovat kasvaneet mukavasti”, Ilkka jatkaa.
“Asiakas oivalsi, että vaikka he olisivat voineet tehdä verkkosivut myös itse, tämä projekti kannatti ulkoistaa ja keskittää siten oma aika sinne, mikä parhaiten palvelee liiketoiminnan kehittämistä”, Myyntipäällikkö Jaana Perttula summaa.
“Sivustouudistus sujui todella helposti ja säästi meiltä paljon aikaa. Sanoman puolesta ymmärrettiin myös se, että yrittäjä on aina tietyn aikaa kiinni omassa työssä ja vasta työajan ulkopuolella voidaan edistää muita juttuja, kuten vaikkapa tätä kotisivuprojektia. He ovat olleet meidän suhteemme todella joustavia”, Ilkka kiittelee.
Laadukkaat kotisivut ovat yrityksen tärkein käyntikortti
Vilikka Oy on Keuruulla sijaitseva osto- ja myyntiliike sekä kirpputori, jonka valikoimista löytyy antiikkia, huonekaluja ja keräilyesineitä. Seitsemäs vuosi on käynnissä, ja uudet verkkosivut julkaistiin juuri sopivasti ennen kesälomasesonkia.
“Laadukkaat verkkosivut ovat yrityksen tärkein käyntikortti, ilman niitä emme ole asiakkaille olemassa.”
Pitkät mutta palkitsevat päivät yrittäjänä ovat täynnä mukavia kohtaamisia asiakkaiden kanssa. Tuotteiden hinnoittelu sekä osan tuotteista kuvaaminen ja julkaiseminen verkkosivustolla, unohtamatta tietenkään kirpputoripöytien siivoamista ja somen päivittämistä, pitävät yrittäjät kiireisenä.
“Teemme kaiken Ilkan kanssa kahdestaan, mikä tarkoittaa, että aika on usein kortilla. Kun meille tarjottiin ammattitaitoista työtä ja vielä näin sopivaan ajankohtaan, ei vastausta tarvinnut oikeastaan edes miettiä! Halusimme ehdottomasti tilata verkkosivut”, Tuija toteaa ja jatkaa, “samalla meille jäi enemmän vapaa-aikaa ja pieni hetki hengähtää ennen kiireistä kesää.”
Hakukoneystävälliset sivut tuovat koko ajan uusia kävijöitä
“Kaikki tutkivat ensin Googlesta, mitä alueelta löytyy. Silloin pitää näkyä. Uusien sivujen ansiosta kesäasukkaat ja lomailijat päätyvät jatkossa myös meille ostoksille”, Ilkka kertoo tyytyväisenä.
Näin todella on, sillä Vilikan osto- ja myyntiliike löytyy Googlen parhailta sijoituksilta. Näkyvyys on taattu, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tekemistä ja käyntikohteita Keuruulla.
Verkkosivut rakennetaan meillä aina sopimaan yrittäjän brändiin. Lisäksi verkkosivut ovat hakukoneystävällisiä, toimivat kaikilla päätelaitteilla ja ne ovat helposti päivitettävissä. Tästä Vilikalla myös annetaan kiitosta.
Verkkosivujen tekstisisällöissä ja rakennesuunnittelussa pyrin huomioimaan paitsi asiakkaan myös asiakkaan asiakkaan tarpeet. Lisäksi täytyy samalla pitää mielessä hakukoneiden asettamat reunaehdot ja pitää kirjoitettu sana positiivisesti persoonallisena. Vilikan sisältöjen tekemiseen toi oman vivahteensa se, että olen itsekin vakiokasvo antiikki- ja vintageliikkeissä.
![]()
“Verkkosivujen tekstisisällöissä ja rakennesuunnittelussa pyrin huomioimaan paitsi asiakkaan myös asiakkaan asiakkaan tarpeet. Lisäksi täytyy samalla pitää mielessä hakukoneiden asettamat reunaehdot ja pitää kirjoitettu sana positiivisesti persoonallisena. Vilikan sisältöjen tekemiseen toi oman vivahteensa se, että olen itsekin vakiokasvo antiikki- ja vintageliikkeissä.” kertoo Sisällöntuottajanamme työskentelevä Aaro Hallamurto.
Myös Ilkka iloitsee yhteisen sävelen löytymisestä heti ensi metreillä: “Meillä kävi niin hyvä tuuri, että sisällöntuottaja oli itsekin keräilijä ja ymmärsi siten toimintaamme todella hyvin. Kerroimme toiveistamme, minkä lisäksi vanhojen sivujen hakemistorakennetta hyödynnetiin uusien sivujen pohjana. Projekti meni maaliin todella pienin korjauksin, heti tuli priimaa! Myös ammattilaisen kirjoittamat sisällöt olivat todella hyviä, eikä niitä tarvinnut hieroa.”
Sivujen päivittäminen sujuu kuin unelma
“Sivuston sisältöjä ja uusia tuotteita on ollut todella helppo päivittää!” Tuija kiittelee.
Vanha tavara vaihtaa omistajaa kivijalkaliikkeessä, minkä vuoksi Vilikan sivustolle ei olla tietoisesti toteutettu kierrätettyjen tuotteiden verkkokauppaa. Silti Tuija päivittää näytille ja houkutukseksi poimintoja parhaista ja kiinnostavimmista aarteista, jotka etsivät uusia koteja.
Uusilla helppokäyttöisillä verkkosivuilla tuotteiden lisääminen sekä tekstien ja uutisten päivittäminen sujuu mutkattomasti. Päivitykset onnistuvat myös Sanoman taholta, mikäli se on asiakkaalle mieluisampi vaihtoehto – onhan sivustouudistuksen tarkoitus aina myös helpottaa asiakkaan työntekoa.
“Yrittäjälle on fiksumpaa ja kannattavampaa keskittyä olennaiseen. Meille se tarkoitti sitä, että samaan aikaan kun Sanomalla rakennettiin Vilikan uusia sivuja, me pystyimme lajittelemaan, kuvaamaan ja laittamaan uusia aarteita myyntiin”, yrittäjäpariskunta summaa tyytyväisenä.
Web-suunnittelijan tärkein tehtävä on herättää sivustolla vierailevan asiakkaan kiinnostus mahdollisimman nopeasti. Lisäksi kuvien ja tekstin rytmin täytyy olla kunnossa, jotta oikea tieto löytyy helposti ja vaivattomasti. Vilikan sivustolla yhdistettiin samaan pakettiin selkeys ja kirpparitunnelmaan sopiva perinteikkyys. Selkeät kuvagalleriat vievät kävijän jo ennakkoon mukavasti hypistelyn tunnelmaan.
![]()
Web-suunnittelijan tärkein tehtävä on herättää sivustolla vierailevan asiakkaan kiinnostus mahdollisimman nopeasti. Lisäksi kuvien ja tekstin rytmin täytyy olla kunnossa, jotta oikea tieto löytyy helposti ja vaivattomasti. Vilikan sivustolla yhdistettiin samaan pakettiin selkeys ja kirpparitunnelmaan sopiva perinteikkyys. Selkeät kuvagalleriat vievät kävijän jo ennakkoon mukavasti hypistelyn tunnelmaan.
Milloin yrityksen verkkosivut kannattaa päivittää? Mitkä merkit kertovat, että sivusto on uudistuksen tarpeessa?