Natiiviartikkeli toi yli sadan prosentin kasvun Kekäleen verkkokaupan kävijämääriin
Kotimainen vaateketju Kekäle halusi tavoitella uusia kävijöitä verkkokauppaansa, lisätä asiakasvirtaa myös myymälöiden puolelle ja tuoda esiin laajaa mekkotarjontaansa kiinnostavalla tavalla. Keinoksi valikoitui natiiviartikkeli IS.fi:n Me Naiset -osiossa.
”Valitsimme natiiviartikkelin siksi, että sen kautta pääsimme kertomaan pukeutumisfilosofiastamme laajemmin kuin perinteisen mainospinnan. Halusimme tavoitella uutta naiskohderyhmää”, kertoo Kekäleen markkinointipäällikkö Outi Marttinen.
IS.fi/menaiset-osion artikkelissa keskityttiin medianmukaiseen toteutukseen, ja sen keskiöön nostettiin vinkit mekko-ostoksille.
Artikkeliin ohjattiin IS.fi:n etusivulta sekä IS/Menaiset-osion etusivulta
Nyt julistetaan mekkokausi avatuksi – nappaa täsmävinkit ja unohda kotihousuissa nyhjääminen!
Mekkoja myytiin kampanjajaksolla 84 % enemmän
Kampanja onnistui yli odotusten. Natiiviartikkeli keräsi sivunäyttöjä ja kävijöitä lähes tuplasti enemmän kuin vastaavat kampanjat keskimäärin: yli 100 000 sivunäyttöä ja yli 70 000 kävijää. Lukuajat olivat pitkät, eli artikkelin parissa on viihdytty hyvin.
Artikkelin lukijoista 86 % oli naisia. Kampanjalla tavoitettiin erityisesti 35–44-vuotiaat sekä 65–74-vuotiaat lukijat.
”Uskon, että kontekstin merkitys kampanjan onnistumiselle oli iso. Olin yllättänyt, että ensimmäinen kokeilu oli näin toimiva. Kampanjan luvut olivat hieno onnistuminen.”
Marttinen on tyytyväinen erityisesti siihen, että kampanjalla tavoitettiin uudentyyppistä kohderyhmää ja saatiin kasvatettua Kekäleen tunnettuutta.
”Jos myyntiä vertaa samaan ajankohtaan keväällä 2019, niin mekkoja myytiin kampanjajaksolla noin 17 % enemmän. Kun vertaillaan kampanjajaksoa edeltävää samanpituista ajanjaksoa, mekkoja myytiin 84 % enemmän. Verkkokaupassamme mekkokategoria oli selkeästi myydyin kampanjan aikana. Kun artikkeli julkaistiin 28.4., verkkokaupan kävijämäärissä oli kasvua 107 %”, Marttinen kertoo.
Kampanja kasvatti Kekäleen tunnettuutta ja ohjasi tehokkaasti ostoon
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan Kekäleen mainosartikkeli onnistui tavoittamaan lukijat hyvin: lähes yhdeksän kymmenestä lukijasta tutustui artikkeliin ja kolme neljästä katsoi myös kuuluvansa sen kohderyhmään.
Luovasta toteutuksestaan artikkeli sai selvästi toimialakohtaista keskiarvoa paremman arvosanan. Sitä pidettiin harvinaisen kiinnostavana, viihdyttävänä ja hauskana.
Natiiviartikkeli onnistui vaikuttamaan yleisöönsä keskimääräistä paremmin: yli kolme neljästä lukijasta raportoi mielikuvansa mainostajasta parantuneen ja seitsemän kymmenestä kiinnostuksensa Kekälettä kohtaan kasvaneen. Kolme viidestä kertoi myös harkitsevansa mainostajan tuotteiden ostamista mainoksen nähtyään.
Mainonnan brand lift:
+ 227 %
Mainonnan muistaminen
+ 65 %
Tunnettuus
+ 311 %
Harkinta
+ 800 %
Ostoaikomus
Yhteistyö Sanoman kanssa oli sujuvaa ja ripeää. Saimme Sanomalta tuotantoapua, ja Sanoman kautta tavoitimme kuluttajia laajasti. Kampanjan brand match oli meille erinomainen.