Mitä mielenterveystalouden aikakausi tarkoittaa brändeille?
Lue tiivistelmä:
Mielenterveystalous: Brändien tulisi huolehtia asiakkaidensa henkisestä hyvinvoinnista.
Z-sukupolven odotukset: Z-sukupolvi on stressaantunein sukupolvi, ja heillä on korkeammat odotukset brändejä kohtaan. He haluavat aitoutta, merkitystä ja toimintaa.
Teknologian humaani puoli: Uuden teknologian käyttöönotossa on tärkeää huomioida ihmisten tunteet.
BYOAI-trendi: Yhä useammat tietotyöläiset käyttävät omia tekoälytyökalujaan työssään. Yritysten tulisi tarjota työntekijöille heidän työssään tarpeelliset tekoälytyökalut.
Whetston-ajatushautomon perustaja Thimon de Jong on erikoistunut ihmisten käyttäytymisen ja yhteiskunnallisiin muutoksiin sekä niiden seurauksiin. Hänen puheenvuoronsa Sanoman Get Tomorrow Movement -asiakastapahtumassa käsitteli peräkkäisten yhteiskunnallisten kriisien ja tekoälyn kehityksen vaikutusta ihmisten käyttäytymisen.
Puhuttele kohderyhmääsi ratkaisemalla heitä huolestuttava asia
Siinä missä X-sukupolvea on huolestuttanut vuorollaan kylmä sota, Chernobylin ydinvoimalaonnettomuus, otsonikerroksen oheneminen ja tussahdukseksi jäänyt milleniumbugi, Z-sukupolvea huolettaa elinkustannusten kasvu, ilmastokriisi, sosiaalisen median ja tekoälyn vaikutukset sekä Venäjän, USA:n ja Kiinan johtajien edesottamukset.
”Z-sukupolvi on stressaantunein sukupolvi juuri nyt”, de Jong totesi. Nuori sukupolvi on kasvanut ratkaisemattomien kriisien keskellä, ja heitä vaivaa tulevaisuuden pelko ja negatiiviset odotukset tulevaisuuden näkymiä kohtaan. Tämän sukupolven odotukset brändejä kohtaan ovat korkeammalla kuin koskaan. He haluavat brändeiltä aitoutta, merkitystä ja toimintaa, eivät tyhjää puhetta.
De Jong toi puheenvuorossaan esiin mielenterveystalouden käsitteen. Brändien tulisi huolehtia asiakkaidensa henkisestä hyvinvoinnista. Esimerkkinä hän nosti kosmetiikkayritys Lushin sosiaalisen median kanavat, joista löytyy vain yksi postaus: Be somewhere else. Lush on poistunut Facebookista, Instagramista, Snapchatista ja TikTokista, kunnes alustat tarjoavat käyttäjilleen turvallisemman sosiaalisen median ympäristön. Päätös perustuu sosiaalisen median koukuttavuuteen, alustoilla tapahtuvaan kiusaamiseen sekä näiden mielenterveydellisiin vaikutuksiin.
Mielenterveystaloudessa asiakkaita kannattaa puhutella ratkaisemalla kohderyhmää huolestuttava asia, de Jong neuvoi.
Tutki kohderyhmääsi ja selvitä, mikä heitä ilahduttaa, stressaa tai mietityttää. Markkinoinnissa tulisi muistaa inhimillisten elementtien säilyttäminen ja aidot kohtaamiset.
Z-sukupolvi haluaa brändeiltä aitoutta, merkitystä ja toimintaa, ei tyhjää puhetta.”
Huomioi teknologian humaani puoli
Yritysten AI-loikkaa pohtiville Thimon de Jong toi terveiset: useimmat ihmiset eivät lähtökohtaisesti pidä uudesta teknologiasta. Työympäristössä he vaan eivät sano sitä ääneen.
Kun henkilöhissit tulivat yleiseen käyttöön, ihmisiä pelotti astua niihin sisään. Rohkaisuksi kehitettiin hälytysnappi, puheyhteys valvomoon, seinän kokoinen peili, hissimusa ja mainoskampanja, jossa pikkulapset ja vanhuksetkin uskalsivat käyttää hissiä.
Ota ihmisten tunteet huomioon, jos haluat nopeuttaa uuden teknologian käyttöönottoa, kuului de Jongin viesti. Pelottavatko esimerkiksi tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet organisaatiossanne samalla tavoin kuin hissi aikoinaan?
Houkuttele mukaan toimiston ”Peterit”, eli ihmiset, jotka eivät normaalisti ole teknisen kehityksen etujoukoissa. Huolehdi myös siitä, että tarjoat työntekijöille tarpeelliset tekoälytyökalut, sillä BYOAI (Bring your own AI) on vahvasti kasvava trendi. Jo 68 % tietotyöläisistä käyttää valitsemiaan tekoälytyökaluja, eivätkä odota, että työnantajat tarjoaisivat niitä heille.
Teknologian elämää helpottavista puolista huolimatta ihmiset kaipaavat de Jongin mukaan inhimillisiä kohtaamisia. Esimerkiksi Alankomaissa toimiva supermarketketju Jumbo on luonut erityisen ”juttelukassan”, jotta ihmiset voivat nauttia keskustelusta kassanhoitajan kanssa ilman kiireen tuntua.
Kuva: Pasi Salminen
Lue myös Get Tomorrow Movement -tapahtuman esiintyneiden Paul Stringerin ja Frida Boisenin haastattelut:
Mittaaminen johtaa usein harhaan − varo performance-markkinoinnin kohtalonkierrettä
Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?
Spark Foundryn Marcos Angelides kertoi Get Tomorrow -tapahtuman esityksessään, miten tekoälypersoonilla voi vauhdittaa markkinoinnin tuloksellisuutta.