Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.
6.8.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Vastuullisuus näkyy myös markkinoinnin käytännöissä. Olen ollut mukana IAB Finlandin vastuullisen digimarkkinoinnin työryhmässä, jonka julkaisemassa tekstissä aihetta tarkasteltiin laajasti. Tässä kirjoituksessa jatkan teemaa käytännönläheisemmästä näkökulmasta. Listaan kysymyksiä, joita jokaisen markkinoijan tulisi kysyä itseltään vastuulliseen markkinoinnin kehittämiseksi. 

1. Miten ja millä perusteilla valitsen media- ja mainoskanavani?

Käytetyt markkinointikanavat ovat yrityksen omia valintoja, joita ohjaavat strategiset ja liiketoiminnalliset tavoitteet. Siksi onkin tärkeä pohtia mitkä ovat mediavalintojen yhteiskunnalliset vaikutukset. Vastuullinen markkinointistrategia ei tarkoita toimivuuden ja tehon uhraamista, vaan vastuullisuusarvojen huomioimista osana kampanja- ja markkinoinninsuunnittelua.  

Kysy itseltäsi näitä asioita:

  • Millaisia arvoja valitut media- ja mainoskanavat edustavat?  
  • Mikä on kanavien vastuu niissä näkyvissä sisällöissä? Onko kanavassa harhaanjohtavaa tai eettisesti kyseenalaista sisältöä?
  • Tukevatko mainosinvestoinnit kotimaista työllisyyttä ja mediaekosysteemiä? Maksavatko käytetyt mediakanavat veroja Suomeen?
  • Onko valittu mainosverkosto tai teknologia-alusta sitoutunut vastuulliseen datan käyttöön? Millä ehdoilla valituissa kanavissa käyttäjätietoa kerätään ja käytetään?

2. Ovatko käyttämäni markkinoinnin ympäristöväitteet todennettavissa ja lain vaatimusten mukaisia?

Monelle brändille ilmasto- ja ympäristöteemat ovat ymmärrettävästi tärkeä viestinnän teema. Myös kuluttajat ovat entistä valveutuneempia asian suhteen, ja erityisesti EU-tasolla tapahtuva lainsäädäntö tiukkenee asian ympärillä koko ajan.  

Markkinoijien on jatkuvasti tärkeämpää pystyä perustelemaan vastuullisuusväittämänsä läpinäkyvästi. Sääntely tuo yhä tarkempia vaatimuksia siihen, miten ympäristöväitteitä saa esittää ja miten niiden todennettavuus tulee toteuttaa. Näistä esimerkkeinä on kuluttajansuoradirektiivin muutos (UCPD), Empowering consumers for green transition -aloite (ECGT) sekä valmisteilla oleva Green Claims -direktiivi.

Pelkkä vihreä mielikuva ei riitä. Dokumentointi ja konkretia ovat yksi parhaista tavoista kuluttajien luottamuksen rakentamiseen ollen samalla kestävän liiketoiminnan peruspalikoita.  

Kysy itseltäsi näitä asioita:

  • Voinko todennettavasti osoittaa tehdyt päästövähennykset, energiasäästöt tai kierrätykset? Ovatko väitteeni perusteltuja ja riippumattomasti tutkittuja?
  • Onko käyttämäni vastuullisuusmerkintä, sertifikaatit ja termit luotettavia ja yleisesti hyväksyttyjä?
  • Täyttääkö vastuullisuusviestintäni nykyiset ja tulevat sääntelyvaikutukset? 

3. Onko viestintäni sosiaalisesti vastuullista?

Sosiaalinen vastuullisuusviestintä näkyy markkinoinnissa monimuotoisuutta, inklusiivisuutta ja tasa-arvoa edistävien materiaalien ja viestien kautta. Monimuotoisuuden tulisi olla luontainen osa brändin identiteettiä ja huomioituna osana markkinoinnin strategiaa.  

Ajattelemme helposti monimuotoisuuden liittyvän erityisesti demografisiin seikkoihin, mutta se tulee nähdä laajempana kokonaisuutena. Ihmisten identiteettien rakentumiseen liittyy paljon myös kulttuurillista ja organisaationnallista monimuotoisuutta, joita ei välttämättä pysty heti näkemään.  

Yhä useammin kuluttajat odottavat brändeiltä arvojohtajuutta myös sosiaalisen vastuun kysymyksissä. Esimerkiksi ostopäätöksien taustalla voi vaikuttaa se edustaako brändi kuluttajien mukaista arvomaailmaansa.

Kysy itseltäsi näitä asioita:

  • Onko viestintäni moni- vai yksipuolista? Näkyvätkö eri sukupuolet, eri-ikäiset tai eri vähemmistöjen edustajat aidosti viestinnässä?
  • Käytetäänkö viestinnässä kieltä, joka kunnioittaa kaikkia eri yleisöryhmiä ja kulttuureja? Olenko huomioinut mainonnan saavutettavuuden?
  • Vahvistanko markkinoinnillani stereotypioita vai puranko niitä?

4. Onko vastuullisuus markkinointistrategian ytimessä?

Vastuullisuus ei ole päälle ripustettava teema, vaan sen tulisi olla integroitu osa brändin ydintä. Se on pitkäjänteistä ja strategista tekemistä, joka vaatii suunnittelua ja seurantaa. Asiakkaat eivät odota täydellisyyttä, mutta enemmänkin johdonmukaisuutta, sitoutuneisuutta ja rehellisyyttä. Uskottavuus voi rakentua myös siitä, että kerrotaan myös keskeneräisiä asioita. Vastuullisuus ei tule olla brändin kiillottamista, vaan tarina tulee kertoa siten kuten se on.  

Kysy itseltäsi näitä asioita:

  • Onko vastuullisuus ollut mukana jo markkinointistrategian alusta alkaen vai onko se vain satunnainen lisä?
  • Onko viestintä aitoa, rehellistä ja rohkeaa vastuullisuuden osalta, uskallanko kertoa myös haasteista ja tavoitteista?
  • Rakentaako viestintäni luottamusta vai luoko se vain vaikutelmaa?

5. Edistänkö markkinoinnilla vastuullista käyttäytymistä?

Vaikka pohjimmiltaan markkinointi on todellisuuden reflektointia, on se myös vahvasti muokkaamassa sitä. Vastuullisuuden näkökulmasta on tärkeää miettiä, millaisia valintoja kampanjat ohjaavat kuluttajia tekemään. Markkinoinnilla on merkityksellinen rooli kuluttajien ostotottumuksia muokkaamisessa vastuullisempaan suuntaan. Se toimii parhaimmillaan myös ilmastotyön ja kestävän kehityksen tukevana voimavarana.

Kysy siis itseltäsi:

  • Ohjaako markkinointini kuluttajia kestävämpiin valintoihin?
  • Vahvistaako markkinointiviestintäni vastuullista kuluttamista vai luonko tarpeettomia kulutusimpulsseja?
  • Onko käyttämäni mainonnan sävy ja konteksti eettisesti kestävää?

6. Ymmärränkö markkinointini ilmastovaikutukset ja -vastuut?  

Yritysten vastuullisuusviestintä ei ole vain sanoja, vaan siihen liittyy myös markkinoinnin oma jalanjälki. Uusi CRSD-direktiivi laajentaa yritysten raportointivaatimuksia, ja yhä useampi yritys Suomessa joutuu jatkossa raportoimaan markkinoinnin arvoketjun päästöt.  

Kysy itseltäsi näitä asioita: 

  • Mittaanko riittävällä tavalla tällä hetkellä mainonnan ja markkinoinnin hiilijalanjälkeä?
  • Onko minulla riittävä ymmärrys miten eri käytetyt kanavat ja teknologiat kuormittavat ympäristöä? Mitkä kuormittavat eniten ja mitkä vähiten?
  • Ovatko mainoskumppanimme sitoutuneet vastuulliseen ja läpinäkyvään toimintaan?

Vastuullinen markkinointi luo kilpailuetua, vahvistaa uskottavuutta ja luo positiivista vaikutusta sekä yhteiskunnallisti että liiketoiminnallisesti. Näihin kysymyksiin etunojassa tarttuvat yritykset ottavat askeleen kilpailijoidensa edelle. Ne rakentavat samalla vahvemman perustan pitkäaikaisille asiakassuhteille.  

Jonne Ansamaa työskentelee Sanomalla Product Owner -tehtävässä Campaign Performance & Reporting -tiimissä. Hän on Sanoman edustaja IAB Finlandin Vastuullisen digimainonnan työryhmässä.   

Katso myös: 

Vastuullisuus markkinoinnissa

Aiemmin aiheesta: 

Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

Viherpesu haastaa markkinoinnin

”Ympäristöystävällinen”, ”eko” tai jopa ”päästötön”

Tagit

Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland