Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
      • Verkkokauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B markkinointi
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Kaikki toimialat
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2025
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kymmenen tuloksellisen markkinoinnin trendiä

Markkinointistrategi Reetta Thurman esitteli Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa markkinoinnin trendejä, joiden haltuunotto auttaa tekemään tuloksellista markkinointia.
27.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Trendi 1: Tunteiden ja luovuuden paluu

Tänä vuonna tulemme näkemään markkinointiviestinnässä tunteiden ja luovuuden paluun. Kuluva vuosi ei tule olemaan vielä suuri kasvun vuosi, vaikka positiivisia merkkejä onkin jo käsillä. 

Taktinen ja hintavetoinen markkinointi on tullut tiensä päähän. Brändien on tehtävä itsestänsä riittävän haluttavia ja kiinnostavia muilla keinoin kuin hinnalla, sillä asiakkaat ostavat brändeiltä, joiden kanssa heillä on jonkinlainen emotionaalinen yhteys. 

Luovuus ja tunteisiin vetoava markkinointi rakentaa brändiä, vahvistaa asiakkaiden sitoutumista ja vähentää hintaherkkyyttä. 

Trendi 2: Liikkuvan kuvan voittokulku jatkuu

Video pysyy johtavana sisältömuotona kaikilla alustoilla. Markkinoijan pitää tietää, mistä löytää omat asiakkaansa ja millainen videosisältö heille resonoi. Kertainvestointi lineaaritelevisioon ei enää riitä, vaan pitää testata, oppia ja tietää, minkälainen videomix sopii omalle brändille ja brändin tavoitteisiin.  

Trendi 3: Yhtenäinen monikanavamarkkinointi

Markkinoinnissa ei riitä enää pelkkä laaja peitto. Parhaiten pärjäävät brändit tekevät yhtenäisiä ja integroituja monikanavaisia ratkaisuja. Tämä tarkoittaa sitä, että televisio, radio, printti ja digitaaliset alustat eivät toimi erillisinä kanavina vaan saumattomana kokonaisuutena, joka tarjoaa kuluttajille johdonmukaisen ja yhtenäisen kokemuksen.

Laajan tavoittavuuden merkitys ei ole häviämässä, se on vain hieman muuttumassa. Tv, radio ja printti rakentavat edelleen tunnettuutta ja vahvistavat viestin uskottavuutta, sillä ne kertovat mainostajan luotettavuudesta. Digitaalisia kanavia voidaan käyttää myöhemmissä vaiheissa tarkempaan kohdentamiseen. 

Yhtenäinen monikanavamarkkinointi korostaa eri kanavien vahvuuksien yhdistämistä ja viestien sopeuttamista kanavien ja kuluttajien tarpeiden mukaan. Ne mediat, jotka tarjoavat saumattomia ratkaisuja laajan tavoittavuuden ja kohdennetun sisällön yhdistämiseksi, ovat avainasemassa brändien menestyksen takaajina.

Trendi 4: Merkitykselliset kohtaamiset

Vaikka digitalisaatio on tehnyt ostamisesta aika helppoa ja nopeaa, asiakkaat odottavat brändeiltä merkityksellisiä ja jopa yllättäviä kohtaamisia. Live shopping ja fyysisten tapahtumien määrä on kasvussa. Nämä molemmat tarjoavat brändeille mahdollisuuksia sitouttaa asiakkaita ja käydä heidän kanssaan suorempaa keskustelua. 

”Live shopping -trendi rantautuu tänä vuonna isosti Suomeen”, Thurman ennusti. ”Se on erinomainen mahdollisuus vahvemman tunnepohjaisen siteen luomiseen.”

Fyysiset tapahtumat jäävät asiakkaiden mieleen pitkäksi aikaa ja tarjoavat brändeille mahdollisuuden tuoda omat tarinat ja arvot eloon.

Trendi 5: Demografioiden huomioiminen

”Kohderyhmäajattelua tulisi laajentaa”, Thurman painotti. ”Vanhempi ja valtavan suuri asiakaskunta on päässyt unohtumaan markkinoijilta. Tämä sukupolvi on ostovoimaista, he käyttävät paljon aikaa median parissa ja tekevät harkitusti isoja ostopäätöksiä.” 

Tätä vähän vanhempaa asiakaskuntaa ei välttämättä tavoiteta ihan samalla sisällöllä ja samoista kanavista kuin nuorempia. On tärkeää tietää, minkälaisella sisällöllä ja mistä kanavista nämä asiakkaat löytää. Eri demografioiden huomioiminen auttaa brändejä kasvattamaan markkinaosuutta ja vahvistaa asiakkaiden sitoutumista. 

Trendi 6: Generatiivisen tekoälyn vaikutus

Tänä vuonna tullaan näkemään räätälöityjä tekoälytoteutuksia, jotka helpottavat markkinoijan arkea, esimerkiksi tekstisisällön, videoiden ja kuvamateriaalin tuottamista brändiohjeistuksen mukaisesti. 

Monella asiakkaalla on taskussaan oma pieni ostoassistentti, joka kertoo sujuvasti mitä brändejä kannattaa ostaa. Tekoäly vastaa siihen sujuvasti. 

”Tarkoittaako tämä markkinoijalle sitä, että tänä vuonna meillä on jo kolme yleisöä, joille teemme sisältöä: asiakkaat, alustojen algoritmit ja tekoälyn kielimallit”, Thurman pohti. 

”Brändien täytyy olla digitaalisesti taitavia ja kielimalleille syötetyn datan tulee olla laadukasta. Uskon, että tänä vuonna tästä tullaan puhuvaan enenevässä määrin.”

Trendi 7: Huomio keskeisenä mittarina

Attention eli se, minkälaista huomiota mainos saa, on ollut kampanjasuunnittelun keskiössä jo muutaman vuoden ajan. 

”Tänä vuonna se tulee ohjaamaan entistä enemmän sitä, miten mediasuunnittelua tehdään”, Thurman ennusti. 

Lumen & Havas Median tekemä laaja tutkimuksen mukaan tunnettuuden tai harkinnan lisäämiseen tarkoitetut kampanjat kannattaa optimoida niin, että kampanja saa riittävän hyvää huomiota mahdollisimman monesta kanavasta mahdollisimman pitkään. Kun halutaan saada ihmiset ostamaan tai lisäämään preferenssiä, optimointi kannattaa tehdä niin, että yksi isompi kampanja saa huomiota pidemmän aikaa. 

”Tämäntyyppiset uudet tutkimukset tulevat ohjaamaan mediasuunnittelua tänä vuonna”, Thurman totesi. 

Trendi 8: Kokonaisvaltainen mittaaminen

Mainostajat ovat toivoneet eri alustoilta ja mediaryhmiltä yhteismitallisia tunnuslukuja kampanjoiden raportointiin. Kuluttajapolut ovat monimutkaistuneet, eikä viimeisen kosketuspinnan mittaaminen enää riitä. 

Kokonaisvaltainen mittaaminen yhdistää lyhyen aikavälin tulokset, pitkän aikavälin vaikutukset sekä testaamisen ja mallinnuksen kokonaisvaltaiseksi näkemykseksi siitä, miten kampanjat toimivat sekä auttaa tasapainottamaan pitkän ja lyhyen aikavälin tekemistä markkinoinnissa. 

Kokonaisvaltaisesta mittauksesta erinomainen esimerkki on SpotOn-mittaus, joka antaa yhteismitalliset tavoittavuus- ja kontaktiluvut tv- ja videomainonnasta. 

Trendi 9: Vastuullisuus kasvun voimana

Vastuullisuus ei ole enää lisäarvo, vaan se on integroitava markkinointistrategiaan. Asiakkaat odottavat brändeiltä konkreettisia, mitattavia tekoja. Koko yrityksen tulee olla mukana vastuullisuustyössä, ja sen pitää näkyä uskottavasti kaikesta yrityksen tekemisestä. 

Brändit, jotka kykenevät viestimään vastuullisuudestaan avoimesti ja luotettavasti, voittavat myös asiakkaan luottamuksen. Tämä edellyttää tiivistä yhteistyötä koko organisaatiossa markkinoinnin, tuotannon ja hankintaketjujen välillä, jotta vastuullisuudesta tulee todellinen strateginen voima.

Inflaation rauhoittuessa vastuullisuus tulee olemaan oston ajuri monelle asiakkaalle. 

Vastuullisuus toimii paitsi markkinointiviestinnän tehostajana myös brändin pitkäaikaisen arvon kasvattajana. Kuluttajat odottavat vastuullisuudelta konkretiaa ja vaikuttavuutta, mikä tarjoaa brändeille mahdollisuuden erottautua kilpailijoista, jotka tyytyvät pelkkään viherpesuun.

Trendi 10: Markkinointitiimit ajajan paikalle

Markkinoinnin rooli organisaatioissa on murroksessa. Se ei ole enää pelkkä viestinnän ja mainonnan toteuttaja, vaan yhä useammin liiketoiminnan kasvun strateginen veturi. 

Vuonna 2025 markkinointitiimit yhdistävät luovan ja analyyttisen kyvykkyyden ja pystyvät sitä kautta tuottamaan muulle organisaatiolle tärkeätä dataa. 

Markkinointiorganisaatiot siirtyvät pois siiloutuneesta toiminnasta kohti tiimejä, joissa yhdistyvät markkinoinnin, myynnin, tuotannon ja analytiikan osaaminen. Tämä mahdollistaa nopeamman reagoinnin markkinan muutoksiin, paremman asiakasymmärryksen ja kohdennetumman viestinnän sekä joustavuutta ja tehokkuutta liiketoiminnan kasvattamiseen. 

Tutustu esitysmateriaaliin

Katso tallenne puheenvuorosta ja tutustu Trendit-tietopankin muuhun sisältöön:  

Trendit 2025

Tietopankki markkinoinnin ammattilaisille

Lue lisää

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoma B2B:n uusi mainonnan konsepti korostaa markkinointiviestinnän tuloksellisuuden merkitystä

    ”Tuloksellinen markkinointi on yhteistyötä, tavoitteiden ymmärtämistä sekä jatkuvaa mittaamista ja kehittämistä”, sanoo Director, B2B Marketing Leena Koskinen.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.6.2025
    Lue lisää
  • Yhdistä taktinen markkinointi brändimarkkinointiin – näin saat parhaat tulokset

    Tuloksellinen markkinointi perustuu nykyisten ostajien tavoittamiseen ja uusien asiakkaiden houkutteluun. Taktisen markkinoinnin ja brändimarkkinoinnin keinoja yhdistelmällä voit kasvattaa markkinointiin sijoitetun pääoman tuottoa jopa 90 %.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.6.2025
    Lue lisää
  • Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

    Miten mainonnan tuloksellisuutta voi kasvattaa? Brändin vaikutus myyntiin on kiistaton. Vahvalla brändillä on suurempi kasvupotentiaali, korkeampi tuotto, parempi kate sekä paremmat lähtökohdat rakentaa markkinaosuutta ja aktivoida myyntiä.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Voiko tylsästä aiheesta tehdä mielenkiintoista markkinointia?

    No todellakin voi! Jenni Lieto nostaa kolme keinoa Sanoma Content Studion sisältömarkkinointiwebinaarista.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    9.6.2025
    Lue lisää
  • Miksi Suomessa ei uskota markkinointiin?

    Emme vieläkään täysin ymmärrä, mitä tuloksia markkinoinnilla voidaan saavuttaa, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista verkkokauppamarkkinointia datan avulla

    Sanoman datayhteistyö ja oman asiakasdatan hyödyntäminen kiihdyttävät yhdessä verkkokaupan asiakasuskollisuutta ja myynnin kasvua. Verkkokaupan markkinointistrategi Mia Lähdesalmi ja Datan Business Manager Veli-Matti Nurmela avaavat, miten dataa kannattaa hyödyntää.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    29.4.2025
    Lue lisää
  • Miten tekoälypersoonat muuttavat markkinoinnin maailmaa?

    Tekoäly mullistaa ostokäyttäytymisen verkossa. Spark Foundryn Marcos Angelides kertoi Get Tomorrow -tapahtuman esityksessään, miten tekoälypersoonilla voi vauhdittaa markkinoinnin tuloksellisuutta.

    Tagit

    Get Tomorrow Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    28.4.2025
    Lue lisää
  • Mitä mielenterveystalouden aikakausi tarkoittaa brändeille?

    Tutki kohderyhmääsi ja selvitä, mikä heitä ilahduttaa, stressaa tai mietityttää, Whetston-ajatushautomon Thimon de Jong sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä
    Julkaistu
    25.4.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland