Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ravintolaruokailussa korostuu kaksi trendiä: elämyksien kaipuu ja helppous

Kuluttajien tarpeet ovat polarisoituneet. Toisaalta arvostetaan nopeaa ja helppoa noutoruokaa, toisaalta ruuasta halutaan nautiskella hitaasti ja ruokailusta haetaan elämyksiä.
Toimialat ravintola artikkelikuva
17.5.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Kuluttajien tarpeet ovat polarisoituneet. Toisaalta arvostetaan nopeaa ja helppoa noutoruokaa, toisaalta ruuasta halutaan nautiskella hitaasti ja ruokailusta haetaan elämyksiä.

Arjen palveluissa tavoitellaan yleisesti helppoutta – noutoruoka on tullut jäädäkseen. Parhaimmillaan noutoruoka luo ravintoloille kasvua: volyymi kasvaa, ennakointi paranee ja tilausten aikaikkuna laajenee. Hinta-laatusuhteen ja sijainnin jälkeen asioinnin helppous on noussut tärkeäksi valintakriteeriksi.  

Suomalaisessa ruokakulttuurissa on saavutettu vaihe, jossa ulkona syömisestä on tullut osa päivittäistä arkeamme, ei vain merkkipäivän juhlimista tai satunnaista hemmottelua. Tärkein syy ulkona syömiselle on arjen piristäminen. Kokemuksia ja elämyksiä haetaan hyvin erityyppisistä ja -hintaisista paikoista. Tulevina vuosina suomalaiset piristävät arkeaan pitkin päivää pistäytymällä yhä useammin kahviloissa, ravintoloissa, lounaspaikoissa tai ruokakojuilla.

Nautiskelun ja elämyshakuisuuden trendiin vastaa yhä kasvava kansainvälistyminen ja tarjonnan monipuolistuminen: italialaiset pizzauunit, pehmeät tacot ja tahmeat kuplateet ovat arkipäiväistyneet lyhyessä ajassa, eikä ruokatarjonnan monipuolistuminen näytä pysähtymisen merkkejä.

Pandemian jälkeinen kaipuu elämyksiin saa suomalaiset liikkeelle. Ravintolaelämys on helppo valinta, jos matkailuun ei vielä haluta tai uskalleta satsata. Juhlimiseen on myös patoutunutta tarvetta. Staycation-trendi on tukenut osaltaan ravintolamatkailun trendiä. Elämyksiä halutaan helposti omassa kotikaupungissa.

Uudet palvelut, kuten noutoruokailu, ruokakassit ja ravintoloiden kotimenut, kiinnostavat myös pandemia-ajan jälkeen. Nouto- ja kotitoimitukset ovat tulleet jäädäkseen. Toimialan kilpailukykyä kasvattavat tulevaisuudessa muun muassa kanta-asiakasmarkkinoinnin keinot, verkko- ja mobiiliostamisen mahdollisuuksien kehittäminen ja muut palvelut, kuten kuljetukset.

Eettisyys ja vastuullisuus ovat nousussa ravintolan valintakriteereinä. Kuluttajat kiinnittävät huomiota myös ravintoloiden vastuullisuuden työntekijöitään kohtaan, ja vastuullisuus sekä terveellisten elämäntapojen tavoittelu näkyy myös vähentyneenä alkoholin käyttönä. Nollaprosenttisten drinkkien ja juomien valikoima kasvaa ja niiden hinnat nousevat. Alkoholittomaan elämäntapaan uteliaisuudella suhtautuva sober curious -ajattelu lisääntyy. Alkoholittomien juomien myynnissä oli vuonna 2021 jopa 17 %:n kasvu.

Kasvisruokien tarjonta ja etenkin vegaaniruuan saatavuus paranee. Vastuullisuuden vaatimus korostuu myös raaka-aineissa. Sushia, kalakeittoa ja rapuleipiä syödään mieluusti useammin kuin ennen, mutta ei ympäristön tai kalakantojen kestokyvyn kustannuksella.

Superluksus innostaa: parinsadan euron brunssit, ravintolakokin tilaaminen kotiin ja ruokamatkat kiinnostavat kuluttajia. Samalla inflaatiokehitys ja epävarma maailmantilanne saavat yhä useammat harkitsemaan kulutustottumuksiaan. Inflaatiokehitys näkyi jo ennen Ukrainan sotaa muun muassa päivittäistavarakaupan hinnoissa ja nyt laajemmin myös polttoaineen hinnan nousuna. Ravintolassa käyminen ei ole välttämättömyys, joten se on helppo jättää pois kulutustottumuksista.

Sota on vienyt meidät koronapandemian jälkeen uuden kriisin keskelle. Osa reagoi käpertymällä entistä vahvemmin omaan kotiin, toiset kaipaavat irtiottoa ja piristystä masentavan tilanteen keskellä.

Ravintolassa käy syömässä 68 % suomalaisista (naisista 72 %).

40 % tilaa ruokaa kotiinkuljetuksella (18–29-vuotiaista jopa 62 %).

Suomalaiset kuluttajat arvioivat rahankäyttönsä lisääntyvän erityisesti ravintola- ja kahvilapalveluihin sekä kotimaan- ja ulkomaanmatkailuun pandemia-ajan jälkeen.

Ravintoloissa ja tapahtumissa käyminen lisääntyy tyypillisesti loma-ajalla.

Lähteet: Sanoman toimialatutka, viihde ja vapaa-aika 2022, Koronan vaikutukset suomalaiseen kuluttajaan (Sanoma 10/2021), Matkailun murros – katse kohti lähitulevaisuuden kuluttajaa (Sanoma 5/2021) Suomalaisten odotukset ravintoloille 2020/Kespro

Katso myös: 

Tutustu viihteen ja vapaa-ajan toimialasivuihin

72 % suomalaisista kokee vastuullisuuden tärkeänä kriteerinä elintarvikkeiden ostopäätöksissä

Miten vastuullisuus näyttäytyy ruuan ostopäätöksissä? Lataa maistiaiset ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta

Sanoma tutki: Suomalaiset kuluttavat kesän aikana spontaanimmin kuin muulloin

Sanoma tutki: Pandemia muuttaa tapojamme matkustaa

Tagit

Tutkittua Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Markkinoija, muista boomerit!

    Vanhemmilla ikäluokilla on paljon ostovoimaa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    24.3.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
  • Näin puhuttelet Z-sukupolvea

    Väestöön verrattuna Z-sukupolven mediakäytössä korostuvat vahvimmin video, audio sekä suoratoistopalvelut. Myös some tavoittaa kohderyhmän keskivertoa paremmin.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Tutkittua
    Julkaistu
    26.2.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland