Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Digitaalisen mainonnan näkymätön jalanjälki

Oletko koskaan miettinyt, kuinka paljon energiaa yhden mainoksen painallus kuluttaa tai mikä on päivittäisen sosiaalisen median käyttösi hiilijalanjälki? Surffailu digitaalisessa maailmassa on kevyttä ja vaivatonta. Tämän takia sen fyysisiä vaikutuksia voi olla vaikea hahmottaa, kirjoittaa Jonne Ansamaa.
23.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Olemme tottuneet näkemään ja tuntemaan konkreettisia asioita, mutta digistä puhuttaessa kaikki on toisin. Tiedonsiirto ja datan käsittely tapahtuvat servereillä, jotka ovat tuhansien kilometrien päässä. Tämän takia koko prosessi on lähes huomaamaton ja vaikea ymmärtää.

Kaikki mainosnäytöt ja klikkaukset vaativat valtavasti energiaa – ja tuo energia aiheuttaa päästöjä. Se on näkymätön, mutta todellinen hiilijalanjälki. Tämä asia on toimialalla alettu ymmärtää vasta viime vuosina, mutta vain harva mainostaja mittaa sen laajuutta.

Itse asiassa vuonna 2024 vain 17 % suomalaisista yrityksistä mittasi digitaalisen mainonnan hiilijalanjälkeään [1]. Euroopan laajuisesti tilanne on hieman parempi, mutta silti vain 24 % yrityksistä oli sitoutunut mittaamaan näitä päästöjä [2]. Tämä kertoo karun tarinan siitä, kuinka näkymättömät vaikutukset jäävät helposti huomiotta – ja se on ongelma.

Ei vain pieni ongelma

Jotta hahmotamme asian laajuuden, meidän täytyy tarkastella koko mainosketjun jokaista vaihetta. Siihen kuuluvat esimerkiksi mainoksen luonti, tallennus palvelimille, tiedonsiirrot verkossa ja mainoksen näyttäminen laitteissa. Koko tämä prosessi toistuu miljoonia kertoja päivässä. Jokainen näistä vaiheista kuluttaa suuret määrät energiaa, jos tarkastellaan koko digitaalisen mainonnan ekosysteemiä. Käytännössä digitaalisen mainonnan vuosittainen energiatarve vastaa melkein puolentoista miljoonan kotitalouden vuotuista sähkönkulusta [3].

Median ja mainonnan digitaalista hiilijalanjälkeä laskevan Scope3-yrityksen tekemän tutkimuksen mukaan jopa 15 % mainostajien budjeteista kuluu mainoksiin, jotka eivät tuota näkyvää tulosta, mutta jotka kuluttavat energiaa ja aiheuttavat päästöjä [4]. Tämä on kuin rahaa polttaisi – mutta samalla poltetaan myös arvokkaita luonnonvaroja.

Valta on meidän käsissämme

Ratkaisu ei ole kuitenkaan niin kaukana kuin voisi kuvitella. Isoilla toimijoilla, kuten Disneyllä, GSK:lla ja myös meillä Sanomalla, on jo kunnianhimoisia tavoitteita vähentää merkittävästi osaa päästökategorioista vuoteen 2030 mennessä [5].

Tämä ei ole vain kaunis lupaus, vaan se luo todellista painetta myös meille mediana ja muille teknologia-alustoille muuttua kestävämmiksi.

Valta on toimialalla itsellään. Mainostajat voivat vaatia kumppaneiltaan vastuullisia käytäntöjä, ja medialla on mahdollisuus optimoida mainostarjoamaansa ja -ratkaisujaan vähentääkseen energiankulutusta. Yritykset, kuten Scope3, tarjoavat jo ratkaisuja digitaalisen mainonnan päästöjen mittaamiseen ja vähentämiseen koko digitaalisen toimitusketjun tasolla. Meillä on aidosti mahdollisuus tehdä jokainen näyttö ja klikkaus vähähiilisemmäksi.

Yhteinen vastuu, yhteinen tulevaisuus

Mitä seuraavaksi? Meidän on yhdessä toimialana katsottava pidemmälle. Tämä ei ole yksittäisten toimijoiden taistelu, vaan koko ekosysteemin muutos. Mainostajat, mediat, toimistot ja teknologia-alustat voivat kaikki tehdä osansa – ja yhdessä meillä on mahdollisuus pienentää digitaalisen markkinoinnin hiilijalanjälkeä.

Tulemme ensi vuonna tarjoamaan mainostajille selkeää dataa oman mainontansa hiilijalanjäljen ymmärtämiseksi. Tavoitteenamme on myös jakaa tietoa koko toimialalle, jotta lisäämme yhteistä ymmärrystä ja osaamista päästöjen vähentämiseksi mainonnassa. 

Kyse ei ole siis vain päästöjen mittaamisesta, vaan myös niiden minimoimisesta. Jokainen yritys, joka astuu tähän suuntaan, ottaa askeleen kohti kestävämpää tulevaisuutta. 

Haluamme varmistaa, että digitaalinen mainonta on sekä tuloksellista että vastuullista. Nämä kaksi asiaa kulkevat onneksi myös käsi kädessä.

Optimoimalla toimintaa ja tekemällä asiat paremmin ja tehokkaammin, parannamme mainonnan tuloksia ja samalla vähennämme koko prosessin vaatimaa energiankulutusta – näin säästämme luonnonvaroja ja tehostamme mainonnan toimivuutta. 

Vaikka digitaalinen maailma tuntuu kevyeltä ja vaivattomalta, sen päästöt eivät ole sitä. Meidän on aika katsoa tätä näkymätöntä taakkaa silmiin ja tehdä sille jotain.

Kirjoittaja toimii Sanoma B2B:ssä Business Development -tiimissä vastuualueenaan digin kehitysmallit ja digitaalisen mainonnan vastuullisuusasiat.

[1] IAB Finland: Vastuullisen digimainonnan nykytila -tutkimus, 06/2024
[2] State of readiness – Sustainability in digital advertising report, 2024
[3] Scope3 – The State of Sustainable Advertising, Q2/2023
[4] Scope3 & Ebiquity: The Hidden Cost of Digital Advertising, 2022
[5] https://sciencebasedtargets.org

Muualla aiheesta: 

Digitaalista mediaa käytetään yhä enemmän energiaa syövissä muodoissa, vaikka moni mieltää sen aineettomaksi 
 

Tagit

Digiratkaisut Omakynä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland