Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.
22.4.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Lue tiivistelmä: 

  • Median rooli: Medialla on tärkeä rooli oppisen, tunteiden ja yhteisöjen luomisessa.

  • SEO ja GEO: Markkinoijien tulisi huolehtia brändinsä näkyvyydestä sekä hakukoneoptimoinnin (SEO) että tekoälyoptimoinnin (GEO) keinoin.

  • Sosiaalinen vastuu: Brändien tulisi ottaa kantaa tärkeisiin asioihin ja pyrkiä sosiaaliseen vastuuseen, mikä on myös taloudellisesti kannattavaa.

  • Sosiaalinen media: Boisen uskoo, että yhä useampi brändi jättää sosiaalisen median ja keskittyy turvallisempiin mediaympäristöihin.


”On normaalia olla rakastamatta muutoksia”, sanoo ruotsalainen journalisti ja kirjailija Frida Boisen. Hän puhui Sanoman Get Tomorrow Movement -asiakastapahtumassa tulevaisuuden mediaympäristöstä. 

Boisen pohti puheenvuorossaan sitä, miten löydämme tulevaisuuden mediamaisemassa tiemme inhimillisten tunteiden ytimeen. Medialla on yhä tärkeä rooli oppisen, tunteiden ja yhteisöjen luomisessa. 

Pidä huolta brändisi GEO-näkyvyydestä

Nykyistä mediamaisemaa värittävät valeuutiset, tiedon vääristely sekä tekoälyn ja käyttäjien luoma sisältö. Pitäisikö meidän olla innoissamme vai huolissamme? Voimmeko luottaa siihen, mitä näemme ja kuulemme? 

”Median tulevaisuus on superjännittävää. Se voi olla taivas, tai se voi olla helvetti. Olen kuitenkin optimisti. Vaikka riskejä on olemassa, tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta. Tekoälyteknologian avulla ihmisten on entistä helpompi ymmärtää toisiaan”, Boisen toteaa. 

Tekoälyllä on yhä isompi rooli oppimisessa ja tiedonhaussa.  

”Yhdysvalloissa on jo enemmän tekoäly- kuin uutispalvelujen tilauksia. Uskon, että muutos tulemaan nopea”, Boisen sanoo. 

Hän kehottaa markkinoijia pitämään SEO-näkyvyyden (Search Engine Optimaziton) lisäksi huolta brändinsä GEO-näkyvyydestä (Generative Engine Optimaziton).

”Mitä tapahtuu, kun kuluttajat kysyvät AI:lta brändistäsi? Promptaus on avain menestykseen. Käytä tekoälyn kouluttamiseen kysymyksiä, joita ihmiset useimmiten kysyvät, testaa ja julkaise sisältöä promptattavaksi”, Boisen neuvoo. 

Monet markkinoijat eivät vielä aktiivisesti hyödynnä tätä mahdollisuutta, mutta Boisen odottaa tilanteen muuttuvan nopeasti. Muutos tulee vaikuttamaan merkittävästi markkinoinnin uuteen ostosuppiloon.

Kuuntele yleisöäsi 

Jopa jo puolet 16–29-vuotiaista ruotsalaisista on uutistenvälttelijöitä, sillä uutiset ahdistavat.

”Korostaisin toimittajien vastuuta myös henkisestä hyvinvoinnista ja yleisön kuuntelemisesta. Jopa toimittajat itse kokevat negatiivisen uutisoinnin liialliseksi. Tarvitsemme toivoa näinä vaikeina aikoina. Voin itsekin samaistua tähän”, Boisen sanoo.

Yleisöä ei tulisi nähdä vain vastaanottajina, vaan myös osallistujina ja keskustelijoina. Luottamus mediaan on asia, jonka eteen on jatkuvasti tehtävä töitä.

Boisenin mukaan paikallinen media kamppailee eri puolella maailmaa olemassaolostaan. 

”Sosiaalisen median ryhmät ovat osittain korvaamassa perinteisiä paikallislehtiä, joskus onnistuneesti ja joskus trollien hallitsemina, mikä voi olla uhka paikalliselle journalismille ja demokratialle”, hän sanoo. 

Ota kantaa ja muuta maailmaa paremmaksi

Markkinoijien menestysstrategiaan kuuluu Boisenin mukaan oman äänen käyttäminen ja maailman muuttaminen paremmaksi. Modernit markkinoijat ovat julkaisijoita, jotka eivät ajattele yleisöään vain vastaanottajina, vaan myös keskustelijoina ja kommentoijina. 

Brändit voivat ottaa kantaa tärkeisiin asioihin, kuten esimerkiksi Nike ja Gillette ovat tehneet. Yritysten tulisi miettiä, onko ainoa tarkoituksemme tehdä rahaa, vai voisimmeko pyrkiä myös sosiaaliseen vastuuseen? Se on myös kannattavaa, sillä asiakkaat haluavat olla tekemisissä sellaisten yritysten kanssa, jotka välittävät maailmasta. Yritysten tulisi kysyä itseltään, miten ne voivat tehdä maailmasta paremman paikan, ja kuunnella yleisöään tässä tavoitteessa.”

Hän sanoo uskovansa ja toivovansa, että yhä useampi brändi jättää sosiaalisen median. Ruotsissa näin on jo tapahtunutkin.

”Voitte näyttää suuntaa brändinä ja todeta, että haluatte käyttää rahanne brändeille turvallisissa ympäristöissä, jotka kantavat vastuunsa”, Boisen kannustaa. 

Kuva: Pasi Salminen

Lue myös Get Tomorrow Movement -tapahtumassa esiintyneen Paul Stringerin haastattelu: 

Mittaaminen johtaa usein harhaan − varo performance-markkinoinnin kohtalonkierrettä

Whetston-ajatushautomon perustaja Thimon de Jong puhui Get Tomorrow -tapahtumassa mielenterveystalouden aikakaudesta ja teknologian inhmisillisestä puolesta: 

Mitä mielenterveystalouden aikakausi tarkoittaa brändeille?

Spark Foundryn Marcos Angelides kertoi Get Tomorrow -tapahtuman esityksessään, miten tekoälypersoonilla voi vauhdittaa markkinoinnin tuloksellisuutta.

Miten tekoälypersoonat muuttavat markkinoinnin maailmaa?

Tagit

Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland