Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Yhteiskunnalliset muutokset muuttavat myös mediaa

Miten mediakenttä muuttuu ja vaikuttaa tavoittavuuden ja vaikuttavuuden suhteeseen? Markkinointistrategi Tiina Kosonen alusti aiheesta Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa.
28.1.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Tekoälyn hyödyntäminen sisältöjen rakentamisessa kasvaa entisestään

Media hyödyntää tekoälyä jo monipuolisesti. Sisältöjä luodaan yhä enemmän tekoälyn avulla. Tekoäly esimerkiksi haarukoi potentiaalisia juttuaiheita, tekee tiivistelmiä ja audioittaa tekstisisältöjä kuunneltavaan muotoon.

Maailmalla on jo näkyvissä, että sisältömassaa tuotetaan tekoäly edellä. Sisältöjen määrä kasvaa valtavasti, mikä johtaa sisältöähkyyn. Bulkkia vastaan on taisteltava laadulla. Kuluttajat oppivat tunnistamaan tekoälyllä tehdyn sisällön ja ovat kriittisiä sitä kohtaan, joten yritysten on oltava läpinäkyviä ja eettisiä tekoälyn käytössään. 

”Median näkökulmasta on siis selvää, että tekoäly on samaan aikaan niin uhka kuin mahdollisuuskin”, Kosonen totesi.

”Markkinoijan näkökulmasta tekoälyn käyttö on vasta alussa. Tekoäly tulisi valjastaa asiakasymmärryksen moottoriksi. Tämä näkyy erityisesti kansainvälissä verkkokaupoissa. Tuotantoja kannattaisi rakentaa personoiden asiakasymmärryksen pohjalta. Esimerkiksi sähköautoa voi markkinoida ympäristötietoiselle vastuullisuusviestein ja teknologianörtille korostaen uusimpia teknisiä ominaisuuksia.” 

Median monimuotoistuminen jatkuu

Median monimuotoistuminen näkyy vahvasti meidän jokaisen arjessa kulutuskäyttäytymisenä. Ihmiset haluavat itse päättää, milloin ja miten he kuluttavat sisältöjä. Tämän vuoksi digitaalisen median osuus jatkaa vahvaa kasvuaan. 

Yritykset, jotka käyttävät teknologisia ratkaisuja ketterästi, tulevat pärjäämään paremmin ja tarjoamaan monipuolisia sisältöjä kuluttajille. 

Markkinoijan näkökulmasta haasteena on vanhanaikainen tapa ostaa medioita, vaikka puhutaan yhtä enemmän vaikuttavuudesta ja ostamisesta sen perusteella. 

Vaikuttavuus tulee muuttamaan tapaa ostaa mediaa ja markkinointia. Jatkossa pohditaan kriittisemmin, miten budjetti kanavavalikon kesken jaetaan. Kantarin globaalin datan mukaan huomion kiinnittyminen mainontaan sosiaalisen median kanavissa on laskenut radikaalisti vain vuodessa. 

”Onko enää fiksua laittaa valtava määrä rahaa kanaviin, joissa vaikuttavuus on heikompi, vai jakaa budjettia vaikuttavuuden mukaisesti?”, Kosonen kysyi.  

Attention economyssa on puhuttu paljon liikkuvan kuvan roolista vaikuttavana mediana. 

”Tuleeko jossain vaiheessa vastaan liikkuvan kuvan vaikuttavuuden lakipiste, kun liikkuvan kuvan mainonnan määrä kasvaa. Luovalla toteutuksella oli jatkossa olemaan suurempi rooli”, Kosonen pohti.

Kaupan median nousukausi

Kaupan media kasvaa kohisten niin kansainvälisesti kuin Suomessakin. Arvioidaan, että kaupan median mainonnan kasvuluvut tulevat olemaan kaksinumeroisia. Kaupan media käyttäytyy yhä vahvemmin median kaltaisesti. Videota ja off-site-mainontaa yhdistetään kaupan mediaan, jotta varmistetaan laajempi tavoittavuus. 

Kaupan median kasvun haasteina ovat standardien puuttuminen ja tietosuoja. Datan käytöstä on oltava läpinäkyvä, sillä kuluttajat ovat hyvin kriittisiä oman ostodatansa käytöstä. 

Kaupan medialla on vahva asema viimeisessä kohtaamisessa ennen ostopäätöstä. 

“Vaikuttaa siltä, että kaupan mediasta on tulossa yksi mediaryhmä lisää käytössä olevaan mediavalikkoon”, Kosonen ennusti. 

Median luotettavuuden polarisoituminen

Suomalaisten luottamus mediaan ei ole rapautunut. Luotamme instituutioihin ihan eri tavalla kuin muualla maailmassa, mutta meilläkin uutisia välttelevien määrä kasvaa. 

”Hesarin toimituspäällikkö Jussi Pullinen totesi, että Suomessa luottamuksen rapautuminen nimenomaan uutisia kohtaan on vain yksittäisten kovaäänisten soraääniä, jotka saavat ehkä enemmän palstatilaa mitä todellisuus onkaan. Ennemminkin on todellisuutta uutisväsymys, jossa ihmiset suojaavat itseään etenkin negatiiviselta uutisoinnilta”, Kosonen kertoi. 

Luottamuksen rapautuminen liittyy useammin sosiaaliseen mediaan kuin uutisiin. Tähän vaikuttaa osaltaan viimeaikaset uutiset Metan faktantarkistuksen päättymisestä Yhdysvalloissa. Samantapaiset muutokset vähensivät X:n käyttäjämääriä merkittävästi. Suurimmilla markkinoilla noin viidennes on lopettanut X:n käytön. 

”On mielenkiintoista nähdä, tuleeko Metan palveluissa tapahtumaan samanlaista katoa”, Kosonen totesi.

Luottamuksella tulee olemaan merkitystä mediavalikon valintaan. 

”Brändien on pohdittava yhä enemmän sitä, missä yhteydessä ne haluavat jatkossa näkyä, jotta mainosalusta ei murenna mielikuvaa brändistä. Mediavalintoja tullaan pohtimaan aiempaa enemmän bränditurvallisuuden näkökulmasta.”

Lataa esitysmateriaali

Katso tallenne puheenvuorosta ja tutustu Trendit-tietopankin muuhun sisältöön:  

Trendit 2025

Tietopankki markkinoinnin ammattilaisille

Lue lisää

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland