Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kymmenen tuloksellisen markkinoinnin trendiä

Markkinointistrategi Reetta Thurman esitteli Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa markkinoinnin trendejä, joiden haltuunotto auttaa tekemään tuloksellista markkinointia.
27.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Trendi 1: Tunteiden ja luovuuden paluu

Tänä vuonna tulemme näkemään markkinointiviestinnässä tunteiden ja luovuuden paluun. Kuluva vuosi ei tule olemaan vielä suuri kasvun vuosi, vaikka positiivisia merkkejä onkin jo käsillä. 

Taktinen ja hintavetoinen markkinointi on tullut tiensä päähän. Brändien on tehtävä itsestänsä riittävän haluttavia ja kiinnostavia muilla keinoin kuin hinnalla, sillä asiakkaat ostavat brändeiltä, joiden kanssa heillä on jonkinlainen emotionaalinen yhteys. 

Luovuus ja tunteisiin vetoava markkinointi rakentaa brändiä, vahvistaa asiakkaiden sitoutumista ja vähentää hintaherkkyyttä. 

Trendi 2: Liikkuvan kuvan voittokulku jatkuu

Video pysyy johtavana sisältömuotona kaikilla alustoilla. Markkinoijan pitää tietää, mistä löytää omat asiakkaansa ja millainen videosisältö heille resonoi. Kertainvestointi lineaaritelevisioon ei enää riitä, vaan pitää testata, oppia ja tietää, minkälainen videomix sopii omalle brändille ja brändin tavoitteisiin.  

Trendi 3: Yhtenäinen monikanavamarkkinointi

Markkinoinnissa ei riitä enää pelkkä laaja peitto. Parhaiten pärjäävät brändit tekevät yhtenäisiä ja integroituja monikanavaisia ratkaisuja. Tämä tarkoittaa sitä, että televisio, radio, printti ja digitaaliset alustat eivät toimi erillisinä kanavina vaan saumattomana kokonaisuutena, joka tarjoaa kuluttajille johdonmukaisen ja yhtenäisen kokemuksen.

Laajan tavoittavuuden merkitys ei ole häviämässä, se on vain hieman muuttumassa. Tv, radio ja printti rakentavat edelleen tunnettuutta ja vahvistavat viestin uskottavuutta, sillä ne kertovat mainostajan luotettavuudesta. Digitaalisia kanavia voidaan käyttää myöhemmissä vaiheissa tarkempaan kohdentamiseen. 

Yhtenäinen monikanavamarkkinointi korostaa eri kanavien vahvuuksien yhdistämistä ja viestien sopeuttamista kanavien ja kuluttajien tarpeiden mukaan. Ne mediat, jotka tarjoavat saumattomia ratkaisuja laajan tavoittavuuden ja kohdennetun sisällön yhdistämiseksi, ovat avainasemassa brändien menestyksen takaajina.

Trendi 4: Merkitykselliset kohtaamiset

Vaikka digitalisaatio on tehnyt ostamisesta aika helppoa ja nopeaa, asiakkaat odottavat brändeiltä merkityksellisiä ja jopa yllättäviä kohtaamisia. Live shopping ja fyysisten tapahtumien määrä on kasvussa. Nämä molemmat tarjoavat brändeille mahdollisuuksia sitouttaa asiakkaita ja käydä heidän kanssaan suorempaa keskustelua. 

”Live shopping -trendi rantautuu tänä vuonna isosti Suomeen”, Thurman ennusti. ”Se on erinomainen mahdollisuus vahvemman tunnepohjaisen siteen luomiseen.”

Fyysiset tapahtumat jäävät asiakkaiden mieleen pitkäksi aikaa ja tarjoavat brändeille mahdollisuuden tuoda omat tarinat ja arvot eloon.

Trendi 5: Demografioiden huomioiminen

”Kohderyhmäajattelua tulisi laajentaa”, Thurman painotti. ”Vanhempi ja valtavan suuri asiakaskunta on päässyt unohtumaan markkinoijilta. Tämä sukupolvi on ostovoimaista, he käyttävät paljon aikaa median parissa ja tekevät harkitusti isoja ostopäätöksiä.” 

Tätä vähän vanhempaa asiakaskuntaa ei välttämättä tavoiteta ihan samalla sisällöllä ja samoista kanavista kuin nuorempia. On tärkeää tietää, minkälaisella sisällöllä ja mistä kanavista nämä asiakkaat löytää. Eri demografioiden huomioiminen auttaa brändejä kasvattamaan markkinaosuutta ja vahvistaa asiakkaiden sitoutumista. 

Trendi 6: Generatiivisen tekoälyn vaikutus

Tänä vuonna tullaan näkemään räätälöityjä tekoälytoteutuksia, jotka helpottavat markkinoijan arkea, esimerkiksi tekstisisällön, videoiden ja kuvamateriaalin tuottamista brändiohjeistuksen mukaisesti. 

Monella asiakkaalla on taskussaan oma pieni ostoassistentti, joka kertoo sujuvasti mitä brändejä kannattaa ostaa. Tekoäly vastaa siihen sujuvasti. 

”Tarkoittaako tämä markkinoijalle sitä, että tänä vuonna meillä on jo kolme yleisöä, joille teemme sisältöä: asiakkaat, alustojen algoritmit ja tekoälyn kielimallit”, Thurman pohti. 

”Brändien täytyy olla digitaalisesti taitavia ja kielimalleille syötetyn datan tulee olla laadukasta. Uskon, että tänä vuonna tästä tullaan puhuvaan enenevässä määrin.”

Trendi 7: Huomio keskeisenä mittarina

Attention eli se, minkälaista huomiota mainos saa, on ollut kampanjasuunnittelun keskiössä jo muutaman vuoden ajan. 

”Tänä vuonna se tulee ohjaamaan entistä enemmän sitä, miten mediasuunnittelua tehdään”, Thurman ennusti. 

Lumen & Havas Median tekemä laaja tutkimuksen mukaan tunnettuuden tai harkinnan lisäämiseen tarkoitetut kampanjat kannattaa optimoida niin, että kampanja saa riittävän hyvää huomiota mahdollisimman monesta kanavasta mahdollisimman pitkään. Kun halutaan saada ihmiset ostamaan tai lisäämään preferenssiä, optimointi kannattaa tehdä niin, että yksi isompi kampanja saa huomiota pidemmän aikaa. 

”Tämäntyyppiset uudet tutkimukset tulevat ohjaamaan mediasuunnittelua tänä vuonna”, Thurman totesi. 

Trendi 8: Kokonaisvaltainen mittaaminen

Mainostajat ovat toivoneet eri alustoilta ja mediaryhmiltä yhteismitallisia tunnuslukuja kampanjoiden raportointiin. Kuluttajapolut ovat monimutkaistuneet, eikä viimeisen kosketuspinnan mittaaminen enää riitä. 

Kokonaisvaltainen mittaaminen yhdistää lyhyen aikavälin tulokset, pitkän aikavälin vaikutukset sekä testaamisen ja mallinnuksen kokonaisvaltaiseksi näkemykseksi siitä, miten kampanjat toimivat sekä auttaa tasapainottamaan pitkän ja lyhyen aikavälin tekemistä markkinoinnissa. 

Kokonaisvaltaisesta mittauksesta erinomainen esimerkki on SpotOn-mittaus, joka antaa yhteismitalliset tavoittavuus- ja kontaktiluvut tv- ja videomainonnasta. 

Trendi 9: Vastuullisuus kasvun voimana

Vastuullisuus ei ole enää lisäarvo, vaan se on integroitava markkinointistrategiaan. Asiakkaat odottavat brändeiltä konkreettisia, mitattavia tekoja. Koko yrityksen tulee olla mukana vastuullisuustyössä, ja sen pitää näkyä uskottavasti kaikesta yrityksen tekemisestä. 

Brändit, jotka kykenevät viestimään vastuullisuudestaan avoimesti ja luotettavasti, voittavat myös asiakkaan luottamuksen. Tämä edellyttää tiivistä yhteistyötä koko organisaatiossa markkinoinnin, tuotannon ja hankintaketjujen välillä, jotta vastuullisuudesta tulee todellinen strateginen voima.

Inflaation rauhoittuessa vastuullisuus tulee olemaan oston ajuri monelle asiakkaalle. 

Vastuullisuus toimii paitsi markkinointiviestinnän tehostajana myös brändin pitkäaikaisen arvon kasvattajana. Kuluttajat odottavat vastuullisuudelta konkretiaa ja vaikuttavuutta, mikä tarjoaa brändeille mahdollisuuden erottautua kilpailijoista, jotka tyytyvät pelkkään viherpesuun.

Trendi 10: Markkinointitiimit ajajan paikalle

Markkinoinnin rooli organisaatioissa on murroksessa. Se ei ole enää pelkkä viestinnän ja mainonnan toteuttaja, vaan yhä useammin liiketoiminnan kasvun strateginen veturi. 

Vuonna 2025 markkinointitiimit yhdistävät luovan ja analyyttisen kyvykkyyden ja pystyvät sitä kautta tuottamaan muulle organisaatiolle tärkeätä dataa. 

Markkinointiorganisaatiot siirtyvät pois siiloutuneesta toiminnasta kohti tiimejä, joissa yhdistyvät markkinoinnin, myynnin, tuotannon ja analytiikan osaaminen. Tämä mahdollistaa nopeamman reagoinnin markkinan muutoksiin, paremman asiakasymmärryksen ja kohdennetumman viestinnän sekä joustavuutta ja tehokkuutta liiketoiminnan kasvattamiseen. 

Tutustu esitysmateriaaliin

Katso tallenne puheenvuorosta ja tutustu Trendit-tietopankin muuhun sisältöön:  

Trendit 2025

Tietopankki markkinoinnin ammattilaisille

Lue lisää

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland