USA:ssa politisoituneen somen laineet lyövät Eurooppaan
Elon Muskin Twitterin (nykyinen X) hankinta ja hänen avoin tukensa Donald Trumpille ovat jo muokanneet poliittista keskustelua Atlantin molemmin puolin. Nyt Musk on suuntaamassa huomiotaan Eurooppaan ja lanseerasi juuri populistisen sloganin From MAGA to MEGA. Make Europe Great Again. Provosointiin saattoi vaikuttaa se, että aiemmin samalla viikolla EU-komissio pyysi X:ää avaamaan suosittelualgoritminsa toimintaa ja aikoo selvittää toimiiko X EU:n Digital Services Act (DSA)-lainsäädönnön mukaisesti.
EU:n ja X:n välit kiristyvät, ja Muskin odotus varmasti on, että Trump tarjoaa tulitukea.
Trumpin tuen perässä on myös Metan perustaja Mark Zuckerberg. Jo ennen Trumpin presidenttikauden alkua Zuckerberg käänsi kelkkansa ja ilmoitti lopettavansa faktantarkistuksen Metassa Yhdysvalloissa. Zuckerberg kävi selittelemässä tekojaan Joe Roganin podcastissa, ja motivaatio ei jäänyt epäselväksi: Zuckerberg toivoi suoraan, että USA:n uusi hallinto asettuu puolustumaan teknologiayrityksiä muiden maiden ”hyökkäyksiä” vastaan.
Meta on saanut satojen miljoonien sakkoja EU:lta mm. kilpailulainsäädännön rikkomisesta sekä tietosuojalaiminlyönneistään. Faktantarkistuksen linjan muutos voi avata vielä uusia yhteenottoja EU:n ja Metan välillä, sillä EU:n DSA velvoittaa somejättejä kitkemään misinformaatiota palveluistaan. Trumpin tuki tulee varmasti tarpeeseen.
Eikä tässä vielä kaikki. Yhdysvalloissa kansallista turvallisuutta uhkaavaksi luokiteltu Tiktok sulki palvelunsa launtai-iltana yhdysvaltalaisilta − ja avasi sen uudelleen heti sunnuntaina. Trump kertoi sunnuntaina yleisötilaisuudessaan tehneensä ”diilin”.
Tarkat yksityiskohdat diilistä eivät ole tiedossa, mutta Tiktokin kiitos Trumpille palvelun palauttamista tervehti käyttäjiä palvelun avautuessa uudelleen. Tiedossa ei myöskään ole, mikä sai alunperin vuonna 2020 Tiktokin sulkemista vaatineen Trumpin muuttamaan mieltään, tai onko Tiktok jatkossakin Trumpin suojelun piirissä.
Tiktokilla on edessä muiden some-palvelujen tapaan EU:n syyni. EU-komissio avasi jo joulukuussa tutkinnan Tiktokin vaalivaikuttamista EU:ssa ja epäilee Tiktokin vaikuttaneen DSA:n vastaisesti marraskuun Romanian presidentinvaaleihin.
Näyttää vahvasti siltä, että sosiaalisen median alustojen ja EU:n välinen kamppailu kärjistyy ja vaikuttaa Trumpin ja miljardöörikavereidensa myötä myös EU:n ja Yhdysvaltojen välisiin suhteisiin.
Kotimaisen mediayhtiön edustajana minun olisi kaiken tämän keskellä myös helppo suositella mainostajia lopettamaan somemainontansa ja keskittämään rahat kotimaiseen mediaan. Samalla syyllistyisin populismiin, sillä Sanoma käyttää sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnissa suurinta osaa yllämainituista palveluista.
Hyvällä omalla tunnolla voin kuitenkin suositella, että sekä Sanoman että muiden yritysten markkinointipäättäjät pohtivat, minkälaisten yritysten toimintaa haluavat markkinoinnillaan rahoittaa.
Kirjoittaja toimii digijohtajana Sanoma B2B:ssä.
Katso myös
Tekoälyn kehitys, median digitalisoituminen ja luottamuksen horjuminen muuttavat mediamaailmaa.