Vastuullisuus hero.jpg

Vastuullisuus on viisautta


Me Sanomalla autamme sinua kohti parempaa, kestävämpää tulevaisuutta. Menestymme yhdessä – vastuullisesti.


Suomalaiset kuluttajat odottavat, että yritykset toimivat rehellisesti ja läpinäkyvästi. He vaativat, että yritykset pyrkivät parantamaan yhteiskunnan tai luonnon olosuhteita, antamaan osansa parempaan elämään ja tulevaisuuteen. Se on viisas vaatimus. Vastuullisuusteot vaikuttavat mielikuviin ja ostopäätöksiin. Luotettava mediaympäristö tukee yrityksesi mielikuvaa, kun kuluttajat hakevat tietoa vastuullisuudesta.

9 vastuullisuussuositusta

9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille

Mitä markkinoijan pitäisi tietää vastuullisuudesta?

 

1. Toimi heti – vastuullisuuden aalto kasvaa ja vahvistuu

Vaikka yrityksesi olisikin tehnyt vastuullisuustyötä jo vuosia, niin vastuullisuuskenttä on juuri nyt murroksen edessä. Etenkin nuoret aikuiset valitsevat käyttämänsä brändit aiempaa arvopohjaisemmin. Tulevaisuuden menestyjät ovat aidosti vastuullisesti toimivia brändejä.

2. Kartuta luottamuspääomaa


Voiton tavoittelu ja vastuullisuustyö saattavat tuntua kuluttajasta ristiriitaisilta tavoitteilta. Riippumattoman tahon selvitykset ja myöntämät sertifikaatit sekä faktaluvut ovat vaikuttavinta vastuullisuusviestintää.


 

3. Aseta pitkän tähtäimen voitto lyhyen tähtäimen edelle

Aika usein yritykset etenkin Suomessa kertovat teemoistaan vasta siinä vaiheessa, kun kaikki on valmista. Matka kohti vastuullisesti toimivaa yritystä on vähintään yhtä mielenkiintoista. Uskalla siis iloita ja kertoa pienistäkin teoista ja suunnitelmista.

 

4. Tee matkaa läpinäkyvästi ja viesti teoista konkreettisesti

Aina kun kerrot jotain vastuullisuudesta, viestin taustalla on oltava todisteita, tekoja ja lisätietoa helposti saatavilla. Kuluttajat kaipaavat viestintään puolueetonta näkökulmaa ja haluavat ymmärtää, mistä tuote muodostuu, ketä kaikkia tuotannossa on ollut mukana ja miten vastuullisesti he toimivat.

5. Tuo vastuullisuus kiinteäksi osaksi tarinaasi

Mieti, mitkä teemat ovat oman yrityksesi kannalta relevantteja ja brändillesi uskollisia vastuullisuustekoja ja viestejä, jotta viestisi ei tunnu päälle liimatulta – pahimmillaan viherpesulta. Muista myös todentaa tekosi faktoihin perustuen tai hyödyntäen riippumattomien tahojen selvityksiä.

6. Rakenna tiivistä sisäistä yhteistyötä

Vastuullisuusasiantuntijoilla, markkinoijilla ja kuluttajilla voi olla hyvin erilaisia tarpeita. On tärkeää varmistaa yhteiset tavoitteet, terminologia ja ymmärrys kuluttajaviestinnän tavoista.



 

7. Auta kuluttajia toimimaan vastuullisesti

Helpota kuluttajan kiireistä arkea. Vastuullinen valinta ei saa viedä arjesta aikaa tai aivokapasiteettia yhtään enempää kuin perinteinen vaihtoehtokaan.


 

8. Puhuttele positiivisen kautta


Yrityksiltä toivotaan kannustavaa otetta ja äänensävyä: vastuullisuus koetaan vahvasti yhteiseksi asiaksi – vähän kuin pihatalkoot, joissa koko porukka on mukana hyvällä fiiliksellä ja yhteishengessä. Jokaisen kantaessa kortensa kekoon saadaan aikaan hyviä tuloksia nopeammin kuin yksin.

9. Herkisty uusille liiketoimintamahdollisuuksille

Vastuullisuudella voit erottua kilpailijoistasi positiivisesti. Hae vastuullisuustyötä koko arvoketjussa ja yli rajojen. Jo vastuullisuus itsessään voi synnyttää uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja kumppanuuksia.
 

  

  

Sanoman vastuullisuuskartta


Nostoja Sanoman vastuullisuuskartasta

Sanoman vastuullisuuskartan pohjalla on valtavasti dataa eri lähteistä. Määrällisen datan lisäksi on tehty haastatteluja vastuullisuuden asiantuntijoiden, markkinointipäättäjien ja kuluttajien keskuudessa. Tutustu vastuullisuuskartasta tekemiimme nostoihin.

 

Painetta tulee monelta suunnalta – 2030 jälkeen eteen alkaa tulla ilmastosopimusten takarajoja saada konkreettista aikaiseksi. Mitä lähemmäs vuotta 2050 tullaan, sitä vaikeammaksi mukaan lähteminen käy.

– päättäjä, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu

Markkinointijohtajan pitää ymmärtää, että vastuullisuus ei ole vain markkinointia, vaan keskeistä koko liiketoiminnalle.”

– päättäjä, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu

 

Vastuullisuus ei ole sprintti eikä projekti, vaan pitkä prosessi.”

– asiantuntija, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu

 

Ei kannata pelätä keskeneräisistä asioista puhumista, kaikki ovat alussa, jotkut pidemmällä.”

– asiantuntija, Sanoman Vastuullisuuskartan haastattelu

 

 

67 %
kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan
56 %
suomalaisista näkee vastuullisuuden tärkeänä kriteerinä yritysten tulevaisuuden menestykselle
67 %
suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä osana yritysten toimintaa
yli 50 %
kokee vaikeaksi vastuullisuuden arvioinnin tai vertailun
30 %
ei luota siihen, mitä yritykset kertovat vastuullisuudestaan
46 %
kuluttajista vähentää tietoisesti oman kuluttamisen määrää

  

Vastuullisuuskartta matkailu artikkelikuva

Lähes puolet suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä matkaa varatessaan – Lataa tiivistelmä matkailuun keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Lue lisää
Nina Kupula artikkelikuva

Miten kuluttajat suhtautuvat vastuullisuuteen juuri nyt? Lataa maistiaiset vastuullisuuskartasta

Lue lisää
Vastuullisuus-artikkeli.jpg

Millä tavalla vastuullisuudesta pitäisi viestiä?

Lue lisää
Tiina Kosonen artikkelikuva

Sanoman vastuullisuuskartta avaa kuluttajien odotuksia brändien vastuullisuudesta

Lue lisää
Vastuullisuussegmentit artikkelikuva

Haluatko tietää lisää vastuullisuudesta eri kohderyhmissä? Lataa yhteenveto 

Lue lisää
Ruoka ja vastuullisuus parallax 1.jpg

Lataa maistiaiset ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Lue lisää
Vastuullisuuskartta muoti artikkelikuva.jpg

Lataa yhteenveto muotiin keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Lue lisää
Vastuullisuuskartta sisustus artikkelikuva

Lataa yhteenveto sisustukseen keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Lue lisää
Elintarvikkeet artikkelikuva

72 % suomalaisista kokee vastuullisuuden tärkeänä kriteerinä elintarvikkeiden ostopäätöksissä

Lue lisää
Matkailu artikkeli.jpg

Kiinnostus matkailuun kotimaassa on lisääntynyt vastuullisuusnäkökulmasta

Lue lisää
Kosmetiikkatutkimus artikkelikuva

Luonnonkosmetiikka kiinnostaa kuluttajia ekologisista ja eettisistä syistä

Lue lisää

     


Haluatko olla oman alasi ajatusjohtaja?


Onko sinulla päämäärä, mutta et tiedä, miten sinne päästään? Autamme sinua muuttamaan maailmaa sisältöjen avulla. Me teemme puhuttelevaa sisällöllistä markkinointia, joka edistää liiketoimintasi strategisia tavoitteita ja rakentaa brändiä.
 

Tutustu strategisen sisältömarkkinoinnin palveluihimme

 

Näkökulmia vastuullisuudesta

Ritva Lassila artikkelikuva

”Ympäristöystävällinen”, ”eko” tai jopa ”päästötön”

Lue lisää
Leena Komulainen Ivalo artikkelikuva

Vastuullinen kuluttaminen on vaikea ja monimutkainen asia ja siksi useimmat keskittyvät siihen, mikä itselle on merkityksellistä

Lue lisää
Vastuullinen matkailumarkkinointi artikkelikuva

Näköalapaikalla-webinaari tarjosi näkemyksiä matkailualan vastuullisuusteoista

Lue lisää
Tiina Kosonen Marica Thoren.jpg

Suomalaisten brändien ihmiskuva mainonnassa on kapea

Lue lisää
Get Tomorrow 2022 Thomas Kollster artikkelikuva

Miten brändit voivat luoda merkityksellistä kasvua?

Lue lisää
Arto Sivonen artikkelikuva

Älä tee tuhoa maailmanparannuksen nimissä – Afrikan kasvutalouksiin voi investoida myös vastuullisesti

Antti Isokangas artikkelikuva

Kolme vinkkiä markkinoijalle: näin vältät viherpesun

Lue lisää
Ympäristöväittämät artikkelikuva

Mainonnan ympäristöväittämät johtavat kuluttajia harhaan

Lue lisää
kari-tervonen-artikkeli.jpg

Kestävä kehitys on maraton – niin kuin talouskasvukin

Lue lisää
Tiina Hosiokoski artikkelikuva

Vastuullisuudessa teot ratkaisevat – eivät tavoitteet

Lue lisää
Arto Sivonen artikkelikuva

Ehkä alamme viimein toimia yhdessä kestävän maailman puolesta, kun on pakko?

Lue lisää
Kaisa Lipponen Paulig artikkelikuva

Vastuullisuus on Pauligilla liiketoiminnan ja brändin ytimessä

Lue lisää
Markus Nieminen artikkelikuva

Hyvällä kukistaa pahan

Moraaliposeeraus artikkelikuva.jpg

Moraaliposeerausta vai aitoa välittämistä? – Lue asiantuntijoiden vinkit

Lue lisää
Emma Winiecki artikkelikuva.jpg

Viestinnällä voidaan rakentaa tasa-arvoisempaa ja rauhanmukaisempaa maailmaa

Lue lisää
Ossi Ahto artikkelikuva

Onko brand purposelle olemassa kaupallinen peruste?

Lue lisää
Leena Komulainen Ivalo artikkelikuva

Merkityksellisyys on kasvun edellytys eikä sitä voi ulkoistaa pelkästään markkinoinnin työpöydälle

Lue lisää
Tiina Kosonen ja Satu Kaitaranta artikkelikuva

Globaaleista megatrendeistä markkinoinnin trendeihin

Lue lisää
Katja Gunnelius artikkelikuva

Kiitoskirje koronalle: näitä ei bisnes enää voi sivuuttaa

Lue lisää
Teppo Heikkinen

Hyvät brändit parantavat elämänlaatua. Jatkossa ne myös pelastavat maailman!

Lue lisää

Asiakkaidemme menestystarinoita

Asiakkaidemme menestystarinoita, joissa vastuullisuus on sisällön kantava teema

Kuukauden kamppis Xplora artikkelikuva

Xploran natiiviartikkeli tarjosi kiinnostavalla tavalla tietoa siitä, että lasten älypuhelimille on olemassa vastuullinen vaihtoehto

Lue lisää
Biolan artikkelikuva

Natiivikampanjalla vaikuttavuutta Biolanin vastuullisuusviestintään

Lue lisää
Finlayson artikkelikuva.jpg

Enemmän rakkautta kuin vihaa – Finlaysonin yhteiskunnallinen mainonta kannattaa

Lue lisää
Case Laumasuoja artikkelikuva

Case Laumasuoja – Yhteishyvän podcast-sarjassa nuoret saivat äänensä kuuluville

Lue lisää
kk-kamppis-sini-artikkelikuva.jpg

Uudelle ajattelulle on tilaa siivouksen saralla – SINI puhdistusainetabletit vähentävät muoviroskaa

Lue lisää
Fortum-Riku-Rantala-100-kysymystä-artikkelikuva

Ilmastonmuutos-keskustelu siirrettiin poteroista prime time -televisioon

Lue lisää
Lume-HS etusivu-artikkelikuva

Lumene viesti ympäristö-vastuullisuudestaan Hesarin avulla

Lue lisää
Valio hiilijalanjälki artikkelikuva

Älyartikkeli kertoo, miten maidon hiilijalanjälki nollataan

Lue lisää
Kiroileva hiili

Kiroileva hiili haastaa seuraamaan ostosten hiilijalanjälkeä

Lue lisää

Sanoman vastuullisuusstrategia

Työskentelemme vastuullisen journalismin, kotimaisen viihteen ja innostavan oppimisen hyväksi. Tuotamme tietoa ihmisille, yhteisöille ja yrityksille kestävän yhteiskunnan kehittämiseksi. Vastuullisuustyössämme Sanomalla keskitymme kuuteen teemaan:
 

1. Innostamme oppimaan

2. Teemme mediaa suomalaisille

3. Suojaamme tietosi

4. Olemme kehittyvä työpaikka

5. Huolehdimme ympäristöstä

6. Vastuulliset liiketoimintatavat
 

Tutustu teemoihin tarkemmin