Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kuusi oivallusta Euroopan verkkokaupoista – Näin kehität omaasi!

Eurooppalaiset verkkokaupat käyttävät keinoja, jotka voivat auttaa myös sinua kehittämään liiketoimintaasi ja kasvattamaan myyntiäsi. Sanoman markkinointistrategi Mia Lähdesalmi, joka on työskennellyt edelliset viisi vuotta Zalandolla Saksassa, listaa kuusi käytännön vinkkiä, joilla voit erottua massasta ja sitouttaa asiakkaitasi tehokkaammin.
26.11.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

1. Kokeile uutta ja erotu sisältöstrategian keinoin

Eurooppalaisissa verkkokaupoissa viihdyttävä sisältöstrategia on nousussa. Pelillistäminen, live shopping ja toimituksellinen sisältö nostavat suosiotaan ja innostavat asiakkaita. Nykykuluttaja viettää hereilläoloajastaan keskimäärin viisi tuntia päivässä verkossa*, mikä tarjoaa valtavan mahdollisuuden tavoittaa ja inspiroida asiakkaita kiinnostavalla sisällöllä. Tekoälyä käytetään esimerkiksi personoitujen tuotesuositusten, stailausvinkkien ja kanta-asiakasohjelmien kehittämiseen. Tuotekorteilla tekoäly voi muokata sisältöä kohderyhmille sopiviksi, kuten esittelemällä maihareita trendikkäässä kaupunkimaisemassa tai luonnon helmassa.  

Inspiroi asiakkaita ja ota heitä mukaan, jotta he eivät ole vain passiivisia ostajia vaan aktiivisia brändin lähettiläitä. Tämä vaatii, että asiakas viihtyy verkkokaupassasi, koska sisältösi erottuu kilpailijoista ja herättää kiinnostusta sekä innostusta tuotteitasi kohtaan.

2. Brändin merkitys korostuu kovassa kilpailussa

Ostoprosessi alkaa muistista, ei hakukoneesta, joten brändimainontaan on syytä panostaa. Äärettömän valinnan maailmassa ja kansainvälisen kilpailun paineessa vahva ja erottuva brändi on varsinkin suomalaisille verkkokaupoille erityisen tärkeä tunnesiteen luomiseksi potentiaaliseen asiakkaaseen.  

Hyvä brändi jää asiakkaiden mieleen ja houkuttelee heidät tulemaan ja palaamaan myöhemmin verkkokauppaasi. Kun brändisi on vahva, sinun ei tarvitse kilpailla pelkällä hinnalla globaaleja jättejä vastaan: sitouta asiakkaasi, ole häneen yhteydessä henkilökohtaisella tasolla sekä tarjoa personoitua kokemusta. Aito yhteys asiakkaisiin lisää heidän brändilojaalisuuttaan ja kasvattaa myyntiä kestävällä tavalla. Vahvista siis brändisi muistettavuutta ja erottaudu markkinassa.

3. Modernisoi asiakasohjelmasi sitouttaminen

Perinteinen kanta-asiakasohjelma ei aina riitä. Nykyään asiakkaat haluavat tuntea, että heitä arvostetaan heti ensimmäisestä ostoksesta alkaen. Keinoina tähän ovat personoidut ja räätälöidyt kokemukset ja kampanjat. Välitön sitouttaminen on kokonaisvaltaisempaa kuin klubiohjelma, johon kaikki asiakkaat eivät tule liittymään.  

Voit myös palkita asiakkaita esimerkiksi osallistumisesta kyselyihin tai tuotearvosteluihin. Sitouttaminen ei tarkoita vain alennuksia – mieti ja kysy asiakkaaltasi, miten voisit tehdä kokemuksesta niin hyvän, että he haluavat palata verkkokauppaasi aina uudelleen.

4. Yhdistä verkkokauppa asiakkaan elämään verkon ulkopuolella

Verkkokauppiaan kannattaa tulla pois verkosta ja muistuttaa itsestään myös tosimaailman puolella. Verkkokauppa-asiakkaat voidaan kutsua kanta-asiakasiltaan tai vaikkapa jouluglögeille.

Sponsorointisopimukset, tapahtuma- ja vaikuttajayhteistyö sekä hyväntekeväisyystempaukset lisäävät verkkokaupan brändinäkyvyyttä ja vahvistavat asiakkaan mielessä brändisi arvoa ja uskottavuutta. Monet muotialan brändit tekevät myös yhteistyömallistoja eri vaikuttajien, suunnittelijoiden ja brändien kanssa. Näillä keinoilla voit voimistaa olemassa olevaa asiakassuhdetta tai tavoitella uusia, tuottavia kohderyhmiä.  

5. Fokusoi suurimpaan kohderyhmään ja personoi

Brändimainonnassa verkkokauppiaan kannattaa ostajapersoonien sijaan keskittyä pääviestin välittämiseen laajemmalle segmentille, joka voi kattaa useamman, tutkimuksen ja datan pohjalta määritellyn ostajaprofiilin. Älä vaihda viestiä useasti vaan sitoudu siihen, niin vaikutat ja jäät mieleen. Sisällöntuotannollisesti pääviestin tulee pysyä yhtenäisenä kaikissa kanavissa, mutta sitä on hyvä mukauttaa kanavakohtaisten vaatimusten mukaisesti.  

Verkkokauppiaan on tärkeää tavoittaa riittävä määrä brändilleen potentiaalisia uusia asiakkaita samalla, kun viestintää kohdennetaan personoidusti ja asiakaskokemuksen vahvistamiseksi nykyasiakkaille. Personoinnissa kannattaa keskittyä ostokokemuksen räätälöintiin asiakkaiden tarpeiden, mieltymysten ja käyttäytymisen perusteella hyödyntäen teknologiaa, asiakastutkimusta ja data-analytiikkaa.  

Näillä keinoilla voit edistää uusasiakashankinnan kasvua, vahvistaa nykyasiakkaiden sitoutumista, parantaa konversioprosenttia ja ostotiheyttä sekä lisätä asiakasuskollisuutta.

6. Vastuullisuus houkuttelee asiakkaita

Ympäristöystävällisten käytäntöjen integroiminen sisällöistä pakkaukseen vahvistaa brändin arvoa ja houkuttelee arvokkaita asiakkaita. Kestävän kehityksen huomioiminen viestii, että otat vastuun toiminnastasi ja sen vaikutuksista.  Tämä houkuttelee erityisesti pitkäaikaisia asiakkaita, jotka arvostavat yrityksen arvojen yhtenäisyyttä omien periaatteidensa kanssa. 

Kierrätettävät pakkaukset, second-hand-tuotteet ja hiilijalanjälkeä pienentävät toimitusvaihtoehdot voivat tehdä ratkaisevan vaikutuksen varsinkin silloin, kun kaksi hinnaltaan tasavahvaa verkkokauppaa kilpailee asiakkaan ostopäätöksestä. Hyväntekeväisyysyhteistyö antaa mahdollisuuden osoittaa, että yrityksesi tavoittelee positiivista muutosta. Näin vastuullisuus hyödyttää sekä ympäristöä että liiketoimintaasi – aloita sen vahvistaminen markkinoinnin kautta.

Ole rohkeasti yhteydessä omaan Sanoman yhteyshenkilöösi tai ota yhteyttä, kun kaipaat apua verkkokauppasi kehittämiseen liittyvissä asioissa. Meiltä saat apua sisällöntuotantoon, markkinoinnin ratkaisuihin sekä analytiikkaan ja insightiin. Sparrailemme kanssasi mielellämme myös markkinointistrategiasta.  

Sanoman markkinointistrategi Mia Lähdesalmi työskennellyt viiden vuoden ajan verkkokaupan globaalin markkinointistrategian parissa Zalandon Keski- ja Etelä-Euroopan isoilla markkinoilla.

Tutustu asiakkaidemme onnistumisiin:  

K-Citymarket sai live shoppingilla myyntiä ja uudenlaista näkyvyyttä 

Natiiviartikkeli toi yli sadan prosentin kasvun Kekäleen verkkokaupan kävijämääriin

Mukautetut yleisöt tuo parempaa tuottoa Scandinavian Outdooriin mainonnalle 

* Lähde: Kantar 2023. 

Tagit

Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland