K-Citymarket kasvatti live shoppingilla myyntiä jopa 80 % ja sai uudenlaista näkyvyyttä
Tavoite
K-Citymarket halusi tavoittaa uudella tavalla meikeistä ja kauneudesta kiinnostunutta yleisöä. Uutismediasta haettiin vakuuttavuutta ja vaikuttavuutta. Tavoitteena oli myös saada hyviä myynnillisiä tuloksia.
Ratkaisu
Live shopping on interaktiivinen tapa shoppailla, saada vinkkejä ja inspiraatiota suoraan aidon asiantuntijan suusta.
Kokonaisuuteen kuului natiiviartikkeli, jossa oli mukana live shopping -striimi. Instagramin @Meikkimuija-tililtä tuttu Jonna Ojala kertoi livestriimissä Lumenen tuotteista samalla, kun teki niillä meikin. Osallistuvassa ja sitouttavassa kokonaisuudessa oli moderoitu chat, suoraostomahdollisuus ja tykkäystoiminto. Katsojat saavat kysymyksiinsä vastauksia reaaliajassa, ja heillä on mahdollisuus nähdä tuotteet käytössä ja saada asiantuntijoiden vinkkejä.
Tulokset
48 minuuttia kestänyt livekokemus piti katsojan mukanaan pitkään. Livelähetystä tai tallennetta katsottiin yhteensä 1625 tuntia, ja keskimääräinen katselun pituus oli yli 14 minuuttia. Katsojia oli IS.fi Me Naiset -sivulla yhteensä 6970. Citymarketin sivuilla oleva tallenne on kerännyt 1300 katsojaa. Tykkäyksiä kertyi yhteensä 2240 ja kommentteja 550. Suomen markkinalla live shopping -lähetysten keskiarvoinen katsojamäärä on ollut alle 1000 ja katsomispituus hieman yli 8 minuuttia. (Lähde: Bambuser 2023, Suomen markkina).
Lumene-tuotteiden myynti kasvoi K-Citymarket.fi-verkkokaupassa puolitoista viikkoa kestäneen kampanjan aikana 80 % verrattuna edellisiin kymmeneen päivään.
Poimintoja katsojien kommenteista:
“Tämä tuli tarpeeseen!”
“Ihanan rentouttava live sadepäivään! Toivottavasti näitä tulee vielä lisää!”
”Jonnan vinkit on niin hyviä!”
Myös natiiviartikkeli piti otteessaan. Artikkelin sivunäytöt (34 251) olivat reippaasti keskimääräistä IS.fi:n natiiviartikkelia enemmän. Lukuaika 3:46 kertoo, että artikkelin parissa viihdyttiin erittäin hyvin.
”Toteutus brändäytyi hienosti meille, ja yhteistyökumppani Lumenen brändi näkyi hyvin kaikessa mainonnassa. Saimme kampanjalla uudenlaista vuorovaikutteista näkyvyyttä, ja live shopping -lähetyksen katseluaika oli aivan huikean hyvä. Jonna piti liven vetäjänä hienosti kiinnostusta yllä”, kiittää Content Manager Liisa Wall Keskosta.
Kampanjan kautta K-Citymarketin verkkokauppaan tulleesta liikenteestä 75 % oli laadukasta, eli sivuilla viihdyttiin yli 15 sekunnin ajan.
”Live shopping -toteutuksessa kannattaa muistaa vahva aktivointi etujen ja tuotteiden osalta, jotta konversio myyntiin kotiutuu”, Wall vinkkaa.
Yhteistyö sujui jouhevasti, ja projektin johtaminen oli Sanoman puolelta esimerkillistä. Asiakkaan näkökulmasta tämä oli helppo kokonaisuus, avaimet käteen -paketti, josta olemme erittäin kiitollisia.
Kampanjan materiaalit
Live shopping -tallenne
Natiiviartikkeli IS.fi/menaiset
Display-mainokset
Kampanja lukuina
8270
katsojaa yhteensä (live shopping -lähetysten keskiarvoinen katsojamäärä Suomen markkinoilla alle 1000)
1625 tuntia
livelähetyksen ja tallenteen yhteenlaskettu katsomismäärä.
14 minuuttia
keskimääräinen katselun pituus (Suomen markkinoilla keskimäärin hieman yli 8 minuuttia).
34 251
sivunäyttöä artikkelilla (IS.fi-sivuston nativiiartikkelien sivunäytöt keskimäärin 24 000).
80 %
Lumene-tuotteiden myynnin kasvu K-Citymarket.fi-verkkokaupassa kampanjan aikana verrattuna edellisiin kymmeneen päivään.
75 %
kampanjan tuomasta liikenteestä verkkokauppaan oli laadukasta (vierailun kesto yli 15 min).
Miksi live shopping?
Live shoppingissa on mahdollista samassa kampanjakokonaisuudessa sekä rakentaa brändiä että saada taktisia tuloksia. Se lisää brändin parissa vietettyä aikaa sekä tarjoaa vahvaa vuoropuhelua ja sitoutumista brändiin. Kokonaisuuteen on mahdollista lisätä myös etukoodi tai erilaisia tarjouksia taktisen mainonnan tehostamiseksi.
Media tuo tavoittavuutta
Sanoman laajasti tavoittavilla medioilla saa yleisön kiinni tehokkaammin verrattuna siihen, että live shopping pidettäisiin asiakkaan oman verkkokaupan sivuilla. Myös uusasiakashankinta tehostuu kanavissa, joissa yleisö valmiiksi viettää aikaa. Maksimaalisen peiton aikaansaamiseksi voidaan myös yhdistää asiakkaan omia ja Sanoman kanavia.
Mihin tarpeeseen live shoppingia voi hyödyntää?
"Maailmalla erittäin suosittuja ovat esimerkiksi erilaiset kokkaus- ja reseptivideot, vaate- ja sisustusstailausvideot sekä ajankohtaan kiinnittyvät kuratoidut listaukset, kuten vaikkapa lahjaoppaat. Lisäksi myös erilaiset ilmiöiden haltuunotot, kuten erilaiset asiantuntijakeskustelut tai teemahaastattelut toimivat erinomaisesti vaikkapa ajatusjohtajuuden rakentamisessa. Aina ei tarvitse olla kyse pelkästä tuotemainoksesta”, vinkkaa natiivimainonnan kaupallistamisesta Sanomalla vastaava Ria Vaahto.
Live shoppingissa on mahdollisuus käyttää myös Sanoman tähtiä, jolloin ammattijuontaja vastaa lähetyksen sujuvuudesta. Ratkaisu toimii erityisesti silloin, kun asiakkaalla ei ole jatkuvaa yhteistyötä vaikuttajan kanssa tai kun lähetykseen halutaan nostaa mukaan tuoteasiantuntija, joka ei ole esiintymisen ammattilainen.
Kiinnostuitko?
Natiivimainonnalla sisältösi löytää sille sopivan yleisön
Ole osa sisältöjä, joiden parissa vietetään aikaa.