Neljä faktaa kotisivuista: millaiset ovat hyvät yrityksen kotisivut?

Voit myös kuunnella artikkelin tästä
Kotisivut ovat usein asiakkaan ensimmäinen kosketuspiste yritykseen. Asiakas etsii yrityksen sivuilta muun muassa ratkaisua arjen ongelmiinsa, lisätietoa kiinnostavista aiheista tai vertailee saatavilla olevia vaihtoehtoja keskenään.
Ostaminen on siirtynyt monilla toimialoilla pitkälti verkkoon. Yhä useammin ainakin osa ostoprosessista, kuten tuotteiden ja palveluiden vertailu, hintojen ja tarjousten etsiminen tapahtuu netissä.
Katse siis kotisivuihin, palveleeko sivustosi asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla? Kun päivität sivusi tai teet uudet verkkosivut, kiinnitä huomiosi näihin faktoihin.
Fakta 1: Kotisivujen hakukonelöydettävyys on välttämättömyys
Päivässä tehdään 5.6 miljardia Google-hakua.
Mitä teet, kun sinulla on ongelma johon et tiedä vastausta? Suurin osa meistä turvautuu Googleen, josta vastaus löytyy parilla klikkauksella. Päivittäin tehdäänkin hurjat 5.6 miljardia Google-hakua, ja luku kasvaa jatkuvasti.
Ylimmäksi hakutuloksissa nousevat ne sivut, jotka hakukonejätti arvioi kaikista oleellisimmaksi aiheen kannalta. Siksi yritykset, jotka onnistuvat parhaiten noudattamaan Googlen kriteereitä saavat eniten vierailijoita ja potentiaalisia asiakkaita sivuilleen.
Tiedätkö jo, miten hakukoneystävälliset sivusi ovat? Näillä stepeillä varmistat, miten sivusi pärjäävät:
- Siirry selaimessasi incognito-tilaan, jotta aiemmat sivuvierailusi eivät vaikuta lopputulokseen.
- Googleta ne avainsanat, joilla yrityksesi ja sivusi tulisi löytyä. Esimerkiksi Helsingissä toimiva kukkakauppias voisi etsiä “kukkakauppa Helsinki” ja “kukkakimppu Helsinki”.
- Katso kuinka ylös hakutuloksissa sivusi pääsevät. Nousevatko ne kärkeen vai vajoavatko ne hakijan ulottumattomiin?
Sijoituksesi on hyvä, mikäli pääset viiden parhaan joukkoon. Jos yrityksesi ei päädy ensimmäiselle hakusivulle, voi olla ettei kovinkaan moni potentiaalinen asiakas löydä sivujesi pariin. Hakukonenäkyvyyteen kannattaa siis panostaa.
Jos toimit kovin kilpaillulla alalla, on ensimmäisten hakutulosten joukkoon pääseminen haastavaa. Silloin kannattaa kokeilla hakusanamainontaa, jonka avulla yrityksesi kotisivut näkyvät jo ennen ensimmäisiä hakutuloksia. Muista kuitenkin, että hakukonemainonta toimii vain jos kävijä löytää sivuilta etsimänsä, eli sivujen sisältöön kannattaa joka tapauksessa kiinnittää huomiota.
Fakta 2: Ei kellään ole aikaa tällaiseen - kotisivujen hitaus turhauttaa
Jopa 40 % vierailijoista poistuu sivuilta mikäli niiden lataus kestää yli 5 sekuntia.
Tiedätkö sen tunteen, kun klikkaat kotisivuille, mutta sivuston lataaminen vain kestää, kestää ja kestää? Tietokone raksuttaa epätoivoisesti ja nettiä on täydet palkit, mutta jostain syystä sivu ei vain aukene.
Kuinka nopeasti turhaudut ja klikkaat itsesi muualle?
Harva jaksaa enää nykypäivänä odotella. Yli viiden sekunnin latausaika karkottaa jo 40 % sivuvierailijoista nopeammin latautuvien sivujen pariin.
Siksi on hyvä muistaa, että kotisivut ovat osa yrityksen asiakaspalvelua siinä missä muutkin kanavat. Pitkät latausajat jättävät pahan maun suuhun ja ajavat kävijät kilpailijoiden sivuille.
Siksi kotisivuja suunnitellessa kannattaa varmistaa ettei sinne päädy liian raskaita elementtejä jotka hidastavat latausaikaa.
Fakta 3: Google jyrää
Jopa 54 % netin selaajista käyttää Google Chromea.
Kotisivujen ylläpitäjälle tämä on tärkeä tieto, sillä Chrome kertoo kävijälle mikäli sivustolta puuttuu SSL-salaus. SSL-salauksella varmistetaan, että sivun tietosuojaus on kunnossa ja esimerkiksi yhteystietojen jättäminen on turvallista.
Mikäli sivustolta ei löydy SSL-salausta, notifioi Chrome tästä kävijää ilmoittamalla että sivusto ei ole turvallinen.
Moni kävijä säikähtää viestiä, ja kääntyy kannoillaan sen nähdessään. Jos SSL-salaus ei ole tuttu juttu tai se on päässyt kiireessä unohtumaan, saattaa yritys menettää potentiaalisia asiakkaita täysin huomaamatta.
Tarkista siis, että sivusi osoitekentän vierestä löytyy lukon kuva ja https-alku. Näin tiedät että SSL-salaus on kunnossa ja kävijät uskaltavat surffailla sivuillasi pidempäänkin.
Fakta 4: Tuotesivuilla on väliä
Jopa 90 % yrityksen kotisivuilla vierailevista pitää tärkeänä tai erittäin tärkeänä sitä, että tuotteet ja palvelut ovat selkeästi esillä.
Luku on korkea, mutta selittyy sillä että tuotteiden ja palveluiden vertailu tehdään yhä useammin netissä. Päätös rahan käytöstä halutaan tehdä valistuneesti, kaikkien faktojen kera.
Hyvät tuotesivut auttavat kävijää vertailussa ja ohjaavat häntä ostopolulla eteenpäin. Kiinnostavilla ja selkeillä tuotesivuilla on iso rooli ostopäätöksen muodostumisessa.
Muista kaikki päätelaitteet
Viimeiseksi vielä muistutus päivänselvästö asiasta, useimmiten selailemme nettiä puhelimella. Mobiiliystävälliset, kaikilla laitteilla hyvin toimivat kotisivut ovat yrityksesi toiminnan ehdoton edellytys.
Ovatko yrityksesi kotisivut kunnossa? Hyödynnä maksuton checklist ja tarkista löytyykö sivuiltasi kaikki tarvittava!