Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Neljä faktaa kotisivuista: millaiset ovat hyvät yrityksen kotisivut?

Kotisivut ovat usein asiakkaan ensimmäinen kosketuspiste yritykseen. Tässä artikkelissa kerromme, millaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota yrityksen kotisivuja suunniteltaessa.
yrityksen_kotisivut
1.12.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Voit myös kuunnella artikkelin tästä

Kotisivut ovat usein asiakkaan ensimmäinen kosketuspiste yritykseen. Asiakas etsii yrityksen sivuilta muun muassa ratkaisua arjen ongelmiinsa, lisätietoa kiinnostavista aiheista tai vertailee saatavilla olevia vaihtoehtoja keskenään.

Ostaminen on siirtynyt monilla toimialoilla pitkälti verkkoon. Yhä useammin ainakin osa ostoprosessista, kuten tuotteiden ja palveluiden vertailu, hintojen ja tarjousten etsiminen tapahtuu netissä.

Katse siis kotisivuihin, palveleeko sivustosi asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla? Kun päivität sivusi tai teet uudet verkkosivut, kiinnitä huomiosi näihin faktoihin.  

Fakta 1: Kotisivujen hakukonelöydettävyys on välttämättömyys 

Päivässä tehdään 5.6 miljardia Google-hakua.

Mitä teet, kun sinulla on ongelma johon et tiedä vastausta? Suurin osa meistä turvautuu Googleen, josta vastaus löytyy parilla klikkauksella. Päivittäin tehdäänkin hurjat 5.6 miljardia Google-hakua, ja luku kasvaa jatkuvasti.

Ylimmäksi hakutuloksissa nousevat ne sivut, jotka hakukonejätti arvioi kaikista oleellisimmaksi aiheen kannalta. Siksi yritykset, jotka onnistuvat parhaiten noudattamaan Googlen kriteereitä saavat eniten vierailijoita ja potentiaalisia asiakkaita sivuilleen.

Tiedätkö jo, miten hakukoneystävälliset sivusi ovat? Näillä stepeillä varmistat, miten sivusi pärjäävät:

  • Siirry selaimessasi incognito-tilaan, jotta aiemmat sivuvierailusi eivät vaikuta lopputulokseen. 
  • Googleta ne avainsanat, joilla yrityksesi ja sivusi tulisi löytyä. Esimerkiksi Helsingissä toimiva kukkakauppias voisi etsiä “kukkakauppa Helsinki” ja “kukkakimppu Helsinki”.
  • Katso kuinka ylös hakutuloksissa sivusi pääsevät. Nousevatko ne kärkeen vai vajoavatko ne hakijan ulottumattomiin?

Sijoituksesi on hyvä, mikäli pääset viiden parhaan joukkoon. Jos yrityksesi ei päädy ensimmäiselle hakusivulle, voi olla ettei kovinkaan moni potentiaalinen asiakas löydä sivujesi pariin. Hakukonenäkyvyyteen kannattaa siis panostaa.

Jos toimit kovin kilpaillulla alalla, on ensimmäisten hakutulosten joukkoon pääseminen haastavaa. Silloin kannattaa kokeilla hakusanamainontaa, jonka avulla yrityksesi kotisivut näkyvät jo ennen ensimmäisiä hakutuloksia. Muista kuitenkin, että hakukonemainonta toimii vain jos kävijä löytää sivuilta etsimänsä, eli sivujen sisältöön kannattaa joka tapauksessa kiinnittää huomiota.

Fakta 2: Ei kellään ole aikaa tällaiseen - kotisivujen hitaus turhauttaa

Jopa 40 % vierailijoista poistuu sivuilta mikäli niiden lataus kestää yli 5 sekuntia.

Tiedätkö sen tunteen, kun klikkaat kotisivuille, mutta sivuston lataaminen vain kestää, kestää ja kestää? Tietokone raksuttaa epätoivoisesti ja nettiä on täydet palkit, mutta jostain syystä sivu ei vain aukene.

Kuinka nopeasti turhaudut ja klikkaat itsesi muualle?

Harva jaksaa enää nykypäivänä odotella. Yli viiden sekunnin latausaika karkottaa jo 40 % sivuvierailijoista nopeammin latautuvien sivujen pariin.

Siksi on hyvä muistaa, että kotisivut ovat osa yrityksen asiakaspalvelua siinä missä muutkin kanavat. Pitkät latausajat jättävät pahan maun suuhun ja ajavat kävijät kilpailijoiden sivuille.

Siksi kotisivuja suunnitellessa kannattaa varmistaa ettei sinne päädy liian raskaita elementtejä jotka hidastavat latausaikaa.

Fakta 3: Google jyrää

Jopa 54 % netin selaajista käyttää Google Chromea.

Kotisivujen ylläpitäjälle tämä on tärkeä tieto, sillä Chrome kertoo kävijälle mikäli sivustolta puuttuu SSL-salaus. SSL-salauksella varmistetaan, että sivun tietosuojaus on kunnossa ja esimerkiksi yhteystietojen jättäminen on turvallista.

Mikäli sivustolta ei löydy SSL-salausta, notifioi Chrome tästä kävijää ilmoittamalla että sivusto ei ole turvallinen.

Moni kävijä säikähtää viestiä, ja kääntyy kannoillaan sen nähdessään. Jos SSL-salaus ei ole tuttu juttu tai se on päässyt kiireessä unohtumaan, saattaa yritys menettää potentiaalisia asiakkaita täysin huomaamatta.

Tarkista siis, että sivusi osoitekentän vierestä löytyy lukon kuva ja https-alku. Näin tiedät että SSL-salaus on kunnossa ja kävijät uskaltavat surffailla sivuillasi pidempäänkin.

Fakta 4: Tuotesivuilla on väliä 

Jopa 90 % yrityksen kotisivuilla vierailevista pitää tärkeänä tai erittäin tärkeänä sitä, että tuotteet ja palvelut ovat selkeästi esillä.

Luku on korkea, mutta selittyy sillä että tuotteiden ja palveluiden vertailu tehdään yhä useammin netissä. Päätös rahan käytöstä halutaan tehdä valistuneesti, kaikkien faktojen kera.

Hyvät tuotesivut auttavat kävijää vertailussa ja ohjaavat häntä ostopolulla eteenpäin. Kiinnostavilla ja selkeillä tuotesivuilla on iso rooli ostopäätöksen muodostumisessa.

Muista kaikki päätelaitteet

Viimeiseksi vielä muistutus päivänselvästö asiasta, useimmiten selailemme nettiä puhelimella. Mobiiliystävälliset, kaikilla laitteilla hyvin toimivat kotisivut ovat yrityksesi toiminnan ehdoton edellytys.

Ovatko yrityksesi kotisivut kunnossa? Hyödynnä maksuton checklist ja tarkista löytyykö sivuiltasi kaikki tarvittava!

Hyödynnä checklist

Tagit

Kotisivut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • TOP 5 vinkit verkkosivu-uudistukseen

    Katselet juuri yrityksen kotisivuja. Miltä omasi näyttävät? Verkkosivut ovat yrityksen käyntikortti.

    Tagit

    Näkemyksiä Kotisivut
    Julkaistu
    16.1.2023
    Lue lisää
    vinkit_kotisivu_uudistukseen
  • Checklist tehokkaaseen mainontaan

    UUTTA! Voit myös kuunnella artikkelin. Mainonta, moni sitä tekee, mutta harva sitä aidosti osaa. Parhaimmillaan mainonta vaikuttaa yrityksen liiketoimintaan ja tuo lisää euroja kassaan. Pahimmillaan se on pelkkä tukitoiminto täysin erillään yrityksen strategiasta ja tavoitteista.

    Tagit

    Näkemyksiä Kotisivut Audio & radio Digiratkaisut Luovat ratkaisut Natiivimainonta Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.10.2022
    Lue lisää
    checklist_tehokkaaseen_mainontaan
  • Digitaalinen markkinointi: mitä se on ja mihin se sopii?

    Digitaalisessa markkinoinnissa asiakkaita tavoitellaan digitaalisissa kanavissa: verkossa ja sovelluksissa. Tutustu digimarkkinoinnnin keinoihin!

    Tagit

    Kotisivut Digiratkaisut Evästemuutos Natiivimainonta Sisältömarkkinointi TV & video
    Julkaistu
    16.8.2022
    Lue lisää
    digitaalinen_markkinointi
  • Miten mainontaa kannattaa hyödyntää ostoprosessin eri vaiheissa?

    Millainen mainonta sopii mihinkin ostopolun vaiheeseen? Yksittäisten kampanjoiden lisäksi mainonnassa kannattaa panostaa koko asiakkaan matkaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Kotisivut Audio & radio Digiratkaisut TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    24.3.2022
    Lue lisää
    Miten_minontaa_kannattaa_hyodyntaa_ostoprosessin_vaiheissa.jpg
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä ja kunnon budjetin

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on nykypäivänä kasvun edellytys.

    Tagit

    Kotisivut Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.1.2022
    Lue lisää
  • Verkkokaupan markkinointi ja mainonta: näin kasvatat verkkokaupan myyntiä mainonnalla

    Tässä jutussa käydään läpi muutamia perusasioita verkkokaupan markkinoinnista ja mainostamisesta ennen kaikkea aloittavan verkkokauppiaan näkökulmasta.

    Tagit

    Kotisivut Digiratkaisut
    Julkaistu
    22.11.2021
    Lue lisää
    verkkokaupan_markkiointi_ja_mainonta
  • Kotisivujen määräaikaishuolto – milloin teit sen viimeksi?

    Tarkista säännöllisin väliajoin, missä kunnossa yrityksesi sivusto on sekä asiakkaan että teknologian näkökulmasta.

    Tagit

    Kotisivut
    Julkaistu
    13.7.2021
    Lue lisää
    kotisivujen_maara_aikaishuolto
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland