Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sitä saat, mitä mittaat – oikeat mittarit ohjaavat tekemään oikeita asioita

Markkinoinnin vaikuttavuudesta ja sen mittaamisesta pitää pystyä puhumaan yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi, jotta markkinointi pystytään perustelemaan investointina eikä kuluna, Kati Alijoki kirjoittaa.
4.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Markkinoinnin keinovalikoima on monipuolistunut viime vuosina valtavasti. Datan määrä on lisääntynyt, markkinoinnin mittaamisen vaade on korostunut ja mittareita on ihan valtavasti. Voittajaksi selviytyvät ne, jotka pystyvät hallitsemaan tätä tietoa ja käyttämään sitä hyödyksi.

Kaikki asiat eivät kuitenkaan ole muuttuneet. Ihmisen peruskäyttäytyminen, tunne ja järki, on edelleen monen päätöksemme takana. Neurotieteiden avulla kuluttajien ostokäyttäytymistä tutkineet ovat tulleet siihen johtopäätökseen, että ennen kuin selitämme ostopäätöksemme rationaalisesti, on päätös jo tehty alitajunnassa. Tunteella on siis suuri vaikutus ostopäätösten tekoon. Tämä tekee markkinoinnin mittaamisesta yhä haastavampaa ja mielenkiintoisempaa.

Brändin rakennus on unohtunut digihuumassa 

Itse uskon siihen, että tietyt markkinoinnin lainalaisuudet eivät ole muuttuneet. Mitä markkinoinnissa sitten tulisi mitata?

Markkinoinnissa on viime aikoina korostunut lyhyen aikavälin tekeminen ja vaikuttaa siltä, että markkinoinnista on tullut lyhytjänteisempää. Lyhyen aikavälin toimenpiteitä voidaan usein myös mitata välittömästi. Vaarana on, että digitaalisella aikakaudella on yhä helpompi sortua mittaamaan vain sitä, mikä on helppoa. Jos markkinointi muodostuu välittömän myynnin kulueräksi, niin myös tekeminen, mittaamisesta puhumattakaan, saattaa ohjautua väärille urille.

Brittiläisten markkinoinnin tehokkuuden asiantuntijoiden Les Binet’n ja Peter Fieldin vahva argumentti on, että brändin rakennus on unohtunut viime vuosien digihuumassa. He pohtivat, pitääkö olla huolissaan lyhytjänteisyydestä, liiallisesta fokuksesta ROI:hin ja aktivoivan tekemisen ylikorostumisesta.

Binet ja Field ovat puhuneet 60/40-säännöstä: 60 % brändimarkkinointia ja 40 % taktista markkinointia on heidän mukaansa tuottanut parhaat liiketoiminnalliset tulokset. Verkkokaupoissa online-haut ovat merkittävässä roolissa. Binet’n ja Fieldin havaintojen mukaan brändimarkkinoinnin pitäisi korostua entisestään verkkokauppaan panostavissa yrityksissä. He toteavat, että myös brändin rakennusta pystyy mittaamaan, mutta se vaatii pitkäaikaista datan keräämistä ja seurantaa.

Alle puolet mainontaa huomanneista tunnistaa mainostajan

Useassa viime aikojen tutkimuksessa on noussut esiin, että markkinoinnin tehokkuus on laskussa. Tässä yhteydessä on pohdittu, onko massamedian aika ohi. Binet ja Field ovat tulleet analyyseissään toisenlaiseen johtopäätökseen: niissä kampanjoissa, joissa liiketoiminnalliset tavoitteet toteutuivat parhaalla mahdollisella tavalla, on muun muassa tv:n, lehtien ja radion tehokkuus kasvanut entisestään.

Jos markkinoinnilta vaaditaan mitattavuutta ja dataa on yhä enemmän käytössä, niin miten on mahdollista, että käsityksemme siitä mikä toimii eroaa niin paljon siitä, mitä todennetaan tutkimuksen kautta?       

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että markkinoinnilta tulee vaatia mittavuutta. On ehkä syytä pysähtyä miettimään mitä mittaat, sillä sitä saat, mitä mittaat.

Jos mietimme markkinoinnin mittausta esimerkiksi perinteisen ”ostosuppilon” kautta ei pelkästään riitä, että tavoitat kohderyhmäsi ja viestisi huomataan, vaan pitää pystyä rakentamaan myös tunnettuutta ja brändisuhdetta. 

Tunnettuuden rakentaminen ei kuitenkaan ole ihan helppo juttu. Olemme tehneet Sanomalla paljon monimediallisia kampanjamittauksia. Näiden tutkimusten mukaan alle puolet mainontaa huomanneista tunnistaa mainostajan. Se, että viestisi huomataan, ei vielä takaa sitä, että myynti kotiutuu. Mieti mikä viestinnän linjasi on, valitse tehokkaat kanavat ja varmista, että viestissä on jotain uniikkia, jotta markkinoinnin tulokset kotiutuvat juuri sinulle.

Markkinoinnin vaikuttavuudesta ja sen mittaamisesta pitää pystyä puhumaan yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi, jotta markkinointi pystytään perustelemaan investointina eikä kuluna.

Kaikki lähtee markkinoinnin tavoitteista. Ymmärrä mitä mittaat, mutta ennen kaikkea mittaa.    

Kirjoittaja toimii Sanoma B2B:ssä Head of Strategic Development -roolissa. 

Lisää aiheesta:

Markkinoinnin mittaaminen ja tuloksellisuus

Brändin rakentaminen on verkkokaupoille elinehto

 

 

Tagit

Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland