Yhteiskunnalliset muutokset muuttavat myös mediaa
Tekoälyn hyödyntäminen sisältöjen rakentamisessa kasvaa entisestään
Media hyödyntää tekoälyä jo monipuolisesti. Sisältöjä luodaan yhä enemmän tekoälyn avulla. Tekoäly esimerkiksi haarukoi potentiaalisia juttuaiheita, tekee tiivistelmiä ja audioittaa tekstisisältöjä kuunneltavaan muotoon.
Maailmalla on jo näkyvissä, että sisältömassaa tuotetaan tekoäly edellä. Sisältöjen määrä kasvaa valtavasti, mikä johtaa sisältöähkyyn. Bulkkia vastaan on taisteltava laadulla. Kuluttajat oppivat tunnistamaan tekoälyllä tehdyn sisällön ja ovat kriittisiä sitä kohtaan, joten yritysten on oltava läpinäkyviä ja eettisiä tekoälyn käytössään.
”Median näkökulmasta on siis selvää, että tekoäly on samaan aikaan niin uhka kuin mahdollisuuskin”, Kosonen totesi.
”Markkinoijan näkökulmasta tekoälyn käyttö on vasta alussa. Tekoäly tulisi valjastaa asiakasymmärryksen moottoriksi. Tämä näkyy erityisesti kansainvälissä verkkokaupoissa. Tuotantoja kannattaisi rakentaa personoiden asiakasymmärryksen pohjalta. Esimerkiksi sähköautoa voi markkinoida ympäristötietoiselle vastuullisuusviestein ja teknologianörtille korostaen uusimpia teknisiä ominaisuuksia.”
Median monimuotoistuminen jatkuu
Median monimuotoistuminen näkyy vahvasti meidän jokaisen arjessa kulutuskäyttäytymisenä. Ihmiset haluavat itse päättää, milloin ja miten he kuluttavat sisältöjä. Tämän vuoksi digitaalisen median osuus jatkaa vahvaa kasvuaan.
Yritykset, jotka käyttävät teknologisia ratkaisuja ketterästi, tulevat pärjäämään paremmin ja tarjoamaan monipuolisia sisältöjä kuluttajille.
Markkinoijan näkökulmasta haasteena on vanhanaikainen tapa ostaa medioita, vaikka puhutaan yhtä enemmän vaikuttavuudesta ja ostamisesta sen perusteella.
Vaikuttavuus tulee muuttamaan tapaa ostaa mediaa ja markkinointia. Jatkossa pohditaan kriittisemmin, miten budjetti kanavavalikon kesken jaetaan. Kantarin globaalin datan mukaan huomion kiinnittyminen mainontaan sosiaalisen median kanavissa on laskenut radikaalisti vain vuodessa.
”Onko enää fiksua laittaa valtava määrä rahaa kanaviin, joissa vaikuttavuus on heikompi, vai jakaa budjettia vaikuttavuuden mukaisesti?”, Kosonen kysyi.
Attention economyssa on puhuttu paljon liikkuvan kuvan roolista vaikuttavana mediana.
”Tuleeko jossain vaiheessa vastaan liikkuvan kuvan vaikuttavuuden lakipiste, kun liikkuvan kuvan mainonnan määrä kasvaa. Luovalla toteutuksella oli jatkossa olemaan suurempi rooli”, Kosonen pohti.
Kaupan median nousukausi
Kaupan media kasvaa kohisten niin kansainvälisesti kuin Suomessakin. Arvioidaan, että kaupan median mainonnan kasvuluvut tulevat olemaan kaksinumeroisia. Kaupan media käyttäytyy yhä vahvemmin median kaltaisesti. Videota ja off-site-mainontaa yhdistetään kaupan mediaan, jotta varmistetaan laajempi tavoittavuus.
Kaupan median kasvun haasteina ovat standardien puuttuminen ja tietosuoja. Datan käytöstä on oltava läpinäkyvä, sillä kuluttajat ovat hyvin kriittisiä oman ostodatansa käytöstä.
Kaupan medialla on vahva asema viimeisessä kohtaamisessa ennen ostopäätöstä.
“Vaikuttaa siltä, että kaupan mediasta on tulossa yksi mediaryhmä lisää käytössä olevaan mediavalikkoon”, Kosonen ennusti.
Median luotettavuuden polarisoituminen
Suomalaisten luottamus mediaan ei ole rapautunut. Luotamme instituutioihin ihan eri tavalla kuin muualla maailmassa, mutta meilläkin uutisia välttelevien määrä kasvaa.
”Hesarin toimituspäällikkö Jussi Pullinen totesi, että Suomessa luottamuksen rapautuminen nimenomaan uutisia kohtaan on vain yksittäisten kovaäänisten soraääniä, jotka saavat ehkä enemmän palstatilaa mitä todellisuus onkaan. Ennemminkin on todellisuutta uutisväsymys, jossa ihmiset suojaavat itseään etenkin negatiiviselta uutisoinnilta”, Kosonen kertoi.
Luottamuksen rapautuminen liittyy useammin sosiaaliseen mediaan kuin uutisiin. Tähän vaikuttaa osaltaan viimeaikaset uutiset Metan faktantarkistuksen päättymisestä Yhdysvalloissa. Samantapaiset muutokset vähensivät X:n käyttäjämääriä merkittävästi. Suurimmilla markkinoilla noin viidennes on lopettanut X:n käytön.
”On mielenkiintoista nähdä, tuleeko Metan palveluissa tapahtumaan samanlaista katoa”, Kosonen totesi.
Luottamuksella tulee olemaan merkitystä mediavalikon valintaan.
”Brändien on pohdittava yhä enemmän sitä, missä yhteydessä ne haluavat jatkossa näkyä, jotta mainosalusta ei murenna mielikuvaa brändistä. Mediavalintoja tullaan pohtimaan aiempaa enemmän bränditurvallisuuden näkökulmasta.”
Lataa esitysmateriaali
Katso tallenne puheenvuorosta ja tutustu Trendit-tietopankin muuhun sisältöön: