Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Minkälaiset sisällöt kiinnostavat suomalaisia?

Trendit 2024: Suomalainen kuluttaja -webinaarissa aiheesta olivat keskustelemassa Nelonen Median kotimaisen viihteen päällikkö Mirko Baas, Nelonen Median musiikkijohtaja Mikko Koivusipilä, Ilta-Sanomien päätoimittaja Ulla Appelsin ja Kodin Kuvalehden ja ET-lehden vastaava päätoimittaja Minna McGill.
23.1.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Medialla on valtava merkitys suomalaisten elämässä. Tämän osoittaa Ulla Appelsinin muistikuva vuodelta 2016, jolloin Donald Trump valittiin Yhdysvaltain presidentiksi.

”Se oli monille suomalaisille jättiläismäinen yllätys. Tiedonjano oli valtava, ja ihmiset rynnistivät Ilta-Sanomien sivustolle lukemaan uutisia. Kun katsoin tuolloin kävijämääriä ja juttujen lukijamääriä, totesin ettei koskaan enää voi tulla suurempia lukuja. Olin harvinaisen väärässä. Nyt ihan tavallisena uutispäivänä meillä on 1–2 miljoonaa enemmän käyntejä kuin tuona historiallisena päivänä”, Appelsin kertoo. 

Yhtä useampi kuluttaa sisältöjä eri kanavien kautta. Tietoa on kaivattu, kun olemme eläneet poikkeuksia aikoja koronapandemiasta Ukrainan sotaan. Teknologia mahdollistaa sen, että sisältöjä voi kuluttaa missä tahansa tyhjien hetkien täyttäjänä. 

”Jos vertaa vaikka siihen, että tuolla puolen metrin lumihangessa pitäisi lähteä hakemaan videofirma Makuunista leffaa, kun nykyään on muutaman napin painalluksen päässä lukemattomia mahdollisuuksia. Ei saa ikinä aliarvioida ihmisen laiskuutta. Mitä helpommin sisällön saa kulutettua, sitä enemmän sitä myös kuluttaa”, Mirko Baas toteaa. 

Minna McGillin mukaan tämä aika on äärimmäisen kiinnostava aikakauslehden tekijöille. 

”Meidän pitää malttaa, miettiä hetken sitä, mitä uutismaailma kertoo meille. Mitä emotionaalisia tarpeita se synnyttää, ja miten meidän pitää niihin vastata. Kun sisältöjä on valtavasti, meidän pitää tarjota vähemmän, mietitympää ja ajatellumpaa. Sisällöstä tulee silloin lahja kuluttajalle.”  

Radio on audion kulutuksen kivijalka, jota on demand -kuuntelu, kuten äänikirjat, podcastit ja musiikin striimauspalvelu kasvattavat. 

Mikko Koivusipilä pohtii, tulevatko audioartikkelit – eli kuunneltavassa muodossa olevat uutisartikkelit – vielä lisäksi tähän audiokulutukseen. 

Mitä suomalaiset kuluttajat haluavat lukea, katsoa ja kuunnella?

”Meillä on halu ymmärtää ihmisyyttä. Meidän täytyy miettiä tosi tarkkaan, millaisia tarinoita meidän täytyy tässä ajassa kertoa. Emme halua kertoa tarinoita, joilla ei ole merkitystä”, Minna McGill sanoo. 

McGill tuli alalle vuonna 1995. Silloin aikakauslehdissä kerrottiin tarinoita menestyjistä. Tämän ajan henkilötarinat kertovat selviytymisestä, menetyksistä sekä vaikeista ja ristiriitaisista asioista. 

Kun ajat ovat haastavat, myös viihteen kulutus kasvaa. Sisällöiltä haetaan kevyttä eskapismia. Nelonen Median Viihde on hyväksi -tutkimuksesta käy ilmi, että ihmiset hakevat viihteestä rentoutumista ja iloa elämään. 

Mirko Baasin mukaan viihteellisten ohjelmien suosiota on helppo validoida kulutuksen kautta. Esimerkiksi Ruudun Pluto TV:ssä komedialliset kanavat ovat olleet kaikkein katsotuimpia.

Korona ja melkein samaan aikaa päälle iskenyt sota vaikutti Mikko Koivusipilän mukaan suomalaisten musiikinkulutukseen niin, että musiikista haettiin enemmän iloa ja humoristisuutta, kuten esimerkiksi Käärijän, Portion Boysin ja Teflon Brothersin suosio osoittaa. 

”Sen aika ohi, ja nyt kiinnostaa taas toisenlainen musiikkisisältö”, Koivusipilä toteaa. 

Uutismedialta haetaan kovia ja isoja uutisia. 

”Silloin kun jotain isoa ja merkittävää tapahtuu, ihmiset tulevat lukemaan uutisia sankoin joukoin”, Ulla Appelsin sanoo.

”Olemme pitäneet kunnia-asiana, että seuraamme Ukrainan kriisiä todella huolella ja pyrimme tarjoamaan siitä ajantasaista ja ennen kaikkea luotettavaa tietoa. Koemme, että meillä on kansanvalistustehtävä ja otamme sen vakavasti.” 

Kovien uutisten lisäksi Ilta-Sanomat on satsaa lifestyleen, viihteeseen ja urheiluun. 

”Koemme nämä sisällöt tosi arvokkaiksi ja merkityksellisiksi erityisesti tässä hetkessä. Tuntuu, että mieli kaipaa välillä jotain muutakin kuin vakavaa asiaa”, Appelsin toteaa. 

Sama ihminen voi olla äärimmäisen kiinnostunut lukemaan republikaanien presidenttikisan tilanteesta, siitä mitä kuuluu Britannia prinsessa Catherinelle tai mikä olikaan paras laskiaispullaresepti. 

Tarinat, joissa toinen ihminen on toiselle hyvä, lämmittävät ja koskettavat lukijoita erityisen paljon. 

Miten eri elämänvaiheet muuttavat sisältöjen kuluttamista? 

Miten iso megatrendi, kuten väestön ikääntyminen, vaikuttaa sisältöjen tekemiseen?

Vuonna 1973 Suomessa oli 3006 yli 90-vuotiasta. Viime vuonna heitä oli yli 58 000 ja vuonna 2070 arviolta 220 000. 

”Olkaa tietoisia tästä ja miettikää mitä tämä kertoo. Me voimme paremmin ja elämme pidempään. Kun jäämme eläkkeelle, aika moni viettää vielä 25 vuotta aktiivista, innokasta elämää”, Minna McGill painottaa. ”Meillä on valtava ryhmä ihmisiä, joilla on elämänviisautta, voimaa ja vimmaa. Mutta huomioimmeko sen? Herättäisin katsomaan tätä kohderyhmää ja olemaan siitä kiinnostunut.”  

Ulla Appelsinin mukaan kaikkiin ikäryhmiin liittyy haitallisia stereotypioita. Kuvitellaan esimerkiksi, että ikääntyneet eivät osaisi käyttää digilaitteita, vaikka he ovat erittäin aktiivisia digin kuluttajia. 

”Nuoriin saattaa liittyä sellaisia stereotypioita, että he eivät olisi kiinnostuneita kovista uutisista, mikä on aivan hölynpölyä”, Appelsin sanoo. ”Sanoman uutismediat tavoittaa 85 prosenttia 18–34-vuotiaista, ja tavoittavuus on suurempaa kuin esimerkiksi TitTokilla, YouTubella, Instagramilla ja Facebookilla.”

Mirko Baasin mukaan tv:n määritelmä pitäisi ajatella uudelleen. ”Yksi perheenjäsen voi pelata sillä Playstationia, toinen voi peilata siihen läppäriä, joku katsella videopalvelua ja toinen lineaarista tv:tä.”

Eri elämänvaiheissa tv-sisältöjä kulutetaan eri tavalla. Ihmiset ovat myös kiinnostuneita erityyppisistä sisällöistä.

”Siihen on hyvä syy, miksi ohjelmakartasta löytyi tänä syksynä Tempation Island ja Huutokauppakeisari. Niissä katsojakorrelaatio on nolla. Kukaan Temppareiden katsoja ei katso Huutokauppakeisaria ja päinvastoin. Me tavoitamme nuoretkin kohderyhmät. Tavoittavuus tulee vain pirstaloidummin eri kanavien kautta”, Baas sanoo.

Mitkä ovat tämän vuoden sisältötrendit? 

”Julkkikset, selviytyminen ja julkkikset selviytymässä”, Mirko Baas sanoo. ”Amazing Race, Selviytyjät ja Farmi trendaavat meillä tosi isosti.” 

Viime vuonna suurin tv-trendi maailmalla oli psykologiset realityohjelmat. Petolliset, The Traitors, oli viime vuoden levinnein tv-formaatti. 

Musiikin puolella trendaa livemusiikki. Radioiden puolella on satsattu paljon sisältöön. ”Suomalaiset firmat ovat tehneet yllättävän vähän äänibrändäystä. Toivon, että se nousisi trendiksi”, Mikko Koivusipilä sanoo. 

Ulla Appelsinin mukaan ihmiset toivovat tässä monimutkaisessa ja sekavassa maailmassa sisältöjä, joissa haetaan ratkaisuja. Lisäksi toivotaan sisältöjä, joissa monimutkaisia asioita pystyttäisiin selittämään nopeasti ja ymmärrettävästi.

”Kuvittelisin, että tämäntyyppisellä sisällöllä on tarvetta myös markkinoinnin puolella. Kolmas trendi on ehdottomasti audion ja videon nousu.”

Neljänneksi trendiksi Appelsin nostaa inspiroivuuden. Inspiroiville tarinoille on aina tarvetta.

Aikakauslehdet ovat hyviä ruokkimaan arjen intohimoja. Lifestyle-sisällöt, kuten sisustus, puutarhanhoito ja käsityöt, ovat aikauslehdissä isossa roolissa. 

”Suomi ei olisi korona-aikana selvinnyt, jos emme olisi löytäneet puutarhanhoitoa, neulomista ja leipomista”, Minna McGill sanoo. 

”Haluan ottaa lukijat mukaan miettimään yhdessä, miten teemme tästä maailmasta pikkuisen paremman paikan. Ei heitetä niin paljon ruokaa roskikseen, välitetään ilmastosta, luovutaan lihasta ja opetellaan uusia kasvisruokia. Käydään vuoropuhelua kuluttajan kanssa ja tehdään yhdessä matkaa kohti vastuullisempaa maailmaa.”

Kuva: Kuvassa vasemmalta keskustelua johdattanut juontaja Christoffer Strandberg, Mirko Baas, Mikko Koivusipilä, Ulla Appelsin ja Minna McGill. 

Katso Trendit 2024: Suomalainen kuluttaja -webinaarissa käyty keskustelu:

Tutustu tietopakettiin markkinoinnin trendeistä ja alan tulevaisuudesta: 

Markkinoinnin trendit 2024

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland