Eiran Tukku sai kymmeniä uusia yritysasiakkaita sosiaalisen median mainonnalla

Haaste
Kuinka hankkia uusia B2B asiakkaita pienellä budjetilla?
Ratkaisu
Tarkkaan kohdennettu sosiaalinen median mainonta tiukasti määritellyille kohderyhmille
Lankaliike Eiran Tukku teki sen, mitä moni yritys on huonolla menestyksellä yrittänyt: hankki uusia yritysasiakkaita sosiaalisesta mediasta pienellä budjetilla.
Eiran Tukku, joka tunnetaan myös Eiran Langat nimellä, on neljännessä polvessa toimiva lankatukku, jonka asiakkaat ovat perinteisiä lankaliikkeitä. Neulomisesta on kuitenkin viime vuosina tullut trendikäs harrastus, jonka pariin etsiytyy koko ajan uusia käsitöistä innostuneita ihmisiä.
Oli siis oikea aika lähteä etsimään uusia B2B asiakasryhmiä, joiden kautta uusia harrastajia olisi helpompi palvella. Samalla oli toive myös vilkastuttaa Eiran Tukun omia sosiaalisen median kanavia.
"Meidän somekanavat olivat jääneet vähän heitteille, koska olemme pieni yritys ja teen toimitusjohtajana ison osan hommista. Some jää siten yleensä aina listan viimeiseksi", kertoo toimitusjohtaja Tove Ramstedt.
Yhdessä asiantuntijoidemme Katja Kvistin ja Renita Bogelin kanssa Ramstedt ideoi sosiaalisen median kampanjan, joka kohdennettaisi uusille asiakassegmenteille: liikkeille, joilla ei vielä välttämättä ole lankoja myynnissä, mutta jotka voisivat olla Eiran Tukun potentiaalisia asiakkaita.
"Olin pitkään skeptinen sosiaalisen median mahdollisuuksista uusien asiakkaiden hankinnassa. Mutta Renitan kanssa tuli luottavainen fiilis: tuntui, että hän tietää mistä puhuu ja oikeasti ja aidosti haluaa auttaa meitä. Lisäksi heidän tekemä suunnitelma vaikutti mielestäni tosi hyvältä", Ramstedt kertoo.
Visuaalisuus ja tarkka kohderyhmän valinta tärkeässä roolissa
Kanaviksi valikoituivat Facebook ja Instagram kahdesta syystä. Ne mahdollistavat kuvien tehokkaan käytön, mikä oli kampanjalle tärkeää näkyvyyden saamiseksi. Eiran Tukulla oli katseenvangitsevia kuvia, joita kannatti ehdottomasti hyödyntää.
Toinen syy kanavavalintaan oli kohderyhmä. Uusiksi potentiaalisiksi asiakassegmenteiksi tunnistettiin kangas- ja askarteluliikkeet, joita tyypillisesti pyörittävät yksityisyrittäjät. Heidät saa parhaiten kiinni juuri Facebookista ja Instagramista.
Kampanjaan suunniteltiin kuuden kuvan karusellimaisia julkaisuja, joihin asiantuntijamme laati tekstit. Mainonnassa nostettiin esiin neulontaa trendikkäänä harrastuksena, Eiran Tukun perinteistä perheyritystaustaa, tarkkaan valikoitua lankavalikoimaa sekä tilaamisen helppoutta verkkokaupan kautta. Tavoitteena oli houkutella kohderyhmä nettisivuille ja sieltä ottamaan yhteyttä Eiran Tukkuun.
"Olen todella tyytyväinen tehtyihin mainoksiin ja niiden tekijöihin. Sanoman asiantuntijoiden kanssa yhteistyö sujui hyvin, kaikki tapahtui lähes nanosekunnissa! He ymmärsivät nopeasti mitä haluamme viestiä uusille kohderyhmille", Ramstedt kertoo.
Kampanjan alueena oli alueena koko Suomi, mutta budjetti oli pieni: yhteensä noin 800 euroa.
Uusia asiakkaita joka viikko
Kampanja pyöri kolme kuukautta. Sen vaikutukset näkyivät kuitenkin varsin nopeasti Eiran Tukun kotisivuilla, jonka liikenne kasvoi kampanjan seurauksena merkittävästi. Asiakkaat kyselivät juuri niitä tuotteita, joita mainonnassa oli nostettu esiin.
"Se yllätti minut täysin. Olin alussa ajatellut, että kahdella uudella asiakkaalla saisimme katettua kampanjaan laittamamme panoksen. Budjetti oli niin pieni, että siihen olisin jo tyytyväinen."
Heidän ei tarvinnut tyytyä vain kahteen uuteen asiakkaaseen: asiakkaita tuli vähintään yksi kampanjan jokaisella viikolla. Uusien yritysasiakkaita kampanjan aikana tuli lopulta yli 30.

"Se oli aivan huippu kampanja, mullisti meidän tekemisen! Saimme todella pienellä rahalla huipputuloksia", Ramstedt riemuitsee.
Kysynnän kasvulla on ollut sekin positiivinen vaikutus, että Ramstedt on ryhtynyt miettimään uuden työvoiman palkkaamista, jotta kasvanut työmäärä saadaan hoidettua.
Ramstedt on myös tyytyväinen yhteistyön sujuvuuteen asiantuntijoidemme kanssa.
"Katja ja Renita teki kaiken helpoksi meille. Mainokset elivät omaa elämää ja Renita seurasi budjetin käyttöä. Jos budjetti oli loppumassa kesken, heiltä otettiin meihin yhteyttä. Tosi helppoa yrittäjälle, kun ei tarvinnut itse seurata kaikkea. Ennen kaikkea minusta tuntui, että meistä pidetään huolta. On hyvä, että on sellaisia kumppaneita kuin Sanoma, jolle homman voi ulkoistaa."
Ramsted kertoo, että he aikovat tehdä lisää mainontaa kanssamme tulevaisuudessakin.
"Tämä on ollut niin hyvä kokemus, että olisi ihan tyhmää, jos emme jatkaisi yhteistyötä", Ramstedt iloitsee.
Sosiaalisen median mahdollisuudet ovat rajattomat, mutta matkan varrelta löytyy sudenkuoppiakin. Asiantuntijamme selvittää some-mainontasi nykytilan ja antaa selkeät suuntaviivat tulevaisuuden menestykselle!