Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

72 % suomalaisista kokee vastuullisuuden tärkeänä kriteerinä elintarvikkeiden ostopäätöksissä

Vastuullisuus vaikuttaa päätöksentekoon elintarvikkeiden valinnassa enemmän kuin muissa kategorioissa.
Elintarvikkeet artikkelikuva
6.5.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Lähituotanto ja ympäristöystävällisyys korostuvat vastuullisen päivittäistavaraostajan valintakriteereissä. Kotimainen ruoka koetaan useimmiten jo sellaisenaan vastuullisena, sillä toimitusketjut ovat lyhyitä, tuottajat saavat reilun korvauksen ja eläimiä kohdellaan hyvin. Myös kotimaisen ruuan puhtaus ja laatu nostavat sen arvoa. Moni myös haluaa tukea suomalaisen ruuantuotannon omavaraisuutta.

Harkittuun kuluttamiseen liittyvät taloudellisesti järkevät valinnat, kuten lähellä viimeistä käyttöpäivää olevien tuotteiden suosiminen. Toisaalta ostoskorin valinnoilla pyritään myös vähentämään ympäristön kuormittumista.

Elintarvikkeiden kuluttamisessa ajan henkeä kuvaa se, että kuluttajat pyrkivät tasapainoon terveellisyyden ja herkuttelun, itse tehdyn ja helppouden välillä.

Ruualta halutaan yhä enemmän elämyksiä

Kotona vietetyn ajan kasvaminen on myös vaikuttanut siihen, että ruuanlaitto itseilmaisun muotona ja harrastuksena on kasvussa. Esimerkiksi raaka-aineisiin ja valmistustekniikoihin panostetaan.

Elämyshakuisuuden rinnalla kotimaisuus ja perinteet näkyvät vahvasti. Kotimaisia elintarvikkeita pidetään vastuullisina ja laadukkaina. Vastuullinen kotikokki on yhä useammin valinnut ostoskoriinsa esimerkiksi kotimaista perunaa. Myös nostalgiset perinneruoat kiinnostavat.

Toisaalta samalla kasvaa myös kansainvälisten herkkujen suosio sushista mustekalaan ja kiinalaisiin bao buneihin.

Kuluttaja kaipaa vaivattomuutta tasapainottamaan arjen hektisyyttä

Uudenlaisten arkea helpottavien ratkaisujen löytäminen tuo helppouden vaateen uudelle tasolle – helppous ja palvelut ratkaisevat, missä ostoksia tehdään ja mitä ostetaan. Etätyön yleistymisen vuoksi lounas syödään yhä useammin kotona.

Valmisruokien, erityisesti kasvisaterioiden, myynti on kasvussa. Valmisruuilta edellytetään terveellisyyttä. Myös terveellisten, helposti mukana kulkevien välipalojen kysyntä on kasvussa.

Vaade helppouteen näkyy myös ruuan verkkokaupan kasvussa. Verkkomyynnin osuus on yksittäisissä myymälöissä jopa yli 10 %. Ruuan verkkokaupan oletetaan jatkavan kasvu-uralla globaalisti ja Suomessa myös pandemia-ajan jälkeen. Maailmanlaajuisesti noin 8 % ruokaostoksista tehtiin vuonna 2021 verkossa.

Verkosta ostettaessa kertaostos on keskimäärin suurempi. Päivittäistavarakaupan suuret toimijat panostavat keräilyn logistiikkaan ja pyrkivät tätä kautta parantamaan verkkokaupan kannattavuutta. Pääkaupunkiseudulla Oda ja Wolt haastavat suuria pelureita.

Ruualla on merkittävä rooli pyrkimyksessä kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia

Lisääntynyt kiinnostus omaa terveyttä ja sairauksien ennaltaehkäisyä kohtaan on nouseva trendi, joka on voimistunut entisestään pandemia-ajalla. Yhä useampi kuluttaja korostaa ruuan merkitystä terveyden jokapäiväisessä hoidossa. Kuluttajat etsivät muun muassa parhaita vaihtoehtoja iän mukaiseen ruokavalioon.

Digitaaliset palvelut terveyden ja hyvinvoinnin, ruokavalion ja arjen valintojen tueksi kasvattavat suosiotaan.

Raaka-ainevalinnoissa on nähtävissä selkeä painotus terveellisimpään suuntaan. Kasvisproteiinien kulutus on nousussa erityisesti pääkaupunkiseudulla. Yhä useammin ostoskoriin päätyy esimerkiksi kaurapohjainen vaihtoehto. Tuoreen kalan myynti ja kasvussa, ja broilerinlihan myynti ohitti porsaanlihan myynnin vuoden 2021 aikana.

Fleksaaminen eli liha- ja kasvisruokien vuorotteleminen yleistyy ruokailutottumuksissa. Tuttuja reseptejä kuten makaronilaatikko tai lasagne tehdäänkin härkiksestä.

Myös kansainväliset säädökset tukevat terveellistä ruokavaliota. Esimerkiksi Britannian HFSS-laki (high in fat, salt and sugar) vaikuttaa sekä tuotekehitykseen että mainontaan.

Terveellisyyden rinnalla halutaan myös herkutella. Perinneherkkujen ja lohturuokien kysyntä on kasvussa. Kuitenkin myös herkuttelukategorioissa halutaan terveellisyyttä, esimerkiksi vaihtoehtoja kermajäätelölle.

Samoin alkoholittomat ja vähäkaloriset juomat kasvattavat edelleen suosiotaan. USA:ssa voimakkaimmin kasvava olutbrändi ei ole trendikäs premium-lager vaan Michelob Ultra, matalahiilihydraattinen olutbrändi.

Lähteet: Sanoman toimialatutka, elintarvikkeet 2022, Sanoman Vastuullisuuskartta, ruoka 2022.

Katso myös: 

Tutustu elintarvikealan toimialasivuihin

Miten vastuullisuus näyttäytyy ruuan ostopäätöksissä? – Lataa maistiaiset ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Vastuullisuus on Pauligilla liiketoiminnan ja brändin ytimessä

9 vastuullisuussuositusta markkinointipäättäjille

Tagit

Toimialat Tutkittua Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Toimialat
    Julkaistu
    24.4.2025
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland