Miten tekoälypersoonat muuttavat markkinoinnin maailmaa?
Lue tiivistelmä:
Tekoälypersoonat markkinoinnissa: Tekoälypersoonat voivat parantaa markkinoinnin merkittävästi tuloksellisuutta ja asiakaskokemusta.
Virtuaaliset vaikuttajat: Brändit tekevät yhteistyötä tekoälyllä luotujen vaikuttajien kanssa.
Zero-party -data: Asiakkaiden vapaaehtoisesti jakamat tunteet, motivaatiot ja huolenaiheet tarjoavat arvokasta tietoa brändeille.
Virtuaaliset ostopersoonat: Virtuaaliset ostopersoonat voivat auttaa ennustamaan luovan toteutuksen toimivuutta ja tarjoavat uusia mahdollisuuksia asiakaskokemuksen suunnitteluun.
Publicis Mediaan kuuluvan Spark Foundryn Co-Managing Director Marcos Angelidesin puheenvuoro Sanoman Get Tomorrow Movement -asiakastapahtumassa käsitteli kasvavaa tekoälypersoonien trendiä.
Tekoäly ei ole vain rationaalinen työkalu, vaan sillä on myös tunteet, Angelides totesi. Jos käytät tekoälyhauissa emotionaalisesti vahvistavia sanoja, saat myös parempia tuloksia. Tekoälyä on käytetty myös terapiassa, ja ihmiset ovat luoneet suhteita tekoälyn kanssa.
Virtuaalisista vaikuttajista henkilökohtaisiin ostoavustajiin
Tekoälyllä on luotu vaikuttajapersoonia ja myös virtuaalisia versioita oikeista vaikuttajista. Mallit myyvät käyttöoikeuksia persoonastaan digitaalisessa muodossa, ja nyt jo kuka tahansa luoda itsestään tekoälyversion ja hyödyntää sitä esimerkiksi sosiaalisen median päivitysten tekemiseen.
Brändit tekevät yhteistyötä tekoälyllä luotujen vaikuttajien kanssa, jotkut brändit ovat luoneet myös omia vaikuttajiaan.
Virtuaaliset vaikuttajat eivät kärsi jetlagista tai flunssasta ja ovat aina valmiita palvelemaan asiakkaita personoidusti.
Henkilökohtaiset ostoavustajat tulevat olemaan normi.”
Henkilökohtaiset ostoavustajat tulevat olemaan normi, Angelides kertoi. Nähtyään kiinnostavan pukeutumistyylin esimerkiksi videossa, kuluttajat pystyvät tekoälyn avulla luomaan siitä itselleen sopivan tyylioppaan. Tekoäly myös etsii siihen sopivat vaatteet ja ostaa ne kuluttajan puolesta.
Virtuaalisten ostopersoonien avulla voi ennustaa luovan toteutuksen toimivuutta
Virtuaalisten ostopersoonien myötä ostodata laajenee ensimmäisen osapuolen datasta, yhteystiedoista, sivustovierailuista ja ostohistoriasta, zero-party -dataan, eli asiakkaiden tunteisiin, motivaatioihin ja huoliin, jotka he vapaaehtoisesti ja aktiivisesti jakavat brändien kanssa esimerkiksi vastaamalla erilaisiin kyselyihin.
Oman asiakasdatan perusteella luodut virtuaaliset ostopersoonat voivat auttaa ennustamaan luovan toteutuksen toimivuutta. Uusia mahdollisuuksia persoonatestaukseen, mittaukseen ja asiakaskokemuksen suunnitteluun syntyy tekoälyn myötä nopeasti, ja tämä kaikki tulee määrittämään asiakaspolun uudelleen.
Kuva: Pasi Salminen
Lue myös Get Tomorrow Movement -tapahtuman esiintyneiden Paul Stringerin ja Frida Boisenin haastattelut:
Mittaaminen johtaa usein harhaan − varo performance-markkinoinnin kohtalonkierrettä
Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?
Whetston-ajatushautomon perustaja Thimon de Jong puhui Get Tomorrow -tapahtumassa mielenterveystalouden aikakaudesta ja teknologian inhmisillisestä puolesta: