Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vastuullisesti tuotettujen vaatteiden ostaminen koetaan hankalaksi

Kuluttajat kaipaavat läpinäkyvämpää vastuullisuustietoa ostopäätöstensä tueksi. Lataa yhteenveto muotiin keskittyvästä vastuullisuuskartasta.
Vastuullisuuskartta muoti artikkelikuva.jpg
14.6.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Sanoma toteutti vuonna 2021 yhteistyössä Franklyn kanssa laajan Vastuullisuuskartta-tutkimuksen, ja tämän vuoden aikana ymmärrystä vastuullisuudesta syvennetään eri toimialojen näkökulmasta.

Vastuullisuus on yksi maailmanlaajuisista megatrendeistä. Suomessakin teema on kasvattanut merkitystään erityisesti pandemian myötä. Kuluttajien arvot ovat muuttuneet radikaalisti yllättävän nopeassa ajassa, ja tämä muutos näkyy myös pukeutumiseen liittyvissä valinnoissa.

Vastuullisuuskartta-tutkimuksessa kysyttiin, miten eri toimialojen vastuullisuus näyttäytyy kuluttajien silmissä. Vaate- ja tekstiiliteollisuus sai kuluttajien arvioissa kaikista vertailluista toimialoista alhaisimmat pisteet.

”Vastuullisesti tuotettujen vaatteiden ostaminen koetaan vielä hankalammaksi kuin vastuullisten tuotteiden ja palveluiden yleisesti. Kuluttajat kaipaavat selvästi läpinäkyvämpää vastuullisuustietoa ostopäätöstensä tueksi. Kolmasosa vastaajista toteaa, ettei pysty mitenkään tietämään, onko vaate vastuullisesti valmistettu”, kertoo insight strategi Nina Kupula.

Jopa puolet suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä kriteerinä ostaessaan vaatteita. Varsin pieni osa, vain joka kymmenes sanoo, ettei pyri vastuullisuuteen vaatevalinnoissaan.

Reilusti yli puolet vastaajista pitää kotimaista vaatetta vastuullisena valintana ja panostaa vaatteissa laatuun ja kestävyyteen kuormittaakseen ympäristöä mahdollisimman vähän. Kolmannes suosii lähellä valmistettuja vaatteita ja yhtä moni olisi valmis maksamaan enemmän vastuullisesta tuotannosta.

Tyypillisesti suomalaiset eivät myönnä mainonnan vaikuttavan omaan ostokäyttäytymiseen, mutta vaatteiden vastuullisuusviestinnässä mainonnalla on yllättävän suuri rooli.

Vuonna 2022 asiakkaat odottavat vastuullisuuden muuttuneen jo pelkistä markkinointijulistuksista konkreettisiksi teoiksi. Kyse ei olekaan enää vain kuljetusten hiilijalanjäljen kompensoinnista, vaan kokonaisvaltaisesta vastuun kannosta ja yhteisistä arvoista.

Vastuullisuuden supersegmenttiin kuuluvat ovat erityisen laatutietoisia ja suosivat lähellä valmistettuja vaatteita merkittävästi väestöä enemmän. He ovat myös selvästi väestöä halukkaampia maksamaan vastuullisesti valmistetuista vaatteista enemmän: jopa yli puolet supersegmenttiin kuuluvista ovat valmiita panostamaan vastuullisiin vaatteisiin myös rahallisesti.

Keitä tähän vastuullisuuden supersegmenttiin kuuluu? Mitä tekijöitä suomalaiset pitävät tärkeimpinä tekijöinä vaatteiden vastuullisuutta arvioitaessa? Millä tavalla kohderyhmää pitäisi puhutella, jotta vastuullisuusviestisi on kerrottu relevantilla tavalla?

Lataa yhteenveto muotiin keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Katso myös: 

Miten vastuullisuus näyttäytyy ruuan ostopäätöksissä?

Sanoman Vastuullisuuskartta avaa kuluttajien odotuksia brändien vastuullisuudesta

Tutustu vastuullisuussuosituksiin markkinointipäättäjille

Tagit

Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland