Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Vastuullisuus on Pauligilla liiketoiminnan ja brändin ytimessä

Pauligin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Kaisa Lipponen kertoi Vastuullinen elintarvikemarkkinointi -webinaarissa, miten Paulig tekee vastuullisuustekonsa näkyväksi kuluttajille.
Kaisa Lipponen Paulig artikkelikuva
14.4.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Paulig on perheomisteinen elintarvikealan yritys, jolla on toimintaa 13 maassa. Kahvin lisäksi tuotevalikoimaan kuuluvat Tex Mex- ja snackstuotteet, mausteet ja aamiaistuotteet.   

”Uskon, että Pauligin vastuullisuusajattelu tulee jo DNA:sta. Perhe ja suku ovat aina halunneet pitää yrityksestä ja sidosryhmistä huolta ja toimia vastuullisesti”, Lipponen kertoo.

Kun Lipponen tuli taloon kaksi ja puoli vuotta sitten, Pauligilla oli jo tehty hienoa vastuullisuustyötä kahvien kategoriassa: 100 % Pauligin kahvipavuista tulee vastuullisiksi varmennetuista lähteistä.

Nyt vastuullisuustyötä on laajennettu kaikkiin eri kategorioihin, liiketoimintastrategiaan ja tulevaisuuden tavoitteisiin. Pauligilla on määritelty vuoteen 2030 tähtäävä vastuullisuusstrategia.

”Haasteet, joita haluamme olla ratkaisemassa, liittyvät sekä ilmastoon että ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Haluamme olla osa ratkaisua kehittämällä tuotteita, jotka ovat hyväksi ihmisille ja planeetalle.”

Kauempana tuotettujen tuotteiden, kuten kahvin ja mausteiden, osalta on Lipposen mukaan erityisen tärkeää huolehtia koko toimitusketjun vastuullisuudesta. Siitä, että raaka-aineet on kasvatettu hyvissä olosuhteissa, ihmisoikeudet toteutuvat ja logistiikan päästöt on minimoitu.

”Tavoitteenamme on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä omassa toiminnassamme 80 % ja arvoketjussamme 50 % vuoteen 2030 mennessä”, Lipponen kertoo.

Pauligilla on 11 tuotantolaitosta kuudessa maassa. Pauligin tavoitteena on tehdä kaikista tehtaista hiilineutraaleja vuoden 2023 loppuun mennessä. Kun tavoite asetettiin vuonna 2020, Vuosaaren kahvipaahtimo sertifioitiin hiilineutraaliksi vielä saman vuoden aikana.

”Haimme luotettavan kumppanin, joka pystyi varmistamaan meille sertifioinnin. Tämä antoi myös hyvän pohjan viestinnälle.”

Pauligilla tehdään jatkuvasti työtä kahvin raaka-ainepäästöjen vähentämiseksi. Vaikka vielä ei ole päästy maaliin, viestintä kannatta silti.

”Ei pidä pelätä sitä, että kertoo edistymisestä matkan varrella. Siinä ei ole mitään hävettävää, että kaikki ei ole vielä valmista. Tärkeätä on viestiä avoimesti ja läpinäkyvästi ja olla valmiina keskustelemaan aiheesta.”

Mitä enemmän yritys nostaa vastuullisuustavoitteitaan esiin, sitä enemmän kuluttajat haastavat ja kysyvät.

Vastuullisen brändin rakentaminen on vaikeaa pelkästään viestinnällä. Kuluttajia kiinnostaviin teemoihin kannattaa ottaa myös mainonnan ja markkinoinnin keinot käyttöön. Pauligilla on pohdittu paljon keinoja saada kuluttajat mukaan vastuulliseen muutokseen.

”Mietimme mikä olisi sellainen teema, joka on yhteiskunnallisesti merkittävä, relevantti kaikille tuotekategorioillemme ja kuluttajille kiinnostava. Päädyimme ruokahävikkiin. Se on ongelma, jota ei ole vielä onnistuttu ratkaisemaan, joten lähdimme kehittämään siihen liittyvää bränditekoa. Kuluttajat voivat hävikkilaskurimme avulla arvioida omassa kodissaan syntyvää ruokahävikin määrää ja sen vaikutuksia ympäristöön ja talouteen. Yli 50 000 ihmistä on jo käyttänyt laskuria ja toivottavasti miettinyt yhä enemmän sitä, miten omassa kodissa syntyvää ruokahävikkiä voisi minimoida.”

Pauligilla on toteutettu vastuullisuusohjelmaa systemaattisesti nyt parin vuoden ajan. Luottamus- ja mainetutkimuksien kautta on todettu, että Pauligin vastuullisuusmielikuva on lähtenyt merkittävään nousuun.

”Kannattaa luottaa siihen, että systemaattinen ja pitkäjänteinen tekeminen tuo tulosta”, Lipponen kannustaa.   

Vastuullisuustyössä teot ja puheet tulee olla tasapainossa.

”Vastuullisuus voi tarkoittaa todella monenlaisia asioita. Kannattaa katsoa nimenomaan oman yrityksen lähtökohdista ja oman tuoteportfolion näkökulmasta mitkä ovat juuri meidän yrityksellemme keskeiset teemat. Kaikkea ei kannata lähteä viestimään kaikille. On hyvä kirkastaa mihin keskitytään, tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmat ja edetä systemaattisesti niitä kohti”, Lipponen vinkkaa.

Koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ovat kasvattaneet vastuullisuuden vaateita yrityksiä kohtaan. Brändit ja yritykset ovat joukoin poistuneet Venäjän markkinoilta.

”Yritysten on näytettävä, että ne toimivat eettisesti ja arvojensa mukaisesti. Eettinen kuluttaminen tulee varmasti vahvistumaan. Koronan myötä korostuivat terveys ja hyvinvointi, nyt esiin ovat nousseet enemmän eettiset kysymykset ja yhteiskuntavastuu. On puhuttu pitkään siitä, että yritysten täytyy ottaa kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Tämä on Suomessa ollut vielä aika harvinaista. Nyt alkaa uusi aikakausi, ja odotukset yrityksiä kohtaan tulevat entisestään kasvamaan.”

Katso Vastuullinen elintarvikemarkkinointi -webinaari tallenteena

Tutustu vastuullisuussuosituksiin markkinointipäättäjille

Tagit

Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
  • Yhteiskunnalliset muutokset muuttavat myös mediaa

    Miten mediakenttä muuttuu ja vaikuttaa tavoittavuuden ja vaikuttavuuden suhteeseen? Markkinointistrategi Tiina Kosonen alusti aiheesta Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    28.1.2025
    Lue lisää
  • Kymmenen tuloksellisen markkinoinnin trendiä

    Markkinointistrategi Reetta Thurman esitteli Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa markkinoinnin trendejä, joiden haltuunotto auttaa tekemään tuloksellista markkinointia.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
  • USA:ssa politisoituneen somen laineet lyövät Eurooppaan

    Yhdysvaltain somekenttä on muuttunut yhä politisoituneemmaksi, ja tämä näkyy myös Eurooppassa. Sanoman digimainonnasta vastaava Jaakko Kuivalainen ennustaa, että alkaneen vuoden kuluessa somepalvelut nousevat kiistakysymykseksi EU:n ja Yhdysvaltojen välille.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    20.1.2025
    Lue lisää
  • Edelläkävijä mainostaa kotimaisessa mediassa

    Kun ulkomaiset mainosjätit lupaavat nopeita pikavoittoja, kannattaa ottaa askel taaksepäin ja miettiä kotimaisuuden merkitystä myös isommassa mittakaavassa.

    Tagit

    Ad Manager Alueellinen mainonta Digiratkaisut Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    26.11.2024
    Lue lisää
  • Kuusi oivallusta Euroopan verkkokaupoista – Näin kehität omaasi!

    Eurooppalaiset verkkokaupat käyttävät keinoja, jotka voivat auttaa myös sinua kehittämään liiketoimintaasi ja kasvattamaan myyntiäsi. Sanoman markkinointistrategi Mia Lähdesalmi, joka on työskennellyt edelliset viisi vuotta Zalandolla Saksassa, listaa kuusi käytännön vinkkiä, joilla voit erottua massasta ja sitouttaa asiakkaitasi tehokkaammin.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    26.11.2024
    Lue lisää
  • Viherpesu haastaa markkinoinnin

    Vastuullisuudesta kannattaa jatkossa puhua enemmän, ei vähemmän. Kulmahuoneen lisäksi on aika marssia tuotekehityslaboratorioon, kirjoittaa Taina Ahtela.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Vastuullisuus
    Julkaistu
    29.10.2024
    Lue lisää
  • Digitaalisen mainonnan näkymätön jalanjälki

    Oletko koskaan miettinyt, kuinka paljon energiaa yhden mainoksen painallus kuluttaa tai mikä on päivittäisen sosiaalisen median käyttösi hiilijalanjälki? Surffailu digitaalisessa maailmassa on kevyttä ja vaivatonta. Tämän takia sen fyysisiä vaikutuksia voi olla vaikea hahmottaa, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    23.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland