Viihde on hyväksi – tutkitusti
Nelosen suuressa viihdetutkimuksessa haluttiin selvittää suomalaisten tv-viihteen katselua: kuinka se vaikuttaa ihmisten elämään, minkälaisia tunteita ja hyötyjä viihteen koetaan tuottavan, miten laajasti näitä suomalaisten keskuudessa koetaan ja miten kokemukset eroavat eri katsojaryhmissä.
Näin tv-viihde vaikuttaa eri ikäisiin
Nuoret, eli 16−24-vuotiaat, kokevat viihteen vaikuttavan positiivisesti esimerkiksi yhdessäoloon, parisuhteeseen sekä itsensä hyväksymiseen. Nuoret saavat erityisesti tosi-tv:stä hyödyllisiä näkökulmia oman elämän ja valintojen pohdintaan. Sen myös koetaan tuovan lohtua elämän eri tilanteisiin.
Ruuhkavuosia elävien ja keski-ikäisten elämään tv-viihde tuo sen sijaan erityisesti stressinlievitystä ja naurua. Keski-ikäisten keskuudessa viihteen koetaan myös tuovan elämään iloa selvästi enemmän kuin nuorimmassa kohderyhmässä.
Vanhimmassa ryhmässä, eli 55−64-vuotiaissa, korostuu nuorempiin verrattuna juuri tämän viihdemuodon tuottamat hyödyt. Mitä vanhemmasta kohderyhmästä on kyse, sitä tärkeämpänä pidetään helppoutta ja vaivattomuutta sekä mahdollisuutta nauttia viihteestä omassa rauhassa.
Tv-viihteen suomalaisille tuottamat hyödyt, TOP 3:
1. Tuo iloa elämään
2. Rentouttaa ja lievittää stressiä
3. Lisää omaa nautintoa
Tietoa tutkimuksesta
Tutkimuksen laadulliseen osaan rekrytoitiin 30 tv-viihdettä kuluttavaa 18−65-vuotiasta henkilöä eri puolilta Suomea. Viikon kestäneen, verkossa toteutetun jakson aikana osallistujat kirjoittivat muun muassa päiväkirjaa hetkistään tv-viihteen parissa sekä kertoivat tilanteista ja tunteista näihin hetkiin liittyen. Mukana oli myös leikkimielisiä tehtäviä, joissa osallistujat väittelivät kahdessa joukkueessa tv-viihteen positiivisten vaikutusten puolesta ja vastaan, sekä kirjoittivat rakkauskirjeitä tv-viihteelle.
Viihdetutkimuksen toisessa vaiheessa keskityttiin tunnistamaan kuinka yleisiä tunnistetut hyödyt ovat ja miten niiden kokeminen eroaa erilaisissa väestöryhmissä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä maaliskuussa 2023. Tutkimuksen kohderyhmä rajattiin tv-viihdettä vähintään joskus kuluttaviin – tähän joukkoon kuuluu 99 % Suomen 16–64-vuotiaasta väestöstä.
Tutkimuksen yhdessä Nelosen tiimin kanssa suunnitteli ja toteutti tutkimustoimisto nSight Oy.
Markkinoiden tavoittavin, vaikuttavin ja laajin liikkuvan kuvan tarjooma: