Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Suomalaisten brändien ihmiskuva mainonnassa on kapea

Tiina Kosonen ja Marica Thorén selvittivät, miten moninaisuus näkyy mainoskuvastossa.
Tiina Kosonen Marica Thoren.jpg
17.11.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

 

Jos ei näe itseään valkokankaalla, saattaa kehittyä kumma tunne siitä, että ei ole kokonainen tai menestyvä ihminen. Elokuva on kaikista voimakkain media ja globaali taidemuoto, ja sen vaikutukset voivat olla valtavia.”

Elli Toivoniemi, tuottaja-ohjaaja YLE:n haastattelussa 2019

Me kaikki markkinoinnin ammattilaiset varmasti tunnistamme Toivoniemen lainauksesta yhtäläisyydet markkinointiin, erityisesti markkinointiviestintään. Mikä valtava voima sillä on muokata ja tuottaa todellisuutta. Mainonta on voimakas media, globaali taidemuoto(kin) ja sen vaikutukset ovat merkittäviä!

Mainonnassa näkyvä ihmiskuva on yksipuolinen

Koska tunnistamme tämän, se varmasti näkyy myös siinä, millaista markkinointiviestintää kohtaamme. Päätimme tarkastella, kuinka moninaista ihmiskuvaa kotimainen markkinointiviestintä luo. Tätä varten kävimme läpi yli 260 Sanoman medioissa julkaistua mainosta. Selvisi, että mainonnassa näkemämme ihmiskuva on yksipuolinen. Se edustaa tyypillisimmillään valkoihoista, sopusuhtaista ja vammatonta 25–44-vuotiasta naista tai miestä. Ikäryhmänä tämä on oletettavasti brändeille kaikista kiinnostavin kaupallisesti, mutta oikeuttaako tämä puuttuvan moninaisuuden? Mainoskuvastossa tulisi huomioida esimerkiksi iän, etnisyyden, sosioekonomisen aseman, kehonkuvan, sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus.

Tarkastelun ajanjakso päätettiin rajata lokakuussa 2022 julkaistuun mainontaan. Kuukauden otantaan valittiin mukaan lokakuussa ilmestyneitä Sanoman aikakauslehtiä, HS Kuukausiliite, neljän eri päivän Helsingin Sanomien printtijulkaisu sekä Sanoman tv- ja digiverkoston kautta esillä ollutta liikkuvan kuvan mainontaa. Yhteensä eri brändien mainoksia tai mainosversioita tarttui tarkasteluun 261 kappaletta.

Ensisijaisesti päätettiin tarkastella, kuinka etninen monimuotoisuus ja sukupuolten jakauma toteutui mainoksissa. Tämän ohessa havainnoitiin mainoskuvissa esille tulevaa ikäjakaumaa sekä kehonkuvaa. Huomiota kiinnitettiin mainoksissa esiintyvien mies- ja naisoletettujen määrään, mainosmallien silmämääräiseen ikään ja ihonväriin. Laskimme mainokset, joissa mainoskuva edusti etnisyyden puolesta muuta kuin stereotyyppistä länsimaalaista ulkonäkölokeroa.

261 mainosta, joista alle 20 %:ssa näkyi etnisyys

Vastuullisuuskarttagraffa

Tarkastelun havainnot

  1. Tv- ja videomainonnassa monimuotoisuutta oli esillä selvästi printtimainontaa enemmän. Mies- ja naisoletettujen suhde oli tasaisempi ja etnisiä piirteitä omaavia henkilöitä näkyi mainonnassa melkein kolme kertaa useammin. On toki huomioitava, että printtimainonnassa pelkän tuotekuvamainonnan määrä oli suurempi, ja tv- ja videomainonnassa kansainvälisiä brändejä oli esillä enemmän.
     
  2. Kansainväliset brändit ovat etnisen moninaisuuden esille nostamisessa paljon kotimaisia brändejä edellä. Melkein puolessa kansainvälisten yritysten liikkuvan kuvan mainoksista oli monimuotoisuus huomioitu, erityisesti etnisyyden näkökulmasta. Silti etnistä moninaisuutta oli esillä erityisesti vain silloin, kun mainontaan ei ollut tehty lokalisointia suomenkielisten tekstien lisäämisen lisäksi. Sen sijaan kotimaisten brändien liikkuvan kuvan mainoksista vain 21 %:lla mainoskuvaston henkilöistä oli etnisiä piirteitä.
     
  3. Mainostarkastelussa esille tulleiden naisoletettujen kuvien joukossa oli useammin etnisyyttä kuin miesoletettujen mainoskuvien joukossa.
     
  4. Kaikki sanomalehtimainonnan otannan etnisyyttä esille tuoneet lasten kuvat olivat hyväntekeväisyysjärjestöjen lahjoitusmainonnan kuvitusta Tyttöjen päivältä (11.10.). Koska sanomalehdessä ei muiden mainostajien kuvamaailmassa juurikaan näy etnistä moninaisuutta, korostavat järjestöjen mainonnan kuvaamailmat mainoskokonaisuudessa tahtomattaan vääristävää “muut kuin valkoiset tarvitsevat apua” -ajatusmallia.
     
  5. Laajaa henkilökuvagalleriaa käyttävistä mainoksistakin puuttuu etninen moninaisuus. Lukuisissa tv-viihteen ja kirjallisuuden mainoksissa oli esillä useita ihmisiä, kirjailijoita ja roolihahmoja elokuvista ja sarjoista. Silti moninaisuus ei tullut esille. Esimerkkinä kotimaisen suoratoistopalvelun mainos, jossa oli yhteensä 16 hahmon kuvakollaasi. Moninaisuutta saivat edustaa Spiderman ja Smurffi. Jokaisella tv-viihteen ja kirjallisuuden mainostajalla on moninaisuutta edustavia henkilöitä ja hahmoja – miksi heitä ei nosteta esille?

Loppupohdinta ja vinkit markkinoijille

Markkinoinnin alalla on puhuttu vastuullisuudesta vuosien ajan. YK:n kestävän kehityksen periaatteet ovat ohjanneet organisaatioita jo pidemmän aikaa, mutta kuluttajien suuntaan on viestitty pääasiassa ympäristövastuusta. Sosiaalisen vastuun elementit ovat tutkitusti merkityksellisiä teemoja kuluttajille.

Yksi keino yhteiskunnan epätasa-arvoa ylläpitävien valtarakenteiden haastamiseen on monimuotoisuuden huomiointi mainonnan kuvaston kautta. Monimuotoisuuden arvostaminen korostuu erityisesti Z-sukupolven ja naisten parissa. Nämä kohderyhmät vaativat organisaatioilta ja brändeiltä kannanottoja ja todellisia tekoja puheiden sijaan, myös sosiaalisen vastuun näkökulmasta.

Nämä havainnot pakottavat kysymään, eivätkö markkinoijat kiinnitä huomiota siihen, mitä brändin kuvamaailma todella viestii? – sekä yksittäin että myös kokonaisuutena kaikkien muiden brändien viestien keskellä.

Mainonnan representaatio ei pelkästään kuvaa maailmaa, vaan luo sitä aina uudelleen. Mainonnalla on innostava vaikuttamisen mahdollisuus maailmaan. Markkinoija, hyödynnä rohkeasti käsissäsi olevaa valtaa vaikuttaa moninaisen ihmiskuvan esille nostamiseen!

Lähteet:

Sanoman Vastuullisuuskartta 2022
SuomiFilmin Salaiset Kansiot -teatteriesityksen käsiohjelma

Kirjoittajat ovat ystäviä ja entisiä kollegoita. He pohtivat usein yhdessä, kuinka jokainen voi rakentaa tasa-arvoisempaa ja oikeudenmukaisempaa maailmaa arjessaan. Artikkelin materiaalia kootessaan he pysähtyivät miettimään myös omaa ymmärrystään ja vastuutaan – millaista on stereotypisoida kuvien ihmisiä ja millaista terminologiaa havainnoista tulisi käyttää, jotta viesti olisi selkeä ja oikeaoppisesti kirjoitettu.

Marica Thorén työskentelee Suomen suurimman ja elinvoimaisimman markkinoinnin alan yhteisön, MarkkinointiKollektiivin, tuotannossa Head of Partnerships -roolissa. Tiina Kosonen työskentelee Sanoman B2B:ssä insight strategina, pöydällään laaja paletti kuluttajaymmärryksen työkaluja.

Katso myös:

Kiitos, kun mainontasi ylläpitää stereotypioita
Tulevaisuuden maailma luodaan tänään
Vastuullista videokuvaa
9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille

 

Tagit

Omakynä Tutkittua Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland