Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sanoman Vastuullisuuskartta avaa kuluttajien odotuksia brändien vastuullisuudesta

18.5.2021
Tiina Kosonen artikkelikuva

18.5.2021

Vastuullisuus ei ole pelkästään pientä porukkaa kiinnostava aihepiiri. Jo 70 % kuluttajista pitää vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissään ja valinnoissaan, Sanoman insight strategi Tiina Kosonen kirjoittaa.

Koronapandemia on vaikuttanut kuluttajien näkemykseen vastuullisuudesta. 45 % suomalaisista kiinnittää nykyään enemmän huomioita ostopäätöksiinsä kuin aikana ennen pandemiaa, Sanoman Koronan vaikutukset suomalaiseen kuluttajaan -tutkimuksesta selviää. Kasvu on valtava, etenkin kun huomioi, että arvot ja asenteet eivät useinkaan muutu kovin nopeasti. Osasyynä kasvuun ovat juuri poikkeustilan aiheuttamat pohdinnat. On huomattu, että omalla käyttäytymisellä on vaikutusta kokonaisuuteen. 

Vastuullisuus on siis muuttanut muotoaan viimeisen vuoden aikana. Kuluttajat suosivat aiempaa enemmän brändejä, tuotteita ja yrityksiä, joiden arvomaailma vastaa heidän omaansa. Vastuullisuus mielletään vahvimmin ympäristö- ja sosiaalivastuun kautta. Tärkeinä teemoina nousevat esiin esimerkiksi miten hyvin materiaaleja voidaan uusiokäyttää, miten luonnon monimuotoisuutta voidaan edistää tai millaisissa työoloissa yrityksen henkilökunta työskentelee. Yrityksillä ja valtiolla on myös taloudellinen vastuu, joka ei Sanoman Vastuullisuuskartan mukaan vielä nouse kuluttajille merkityksellisissä teemoissa, mutta alkaa vähitellen vahvistua. Esimerkiksi pandemian myötä paikallisuutta suositaan aiempaa enemmän – kuluttajat kokevat vastuulliseksi jättää rahat nimenomaan Suomeen.

Puheet ja teot eivät aina kohtaa. Näin on myös vastuullisessa kuluttamisessa. Pienet vastuulliset teot on helppo kiinnittää omaan arkeen, puhuttiinpa vaikka jätteiden lajittelusta tai kierrättämisestä, mutta mitä enemmän kompromisseja kuluttaja joutuu tekemään, sitä vähemmän vastuullisuus valinnoissa näkyy.

Vastuullisuus on kuluttajalle arvona tärkeä, 
mutta se ei ole vielä jalkautunut kulutukseen

70 %

Pidän vastuullisuutta tärkeänä omissa arjen päätöksissä ja valinnoissa.

68 %

Teen helppoja asioita arjessa. (Esimerkiksi jätteiden ja tavaroiden kierrätys)

40 %

Vähennän tietoisesti oman kuluttamisen määrää (vesi, sähkö, tavarat).

21 %

Vastuullisuuspohdinta vaikuttaa ostopäätöksiini. Valitsen vastuullisempia tuotteita.*

* Vastuullisia ostopäätöksiä tekevät erityisesti edelläkävijät ja he, jotka tuntevat voivansa vaikuttaa omilla teoillaan.

 

Yritykset voivat auttaa kuluttajaa tekemään vastuullisempia päätöksiä ja helpottamaan ratkaisun tekoa ostopolulla. Yli puolet suomalaisista kokee, että tuotteiden tai palveluiden vastuullisuutta on vaikea arvioida tai vaihtoehtoja vertailla keskenään. Melkein 40 % kokee hankalaksi luopua tutuista ja turvallisista tuotteista tai palveluista. Vastuullinen valinta ei saa viedä arjesta aikaa tai aivokapasiteettia yhtään enempää kuin perinteinen vaihtoehtokaan. Helpota siis kuluttajan kiireistä arkea. Jos spagettikastikkeen jauheliha halutaan korvata vegevaihtoehdolla, älä muuta reseptiä muilla tavoin. Autoa tankatessa vihreämpi vaihtoehto pitää löytyä tankkauspistoolien rivistä.

Kirjoittaja työskentelee Sanomalla kuluttajaymmärryksen parissa.

Haluatko tietää vastuullisuudesta lisää? Jos haluat kuulla Sanoman Vastuullisuuskartasta syvällisemmin, ole yhteydessä omaan yhteyshenkilöösi Sanomalla tai Tiina Kososeen.

Lue myös: 

Millä tavalla vastuullisuudesta pitäisi viestiä?

Yrityksiltä kaivataan tukea ja apua siihen, miten toimia vastuullisemmin

Sanoma

Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Closure

  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Alueellinen mainonta
  • Asiakastarinat
  • Mediat ja palvelut
  • Tietopankki
  • Suunnittelijan työkalut
  • Osta mainontaa
  • Yhteystiedot
  • Ota yhteyttä

Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
Arkisin klo 8-16

yrityspalvelu@sanoma.fi

010 80 80 85

Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

  • Facebook
  • Linkedin

Footer menu

  • Tietosuoja
  • Responsible Disclosure Statement

©2025 Sanoma Media Finland