Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin vaikutat hakusanamainonnan laatuun

Hakusanamainonta tulee suunnitella niin, että avainsanat ja mainokset vastaavat mahdollisimman hyvin toisiaan.
hakusanamainonnan_laatu
3.11.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Jatkuvasti kehittyvän hakukone Googlen tavoite on tarjota käyttäjilleen relevanttia ja hyödyllistä tietoa. Tällä tavoitteella on vaikutus orgaanisten hakutulosten lisäksi myös hakutulossivun mainospaikkoihin. Kun tiedossa ovat yritystoiminnalle tärkeät hakutermit joilla halutaan hakusanamainontaa tehdä, kannattaa ottaa huomioon seuraavat laatuun ja sen myötä  mainonnan lopulliseen kustannukseen sekä mainoksen sijoittumiseen vaikuttavat tekijät, kirjoittaa Sanoman Digimarkkinoinnin asiantuntija Annika Marin.

Etsi oikeat avainsanat ja käytä niitä mainoksissa

Avainsanoja valittaessa kannattaa miettiä mitä itse kirjoittaisit hakukenttään etsiessäsi aiheesta tietoa. Esimerkiksi kun talvi yllättää ja tiedät vanhojen renkaiden olevan jo aikansa eläneet, saatat etsiä uusia renkaita alueeltasi esimerkiksi haulla “talvirenkaat turku”. Mikäli suosit tiettyä rengasmerkkiä lisäät sen todennäköisesti mukaan hakulausekkeeseen. Avainsanojen kartoitukseen ovat hyödyllisiä myös esimerkiksi Googlen tarjoamat avainsanatyökalut sekä oman verkkosivustosi analytiikka. 

Hakusanamainonta tulee suunnitella niin, että avainsanat ja mainokset vastaavat mahdollisimman hyvin toisiaan. Sen sijaan, että kerrot mainoksessa yleisellä tasolla yrityksen toiminnasta, kannattaa mainonta rakentaa vastaamaan suoraan asiakkaan hakuun eli siihen kysymykseen johon hän yrittää löytää vastausta. Jaa siis mainostettavat tuotteet tai palvelut tarkasti omiin ryhmiin ja kirjoita mainostekstit aina avainsana-/mainosryhmäkohtaisesti. Kun mainos vastaa tarkasti hakusanaa, mainoksen laatupisteet ja klikkausprosentti nousevat.

Houkuttele kohderyhmä reagoimaan

Kun mainos näkyy valituilla hakusanoilla, on toivottavaa, että mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta ja siirtyy yrityksen kotisivulle. Klikkausprosenttiin voidaan vaikuttaa mainosten osuvuuden lisäksi mainosten houkuttelevuudella. Mieti siis, miten erotut kilpailijoista. Onko se tuotteen edullinen hinta vai kenties tarjoamasi ilmainen konsultointi? Tuo markkinointistrategian mukaisia kilpailuetuja mainoksissa esiin.

Mikäli yritys toimii paikallisesti, on toimialue suotavaa mainita. Muista myös kohdentaa mainoksesi näkymään alueellisesti. Kerro mainoksessa selkeästi, mitä hakijan toivotaan tekevän seuraavaksi esim. ”varaa aika” tai ”pyydä tarjous”. 

Klikkausprosenttia voidaan todistetusti nostaa mainoslaajennusten avulla. Niiden avulla hakijalle pystytään antamaan lisätietoa tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä. Mainoslaajennuksista tulisi olla käytössä ainakin sivustolinkit, sisältöpoimintalaajennukset sekä huomiotekstilaajennukset.

Mikäli toivot suoria yhteydenottoja, muista lisätä mainoksen yhteyteen myös puhelulaajennus. Tällöin asiakas voi soittaa suoraan mainoksesta klikkaamatta lainkaan sivustollesi. Tarjouskampanjoiden aikana kannattaa hyödyntää tarjouslaajennuksia, joissa voit ilmoittaa hintaan liittyvistä erikoistarjouksista. Mitä useampi laajennus mainoksen yhteydessä näkyy, sitä suuremman tilan se saa hakutulossivusta ja parantaa mainoksen näkyvyyttä.

Saata asiakas perille saakka

Kun hakija suorittaa haun ja päätyy klikkaamaan mainosta, mihin hän odottaa päätyvänsä? Todennäköisesti hän haluaa löytää sivulta saman tien vastauksen etsimäänsä asiaan. Verkkosivuston vastaavuus vaikuttaa myös Googlen antamiin laatupisteisiin, eli huolehdi avainsanojen, mainostekstin ja laskeutumissivun yhteneväisyydestä.

Ohjaa siis mainoksesta sivulle, joka vastaa käytettyä avainsanaa. Varmista samalla, että sivusto latautuu nopeasti ja se on käyttäjäystävällinen laitteesta riippumatta. Toivottavaahan on, että kävijä viihtyy sivustolla ja ennen kaikkea suorittaa sen toimenpiteen, jota mainonnalla tavoitellaan. Laskeutumissivu voi olla hakijan ensimmäinen kontakti yritykseen, joten etusivun lisäksi myös alasivujen sisältöön sekä sivuston selkeään navigointiin kannattaa panostaa. Älä unohda sisällyttää sivulle selkeää CTA:ta eli Call-To-Action kehotusta. 

Optimointi ja tulosten mittaus

Kun hakusanamainonta on käynnissä, tulisi mainontaa optimoida säännöllisesti tuloksiin pohjautuen. Pelkkä klikkimäärien seuraaminen ei vielä kerro mainonnan onnistumisesta. Määrittele seurattavat konversiopisteet omien tavoitteidesi perusteella ja hyödynnä verkkoanalytiikkaa. Näin tiedät, mitkä mainokset tuottavat parhaita tuloksia ja mihin budjettia kannattaa suunnata. Varmista aina, että kampanjoidesi päivitykset perustuvat dataan. 

Mainonnan mittaaminen, optimointi ja kampajoiden tulosten seuranta ovat toki kokonaisuutena osiensa summa käsittäen kaikki markkinoinnin ja mainonnan toimenpiteet, kanavat ja tavoitteet.  Lue lisää mainonnan mittaamisesta seuraavasta artikkelista: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet.

Hakusanamainonnan laadukkuuteen vaikuttaa moni muukin muuttuja, mutta ylläolevien vinkkien avulla pääsee jo perusasioiden kanssa hyvälle tasolle.

Onko Google Ads -kampanjasi kunnossa? Lataa opas ja tarkista kampanjasi laadukkuus nopeasti.

Lataa Google Ads -opas

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
  • Pienen ja aloittavan yrityksen markkinointi: näin mainonta auttaa asiakashankinnassa

    Aloittavan yrityksen markkinointi tähtää asiakashankintaan. Se onnistuu, kun perusasiat ovat hallussa. Lue, miten pienen yrityksen markkinointi ja mainonta kannattaa aloittaa!

    Tagit

    Digiratkaisut
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland