Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Sanomista juuri nyt

Runomaajoukkue-kilpailun voittaja valittu – runojen taso oli erittäin korkea

”Runojen sydänverevyys pääsi yllättämään.”
4.6.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Suomen Olympiakomitea, Lukukeskus, Sanoma Media Finland ja mainostoimisto Folk Finland käynnistivät keväällä Runomaajoukkue-kilpailun. Liikunta-aiheinen runokilpailu oli suunnattu kaikille maamme 7.–9.-luokkalaisille. Kilpailuun osallistui 200 runoa, joista esiraati valitsi 30 jatkoon ja lopulta 15 parasta pääsi short-listalle tuomariston arvioitavaksi. 

Kilpailun voitti Jimi Karjula, 14 vuotta, Kaakkurin koulun 7A-luokalta Oulusta. Voittorunon nimi on Erilainen tie. Runomaajoukkue-kilpailu on jatkumo perinteelle, joka alkoi Tukholman olympialaisissa 1912 ja päättyi Lontoossa 1948, jolloin runonlausunta oli osa olympiakisojen ohjelmaa. Suomi on edelleen runoilun hallitseva olympiavoittaja, sillä Aale Tynni voitti lyriikkasarjassa olympiakultaa vuonna 1948 runollaan Hellaan laakeri.

Voittaja saa palkinnoksi kahden hengen matkan Pariisin olympialaisiin elokuussa. Muut mitalistit sekä pistesijoille 4–8 sijoittuneet runokisailijat palkitaan tuotepalkinnoilla. Runojen taso oli erittäin korkea ja kilpailuun osallistuneet nuoret runoilijat osoittivat merkittävää luovuutta ja taitoa.

Henkilökohtaisia kokemuksia purettiin runoiksi

Jimin Karjulan runo Erilainen tie vakuutti tuomariston ainutlaatuisella näkökulmallaan ja koskettavalla tarinallaan. Jimin vilpitön kuvaus intohimoisesta palosta urheiluun ja unelmien tavoittelusta teki suuren vaikutuksen.

Jimin runon taustalla on tarina hänen isoveljensä matkasta Suomen parhaimpien sählyn pelaajien joukkoon. 

Runojen kirjoittaminen tarjosi nuorille voimaannuttavan ja herkän kokemuksen, jossa he saivat käsitellä omia tunteitaan ja ajatuksiaan liikunnan ja urheilun teemoista.

”Nuoret kirjoittivat rohkeasti, rehellisesti ja avoimesti myös vaikeista aiheista, kuten omasta kehonkuvastaan, liikuntasuhteestaan, perhesiteistään ja paineistaan. Tuomaristo piti runojen lukemista todella palkitsevana kokemuksena, ja oli voimaannuttavaa lukea nuorten ajatuksista, onnistumisista ja vaikeuksien voittamisesta”, Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Emmi Jäkkö sanoo.

Monipuolisia urheilulajeja, tyylilajeja ja tunteiden kirjoa

Runoissa käsiteltiin laajasti erilaisia urheilulajeja. Suosituimmiksi nousivat juoksu ja tanssi, mutta myös uinti, luistelu, jalkapallo ja yleisurheilu saivat runoilijoilta huomiota. Tekstit käsittelivät omaa suhdetta liikuntaan ja urheiluun, ja niissä kuvattiin urheilun herättämiä tunteita kuten onnistumista, surua, häpeää ja rakkautta. Myös valmentajat, penkkiurheilu ja olympialaiset olivat inspiraation lähteinä.

Kilpailuun osallistuttiin monenlaisilla runotyyleillä, aina muutamien rivien haikuista monta sivua pitkiin lyriikoihin. Runojen visuaalisuuteen, tekstin asetteluun ja jopa sanojen väreihin oli panostettu, mikä teki niistä visuaalisesti ja sisällöllisesti rikastuttavia.

”Kilpailu pistettiin pystyyn nopealla aikataululla, eikä kouluille käytännössä jäänyt aikaa tähän juurikaan reagoida. Siksi jännitti löytävätkö nuoret kilpailun itse. Huoli oli turha. Runojen sydänverevyys pääsi yllättämään. Vetää nöyräksi, kuinka vakavasti nuoret kilpailun ottivat. Aikaa ja omaa persoonaa säästelemättä. Mittelöön ei todellakaan lähdetty opettajien tai vanhempien pakottamina”, mainostoimisto Folkin copywriter Sami Korjus iloitsee.

Runomaajoukkue-kilpailun tuomaristoon kuuluivat lastenkirjaa parhaillaan kirjoittava näyttelijä Minka Kuustonen, Pariisin olympiajoukkueeseen valittu kilpakävelijä Aku Partanen ja Suomen ennätystä hallinnoiva korkeushyppääjä Ella Junnila. Artistituomareina toimivat ANI, joka huomioitiin Vuoden POP Emma-ehdokkuudella sekä Aliisa Syrjä, joka oli ehdolla Vuoden Tulokas -kategoriassa 2024 Emma Gaalassa. Lisäksi tuomaristoon kuuluivat vaikuttavalla lavarunoudellaan ihastuttanut runoilija ja sanataideohjaaja Juho Kuusi ja Helsingin Sanomien Lasten Uutisista tuttu Fanny Fröman.

Tutustu palkittuihin runoihin Runomaajoukkueen kampanjasivulla

Tagit

Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
  • Yhteiskunnalliset muutokset muuttavat myös mediaa

    Miten mediakenttä muuttuu ja vaikuttaa tavoittavuuden ja vaikuttavuuden suhteeseen? Markkinointistrategi Tiina Kosonen alusti aiheesta Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    28.1.2025
    Lue lisää
  • Kymmenen tuloksellisen markkinoinnin trendiä

    Markkinointistrategi Reetta Thurman esitteli Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa markkinoinnin trendejä, joiden haltuunotto auttaa tekemään tuloksellista markkinointia.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
  • USA:ssa politisoituneen somen laineet lyövät Eurooppaan

    Yhdysvaltain somekenttä on muuttunut yhä politisoituneemmaksi, ja tämä näkyy myös Eurooppassa. Sanoman digimainonnasta vastaava Jaakko Kuivalainen ennustaa, että alkaneen vuoden kuluessa somepalvelut nousevat kiistakysymykseksi EU:n ja Yhdysvaltojen välille.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    20.1.2025
    Lue lisää
  • Edelläkävijä mainostaa kotimaisessa mediassa

    Kun ulkomaiset mainosjätit lupaavat nopeita pikavoittoja, kannattaa ottaa askel taaksepäin ja miettiä kotimaisuuden merkitystä myös isommassa mittakaavassa.

    Tagit

    Ad Manager Alueellinen mainonta Digiratkaisut Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    26.11.2024
    Lue lisää
  • Kuusi oivallusta Euroopan verkkokaupoista – Näin kehität omaasi!

    Eurooppalaiset verkkokaupat käyttävät keinoja, jotka voivat auttaa myös sinua kehittämään liiketoimintaasi ja kasvattamaan myyntiäsi. Sanoman markkinointistrategi Mia Lähdesalmi, joka on työskennellyt edelliset viisi vuotta Zalandolla Saksassa, listaa kuusi käytännön vinkkiä, joilla voit erottua massasta ja sitouttaa asiakkaitasi tehokkaammin.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    26.11.2024
    Lue lisää
  • Viherpesu haastaa markkinoinnin

    Vastuullisuudesta kannattaa jatkossa puhua enemmän, ei vähemmän. Kulmahuoneen lisäksi on aika marssia tuotekehityslaboratorioon, kirjoittaa Taina Ahtela.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Vastuullisuus
    Julkaistu
    29.10.2024
    Lue lisää
  • Digitaalisen mainonnan näkymätön jalanjälki

    Oletko koskaan miettinyt, kuinka paljon energiaa yhden mainoksen painallus kuluttaa tai mikä on päivittäisen sosiaalisen median käyttösi hiilijalanjälki? Surffailu digitaalisessa maailmassa on kevyttä ja vaivatonta. Tämän takia sen fyysisiä vaikutuksia voi olla vaikea hahmottaa, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    23.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland