Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin vaikutat hakusanamainonnan laatuun

Hakusanamainonta tulee suunnitella niin, että avainsanat ja mainokset vastaavat mahdollisimman hyvin toisiaan.
hakusanamainonnan_laatu
3.11.2021
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Jatkuvasti kehittyvän hakukone Googlen tavoite on tarjota käyttäjilleen relevanttia ja hyödyllistä tietoa. Tällä tavoitteella on vaikutus orgaanisten hakutulosten lisäksi myös hakutulossivun mainospaikkoihin. Kun tiedossa ovat yritystoiminnalle tärkeät hakutermit joilla halutaan hakusanamainontaa tehdä, kannattaa ottaa huomioon seuraavat laatuun ja sen myötä  mainonnan lopulliseen kustannukseen sekä mainoksen sijoittumiseen vaikuttavat tekijät, kirjoittaa Sanoman Digimarkkinoinnin asiantuntija Annika Marin.

Etsi oikeat avainsanat ja käytä niitä mainoksissa

Avainsanoja valittaessa kannattaa miettiä mitä itse kirjoittaisit hakukenttään etsiessäsi aiheesta tietoa. Esimerkiksi kun talvi yllättää ja tiedät vanhojen renkaiden olevan jo aikansa eläneet, saatat etsiä uusia renkaita alueeltasi esimerkiksi haulla “talvirenkaat turku”. Mikäli suosit tiettyä rengasmerkkiä lisäät sen todennäköisesti mukaan hakulausekkeeseen. Avainsanojen kartoitukseen ovat hyödyllisiä myös esimerkiksi Googlen tarjoamat avainsanatyökalut sekä oman verkkosivustosi analytiikka. 

Hakusanamainonta tulee suunnitella niin, että avainsanat ja mainokset vastaavat mahdollisimman hyvin toisiaan. Sen sijaan, että kerrot mainoksessa yleisellä tasolla yrityksen toiminnasta, kannattaa mainonta rakentaa vastaamaan suoraan asiakkaan hakuun eli siihen kysymykseen johon hän yrittää löytää vastausta. Jaa siis mainostettavat tuotteet tai palvelut tarkasti omiin ryhmiin ja kirjoita mainostekstit aina avainsana-/mainosryhmäkohtaisesti. Kun mainos vastaa tarkasti hakusanaa, mainoksen laatupisteet ja klikkausprosentti nousevat.

Houkuttele kohderyhmä reagoimaan

Kun mainos näkyy valituilla hakusanoilla, on toivottavaa, että mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta ja siirtyy yrityksen kotisivulle. Klikkausprosenttiin voidaan vaikuttaa mainosten osuvuuden lisäksi mainosten houkuttelevuudella. Mieti siis, miten erotut kilpailijoista. Onko se tuotteen edullinen hinta vai kenties tarjoamasi ilmainen konsultointi? Tuo markkinointistrategian mukaisia kilpailuetuja mainoksissa esiin.

Mikäli yritys toimii paikallisesti, on toimialue suotavaa mainita. Muista myös kohdentaa mainoksesi näkymään alueellisesti. Kerro mainoksessa selkeästi, mitä hakijan toivotaan tekevän seuraavaksi esim. ”varaa aika” tai ”pyydä tarjous”. 

Klikkausprosenttia voidaan todistetusti nostaa mainoslaajennusten avulla. Niiden avulla hakijalle pystytään antamaan lisätietoa tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä. Mainoslaajennuksista tulisi olla käytössä ainakin sivustolinkit, sisältöpoimintalaajennukset sekä huomiotekstilaajennukset.

Mikäli toivot suoria yhteydenottoja, muista lisätä mainoksen yhteyteen myös puhelulaajennus. Tällöin asiakas voi soittaa suoraan mainoksesta klikkaamatta lainkaan sivustollesi. Tarjouskampanjoiden aikana kannattaa hyödyntää tarjouslaajennuksia, joissa voit ilmoittaa hintaan liittyvistä erikoistarjouksista. Mitä useampi laajennus mainoksen yhteydessä näkyy, sitä suuremman tilan se saa hakutulossivusta ja parantaa mainoksen näkyvyyttä.

Saata asiakas perille saakka

Kun hakija suorittaa haun ja päätyy klikkaamaan mainosta, mihin hän odottaa päätyvänsä? Todennäköisesti hän haluaa löytää sivulta saman tien vastauksen etsimäänsä asiaan. Verkkosivuston vastaavuus vaikuttaa myös Googlen antamiin laatupisteisiin, eli huolehdi avainsanojen, mainostekstin ja laskeutumissivun yhteneväisyydestä.

Ohjaa siis mainoksesta sivulle, joka vastaa käytettyä avainsanaa. Varmista samalla, että sivusto latautuu nopeasti ja se on käyttäjäystävällinen laitteesta riippumatta. Toivottavaahan on, että kävijä viihtyy sivustolla ja ennen kaikkea suorittaa sen toimenpiteen, jota mainonnalla tavoitellaan. Laskeutumissivu voi olla hakijan ensimmäinen kontakti yritykseen, joten etusivun lisäksi myös alasivujen sisältöön sekä sivuston selkeään navigointiin kannattaa panostaa. Älä unohda sisällyttää sivulle selkeää CTA:ta eli Call-To-Action kehotusta. 

Optimointi ja tulosten mittaus

Kun hakusanamainonta on käynnissä, tulisi mainontaa optimoida säännöllisesti tuloksiin pohjautuen. Pelkkä klikkimäärien seuraaminen ei vielä kerro mainonnan onnistumisesta. Määrittele seurattavat konversiopisteet omien tavoitteidesi perusteella ja hyödynnä verkkoanalytiikkaa. Näin tiedät, mitkä mainokset tuottavat parhaita tuloksia ja mihin budjettia kannattaa suunnata. Varmista aina, että kampanjoidesi päivitykset perustuvat dataan. 

Mainonnan mittaaminen, optimointi ja kampajoiden tulosten seuranta ovat toki kokonaisuutena osiensa summa käsittäen kaikki markkinoinnin ja mainonnan toimenpiteet, kanavat ja tavoitteet.  Lue lisää mainonnan mittaamisesta seuraavasta artikkelista: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet.

Hakusanamainonnan laadukkuuteen vaikuttaa moni muukin muuttuja, mutta ylläolevien vinkkien avulla pääsee jo perusasioiden kanssa hyvälle tasolle.

Onko Google Ads -kampanjasi kunnossa? Lataa opas ja tarkista kampanjasi laadukkuus nopeasti.

Lataa Google Ads -opas

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Tämä lienee markkinointi-ihmisten mieliä kautta aikain eniten kutkuttanut kysymys, eikä ihme. Tässä artikkelissa kerromme miten perehdyt tarkemmin kohderyhmääsi ja varmistat, että viestisi saavuttaa juuri heidät.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    14.4.2023
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Fanita yrittäjää laittaa hyvän kiertämään

    Suomen Yrittäjien ja Sanoman yhteiskampanja puhutteli ja aktivoi.

    Tagit

    Audio & radio Case Digiratkaisut Luovat ratkaisut Uutismedia
    Julkaistu
    4.4.2023
    Lue lisää
  • Budjetin ääripäät – suunnittele mainonta budjetin mukaan

    Miten markkinointibudjettia käytetään, kun sitä on vähän tai hieman enemmän? Nappaa vinkit erilaisiin budjetteihin.

    Tagit

    Aikakausmedia Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
    budjetin_aaripaat
  • Markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet ja annamme työkalut markkinointisuunnitelman tekemiseen.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Digiratkaisut
    Julkaistu
    30.3.2023
    Lue lisää
    markkinointisuunnitelma
  • Sanoma Ad Managerin uudet ominaisuudet palvelevat nyt entistäkin paremmin digimarkkinoijien tarpeita

    Mainonnan itseostopalvelu Sanoma Ad Manager helpottaa nyt entistäkin tehokkaammin digimainostajien arkea.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    10.3.2023
    Lue lisää
  • Tammikuun Kuukauden kamppis on Xploran erikoisartikkeli

    Kuukauden kamppis on Sanoman kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Xploran natiiviartikkeli tarjosi kiinnostavalla tavalla tietoa siitä, että lapsille hankittaville älypuhelimille on olemassa vastuullinen vaihtoehto.

    Tagit

    Case Digiratkaisut Kuukauden kamppis Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    13.2.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland