Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.
17.3.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Olemme Sanomalla jo vuosien ajan kehittäneet mainospaikkoja ja sivustoja vähentääksemme mainonnan energiankulutusta. Työn ydin on aina ollut mainospaikkojen sijoittelun ja tehokkuuden parantaminen. Samalla olemme huomanneet, että tehokkaampi mainonta myös vähentää energiankulutusta ja päästöjä. Mainonnan optimointi onkin myös yksi merkittävimmistä tekijöistä mainonnan hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

Kun mainonta tavoittaa kohderyhmänsä tehokkaasti, tarvitaan mainoksen näyttökertoja vähemmän. Tämä pienentää kampanjoiden energiankulutusta. Turhia impressioita ja mainoskutsuja minimoidaan samalla, kun maksimoidaan mainonnan huomioarvoa ja konvertointikykyä.

Mainonnan tehon ja toimivuuden parantaminen ovat keskeisiä painopisteitämme kokonaisenergiankulutuksen vähentämisessä. Konkreettisia esimerkkejä tästä ovat muun muassa mainospaikkojen sijoittelu huomioarvon maksimoimiseksi, mainosten oikea-aikaisen latautumisen varmistaminen sekä mainosmateriaalien koon ja esilatauksen optimointi.

Mainonnan päästöihin voi vaikuttaa

Osallistumme alan yhteisiin aloitteisiin ja teemme yhteistyötä eri organisaatioiden, kuten IAB:n, kanssa. Haluamme olla luomassa käytäntöjä ja ohjeistuksia, jotka edistävät vastuullisempaa mainontaa ja jakavat tietoa alan parhaista käytännöistä hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

Sanoma Ad Manager on digitaalisen mainonnan ostamiseen yksi vastuullisimmista kanavista. Se on kotimainen palvelu, joka tarjoaa todistetusti toimivia ratkaisuja mainontaan tehokkaalla jakeluketjulla, jossa vältetään energiaa kuluttavat huutokauppaketjut eri myyntijärjestelmien välillä. Ad Managerista ostetut mainokset näkyvät aina medioissa, jotka kantavat huolta sekä ympäristöstä että yhteiskuntavastuusta.

Sanoma Ad Manager on vain yksi osa laajempaa suora- tai ohjelmallisen ostamisen kenttää, joten on tärkeää huomioida digimainonnan päästökysymykset kokonaisuutena. Energiankulutusta ja päästöjä vähentävä kehitystyö hyödyttää kaikkia myyntikanavia ja mainostajia, ei pelkästään yksittäistä palvelua. Tänä vuonna tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme yhä selkeämpää tietoa digimainonnan päästöistä ja mahdollisuuksista niiden vähentämiseen. Sanoma Ad Managerilla on varmasti tässä rooli yhtenä ostokanavana, mutta tavoitteemme on laajempi kuin yksittäisen päästödatan tarjoaminen. Haluamme auttaa mainostajia ymmärtämään, miten päästötiedot ovat osa laajempaa kokonaiskuvaa, ja miten mainostaja niihin voi vaikuttaa.

Vastuullisuus ei ohjaa vielä riittävästi päätöksentekoa

Vaikka digimainonnan vastuullisuus tunnistetaan tärkeäksi, se ei ohjaa vielä riittävästi päätöksentekoa. Konkreettisten työkalujen puute on osaltaan jarruttanut kehitystä, sillä mainonnan päästöihin liittyvää dataa on ollut saatavilla vasta viime vuosina. Mainostajien on viimeistään nyt hyvä aika alkaa kerätä päästödataa ja -ymmärrystä omista sekä kumppaneiden markkinoinnin toimenpiteistä. Jokainen dokumentoitu päästögramma auttaa rakentamaan selkeämmän kuvan ja luomaan pohjaa tuleville toimenpiteille.

EU:n kiristyvä päästöregulaatio edellyttää yhä tarkempaa otetta koko toimitusketjujen päästöjen hallinnasta, ja se koskee myös markkinoinnin toimenpiteitä. Tämä lisää mainonnan päästöjen merkitystä ja tekee siitä konkreettisempaa markkinoijille ja päätöksentekijöille. Se, mikä ehkä tänään tuntuu vielä kaukaiselta, voi pian olla yrityksille kilpailukyvyn peruspilari.

Vaikka digimainonnan jakeluketjun päästömääristä on jo varsin tarkkaa tietoa, kokonaisarvioinnissa on vielä monia liikkuvia osia, kuten radion tai tv-mainonnan päästöt. Myös generatiivisen tekoälyn kasvava käyttö markkinoinnissa on merkittävä uusi päästötekijä, jonka hiilijalanjälkivaikutuksia on toistaiseksi tutkittu hyvin vähän. Esimerkiksi yhden tekoälyllä tuotetun kuvan tekeminen vastaa energiamäärältään kännykän yhtä latauskertaa, mikä ennustaa massiivista energiakulutuksen kasvua. Tämä kaikki tapahtuu hiljaisesti silmiemme alla ilman keskustelua aiheesta.

Sanoman mediat kuuluvat vähäpäästöisimpään kymmenykseen

Kotimainen media on tehnyt jo vuosien ajan erinomaista työtä, ja mainonnan jakeluketjumme ovatkin jo nyt huippuluokkaa. Sanoman medioiden jakelukanavat kuuluvat maailmanlaajuisesti vähäpäästöisimpään kymmenykseen*, mikä osoittaa, että olemme jo ratkaisseet keskeisiä päästöhaasteita, joita monet kansainväliset isot mediat vielä ratkovat. Myös vertailu kansainvälisiin sosiaalisen median jättiläisiin osoittaa, että kotimaiset jakeluputket vaativat vähemmän energiaa ja ovat siten vastuullinen valinta hiilijalanjäljen näkökulmasta.

Tarjoamme mainospaikkoja, jotka ovat paitsi ympäristöystävällisiä myös liiketoiminnallisesti tehokkaita. Kun tähän lisätään kotimaisen median laajempi vastuullisuustyö, voi mainostaja valita meidät turvallisin mielin.

*Lähde: Scope 3 -päästödata 

Jonne Ansamaa työskentelee Sanomalla Product Owner -tehtävässä Campaign Performance & Reporting -tiimissä. Hän on Sanoman edustaja IAB Finlandin Vastuullisen digimainonnan työryhmässä. 

Tutustu myös: 

Uutismedia on somemainontaa vaikuttavampi vaihtoehto

USA:ssa politisoituneen somen laineet lyövät Eurooppaan

Tagit

Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma Media Finlandille ja Lataamo Creativelle kultaa kansainvälisessä Best Event Awards -kilpailussa

    Sanoma Media Finland ja Lataamo Creative ovat voittaneet kultaa BEA World -festivaaleilla käydyssä Best Event Awards -kilpailussa. Ykkössija saavutettiin arvostetussa Use of AI -kategoriassa. Palkinto myönnettiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -tapahtumalle ja sen innovatiiviselle Loop of Insight -konseptille.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    24.11.2025
    Lue lisää
  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland