Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta
Olemme Sanomalla jo vuosien ajan kehittäneet mainospaikkoja ja sivustoja vähentääksemme mainonnan energiankulutusta. Työn ydin on aina ollut mainospaikkojen sijoittelun ja tehokkuuden parantaminen. Samalla olemme huomanneet, että tehokkaampi mainonta myös vähentää energiankulutusta ja päästöjä. Mainonnan optimointi onkin myös yksi merkittävimmistä tekijöistä mainonnan hiilijalanjäljen pienentämiseksi.
Kun mainonta tavoittaa kohderyhmänsä tehokkaasti, tarvitaan mainoksen näyttökertoja vähemmän. Tämä pienentää kampanjoiden energiankulutusta. Turhia impressioita ja mainoskutsuja minimoidaan samalla, kun maksimoidaan mainonnan huomioarvoa ja konvertointikykyä.
Mainonnan tehon ja toimivuuden parantaminen ovat keskeisiä painopisteitämme kokonaisenergiankulutuksen vähentämisessä. Konkreettisia esimerkkejä tästä ovat muun muassa mainospaikkojen sijoittelu huomioarvon maksimoimiseksi, mainosten oikea-aikaisen latautumisen varmistaminen sekä mainosmateriaalien koon ja esilatauksen optimointi.
Mainonnan päästöihin voi vaikuttaa
Osallistumme alan yhteisiin aloitteisiin ja teemme yhteistyötä eri organisaatioiden, kuten IAB:n, kanssa. Haluamme olla luomassa käytäntöjä ja ohjeistuksia, jotka edistävät vastuullisempaa mainontaa ja jakavat tietoa alan parhaista käytännöistä hiilijalanjäljen pienentämiseksi.
Sanoma Ad Manager on digitaalisen mainonnan ostamiseen yksi vastuullisimmista kanavista. Se on kotimainen palvelu, joka tarjoaa todistetusti toimivia ratkaisuja mainontaan tehokkaalla jakeluketjulla, jossa vältetään energiaa kuluttavat huutokauppaketjut eri myyntijärjestelmien välillä. Ad Managerista ostetut mainokset näkyvät aina medioissa, jotka kantavat huolta sekä ympäristöstä että yhteiskuntavastuusta.
Sanoma Ad Manager on vain yksi osa laajempaa suora- tai ohjelmallisen ostamisen kenttää, joten on tärkeää huomioida digimainonnan päästökysymykset kokonaisuutena. Energiankulutusta ja päästöjä vähentävä kehitystyö hyödyttää kaikkia myyntikanavia ja mainostajia, ei pelkästään yksittäistä palvelua. Tänä vuonna tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme yhä selkeämpää tietoa digimainonnan päästöistä ja mahdollisuuksista niiden vähentämiseen. Sanoma Ad Managerilla on varmasti tässä rooli yhtenä ostokanavana, mutta tavoitteemme on laajempi kuin yksittäisen päästödatan tarjoaminen. Haluamme auttaa mainostajia ymmärtämään, miten päästötiedot ovat osa laajempaa kokonaiskuvaa, ja miten mainostaja niihin voi vaikuttaa.
Vastuullisuus ei ohjaa vielä riittävästi päätöksentekoa
Vaikka digimainonnan vastuullisuus tunnistetaan tärkeäksi, se ei ohjaa vielä riittävästi päätöksentekoa. Konkreettisten työkalujen puute on osaltaan jarruttanut kehitystä, sillä mainonnan päästöihin liittyvää dataa on ollut saatavilla vasta viime vuosina. Mainostajien on viimeistään nyt hyvä aika alkaa kerätä päästödataa ja -ymmärrystä omista sekä kumppaneiden markkinoinnin toimenpiteistä. Jokainen dokumentoitu päästögramma auttaa rakentamaan selkeämmän kuvan ja luomaan pohjaa tuleville toimenpiteille.
EU:n kiristyvä päästöregulaatio edellyttää yhä tarkempaa otetta koko toimitusketjujen päästöjen hallinnasta, ja se koskee myös markkinoinnin toimenpiteitä. Tämä lisää mainonnan päästöjen merkitystä ja tekee siitä konkreettisempaa markkinoijille ja päätöksentekijöille. Se, mikä ehkä tänään tuntuu vielä kaukaiselta, voi pian olla yrityksille kilpailukyvyn peruspilari.
Vaikka digimainonnan jakeluketjun päästömääristä on jo varsin tarkkaa tietoa, kokonaisarvioinnissa on vielä monia liikkuvia osia, kuten radion tai tv-mainonnan päästöt. Myös generatiivisen tekoälyn kasvava käyttö markkinoinnissa on merkittävä uusi päästötekijä, jonka hiilijalanjälkivaikutuksia on toistaiseksi tutkittu hyvin vähän. Esimerkiksi yhden tekoälyllä tuotetun kuvan tekeminen vastaa energiamäärältään kännykän yhtä latauskertaa, mikä ennustaa massiivista energiakulutuksen kasvua. Tämä kaikki tapahtuu hiljaisesti silmiemme alla ilman keskustelua aiheesta.
Sanoman mediat kuuluvat vähäpäästöisimpään kymmenykseen
Kotimainen media on tehnyt jo vuosien ajan erinomaista työtä, ja mainonnan jakeluketjumme ovatkin jo nyt huippuluokkaa. Sanoman medioiden jakelukanavat kuuluvat maailmanlaajuisesti vähäpäästöisimpään kymmenykseen*, mikä osoittaa, että olemme jo ratkaisseet keskeisiä päästöhaasteita, joita monet kansainväliset isot mediat vielä ratkovat. Myös vertailu kansainvälisiin sosiaalisen median jättiläisiin osoittaa, että kotimaiset jakeluputket vaativat vähemmän energiaa ja ovat siten vastuullinen valinta hiilijalanjäljen näkökulmasta.
Tarjoamme mainospaikkoja, jotka ovat paitsi ympäristöystävällisiä myös liiketoiminnallisesti tehokkaita. Kun tähän lisätään kotimaisen median laajempi vastuullisuustyö, voi mainostaja valita meidät turvallisin mielin.
*Lähde: Scope 3 -päästödata
Jonne Ansamaa työskentelee Sanomalla Product Owner -tehtävässä Campaign Performance & Reporting -tiimissä. Hän on Sanoman edustaja IAB Finlandin Vastuullisen digimainonnan työryhmässä.
Tutustu myös:
Uutismedia on somemainontaa vaikuttavampi vaihtoehto