”Yritysten pitäisi pystyä kertomaan, miten ne vaikuttavat kuluttajien elämään”
Valiolla on iso tavoite: nollata maidontuotannon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä. Matka kohti hiilineutraalisuutta sisältää paljon erilaisia toimenpiteitä päästövähennyksistä hiilinielujen lisäämiseen ja kiertotalouden toimenpiteitä koko toimitusketjussa maitotiloilta alkaen aina kaupan hyllylle saakka.
Valio on kehittänyt tilojen vastuullisuusohjelmaansa systemaattisesti parin vuoden ajan. Hiilinielujen lisääminen tarkoittaa käytännössä sitä, että valiolaisilla tiloilla tehdään hiiliviljelyä, jolla hiiltä sidotaan ilmasta maahan. Tilallisten avuksi on kehitetty myös Carbo-ympäristölaskuri, jolla tilalliset pystyvät laskemaan tuottamansa maidon hiilijalanjäljen ja tekemään toimenpiteitä, joilla hiilijalanjälkeä saa pienennettyä.
Konkretiaa vastuullisuusviestintään
Vastuullisuutta ei Hanna Hiekkamiehen mukaan pidä viestiä mainosväittämin.
”Valiolla viestintä ja mainonta perustuu siihen, että teemme toimenpiteitä ja kerromme mahdollisimman läpinäkyvästi toimintamme vaikutuksista ja merkityksistä luonnolle, ympäristölle, ilmastolle ja ihmisille”, Hanna kuvaa.
Päästöjen vähentämisen lisäksi Valiolle on tärkeää huolehtia eläinten terveydestä ja hyvinvoinnista, luonnon monimuotoisuuden vahvistamisesta sekä ruokaturvasta. Sekä tietenkin perustehtävästään, turvallisen, kotimaisen ruuan tuottamisesta.
”Moni ei ehkä ajattele ruokaturva-asiaa, mutta koronan aikaan tuli kaikille selväksi, että ruoka voi loppua kaupasta. Nopeasti kuitenkin huomattiin, että onneksi meillä on Suomessa elintarviketeollisuutta ja olemme hyvin omavaraisia.”
”Yrityksen täytyy tehdä konkreettisia toimenpiteitä ja osoittaa, mitä vaikutuksia niillä on kuluttajien elämään. Miten esimerkiksi pakkausten vaihtaminen helpottaa lajittelua kotona, ja mikä vaikutus tällä on ilmastolle.”
Lannasta biokaasua
Valio ei ole ollut enää pitkään aikaan pelkästään ruuantuottaja. Askeleita on otettu esimerkiksi energiatuotannon suuntaan.
Valio on rakentamassa yhdessä energiayhtiö St1:n kanssa isoa biokaasulaitosta Kiuruvedelle. Suomen Lantakaasu -niminen yhtiö tulee valmistamaan biopolttoainetta lehmien lannasta.
”Lanta on maidon hiilijalanjälkeen kohdistuva jäte. Kun siitä tulee tulevaisuudessa raaka-ainetta, sillä on todella iso merkitys. Olemme todella innoissamme tästä kehitysaskeleesta”, Hanna kertoo.
Sosiaalinen vastuu Valiolla on esimerkiksi ihmisoikeuksien vaikutusten arviointia.
”Raaka-aineita ostettaessa toimitusketju on tärkeä ymmärtää. Miten ihmisoikeuksia kunnioitetaan, millainen palkka on ja ovatko työolosuhteet hyvät. Toimitusketjut maailmalta ovat pitkiä, ja niiden avaaminen vie aikaa.”
Sanomista vastuullisuudesta
Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Sanomista vastuullisuudesta -podcast antaa vinkkejä, apua ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa.
Kuuntele Hanna Hiekkamiehen ja juontaja Hanna Kinnusen keskustelu Suplasta
Tutustu vastuullisuussisältöihimme: