
Vastuullisuus on viisautta
Me Sanomalla autamme sinua kohti parempaa, kestävämpää tulevaisuutta. Menestymme yhdessä – vastuullisesti.
Suomalaiset kuluttajat odottavat, että yritykset toimivat rehellisesti ja läpinäkyvästi. He vaativat, että yritykset pyrkivät parantamaan yhteiskunnan tai luonnon olosuhteita, antamaan osansa parempaan elämään ja tulevaisuuteen. Se on viisas vaatimus. Vastuullisuusteot vaikuttavat mielikuviin ja ostopäätöksiin. Luotettava mediaympäristö tukee yrityksesi mielikuvaa, kun kuluttajat hakevat tietoa vastuullisuudesta.
9 vastuullisuussuositusta
9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille
Mitä markkinoijan pitäisi tietää vastuullisuudesta?
1. Toimi heti – vastuullisuuden aalto kasvaa ja vahvistuu
Vaikka yrityksesi olisikin tehnyt vastuullisuustyötä jo vuosia, niin vastuullisuuskenttä on juuri nyt murroksen edessä. Etenkin nuoret aikuiset valitsevat käyttämänsä brändit aiempaa arvopohjaisemmin. Tulevaisuuden menestyjät ovat aidosti vastuullisesti toimivia brändejä.
2. Kartuta luottamuspääomaa
Voiton tavoittelu ja vastuullisuustyö saattavat tuntua kuluttajasta ristiriitaisilta tavoitteilta. Riippumattoman tahon selvitykset ja myöntämät sertifikaatit sekä faktaluvut ovat vaikuttavinta vastuullisuusviestintää.
3. Aseta pitkän tähtäimen voitto lyhyen tähtäimen edelle
Aika usein yritykset etenkin Suomessa kertovat teemoistaan vasta siinä vaiheessa, kun kaikki on valmista. Matka kohti vastuullisesti toimivaa yritystä on vähintään yhtä mielenkiintoista. Uskalla siis iloita ja kertoa pienistäkin teoista ja suunnitelmista.
4. Tee matkaa läpinäkyvästi ja viesti teoista konkreettisesti
Aina kun kerrot jotain vastuullisuudesta, viestin taustalla on oltava todisteita, tekoja ja lisätietoa helposti saatavilla. Kuluttajat kaipaavat viestintään puolueetonta näkökulmaa ja haluavat ymmärtää, mistä tuote muodostuu, ketä kaikkia tuotannossa on ollut mukana ja miten vastuullisesti he toimivat.
5. Tuo vastuullisuus kiinteäksi osaksi tarinaasi
Mieti, mitkä teemat ovat oman yrityksesi kannalta relevantteja ja brändillesi uskollisia vastuullisuustekoja ja viestejä, jotta viestisi ei tunnu päälle liimatulta – pahimmillaan viherpesulta. Muista myös todentaa tekosi faktoihin perustuen tai hyödyntäen riippumattomien tahojen selvityksiä.
6. Rakenna tiivistä sisäistä yhteistyötä
Vastuullisuusasiantuntijoilla, markkinoijilla ja kuluttajilla voi olla hyvin erilaisia tarpeita. On tärkeää varmistaa yhteiset tavoitteet, terminologia ja ymmärrys kuluttajaviestinnän tavoista.
7. Auta kuluttajia toimimaan vastuullisesti
Helpota kuluttajan kiireistä arkea. Vastuullinen valinta ei saa viedä arjesta aikaa tai aivokapasiteettia yhtään enempää kuin perinteinen vaihtoehtokaan.
8. Puhuttele positiivisen kautta
Yrityksiltä toivotaan kannustavaa otetta ja äänensävyä: vastuullisuus koetaan vahvasti yhteiseksi asiaksi – vähän kuin pihatalkoot, joissa koko porukka on mukana hyvällä fiiliksellä ja yhteishengessä. Jokaisen kantaessa kortensa kekoon saadaan aikaan hyviä tuloksia nopeammin kuin yksin.
9. Herkisty uusille liiketoimintamahdollisuuksille
Vastuullisuudella voit erottua kilpailijoistasi positiivisesti. Hae vastuullisuustyötä koko arvoketjussa ja yli rajojen. Jo vastuullisuus itsessään voi synnyttää uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja kumppanuuksia.
Sanoman vastuullisuuskartta
Nostoja Sanoman vastuullisuuskartasta
Sanoman vastuullisuuskartan pohjalla on valtavasti dataa eri lähteistä. Määrällisen datan lisäksi on tehty haastatteluja vastuullisuuden asiantuntijoiden, markkinointipäättäjien ja kuluttajien keskuudessa. Tutustu vastuullisuuskartasta tekemiimme nostoihin.
Painetta tulee monelta suunnalta – 2030 jälkeen eteen alkaa tulla ilmastosopimusten takarajoja saada konkreettista aikaiseksi. Mitä lähemmäs vuotta 2050 tullaan, sitä vaikeammaksi mukaan lähteminen käy.
– päättäjä, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu
Markkinointijohtajan pitää ymmärtää, että vastuullisuus ei ole vain markkinointia, vaan keskeistä koko liiketoiminnalle.”
– päättäjä, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu
Vastuullisuus ei ole sprintti eikä projekti, vaan pitkä prosessi.”
– asiantuntija, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu
Ei kannata pelätä keskeneräisistä asioista puhumista, kaikki ovat alussa, jotkut pidemmällä.”
– asiantuntija, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu

Lähes puolet suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä matkaa varatessaan – Lataa tiivistelmä matkailuun keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Miten kuluttajat suhtautuvat vastuullisuuteen juuri nyt? – Lataa maistiaiset vastuullisuuskartasta

Millä tavalla vastuullisuudesta pitäisi viestiä?

Sanoman vastuullisuuskartta avaa kuluttajien odotuksia brändien vastuullisuudesta

Haluatko tietää lisää vastuullisuudesta eri kohderyhmissä? Lataa yhteenveto

Lataa maistiaiset ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Lataa yhteenveto muotiin keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Lataa yhteenveto sisustukseen keskittyvästä vastuullisuuskartasta

72 % suomalaisista kokee vastuullisuuden tärkeänä kriteerinä elintarvikkeiden ostopäätöksissä

Kiinnostus matkailuun kotimaassa on lisääntynyt vastuullisuusnäkökulmasta

Luonnonkosmetiikka kiinnostaa kuluttajia ekologisista ja eettisistä syistä
Haluatko olla oman alasi ajatusjohtaja?
Onko sinulla päämäärä, mutta et tiedä, miten sinne päästään? Autamme sinua muuttamaan maailmaa sisältöjen avulla. Me teemme puhuttelevaa sisällöllistä markkinointia, joka edistää liiketoimintasi strategisia tavoitteita ja rakentaa brändiä.
Tutustu strategisen sisältömarkkinoinnin palveluihimme
Näkökulmia vastuullisuudesta

Viherpesun lopettaminen on myös yritysten etu

”Ympäristöystävällinen”, ”eko” tai jopa ”päästötön”

Vastuullinen kuluttaminen on vaikea ja monimutkainen asia ja siksi useimmat keskittyvät siihen, mikä itselle on merkityksellistä

Vallankumous kahvihuoneessa

Näköalapaikalla-webinaari tarjosi näkemyksiä matkailualan vastuullisuusteoista

Suomalaisten brändien ihmiskuva mainonnassa on kapea

Ikean brutaalin rehellinen lähestymistapa tehosi

Miten brändit voivat luoda merkityksellistä kasvua?

Vastuullista videokuvaa

Tulevaisuuden maailma luodaan tänään

Älä tee tuhoa maailmanparannuksen nimissä – Afrikan kasvutalouksiin voi investoida myös vastuullisesti

Inflaatio ei irtoa viherpesulla

Tehdään näkyväksi se, mitä on tehty

Viihdetta vastuullisesti

Kolme vinkkiä markkinoijalle: näin vältät viherpesun

Mainonnan ympäristöväittämät johtavat kuluttajia harhaan

Isoveli valvoo yhä – vastuullisesti!

Kestävä kehitys on maraton – niin kuin talouskasvukin

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Ehkä alamme viimein toimia yhdessä kestävän maailman puolesta, kun on pakko?

Vastuullisuus on Pauligilla liiketoiminnan ja brändin ytimessä

Hyvällä kukistaa pahan

Moraaliposeerausta vai aitoa välittämistä? – Lue asiantuntijoiden vinkit

Viestinnällä voidaan rakentaa tasa-arvoisempaa ja rauhanmukaisempaa maailmaa

Onko brand purposelle olemassa kaupallinen peruste?

Voiko vastuuton olla vastuullinen?

Merkityksellisyys on kasvun edellytys eikä sitä voi ulkoistaa pelkästään markkinoinnin työpöydälle

Globaaleista megatrendeistä markkinoinnin trendeihin

Mitkä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2022?

Kiitoskirje koronalle: näitä ei bisnes enää voi sivuuttaa

Arvopohjainen markkinointi kannattaa

Hyvät brändit parantavat elämänlaatua. Jatkossa ne myös pelastavat maailman!
Asiakkaidemme menestystarinoita
Asiakkaidemme menestystarinoita, joissa vastuullisuus on sisällön kantava teema

Xploran natiiviartikkeli tarjosi kiinnostavalla tavalla tietoa siitä, että lasten älypuhelimille on olemassa vastuullinen vaihtoehto

Natiivikampanjalla vaikuttavuutta Biolanin vastuullisuusviestintään

Enemmän rakkautta kuin vihaa – Finlaysonin yhteiskunnallinen mainonta kannattaa

Case Laumasuoja – Yhteishyvän podcast-sarjassa nuoret saivat äänensä kuuluville

Uudelle ajattelulle on tilaa siivouksen saralla – SINI puhdistusainetabletit vähentävät muoviroskaa

Ilmastonmuutos-keskustelu siirrettiin poteroista prime time -televisioon

Lumene viesti ympäristö-vastuullisuudestaan Hesarin avulla

Älyartikkeli kertoo, miten maidon hiilijalanjälki nollataan

If turvaa lasten koulutien

Kiroileva hiili haastaa seuraamaan ostosten hiilijalanjälkeä

Isoista teoista kannattaa puhua isosti
Sanoman vastuullisuusstrategia
Työskentelemme vastuullisen journalismin, kotimaisen viihteen ja innostavan oppimisen hyväksi. Tuotamme tietoa ihmisille, yhteisöille ja yrityksille kestävän yhteiskunnan kehittämiseksi. Vastuullisuustyössämme Sanomalla keskitymme kuuteen teemaan: