Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Älä tee tuhoa maailmanparannuksen nimissä – Afrikan kasvutalouksiin voi investoida myös vastuullisesti

Huono vaihtoehto on mennä opettamaan tai kertomaan kehittyville maille, mitä vastuullisuus tarkoittaa. Ei opeteta, vaan opetellaan yhdessä, kirjoittaa Måndagin Arto Sivonen.
Arto Sivonen artikkelikuva
27.9.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Pelastamme maailmaa huristelemalla sähköautoilla. Samaan aikaan akkuihin käytettävän koboltin louhii arviolta 255 000 kongolaista, joista 40 000 on lapsia – työkaluinaan joskus vain omat kädet ja palkkana kaksi taalaa päivässä. Kongon luonnonrikkauksia ovat ryövänneet sen historian aikana sekä belgialaiset siirtomaaisännät että itsevaltiaat – ja sittemmin kansainväliset yritykset. 

Afrikan maissa on kritisoitu länsimaita viime vuosina kahdenlaisesta kolonialismista:  Kolonialismin aikaiset kansainvälisen kaupan rakenteet ovat edelleen arkipäivää, ja uudempana ilmiönä nyt kritisoidaan myös ”mielten kolonisaatiota”. Tällä tarkoitetaan pinttynyttä ajattelutapaa, jossa länsimainen tapa ajatella, toimia ja jäsentää maailmaa on ylivertainen muihin verrattuna.

Miten tätä voidaan lähteä purkamaan – yritysmaailmassa?

Ensinnäkin: ei opeteta, vaan opetellaan yhdessä. Huono vaihtoehto on mennä opettamaan tai kertomaan kehittyville maille, mitä vastuullisuus tarkoittaa. Toki globaalissa pohjoisessa on oivallettu esimerkiksi tasa-arvon ja koulutuksen merkitys sekä monet muut asiat oikein. Samalla olemme rakentaneet maailmaa jo vuosisatoja totaalisen vinoon, eikä näitä oppeja ei kannata kopioida minnekään. Ei ole universaalia totuutta, joka pätisi kaikissa maissa ja kulttuureissa. 

Jos suomalaiset yritykset haluavat investoida Afrikan kasvutalouksiin, tarvitsemme mukaan kansainväliset toimijat, järjestöt ja yritykset. Yrityksillä ja kolonialismilla on pitkä yhteinen historia, mutta firmat voivat olla mukana myös kolonialismin vastaisessa taistelussa. Ehtona tähän on, että tuotot ja omistajuus kerryttävät myös Afrikan mantereen varallisuutta: 

“Oli kyse sitten luonnonvaroista, ihmisoikeuksista tai demokratian toteutumisesta, lähestymme Afrikkaa edelleen aivan liian usein rakentamalla riippuvuutta, ei riippumattomuutta. Muutos tapahtuu purkamalla kolonialistisia valtarakenteita, ja myöntämällä yksilöinä, ettemme tiedä sitä, mitä emme tiedä. Siinä missä tarvitsemme parempaa johtajuutta ja päätöksentekoa Afrikkaan liittyvissä kysymyksissä, jokaisella meillä on myös yksilöinä vastuu oman elämän monimuotoistamisesta”, toteaa Googlen Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan antirasistisesta työstä vastaava tasa-arvovaikuttaja, puhuja ja hallitusammattilainen Yacine Samb.

”Afrikkaan investoivien ulkomaisten yritysten vastuullisuuteen kuuluu meille tuttujen kestävyysteemojen lisäksi ehdottomasti paikallisen talouden tukeminen työpaikkojen ja omistajuuden lisäämisellä. Erityisen tärkeää on myös rotuhierarkioiden purkaminen. Afrikkalainen voi olla johtaja, omistaja tai tasa-arvoinen liikekumppani”, toteaa Hankenin väitöskirjatutkija Eva Nilsson. Hänen tekemässään Hankenin Sustainability Unwrapped -podcastin kolonialismia ja liiketoimintaa käsitelleessä jaksossa haastateltu Pretorian yliopiston professori Stella Nkomo toteaa tiukasti, etteivät yritysten trendiksi nousseet diversiteettiohjelmat ole riittävä ratkaisu yritysten sisäisten hierarkioiden purkamiseen. Sen sijaan tarvitaan oikeita toimenpiteitä, jotta valta-asema ei kuuluisi vain valkoisille ihmisille.  

Onnistuminen vaatii aikaa, ennakkoluulottomuutta ja kuuntelemista

Meidän on syytä opiskella myös sellaista historiaa, joka ei ole valkoisten hallitsijoiden kirjoittamaa. Afrikka ei ole maa, vaan manner jossa on 54 itsenäistä maata. Rajat piirrettiin aikoinaan kolonialistien toimesta – kulttuureja ja heimoja vielä paljon enemmän. Itsenäisten valtioiden kehitys on polkenut paikallaan, sillä kolonialistisen ajan jälkeen manner jätettiin kaoottiseen tilaan. Mitä meidän tulisi tietää ja ymmärtää Afrikasta? Kannattaa kysyä afrikkalaisilta itseltään. 

Olin itse oppimismatkalla ensimmäistä kertaa Kenian Nairobissa toukokuussa. Paketoimme vastuullisuusstrategiaan liittyviä työkaluja uusien kenialaisten ja nigerialaisten toimistokumppaneidemme kanssa. Rakennamme yhdessä uusia yhteistyömalleja, joiden kautta kaikissa maissa voisimme oppia mahdollisimman paljon toisiltamme. Havaitsin nopeasti katsovani maailmaa ja vastuullisuuskenttää pohjoismaisten lasien läpi. Opin myös sen, että vastuullisuuden teemat kiinnostavat yli kulttuuristen raja-aitojen. 

Myös Finnpartnershipin ohjelmajohtaja Birgit Nevala toteaa: “Perinteisen kehitysyhteistyön rinnalle kaivataan kipeästi yrityksiä mukaan, koska työpaikkojen tarve on huutava ja liiketoiminnan osaaminen on silloin välttämätöntä. Suomalaiset yritykset ovat hyvässä asemassa koska meillä on paljon oikeanlaista osaamista, niiden arvoa ei vain omin silmin aina nähdä. Nyt suunta on kuitenkin hyvä, sillä uudet yrittäjät ja sukupolvet tunnistavat mahdollisuudet yhteistyöhön Afrikan maissa ja kiinnostus kasvaa.” 

Onnistuminen vaatii yhteisen ymmärryksen luomista, osaamisen kerryttämistä, uteliaisuutta ja kuuntelemista. Aikaa ja ennakkoluulottomuutta. Näiden pohjalta voi rakentaa liiketoimintaa, joka on aidosti vastuullista. 

Haastankin pohjoismaiset ja suomalaiset firmat tarttumaan toimeen ja suuntaamaan katseet sinne missä juuri nyt tapahtuu – eli Afrikkaan. Ilmastokriisin vastaisen taistelun lisäksi tarjolla on valtava määrä osaamista ja isot markkinat. Työtä, jolla on todellakin merkitystä.

Kirjoittaja on luovan muutostoimisto Måndagin perustaja ja suunnittelujohtaja, jolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus markkinoinnin suunnittelusta, muutosjohtamisesta ja aktivismista eri puolilta maailmaa.

Tagit

Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Yhteiskunnalliset muutokset muuttavat myös mediaa

    Miten mediakenttä muuttuu ja vaikuttaa tavoittavuuden ja vaikuttavuuden suhteeseen? Markkinointistrategi Tiina Kosonen alusti aiheesta Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    28.1.2025
    Lue lisää
  • Kymmenen tuloksellisen markkinoinnin trendiä

    Markkinointistrategi Reetta Thurman esitteli Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa markkinoinnin trendejä, joiden haltuunotto auttaa tekemään tuloksellista markkinointia.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland