Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Brändimarkkinoinnin avulla potentiaalisten ostajien mieleen – pysyvästi

Muistijälki luo pysyvän suhteen brändin ja kuluttajan välille: ostopäätöksistä 90% tehdään tiedostamattoman mielen perusteella. Lue miten Sandcom onnistui brändimarkkinoinnissa.
Sandcom Reolink kansikuva
7.4.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Haaste

Kuinka saattaa turvakameroita valmistavan Reolinkin brändi uusien asiakkaiden tietoisuuteen varsin kilpaillulla alalla.

Ratkaisu

Brändimarkkinoinnin avulla kasvatetaan brändin tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa suoran verkkokauppa- ja tuotemyynnin sijaan.

Vaikeuksien kautta hedelmälliseen työvoittoon

“Onnea ja menestystä!” Näillä sanoin Sandcomin toimitusjohtaja lopetti puhelun asiakaspäällikkömme Miikka Reunasen kanssa. Nimittäin, Reunasen pitäisi seuraavaksi soittaa Sandcomin myyntipäällikölle, Reko Penttilälle – jämäkälle ja suorasanaiselle miehelle, joka omien sanojensa mukaan on tyrmännyt kaikki häntä aiemmat lähestyneet myyjät.

Toisin kävi Miikan kohdalla.

"Tämä oli sellainen tapaus, jossa myyjältä vaadittiin todella paljon kärsivällisyyttä: kesti lähes puoli vuotta, ennen kuin piinkova myyntimies Reko antoi CPC-kampanjalle vihreää valoa", Miikka avaa yhteistyön taustoja.

Kyseessä ei nimittäin ollut ihan tavallinen mainoksen klikkihintoihin perustuva CPC-kampanja, mutta mennään siihen tuota pikaa.

"Kyllä tätä kaivettiin, käännettiin, kaulittiin ja haettiin, mutta lopulta päästiin yhteistuumin sopivaan kampanjamalliin. Hätäisempi kaveri olisi varmasti jo luovuttanut allekirjoittaneen kanssa, joten nostan Miikalle hattua siitä sitkeydestä, jolla hän murjoi projektin maaliin", Reko naurahtaa.

Edellä mainitun “kääntämisen ja kaulimisen” taustalla ei kuitenkaan ollut se, etteikö markkinoinnille olisi ollut tarvetta tai etteikö yhteistyö meidän kanssa olisi kiinnostanut: haasteena oli se, miten ja millä kulmalla tuotteita tulisi markkinoida. 

 

Reko kiitteleekin vuolaasti sitä, miten Miikka oli ensimmäinen myyjä, joka todella ymmärsi, mitä Sandcom tarvitsee: kattomarkkinointia. Sandcom ei nimittäin halua lainkaan nostaa markkinoinnissa omaa toimintaansa vaan pelkästään Reolink brändiä, jonka tukkurina ja maahantuojana yritys toimii.

"Emme mainosta omaa yritystämme Sandcomia, vaan teemme vanhaa kunnon kattomarkkinontia eli brändimarkinnointia pelkästään Reolinkille", Reko summaa.

Harva ostaa tuotteen, ellei tunne brändiä

Kaikessa yksinkertaisuudessaan brändissä on kysymys kohdeyleisön mielikuvista ja niihin vaikuttamisesta siten, että ne tukevat liiketoiminnan tavoitteita.

Jos palataan ajassa taaksepäin 80-luvulle, kuinka moni muistaa, miltä tehokkaat ja brändin tunnettuuden kasvattamista tukevat TV-mainokset silloin näyttivät? Ei silloin läväytetty näytille tarjoushintaa eikä edes yksittäisiä tuotteita. Silloin mainostettiin puhtaasti brändiä ja tuotteita korkeintaan yleisellä tasolla eli tehtiin puhdasta kattomarkkinointia. Puhuttiin brändin ominaisuuksista ja vahvuuksista. Ja edelleen, vielä tänäkin päivänä, tilanne on sama: vaikka kampanjahinnat olisi kuinka hyviä tahansa, uuden yrityksen on mahdoton pärjätä pitkässä juoksussa kannattavalla tavalla näin kilpaillulla alalla, ilman brändin tunnettuutta.

Niinpä, brändeillä on kiire myydä, vaikka osa markkinointibudjetista pitäisi aina lohkaista brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja rakentamiseen. Lisäksi brändimarkkinointi tuo vaikuttavuutta asiakkaan ostopolun jokaiseen vaiheeseen.

Kattomarkkinointi on siis terminä selvä: sillä panostetaan brändin tunnettuuteen eli siihen, että jäädään asiakkaiden mieleen. Kattomarkkinointia tukemaan kannattaakin ehdottomasti valita klikkipohjainen Sanoma RON CPC, joka on turvallinen mainosmuoto erityisesti pienen budjetin mainostajille, sillä kampanja toteutetaan aina ennalta sovitun mainosbudjetin mukaisesti. Tällöin mainostaja myös välttyy yllätyskuluilta.

Klikkipohjaisten digimainonnan ratkaisujen etu piilee siinä, että mainostat paikallisesti Suomen suosituimmissa verkkomedioissa ja maksat silti ennakkoon sovitun budjetin mukaisesti ainoastaan mainoksen klikkausmääristä – vaikka todellisuudessa mainoksen näkeekin aina useampi henkilö.

On perisyntiä pyytää kauppaa liian aikaisessa vaiheessa

Harva ostaa tuotteen täysin tuntemattomalta merkiltä. Yksi markkinoinnin perisynneistä onkin pyytää kauppaa liian aikaisessa vaiheessa, siis silloin kun brändi on vielä potentiaalisille ostajille tuntematon. Kattomarkkinoinnin avulla pureudutaan juuri tähän ongelmakohtaan ja nostetaan yritys ihmisten tietoisuuteen.

Kuten edellä mainittu, mainosmuodoksi valitussa CPC-kampanjassa ei mainosteta lainkaan Sandcomia vaan Reolinkin tuotteita, nimenomaan bränditasolla: mainoksista ohjataan suomenkieliselle esittely- ja tukisivustolle, jolla parannetaan palvelua niin jälleenmyyjille kuin loppuasiakkaille.

"Olemme rakentaneet tuotteille oman info-sivuston, josta asiakkaat löytävät kaiken tarvittavan tiedon. Sivustolla ei kuitenkaan myydä mitään, eli meillä ei ole verkkokauppaa. Sen sijaan ohjaamme sivustokävijät jälleenmyyjiemme liikkeisiin ympäri Suomen."

Pitkäjänteinen ja tuloksekas brändimarkkinointi nojaa tunteisiin sekä toistoon
Muistijälki luo pysyvän suhteen brändin ja kuluttajan välille: ostopäätöksistä 90% tehdään tiedostamattoman mielen perusteella, mutta sen mittaaminen ei ole helppoa. 

Tämä tilanne toistuu myös Sandcomilla, jolla ei ole Reolinkille omaa verkkokauppaa. Näin ollen suoraan viivan alle tulevaa summaa ei voida seurata. Miten kattomarkkinoinnin onnistumista sitten oikein mitataan?

"Ei mitenkään", Reko naurahtaa. Miehen huumorintaju on vertaansa vailla.

"Tarkoitan tällä sitä, ettemme mitenkään pysty näkemään CPC-kampanjan tuomaa hyötyä suoraan viivan alla ja euroina. Sen sijaan pystymme todentamaan onnistumiset analytiikasta, kun kampanjoiden yhteydessä syntyy selkeitä kävijäpiikkejä."

Tähän väliin Miikka toteaa oivaltavasti, ettei yrittäjä eli asiakas aina saakaan käteen mitään hypisteltävää, sillä tässäkin tapauksessa Sandcomille myytiin ratkaisu – aineeton mutta siltikin äärimmäisen tärkeä osa yrityksen markkinointia ja tuotteen tunnettuuden kasvattamista.

Miikkaa voisikin ansaitusti kutsua ratkaisumyyjäksi, etenkin kun tulokset puhuvat puolestaan: "Kävimme juuri läpi kolmen viikon pituisen kampanjan tulokset. Vuoden ensimmäinen kvartaali on yleensä aina ollut kaikista hiljaisin, mutta tämän kampanjan ansiosta analytiikan käyrät ovat nousseet selkeään kasvuun", Reko kertoo.

Veljellistä kädenvääntöä ja molemminpuolista luottamusta

Reko kiittelee vielä kertaalleen sitä, miten Sanoma oli ensimmäinen taho, joka todella tajusi Sandcomin tarpeet ja ratkaisun niiden tueksi. 

Myös molemminpuolinen luottamus on kasvanut tiiviiksi, ja kaikki on sujunut mallikkaasti: "Miikan kanssa on ollut helppo käydä asioita läpi, kun niistä voi puhua oikeilla nimillä. Mitä sitä turhaan kaunistelemaan. Välillä nauretaan itku kurkussa ja välillä väännetään veljellisesti kättä. Tällainen keskusteluyhteys on tuonut projektiin ihan omanlaistaan syvyyttä. Kyllä tässä ollaan jo vähän niinkuin naimisissa Sanoman kanssa", Reko naurahtaa.

Miten brändi rakennetaan kestävästi? Kirjasimme tärkeimmät asiat tunnettuuden rakentamisen ja brändimainonnan taustalle!

Lue lisää

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland