Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä mielenterveystalouden aikakausi tarkoittaa brändeille?

Tutki kohderyhmääsi ja selvitä, mikä heitä ilahduttaa, stressaa tai mietityttää, Whetston-ajatushautomon Thimon de Jong sanoo.
25.4.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Lue tiivistelmä:

  • Mielenterveystalous: Brändien tulisi huolehtia asiakkaidensa henkisestä hyvinvoinnista. 

  • Z-sukupolven odotukset: Z-sukupolvi on stressaantunein sukupolvi, ja heillä on korkeammat odotukset brändejä kohtaan. He haluavat aitoutta, merkitystä ja toimintaa.

  • Teknologian humaani puoli: Uuden teknologian käyttöönotossa on tärkeää huomioida ihmisten tunteet. 

  • BYOAI-trendi: Yhä useammat tietotyöläiset käyttävät omia tekoälytyökalujaan työssään. Yritysten tulisi tarjota työntekijöille heidän työssään tarpeelliset tekoälytyökalut. 

Whetston-ajatushautomon perustaja Thimon de Jong on erikoistunut ihmisten käyttäytymisen ja yhteiskunnallisiin muutoksiin sekä niiden seurauksiin. Hänen puheenvuoronsa Sanoman Get Tomorrow Movement -asiakastapahtumassa käsitteli peräkkäisten yhteiskunnallisten kriisien ja tekoälyn kehityksen vaikutusta ihmisten käyttäytymisen.

Puhuttele kohderyhmääsi ratkaisemalla heitä huolestuttava asia

Siinä missä X-sukupolvea on huolestuttanut vuorollaan kylmä sota, Chernobylin ydinvoimalaonnettomuus, otsonikerroksen oheneminen ja tussahdukseksi jäänyt milleniumbugi, Z-sukupolvea huolettaa elinkustannusten kasvu, ilmastokriisi, sosiaalisen median ja tekoälyn vaikutukset sekä Venäjän, USA:n ja Kiinan johtajien edesottamukset. 

”Z-sukupolvi on stressaantunein sukupolvi juuri nyt”, de Jong totesi. Nuori sukupolvi on kasvanut ratkaisemattomien kriisien keskellä, ja heitä vaivaa tulevaisuuden pelko ja negatiiviset odotukset tulevaisuuden näkymiä kohtaan. Tämän sukupolven odotukset brändejä kohtaan ovat korkeammalla kuin koskaan. He haluavat brändeiltä aitoutta, merkitystä ja toimintaa, eivät tyhjää puhetta. 

De Jong toi puheenvuorossaan esiin mielenterveystalouden käsitteen. Brändien tulisi huolehtia asiakkaidensa henkisestä hyvinvoinnista. Esimerkkinä hän nosti kosmetiikkayritys Lushin sosiaalisen median kanavat, joista löytyy vain yksi postaus: Be somewhere else. Lush on poistunut Facebookista, Instagramista, Snapchatista ja TikTokista, kunnes alustat tarjoavat käyttäjilleen turvallisemman sosiaalisen median ympäristön. Päätös perustuu sosiaalisen median koukuttavuuteen, alustoilla tapahtuvaan kiusaamiseen sekä näiden mielenterveydellisiin vaikutuksiin. 

Mielenterveystaloudessa asiakkaita kannattaa puhutella ratkaisemalla kohderyhmää huolestuttava asia, de Jong neuvoi. 

Tutki kohderyhmääsi ja selvitä, mikä heitä ilahduttaa, stressaa tai mietityttää. Markkinoinnissa tulisi muistaa inhimillisten elementtien säilyttäminen ja aidot kohtaamiset.

Z-sukupolvi haluaa brändeiltä aitoutta, merkitystä ja toimintaa, ei tyhjää puhetta.” 

Huomioi teknologian humaani puoli

Yritysten AI-loikkaa pohtiville Thimon de Jong toi terveiset: useimmat ihmiset eivät lähtökohtaisesti pidä uudesta teknologiasta. Työympäristössä he vaan eivät sano sitä ääneen. 

Kun henkilöhissit tulivat yleiseen käyttöön, ihmisiä pelotti astua niihin sisään. Rohkaisuksi kehitettiin hälytysnappi, puheyhteys valvomoon, seinän kokoinen peili, hissimusa ja mainoskampanja, jossa pikkulapset ja vanhuksetkin uskalsivat käyttää hissiä. 

Ota ihmisten tunteet huomioon, jos haluat nopeuttaa uuden teknologian käyttöönottoa, kuului de Jongin viesti. Pelottavatko esimerkiksi tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet organisaatiossanne samalla tavoin kuin hissi aikoinaan?

Houkuttele mukaan toimiston ”Peterit”, eli ihmiset, jotka eivät normaalisti ole teknisen kehityksen etujoukoissa. Huolehdi myös siitä, että tarjoat työntekijöille tarpeelliset tekoälytyökalut, sillä BYOAI (Bring your own AI) on vahvasti kasvava trendi. Jo 68 % tietotyöläisistä käyttää valitsemiaan tekoälytyökaluja, eivätkä odota, että työnantajat tarjoaisivat niitä heille.  

Teknologian elämää helpottavista puolista huolimatta ihmiset kaipaavat de Jongin mukaan inhimillisiä kohtaamisia. Esimerkiksi Alankomaissa toimiva supermarketketju Jumbo on luonut erityisen ”juttelukassan”, jotta ihmiset voivat nauttia keskustelusta kassanhoitajan kanssa ilman kiireen tuntua.

Kuva: Pasi Salminen

Lue myös Get Tomorrow Movement -tapahtuman esiintyneiden Paul Stringerin ja Frida Boisenin haastattelut:

Mittaaminen johtaa usein harhaan − varo performance-markkinoinnin kohtalonkierrettä

Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

Spark Foundryn Marcos Angelides kertoi Get Tomorrow -tapahtuman esityksessään, miten tekoälypersoonilla voi vauhdittaa markkinoinnin tuloksellisuutta.

Miten tekoälypersoonat muuttavat markkinoinnin maailmaa?

Tagit

Get Tomorrow Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland