Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Viherpesu haastaa markkinoinnin

Vastuullisuudesta kannattaa jatkossa puhua enemmän, ei vähemmän. Kulmahuoneen lisäksi on aika marssia tuotekehityslaboratorioon, kirjoittaa Taina Ahtela.
29.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Miten vastuullisuuden eteen tehtävästä työstä voi puhua ilman, että syyllistyy katteettomiin väitteisiin, viherpesuun tai mihinkään muuhunkaan vastuullisuuspesuun?  

Ryhtiliike tulee rytinällä, kun yritykset valmistautuvat uusiin EU:n kuluttajansuoja- ja viherpesudirektiiveihin. Mistä ja miten uskaltaa viestiä, jos jo yksittäinen kuva, symboli tai väri voidaan jatkossa tulkita harhaanjohtavaksi markkinoinniksi?

Paljosta. Ja on pakkokin, sillä moni kuluttaja pitää vaikenemista tai viherhyssyttelyä (greenhushing) vähintään yhtä epäilyttävänä.

Jos yritys haluaa kertoa vastuullisuuden eteen tekemästään työstä, se vain vaatii nykyisin enemmän kuin vetävän iskulauseen, kivan kamppisilmeen tai kuvan ilta-auringossa kylpevästä metsästä.  

Enemmän sisältöä, vähemmän vihjailua

Perusidea on, että markkinoinnin väitteet tulee voida näyttää toteen: niistä on oltava saatavilla tutkittua tietoa.  

Ei kuitenkaan riitä, että markkinoinnissa kerrottu on totta.

Jo nykyisinkin sen, mitä kerrotaan, pitää myös olla kertomisen arvoista, merkityksellistä ja olennaista. Pakkauksessa voi toden totta olla 30 prosenttia vähemmän muovia kuin aiemmin, mutta asialla ei välttämättä ole mainittavaa merkitystä tuotteen koko elinkaaren näkökulmasta.

Samaan aikaan, kun kaikenlaisen vastuullisuudesta vihjailun aika on ohi, avautuu uusi ovi. Puhumalla enemmän, tosielämän esimerkein, on helpompi olla avoin, rehellinen ja täsmällinen kuin puhumalla mielikuvin ja symbolein.

Maalailun sijaan tämä tarkoittaa tietoon ja toteen perustuvaa, kohderyhmän aidoista tarpeista lähtevää sisältöä. Sen tekeminen ei onnistu kevyenä kampanjasuunnitteluna eikä sitä voi ulkoistaa. Siihen tarvitaan koko organisaatiota, syvin substanssiosaaminen mukaan lukien. Kulmahuoneen lisäksi on aika marssia tuotekehityslaboratorioon, taloushallintoon ja työmaille.

Tässä työssä hyvä sisältömarkkinointitoimisto voi olla kullanarvoinen kumppani.

Mikä on olennaista ja miten sitä mitataan?

Kaikki markkinointi on kaukana journalismista, mutta monet sisältömarkkinoinnin keinot ammentavat journalistisesta ajattelusta ja kerronnan keinoista. Pyrkimys totuuteen, tietojen tarkistaminen, lähteiden mainitseminen sekä mielipiteen ja sepitteen erottaminen faktoista ovat kaikki hyviä lähtökohtia myös markkinoinnissa.  

Samoin tukeutuminen konkretiaan. Show, don’t tell, kuuluu tunnettu tarinankerronnan periaate.

Ja kyllä, myös sisältömarkkinointi on aina tarinankerrontaa ja täynnä valintoja.

Mutta niin pitääkin olla: maailmasta on mahdoton kertoa mitään tolkullista lyömällä tiskiin jäsentämätöntä dataa, oli se sitten kasa tilastoja tai tutkimustuloksia (vanha sanontakin kuuluu ”valhe, emävalhe, tilasto”). Yhteen ja samaan kysymykseen voi saada lukuisia eri vastauksia riippuen siitä, keneltä kysyy ja mitä, ja miten vastauksen tulkitsee.

Näitä valintoja tehdessä pääsee pitkälle, kun pitää mielessä olennaiset kysymykset:

Mitä tällä kaikella tavoitellaan ja miksi? Mikä on olennaista, tärkeää ja merkityksellistä? Mitä toiminnastamme seuraa, miten sitä mitataan ja mistä tiedämme onnistuneemme?  

Ja myös: Mikä on kesken, missä meillä on vielä tekemistä?

Esimerkiksi avoimuudesta voi nostaa vaikka Ylva-konsernin vastuuttomuusraportin. Tai sen, kuinka Terveystalo kertoo vaihdevuosikampanjassaan tunnistaneensa tarpeen parantaa tietoisuutta vaihdevuosista myös yrityksen omassa työssä ja omien ammattilaistensa keskuudessa.

Yllä listatut kysymykset ovat niitä ihan samoja asioita, joita yritykset ja yhteisöt joutuvat pohtimaan arkisessa työssään joka ikinen päivä, monet myös raportoimaan ulospäin. Nyt ne on otettava haltuun myös markkinoinnissa.

 

Taina Ahtela

Kirjoittaja on Sanoma Content Studiossa työskentelevä vastaava tuottaja ja tietokirjailija, joka suhtautuu sisältöjen tekoon kuin talonrakennukseen.

Lisää aiheesta

Sisältömarkkinoinnin trendit 2025 -webinaaritallenne

Sanomista vastuullisuudesta -podcast-sarja

SANOMA CONTENT STUDIO

Sanoma Content Studio auttaa brändiäsi menestymään tiedolla johdetun sisältömarkkinoinnin avulla.

Ota yhteyttä

Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu

Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin

Tähdet sisältöihisi

Tutustu tiimiin

Tagit

Omakynä Sisältömarkkinointi Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland