Sanoma tutki: Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan – puolet on jo kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa

29.8.2022
Sanoman elokuussa tekemän kyselytutkimuksen mukaan 62 % suomalaisista on pohtinut viime aikoina entistä enemmän omaa kulutuskäyttäytymistään. Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan, ja päätöksenteon tueksi etsitään tietoa yhä aktiivisemmin.
Varovaisuus kulutuspäätöksissä näkyy: kaksi kolmesta pihistää jossain voidakseen panostaa toisaalla. Yli puolet on kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa. Esimerkiksi puolet lapsiperheistä harkitsee ostamiensa päivittäistavaratuotteiden vaihtamista toisiin tai ostamisen vähentämistä. Koko väestön osalta vastaava luku on 40 %.
Samanaikaisesti vastuullinen kuluttaminen on kasvussa. Puolet suomalaisista kiinnittää huomiota tuotteiden ja palvelujen vastuullisuuteen, ja yli 40 % kiinnittää vastuullisuuteen enemmän huomiota kuin vuosi sitten.
Yli puolella väestöstä vastuullisuus näkyy ostopäätöksissä kotimaisten tuotteiden ja tuottajien suosimisena. Myös paikallisia yrittäjiä ja tuotteita suositaan vastuullisina valintoina.
Vastuullisuuden ympäristönäkökulma korostuu alle 30-vuotiailla – heistä lähes kolmannes kiinnittää enemmän huomiota yritysten vastuuseen ympäristöasioissa.
Lähes puolet suomalaisista kertoo haluavansa tehdä vastuullisempia ostopäätöksiä, mutta taloudellinen tilanne ei mahdollista tätä kaikille. Samalla lähes kolmannes on jo ostanut uusia brändejä ollakseen vastuullisempi.
Miten ostokäyttäytyminen muuttuu toimialoittain? Miten vastuullisuus näkyy ostopäätöksissä? Yhteyshenkilösi Sanomalla kertoo mielellään lisää.
Tutustu myös:
9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille
Lataa ruuan vastuullisuuskartta
Lataa muodin vastuullisuuskartta
Lataa sisustuksen vastuullisuuskartta
Kyselyn kohderyhmänä olivat 18–69-vuotiaat suomalaiset. Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä sukupuolen, iän ja asuinläänin mukaan. Tiedonkeruu Sanoman Suomitutka -paneelissa 10.8.–15.8.2022.