Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sanoma tutki: Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan – puolet on jo kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa

29.8.2022
Ostokäyttäytyminen artikkelikuva

29.8.2022

Sanoman elokuussa tekemän kyselytutkimuksen mukaan 62 % suomalaisista on pohtinut viime aikoina entistä enemmän omaa kulutuskäyttäytymistään. ​Valtaosa kuluttajista uudelleenarvioi ostotottumuksiaan, ja päätöksenteon tueksi etsitään tietoa yhä aktiivisemmin.

Varovaisuus kulutuspäätöksissä näkyy: kaksi kolmesta pihistää jossain voidakseen panostaa toisaalla. Yli puolet on kokeillut uusia brändejä tai tuotteita säästääkseen rahaa. Esimerkiksi puolet lapsiperheistä harkitsee ostamiensa päivittäistavaratuotteiden vaihtamista toisiin tai ostamisen vähentämistä. Koko väestön osalta vastaava luku on 40 %.

Samanaikaisesti vastuullinen kuluttaminen on kasvussa. Puolet suomalaisista kiinnittää huomiota tuotteiden ja palvelujen vastuullisuuteen, ja ​yli 40 % kiinnittää vastuullisuuteen enemmän huomiota kuin vuosi sitten.

Yli puolella väestöstä vastuullisuus näkyy ostopäätöksissä kotimaisten tuotteiden ja tuottajien suosimisena. Myös paikallisia yrittäjiä ja tuotteita suositaan vastuullisina valintoina.

Vastuullisuuden ympäristönäkökulma korostuu alle 30-vuotiailla – heistä lähes kolmannes kiinnittää enemmän huomiota yritysten vastuuseen ympäristöasioissa.

Lähes puolet suomalaisista kertoo haluavansa tehdä vastuullisempia ostopäätöksiä, mutta taloudellinen tilanne ei mahdollista tätä kaikille. Samalla lähes kolmannes on jo ostanut uusia brändejä ollakseen vastuullisempi.

Miten ostokäyttäytyminen muuttuu toimialoittain? Miten vastuullisuus näkyy ostopäätöksissä? Yhteyshenkilösi Sanomalla kertoo mielellään lisää. 

Yhteystiedot

Tutustu myös: 

9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille

Lataa ruuan vastuullisuuskartta

Lataa muodin vastuullisuuskartta

Lataa sisustuksen vastuullisuuskartta

 

Kyselyn kohderyhmänä olivat 18–69-vuotiaat suomalaiset.​ Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä sukupuolen, iän ja asuinläänin mukaan.​ ​Tiedonkeruu Sanoman Suomitutka -paneelissa 10.8.–15.8.2022.​

Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tagit

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
010 80 80 85 *

Arkisin klo 8-16

Uudet mainostajat
010 321 9400  **
Arkisin klo 9-15

* 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Evästekäytännöt
  • Responsible Disclosure Statement

©2023 Sanoma Media Finland