Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mikä on vikana, jos mainonta ei toimi?

Mainonnan toimivuuden tärkein mittari on se, tapahtuuko asiakkaiden käyttäytymisessä tai ajattelussa oikea muutos: paraneeko yrityksesi tunnettuus tai alkaako ovipumppu tai verkkokaupan kassa laulaa.
mainonta_ei_toimi
11.3.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Sanoman Myyntipäällikkö Kirsi Nyström listaa tähän artikkeliin vuosien kokemuksella yleisimmät syyt siihen, miksi mainonta ei aina toimi. Tsekkaa neljä kohtaa, jotta voit välttää epäonnistumiset itse.

Liian pieni budjetti

Joskus kampanjan tavoitteet ovat kertakaikkisen ylimitoitettuja olosuhteisiin nähden. Jos budjetti rajoittaa mainosnäyttöjen määrän liian pieneksi, on digimainonnan keskimääräisen klikkiprosentin valossa turha odottaa massiivisia määriä sivustokäyntejä. Tämä on puhdasta matematiikkaa, jota me asiantuntijat sparraamme asiakkaidemme kanssa mielellämme jo kampanjan suunnitteluvaiheessa.

Jos taas kyseessä on asiakas, jonka kampanjat ovat aiemmin toimineet ja yhtäkkiä mainonnan tulokset tipahtavat, niin on toki selvitettävä, miksi.

Mainoksessa on liikaa viestejä

Ongelma voi olla itse mainoksessa ja siihen ympättyjen viestien määrässä. Jos haluat samaan aikaan rakentaa brändiä, myydä tarjouksella ja rakentaa työnantajamielikuvaa, häviää mainonnasta kärki eikä asiakaskaan enää tiedä, miten hänen pitäisi mainoksen perusteella toimia. 

Jokaisen mainoksen täytyy olla riittävän houkutteleva ja yksinkertainen. Digimainonnassa myös kehotteen on oltava selkeä: esimerkiksi “tutustu tarkemmin”, “lue lisää” tai “osta heti”. Verkkomainonnassa toimivat hyvin myös aikapaineistetut kehotteet eli CTA:t, malliin “vielä ehdit”. Mahdollisille asiakkaille pitää siis kertoa, mitä tehdä seuraavaksi, jos mainoksen viesti kiinnostaa.

Väärä yleisö tai liian kapea kohdennus

Jos valitset mediaympäristön omien mieltymyksiesi tai arvauksen perusteella, saattaa mainoskampanjasi yleisö olla väärä. Mediavalinnoissa kannattaakin aina hyödyntää tutkimustietoa eri medioiden kohdeyleisöistä ja niiden käyttäytymisestä.

On myös hyvä tietää, että bannerimainonnan klikkiprosentit ovat yleisesti laskussa. Yhä harvempi käyttäjä haluaa siirtyä pois siltä sivulta, missä juuri ovat. Siksi mainoksessa itsessään pitää kertoa sen pihvi, pääviesti, eikä jättää sitä ainoastaan kampanjasivulle, klikkauksen päähän.

Joskus mainontaa taas halutaan kohdentaa niin terävästi tietylle kohderyhmälle, että yleisö jää liian pieneksi. Myös kohdennusten taakse kannattaa katsoa: kuinka suuri osa esimerkiksi autoilusta kiinnostuneiksi tunnistetuista onkin vaikkapa autoharrastajia, jotka etsivät aktiivisesti tietoa erilaisista menopeleistä, mutta eivät kuitenkaan halua missään nimessä ostaa uutta autoa? 

Kohdentaminen tehostaa mainontaa ja sen perusteella on hyvä suunnitella eri viestikärkiä, mutta kannattaa aina varmistaa asiantuntijan avulla, että kohderyhmän koko ja laatu ovat liiketoimintasi tavoitteita ajatellen oikeat.

Kukaan ei tunne yritystäsi – vielä

Tuntematon tuote ei saa toimintaa aikaan. Jos yritystä tai tuotetta ei vielä tunneta markkinassa, kannattaa harkita puhtaasti tunnettuutta rakentavaa brändimainontaa tai tuotteen lanseerausta. Tunnettuus ja olemassaoleva brändi rakentavat luottamusta, mikä puolestaan tehostaa myös taktisia kampanjoita.

Brändin ja taktisen mainonnan suositeltavinta suhdetta on tutkittu paljon. Esimerkiksi ohjelmayhteistyö TV:ssä tai radiomainonta ovat erinomaisia ja usein myös kustannustehokkaita keinoja suuren yleisön saavuttamiseen samalla, kun digimainonnasta haetaan kauppaa. TV- tai radiomainonta jää asiakkaan mieleen, ja kun palvelu tai tarjous tulee verkossa uudelleen vastaan, voi asiakas olla valmiimpi klikkaamaan ja ostamaan.

Asiantuntija auttaa rakentamaan toimivan kampanjan

Onnistuneen kampanjan rakentaminen vaatii mainostajan ja asiantuntijan avointa yhteispeliä. Ammattilaiset tuntevat suomalaiset median käyttäjät todella hyvin ja voivat jo suunnitteluvaiheessa tuoda mukaan parhaita käytäntöjä ja benchmarkeja eri toimialoilta. Tätä osaamista kannattaa ehdottomasti hyödyntää! Asiantuntijat osaavat myös seurata tunnuslukuja ja suhteuttaa liiketoiminnalliset tavoitteesi, kampanjan mittarit ja budjetin niin, että mainonnan tulokset ovat ennustettavissa.

Asiantuntijan tehtävään kuuluu myös tarvittaessa todeta, jos suunniteltu budjetti on liian pieni tavoitteeseen pääsemiseksi. Onkin tärkeää, että asiakas uskaltaa avoimesti kertoa budjetistaan ja toivomastaan kokonaisuudesta – tuloksineen. 

Tagit

Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin trendit 2026: Tunteet, algoritmit, brändi, ihmisten ymmärtäminen, mitattavuus – ja tietenkin AI

    Kysyimme joukolta markkinoinnin ammattilaisia, mitkä trendit korostuvat markkinoinnissa vuonna 2026.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2026 Vieraskynä
    Julkaistu
    5.12.2025
    Lue lisää
  • Vuoden 2026 kalenterin tärkeät päivämäärät markkinoijalle

    Markkinoinnin suunnittelussa kannattaa huomioida vuoden sesongit ja toiminnallesi merkitykselliset päivämäärät. Ota talteen tärkeät päivät ja valmistaudu kampanjoihin ajoissa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    3.12.2025
    Lue lisää
  • Mitä on mainonta – muodot, mediat ja hinnoittelu vuonna 2026

    Tässä artikkelissa käymme läpi mainonnan perusasioita: mainonnan tehtäviä, mainonnan muotoja, mainonnassa käytettäviä medioita ja mainonnan hinnan muodostumista. Teksti on pitkä, mutta toivottavasti sitäkin avaavampi. Tervetuloa mukaan!

    Tagit

    Aikakausmedia Alueellinen mainonta Digiratkaisut TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    1.12.2025
    Lue lisää
    Ryhmä oransseja megafoneja joista yksi sininen on korkein
  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland