Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten ja miksi sinun tulee seurata tuloksia kampanjan aikana ja sen jälkeen?

Markkinoinnin mittaaminen ja tulosten seuranta ei tarkoita jäätäviä kustannuksia ja investointeja teknologiaan. Lue mistä ja miten mittaaminen kannattaa aloittaa - lataa ilmainen vuosikellopohja ja laskurit.
miten_ja_miksi_seurata_tuloksia_kampanjan_aikana
1.8.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Perustellaan seurannan tarve hieman tuonnempana ja sanotaan tärkein heti alkuun: markkinoinnin mittaaminen ja tulosten seuranta ei tarkoita jäätäviä kustannuksia ja investointeja teknologiaan, sillä kaiken voi aloittaa kätevästi excelillä.

Kyllä, luit oikein! Iki-ihana taulukkolaskentaohjelma taipuu moneksi, myös mainonnan mittaamisen työkaluksi. 

Samaan hengenvetoon on hyvä muistuttaa, ettei monisoluinen excel maineestaan huolimatta ole mikään mörkö vaan mieletön mahdollisuus kehittää mainonnan toimivuutta ja kannattavuutta kohti entistä parempia tuloksia!

Tässä artikkelissa esitellyt maksuttomat työkalut, vuosikello ja näppärät laskurit auttavat tekemään tuottavan vuosisuunnitelman ja seuraamaan tavoitteiden toteutumista.

työkalut_markkinointiin

Lataa työkalut käyttöösi ja sinulla on aina kättä pidempää tulevien kampanjoiden suunnittelua varten! 

Aluksi: Varmista oma pelipaikka 

Ennen mainonnan aloittamista sinun tulee miettiä oman brändin tunnettuutta brändikentällä, eli keitä vastaan kilpaillaan ja miten oma brändi suhteessa kilpailijoihin sijoittuu. 

Yrityksen ei siis kannata lähteä vain rynnimään täysillä eteenpäin. Tehokas markkinointi vaatii aina suunnitelmallisuutta esimerkiksi vuosikellon  mukaan, minkä lisäksi mainonnan tavoitteet tulee asettaa nykypositioon sopivaksi. Tähän vaikuttaa isosti myös käytössä oleva budjetti.

Todennäköisesti pallon kanssa ilmassa leijuu myös kysymys: “Mikä sitten on mainonnan tulosten seuraamisen rooli mainonnan suunnittelussa?” 

Vastataan siis seuraavaksi siihen!

Mainontaa voidaan kehittää vain tulosten pohjalta

Ja jotta saadaan tuloksia, täytyy olla tavoitteita, sillä ilman tavoitteita ei ole mitään järkeä markkinoida – tässä pelissä kun ei voiteta riskinotolla.

Tavoitteita miettiessäsi makustele hetki aiemmin mainittua omaa positiota suhteessa kilpailijoihin. Riittäisikö konversioksi ensimmäisessä vaiheessa uusien kävijöiden saattaminen sivustolle? Tämä konversiomalli on nimittäin täysin validi silloin, kun vielä halutaan kasvattaa brändin tunnettuutta.

Jo yhdestä kampanjasta saadut tulokset ovat hyvä alku; dataa tarvitaan kuitenkin enemmän. Tämän päivän mainonta on parin-kolmen kampanjan sijaan pitkän tähtäimen huolellisesti suunniteltua jatkuvaa tekemistä, jossa kampanjan tuloksia seurataan aktiivisesti kampanjan aikana ja sen jälkeen.

Vuosikello tikittää ja mainonta etenee suunnitelman mukaan

Perinteinen ja tasaisesti käyvä vuosikello on edelleen kaikista toimivin ratkaisu. Näin on myös siksi, että tavoitteellisessa markkinoinnissa on aina tarkoitus mitata pidemmän aikavälin onnistumisia yksittäisten kampanjoiden tuottamien konversioiden sijaan.

Yhden kampanjan luvut kun eivät koskaan kerro, onko vuoden markkinointi onnistunut.

Vuosikellon avulla pystyt suunnittelemaan ja rakentamaan kaikki vuoden markkinointikampanjat yhteen näkymään. Brändillisten ja taktisten toimenpiteiden lisäksi vuosikelloon tulee määrittää, millä kampanjoilla voidaan odottaa suoraa kauppaa sekä mitkä kampanjat tuovat kauppaa pidemmällä aikavälillä. 

Vaikka nimi saattaa hämätä, tarkoitus ei ole seurata vain kaikista yleisimpiä sesonkeja ja vakiintuneita tarjouspäiviä: kaikkien halutessa mainostaa Black Fridayn aikaan budjetilla on entistä suurempi rooli. Vuosikello auttaakin jalkauttamaan mainonnan tehokkaasti myös muille ajankohdille. Toisin sanoen, mitä isompaa kuvaa pystyt ajattelemaan, sitä parempia tehoja pystyt tuomaan mainontaan.

Vaikka markkinointi on vaatinut viime vuosien aikana myös todella nopeaa reagointia, pelkkien ad hoc -toimenpiteiden tuijottaminen ei vie pitkälle: tämän hetken menestyneimmät markkinoijat pystyvät tekemään pitkän ajan suunnitelmia, joille on myös olemassa vaihtoehtoja ja skenaarioita. Lisäksi nopeita ratkaisuja tehdään tarpeen vaatiessa.

Vuosikellon avulla varmistetaan isot linjat, joihin on helppo palata missä vaiheessa vuotta tahansa. Näin kuljetaan aina kohti ennalta määritettyä suuntaa, unohtamatta sivupolkuja eli nopeita muutoksia vaativia ratkaisuja.

Laskureista konkreettista apua tulosten pitkäaikaiseen seurantaan 

Kampanjoiden tulosten seurannalla opitaan ja todennetaan, miksi luvut ovat sellaiset kuin ovat, miksi joidenkin kampanjoiden konversiot ovat parempia kuin toisten, sekä mitä voidaan tehdä, jotta mainonnasta saadaan entistä enemmän paukkuja irti ja tietenkin entistä parempaan hintaan.

Digikampanjoiden tulos- ja seurantalaskuri 

Digikampanjoiden tulos- ja seurantalaskuri seuraa kampanjoiden suorituskykyä medioittain ja kertoo, kuinka paljon konversioita kampanja tuottaa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Lisäksi laskuri näyttää myös kaikkien kampanjoiden keskiarvot ja yleiskuvan.

Digikampanjoiden tulos- ja seurantalaskurin avulla pystyt tekemään päätöksiä, joiden avulla kehität mainontaa entistä tehokkaammaksi. Toimiakseen tämä laskuri tarvitsee dataa, eli tiedon siitä, paljonko myyntiä on saatu aikaan, mitkä ovat pitkän aikavälin euromääräiset mittarit sekä mahdolliset muut mittarit ja konversiot (yhteydenotto, uusi sivustokävijä, yms.).

Jos et vielä ole toteuttanut mainoskampanjaa, käy läpi yrityksen lähtötaso eli se, miten oma näkyvyys tuottaa konversioita ilman että teet yhtään mainontaa. Tätä lähtötilannetta voidaan käyttää verrokkina jo pienelläkin mainosbudjetilla tehtävälle kampanjalle.

Digikampanjan tavoitelaskuri 

Digikampanjan tavoitelaskurin tarkoituksena on, nimensä mukaisesti, laskea realistiset tavoitteet tuleville kampanjoille. 

Toimiakseen tavoitelaskuri tarvitsee useampien kampanjoiden tuottamaa tarkempaa dataa, eli tätä laskuria kannattaa hyödyntää sitten, kun jo olet toteuttanut muutaman erillisen vuosikellon mukaan suunnitellun kampanjan. 

Muistathan siis kerätä meneillään olevien ja tulevien kampanjoiden toteutuneet luvut seurantalaskuriin! Tai jos vasta aloittelet tavoitelaskentaa, voit myös arvioida laskuriin keskimääräisiä lukuja, ja katsoa, millaisia tuloksia niillä voidaan saada aikaan. 

Tavoitteiden laskeminen ja tavoitteiden vertaaminen toteutuneisiin tuloksiin auttavat kehittämään mainonnan sisältöä ja toimivuutta, minkä vuoksi sinun kannattaakin ehdottomasti ladata nämä maksuttomat työkalut käyttöösi!

Tärkeintä on aloittaa! 

Vaikka laskurit ovat helppokäyttöisiä, kaiken uuden sisäistämiseen menee aikansa. Sinun ei siis tarvitse heti kättelyssä tavoitella täydellisyyttä. On myös mahdollista, ettei sinulla ole täyttää tietoja kaikkiin laskureiden soluihin, eikä se haittaa: voit aloittaa niillä tiedoilla, jotka sinulla on tiedossasi!

Tarkoituksenamme on nimenomaan oivalluttaa, ettei mittaaminen ole rakettitiedettä ja että kuka tahansa voi käyttää näitä markkinoijan työkaluja.

Voit siis aloittaa testaamisen, mittaamisen ja suunnitelmallisen tekemisen vaikka heti! 

Lataa Markkinoinnin Työkalupakki 
 

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland