Median trendit 2025: Tekoäly auttaa sisällöntuotannossa ja mediat muuttavat muotoaan
1. Tekoäly sisällöntuotannon apurina
Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen jatkaa kiihtymistään. On jo normaalia, että kone vastaa asiakaspalvelun viesteihin ja chattiin, toimii arjessa tiivistelmien ja käännösten tekijänä, luo kirjoitetusta sisällöstä audioartikkeleita, juontaa radiota sekä lukee uutisia ja säätiedotteita.
Mediatalot ovat laatineet tekoälyn käyttöä koskevia ohjeistuksia, ja niissä korostuu toimittajan vastuu myös tekoälyn tuottamasta sisällöstä.
2. Mediat muuttavat muotoaan
Median kuluttaminen muuttuu teknologian kehityksen ja väestödemografian muutoksen myötä. Mediamuotojen sekoittuminen on jo arkipäivää, ja kuluttajat siirtyvät yhä enemmän digitaalisen median pariin.
Uutismedia on kirjoitetun sisällön lisäksi yhä enemmän liikkuvaa kuvaa ja audiota, ja liikkuvan kuvan ja audion sisältöjä voi seurata lukuisista eri palveluista. Podcastit ja äänikirjat ovat vakiinnuttaneet asemansa kuluttajan mediapäivässä.
Retail-media mullistaa mainonnan kenttää tarjoamalla mainonnalle monikanavaisia ympäristöjä vähittäiskaupan ja kauppapaikkojen kautta.
Markkinoijille median käytön pirstaloituminen lisää tarvetta monimediallisille kampanjoille.
3. Luottamus mediaan
Suomessa luottamus mediaan on säilynyt vahvana. Mediaan luotetaan Suomessa enemmän kuin missään muualla maailmassa.
Maailmanlaajuisesti luottamus uutisiin on kuitenkin laskussa. Maailman talouden ja politiikan kriisit, uhat ja lisääntyvä hybridivaikuttaminen lisäävät globaalisti turvattomuutta ja epäluuloa. Nopeasti kehittyvä teknologia ja generatiivinen tekoäly lisäävät huolta väärästä tiedosta. Ihmiset uupuvat ja välttelevät kaikkialta tulvivaa negatiivista uutisointia ja hakeutuvat yhä enemmän viihteellisempien sisältöjen pariin.
Sosiaaliseen mediaan luotettavuuden liittää vain 1–5 prosenttia suomalaisista. Meta ilmoitti luopuvansa riippumattomasta faktantarkastuksesta Yhdysvalloissa. Tämä kehitys ei ole omiaan ainakaan lisäämään luottamusta somekanaviin.
Suomessa kiinnostus uutisiin ei ole laskenut. Uutismedian käyttö on monipuolistunut uutispodcastien ja -videoiden suosion kasvun myötä. Kuluttajien vahva luottamus uutismediaan lisää luottamusta myös siinä olevaan mainontaan.
Webinaari markkinoinnin ammattilaisille
Trendit 2025: Muuttuva kuluttaja, media ja markkinointi