Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

"Yritykset sortuvat viherpesuun tietämättömyyttään"

Yrityksissä halu näyttäytyä vastuullisena on huomattavasti suurempi kuin kyky toimia oikeasti vastuullisesti ja muuttaa liiketoimintaa ja prosesseja kestäviksi, sanoo Antti Isokangas Sanomista vastuullisuudesta -podcastissa.
2.10.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Antti Isokangas on työskennellyt toimittajana, tietokirjailijana ja yritysviestinnän konsulttina ja on yksi Viherpesuopas – Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi -kirjan kirjoittajista.

Viherpesu on Antin mukaan kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että yritys ja brändi esiintyy vastuullisempana kuin se todellisuudessa onkaan. Tyypillisiä viherpesun ilmentymiä ovat liioitellut väitteet, aiheen ohi puhuminen sekä se, ettei tuoda esiin yrityksen todellisia ympäristövaikutuksia.

Viherpesu johtaa valheelliseen tyytyväisyyden tunteeseen

Viherpesu ei ole Antin mukaan useimmiten tahallista valehtelua, vaan pikemminkin tietämättömyyttä ja osaamattomuutta.

”Pikkuinen teko, esimerkiksi luopuminen jonkin muovihärpäkkeen käytöstä, on yhtäkkiä nähty kriittisen tärkeänä maailman pelastamisessa. Sinänsä hyvä ja kannatettava asia ei ole kuitenkaan kovinkaan merkityksellinen verrattuna esimerkiksi isompien tuotantoprosessien muutokseen”, Antti sanoo.

Viestintä- ja markkinointiorganisaatiossa vastuullisuuden osaaminen ei ole ollut Antin mukaan läheskään sillä tasolla, kuin sen pitäisi olla. Kielikuvien kautta on luotu harhaanjohtavia ja jossain tapauksissa suoranaisesti valheellisia mielikuvia.

”Viherpesu johtaa siihen, että kuluttajat tekevät virheellisiä valintoja. Yrityksen sisällä se johtaa valheelliseen tyytyväisyyden tunteeseen. Ajatellaan, että olemme tehneet riittävästi, kun kuluttajatkin näyttävät tämän hyväksyvän.”

Kuluttajamarkkinoinnissa pelataan aika puhtaasti mielikuvien maailmassa. Siellä ei puhuta päästökilogrammoista tai konkreettisista luvuista, vaan vihreydestä, vastuullisuudesta ja kestävyydestä yleisinä käsitteinä. Asiat ovat vähemmän mitattavia, jolloin harhakäsitysten syntyminen on Antin mukaan huomattavasti todennäköisempää.

Yritysten vastuullisuusraportit menevät verkkosivujen vastuullisuusosioon kuolemaan

EU:ssa on etenemässä viherpesun kieltävä direktiivi, joka puuttuu kuluttajamainontaan. Isoin muutos tulee Antin arvion mukaan tapahtumaan kuluttajien käytöksen kautta. Se, että vaaditaan asiallisempaa markkinointiviestintää ja tarkempia tuotetietoja, pakottaa yritykset tekemään niin.

”Suomalaisessa pk-yrityskentässä vastuullisuusasioita ja niiden viestimistä on viemässä vahvasti eteenpäin se, että pörssiyrityksillä on velvollisuus raportoida vastuullisuusteoistaan puhtaasti lukujen kautta. Tämä raportointivelvollisuus tulee EU-direktiivin kautta laajenemaan. Suuryritykset vaativat alihankkijoiltaan täydellisiä vastuullisuusraportteja tai vähintään tarkempia tietoja heidän tuotteistaan ja palveluistaan.”

Yritysten tulee ottaa huomioon viestinnässään faktapohjaisuus. ”Totta kai tavoitteistakin pitää ja kannattaa kertoa, mutta ne pitää pystyä perustelemaan.”

”Yritysten vastuullisuusraportit menevät verkkosivujen vastuullisuusosioon kuolemaan, mutta ne ovat todisteita siitä, mitä yrityksissä tapahtuu”, Antti sanoo. ”Hyvin harva kuluttaja on niin valveutunut, että menisi lukemaan vastuullisuusraportteja. Asioista voi ja pitää kertoa kuluttajille niin, että ne ovat ymmärrettäviä, kiinnostavia ja kohderyhmälle relevantteja.”

Sanomista vastuullisuudesta

Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Sanomista vastuullisuudesta -podcast antaa vinkkejä, apua ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa. 

Kuuntele Antti Isokankaan ja juontaja Hanna Kinnusen keskustelu Suplasta 

Tutustu vastuullisuussisältöihimme: 

Vastuullisuus markkinoinnissa

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailu on käynnissä − Grand One etsii digitaalisen markkinoinnin helmiä

    Grand One on Suomen suurin ja merkittävin digitaalisen median töille tarkoitettu kilpailu. Sanoma jatkaa kilpailun pääyhteistyökumppanina ja sponsoroi osana kumppanuutta Tuloksellisin kampanja -sarjaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    10.12.2025
    Lue lisää
  • Mistä tuloksellinen markkinointi muodostuu vuonna 2026?

    Markkinointistrategit Tiina Kosonen ja Mia Lähdesalmi nostivat Markkinoinnin trendit -webinaarin puheenvuorossaan esiin tuloksellisen ja vaikuttavan markkinoinnin teemoja, jotka jokaisen markkinoijan kannattaisi tietää.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2026 Vieraskynä
    Julkaistu
    8.12.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin trendit 2026: Tunteet, algoritmit, brändi, ihmisten ymmärtäminen, mitattavuus – ja tietenkin AI

    Kysyimme joukolta markkinoinnin ammattilaisia, mitkä trendit korostuvat markkinoinnissa vuonna 2026.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2026 Vieraskynä
    Julkaistu
    5.12.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland