Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ravintolaruokailussa korostuu kaksi trendiä: elämyksien kaipuu ja helppous

Kuluttajien tarpeet ovat polarisoituneet. Toisaalta arvostetaan nopeaa ja helppoa noutoruokaa, toisaalta ruuasta halutaan nautiskella hitaasti ja ruokailusta haetaan elämyksiä.
Toimialat ravintola artikkelikuva
17.5.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Kuluttajien tarpeet ovat polarisoituneet. Toisaalta arvostetaan nopeaa ja helppoa noutoruokaa, toisaalta ruuasta halutaan nautiskella hitaasti ja ruokailusta haetaan elämyksiä.

Arjen palveluissa tavoitellaan yleisesti helppoutta – noutoruoka on tullut jäädäkseen. Parhaimmillaan noutoruoka luo ravintoloille kasvua: volyymi kasvaa, ennakointi paranee ja tilausten aikaikkuna laajenee. Hinta-laatusuhteen ja sijainnin jälkeen asioinnin helppous on noussut tärkeäksi valintakriteeriksi.  

Suomalaisessa ruokakulttuurissa on saavutettu vaihe, jossa ulkona syömisestä on tullut osa päivittäistä arkeamme, ei vain merkkipäivän juhlimista tai satunnaista hemmottelua. Tärkein syy ulkona syömiselle on arjen piristäminen. Kokemuksia ja elämyksiä haetaan hyvin erityyppisistä ja -hintaisista paikoista. Tulevina vuosina suomalaiset piristävät arkeaan pitkin päivää pistäytymällä yhä useammin kahviloissa, ravintoloissa, lounaspaikoissa tai ruokakojuilla.

Nautiskelun ja elämyshakuisuuden trendiin vastaa yhä kasvava kansainvälistyminen ja tarjonnan monipuolistuminen: italialaiset pizzauunit, pehmeät tacot ja tahmeat kuplateet ovat arkipäiväistyneet lyhyessä ajassa, eikä ruokatarjonnan monipuolistuminen näytä pysähtymisen merkkejä.

Pandemian jälkeinen kaipuu elämyksiin saa suomalaiset liikkeelle. Ravintolaelämys on helppo valinta, jos matkailuun ei vielä haluta tai uskalleta satsata. Juhlimiseen on myös patoutunutta tarvetta. Staycation-trendi on tukenut osaltaan ravintolamatkailun trendiä. Elämyksiä halutaan helposti omassa kotikaupungissa.

Uudet palvelut, kuten noutoruokailu, ruokakassit ja ravintoloiden kotimenut, kiinnostavat myös pandemia-ajan jälkeen. Nouto- ja kotitoimitukset ovat tulleet jäädäkseen. Toimialan kilpailukykyä kasvattavat tulevaisuudessa muun muassa kanta-asiakasmarkkinoinnin keinot, verkko- ja mobiiliostamisen mahdollisuuksien kehittäminen ja muut palvelut, kuten kuljetukset.

Eettisyys ja vastuullisuus ovat nousussa ravintolan valintakriteereinä. Kuluttajat kiinnittävät huomiota myös ravintoloiden vastuullisuuden työntekijöitään kohtaan, ja vastuullisuus sekä terveellisten elämäntapojen tavoittelu näkyy myös vähentyneenä alkoholin käyttönä. Nollaprosenttisten drinkkien ja juomien valikoima kasvaa ja niiden hinnat nousevat. Alkoholittomaan elämäntapaan uteliaisuudella suhtautuva sober curious -ajattelu lisääntyy. Alkoholittomien juomien myynnissä oli vuonna 2021 jopa 17 %:n kasvu.

Kasvisruokien tarjonta ja etenkin vegaaniruuan saatavuus paranee. Vastuullisuuden vaatimus korostuu myös raaka-aineissa. Sushia, kalakeittoa ja rapuleipiä syödään mieluusti useammin kuin ennen, mutta ei ympäristön tai kalakantojen kestokyvyn kustannuksella.

Superluksus innostaa: parinsadan euron brunssit, ravintolakokin tilaaminen kotiin ja ruokamatkat kiinnostavat kuluttajia. Samalla inflaatiokehitys ja epävarma maailmantilanne saavat yhä useammat harkitsemaan kulutustottumuksiaan. Inflaatiokehitys näkyi jo ennen Ukrainan sotaa muun muassa päivittäistavarakaupan hinnoissa ja nyt laajemmin myös polttoaineen hinnan nousuna. Ravintolassa käyminen ei ole välttämättömyys, joten se on helppo jättää pois kulutustottumuksista.

Sota on vienyt meidät koronapandemian jälkeen uuden kriisin keskelle. Osa reagoi käpertymällä entistä vahvemmin omaan kotiin, toiset kaipaavat irtiottoa ja piristystä masentavan tilanteen keskellä.

Ravintolassa käy syömässä 68 % suomalaisista (naisista 72 %).

40 % tilaa ruokaa kotiinkuljetuksella (18–29-vuotiaista jopa 62 %).

Suomalaiset kuluttajat arvioivat rahankäyttönsä lisääntyvän erityisesti ravintola- ja kahvilapalveluihin sekä kotimaan- ja ulkomaanmatkailuun pandemia-ajan jälkeen.

Ravintoloissa ja tapahtumissa käyminen lisääntyy tyypillisesti loma-ajalla.

Lähteet: Sanoman toimialatutka, viihde ja vapaa-aika 2022, Koronan vaikutukset suomalaiseen kuluttajaan (Sanoma 10/2021), Matkailun murros – katse kohti lähitulevaisuuden kuluttajaa (Sanoma 5/2021) Suomalaisten odotukset ravintoloille 2020/Kespro

Katso myös: 

Tutustu viihteen ja vapaa-ajan toimialasivuihin

72 % suomalaisista kokee vastuullisuuden tärkeänä kriteerinä elintarvikkeiden ostopäätöksissä

Miten vastuullisuus näyttäytyy ruuan ostopäätöksissä? Lataa maistiaiset ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Sanoma tutki: Suomalaiset kuluttavat kesän aikana spontaanimmin kuin muulloin

Sanoma tutki: Pandemia muuttaa tapojamme matkustaa

Tagit

Tutkittua Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Reilusti yli kolmannes harkitsee muuttavansa seuraavan parin vuoden aikana

    Miltei kolmasosa on lykännyt uuden kodin hankintaa epävarman taloudellisen tilanteen vuoksi, Sanoman tekemästä asumisen toimialatutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

    Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Viherpesun lopettaminen on myös yritysten etu

    Viherpesu ei ole ainoastaan kuluttajien harhaan johtamista. Vielä ongelmallisempaa on se, että yritykset valehtelevat myös itselleen, väittää Antti Isokangas.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    10.3.2023
    Lue lisää
  • ”Ympäristöystävällinen”, ”eko” tai jopa ”päästötön”

    Mainonnan yleiset ympäristöväittämät johtavat usein kuluttajia harhaan. Mitä me markkinoinnin ammattilaiset voisimme asialle tehdä, pohtii viestintäpäällikkö Ritva Lassila.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.3.2023
    Lue lisää
  • Vastuullinen kuluttaminen on vaikea ja monimutkainen asia ja siksi useimmat keskittyvät siihen, mikä itselle on merkityksellistä

    Markkinoijilla on valtaa ja vastuuta ohjata kohderyhmiään kohti helpompia ja selkeämpiä vastuullisuusvalintoja, kirjoittaa Ivalo Creativen Leena Komulainen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    15.2.2023
    Lue lisää
  • Muuttuva ympäristö luo mahdollisuuksia, tartu siis toimeen nyt

    Muuttuvan ympäristön keskellä menestyy tarttumalla toimeen. Tässä tutkimukseen pohjautuvassa artikkelissa pureudumme suomalaisen kuluttajan käyttäytymiseen ja arvoihin seuraavien teemojen kautta: verkko-ostaminen, vastuullisuus ja tulevaisuuden suunnitelmat.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    8.2.2023
    Lue lisää
    muuttuva_ymparisto
  • Tavoittavin kaupallinen liikkuvan kuva talo – hyödynnä tv:n ja videon voima

    Ruutu ja Sanoman videoverkosto tarjoavat liikkuvan kuvan kampanjoillesi lisää tavoittavuutta ja vaikuttavaa näkyvyyttä.

    Tagit

    Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    3.2.2023
    Lue lisää
  • Suomi kehityksen kärjessä: Uusi Total TV -mainonnan mittaus markkinan käyttöön

    Tv-sisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu kasvaa. Tämän vuoksi myös mainonnan mittauksen tulee kehittyä. Uusi Total TV -mainonnan* mittaus antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjan tuloksiin. Yhteismitallisuus, läpinäkyvyys ja luotettavuus mahdollistavat mittauksen käytön myös mainonnan valuuttana.

    Tagit

    Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    25.1.2023
    Lue lisää
    Segmenttien tv katselu artikkelikuva
  • Markkinoinnin trendit 2023: näin suunnittelet markkinointia muuttuvassa toimintaympäristössä

    Miten maailmantilanne vaikuttaa suomalaisten ostokäyttäytymiseen, ja kannattaako epävarmoina aikoina painaa jarrua vai kaasua?

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.1.2023
    Lue lisää
    mainonnan_trendit
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland