Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sanoma tutki: Mainonnan rooli tietolähteenä korostuu huonekalujen ja sisustustarvikkeiden hankinnassa

14.6.2022
Vastuullisuuskartta sisustus artikkelikuva

14.6.2022

Vastuullisuus tarkoittaa suomalaisille laatua ja kestävyyttä, kotimaisuutta sekä työntekijöiden hyvinvoinnin huomioimista. Lataa yhteenveto sisustukseen keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

Sanoma toteutti vuonna 2021 yhteistyössä Franklyn kanssa laajan Vastuullisuuskartta-tutkimuksen, ja tämän vuoden aikana ymmärrystä vastuullisuudesta syvennetään eri toimialojen näkökulmasta.

Laatu ja kestävyys ovat kuluttajien mielestä ylivoimaisesti tärkeimpiä tekijöitä, kun arvioidaan huonekalu- ja sisustustarvikehankintojen vastuullisuutta. Kotimaisen tuotannon suosiminen koetaan jo itsessään vastuullisuusteoksi. Liki kolmasosa arvottaa ostopäätöksissään myös työntekijöiden hyvinvointia ja työoloja.

Jopa 70 % suomalaisista kokee kotimaisen tuotteen ostamisen olevan vastuullinen valinta ja 60 % panostaa laatuun ja kestävyyteen kuormittaakseen ympäristöä mahdollisimman vähän. Yllättävän iso osa, lähes puolet, sanoo suosivansa lähellä valmistettuja huonekaluja ja sisustustavaroita. Jopa kolmannes olisi valmis myös maksamaan enemmän vastuullisesta tuotannosta.

Vastuullisia sisustushankintoja hankaloittaa eniten tuotteiden vastuullisuuden arvioiminen ja vasta seuraavaksi hinta. Kuluttajat kaipaavat siis selvästi läpinäkyvämpää vastuullisuustietoa ostopäätöstensä tueksi. Mainonnan rooli tietolähteenä on huonekalujen ja sisustustavaroiden osalta yli kaksinkertainen yleiseen vastuullisuusviestintään verrattuna.

Vastuullisuuden supersegmenttiin kuuluville huonekalujen ja sisustustavaroiden kotimaisuus on vielä merkittävästi tärkeämpi tekijä kuin väestölle keskimäärin. He kiinnittävät myös keskivertoa enemmän huomiota huonekalujen ja sisustustavaroiden hiilijalanjälkeen.

Keitä tähän vastuullisuuden supersegmenttiin kuuluu? Mistä kuluttajat hakevat tietoa sisustushankintojen vastuullisuudesta? Millä tavalla kohderyhmää pitäisi puhutella, jotta vastuullisuusviestisi on kerrottu relevantilla tavalla?

Lataa alta yhteenveto kodinsisustukseen keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

Katso myös: 

Miten vastuullisuus näyttäytyy ruuan ostopäätöksissä?

Sanoma tutki: Vastuullisesti tuotettujen vaatteiden ostaminen koetaan hankalaksi

Sanoman Vastuullisuuskartta avaa kuluttajien odotuksia brändien vastuullisuudesta

Tutustu vastuullisuussuosituksiin markkinointipäättäjille

Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

Tagit

Tutkittua
Julkaistu
15.10.2025
Lue lisää

Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

Tagit

Audio & radio Tutkittua
Julkaistu
28.8.2025
Lue lisää

Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

Tagit

Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
Julkaistu
6.8.2025
Lue lisää

Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

Tagit

Näkemyksiä Tutkittua
Julkaistu
26.6.2025
Lue lisää

Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

Tagit

Tutkittua Uutismedia
Julkaistu
17.6.2025
Lue lisää

Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

Tagit

Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
Julkaistu
7.5.2025
Lue lisää
  • Näytä lisää
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland