Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Inflaatio ei irtoa viherpesulla

Antti Isokankaan mukaan viherpesu ei ole ainoastaan eettisesti vaan myös taloudellisesti väärä tapa vastata hintojen nousun aiheuttamiin paineisiin.
Antti Isokangas artikkelikuva
20.9.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Jos et ole asunut viime vuosina kiven alla, olet varmasti pannut merkille, että yrityksiltä vaaditaan nykyisin vastuullisuutta. Lainsäätäjien ja viranomaisten vaatimukset kiristyvät ja nuoret työntekijät odottavat yhä useammin työnantajaltaan arvojensa mukaista toimintaa.

Aivan oma lukunsa ovat kuluttajayrityksiin kohdistuvat odotukset. Kuluttajatuoteyhtiö Orklan kyselytutkimuksessa peräti 68 prosenttia suomalaisista kertoi alkuvuodesta pyrkivänsä ostamaan vastuullisina pitämiään tuotteita.

Vastuullisuus on laaja käsite, mutta näkyvintä on toistaiseksi ollut yritysten toiminta ympäristön ja ilmaston suhteen. Yritysten näkökulmasta kyse on investoinnista: varautumisesta väistämättömään uudistamalla liiketoimintamalleja ja tuotantotapoja. Kuluttajille sama ilmenee ”vihreiden” tuotteiden ja palveluiden tulvana sekä näyttävinä ilmastolupauksina.

Viestimällä ilmastotyöstään yritykset pyrkivät parantamaan mainettaan ja saamaan kilpailuetua. Pohjimmiltaan kyse on luottamuksesta, jota rahoittajat, yhteistyökumppanit, asiakkaat ja oma henkilöstö tuntevat yritystä kohtaan. Siksi viestintä ja markkinointi eivät ole pelkästään vastuullisuustyön sivujuonne, vaan keskeinen osa sen onnistumista.

Inflaatio syö arvoa muttei arvoja

Olet varmasti pannut merkille myös sen, että tänä syksynä ollaan huolestuneita energiakriisistä ja inflaatiosta. Huoli saattaa nyt uhata myös vastuullisuustyötä.

Kun kustannuspaineet pakottavat yritykset hakemaan säästökohteita, vaarana on, että ne lykkäävät panostuksiaan pitkän tähtäimen hankkeisiin. Samalla ne saattavat pyrkiä hankkimaan pikavoittoja näyttävistä, mutta kokonaisuuden kannalta merkityksettömistä teoista – esimerkiksi tuomalla markkinoille yksittäisiä päästöttömiä tuotteita koko toimintansa päästöjen vähentämisen sijaan. Tällaista viherpesuakin huonompi vaihtoehto voi olla ”kilpajuoksu pohjalle”: hintakilpailu, jossa kustannuksia karsitaan ympäristölle koituvista seurauksista piittaamatta.

Hintojen nousu vaikuttaa luonnollisesti myös kuluttajien tekemiin valintoihin, kun sähkölaskuistaan huolestuneet shoppaajat ovat taas kiinnostuneempia ostostensa hintalapuista kuin ympäristömerkinnöistä. Toistaiseksi ei kuitenkaan ole osoituksia siitä, että inflaatio saisi arvojen ohjaamat kuluttajat luopumaan periaatteistaan pysyvästi.

Esimerkiksi markkinatutkimusyritys Kantarin kesäkuussa julkaisema kansainvälinen tutkimus osoitti, että vaikka hintojen nousu onkin vähentänyt kuluttajien halukkuutta maksaa lisähintaa vastuullisina markkinoiduista elintarvikkeista, valtaosa kuluttajista toivoi voivansa valita ympäristöystävällisiä tuotteita heti, kun se on taloudellisesti mahdollista.

Maine syntyy hitaasti, mutta voi kadota hetkessä

On selvää, etteivät ilmasto ja luontokato odota Ukrainan sodan, energiakriisin ja inflaation päättymistä. Vastuullisuustyön kustannuksia on varmasti syytä tarkastella kriittisesti, mutta varsinkin ilmastotyössä toimenpiteiden lykkääminen nyt tarkoittaa useimmissa tapauksissa sitä, että yrityksen täytyy suorittaa samat toimet myöhemmin pakon edessä, kiireellisemmin ja kalliimmalla.

Sortuminen viherpesuun voi käydä kalliiksi myös mainemielessä. Jo 1930-luvun suuren laman jälkeen tehtiin tutkimuksia, jotka osoittivat, että yritykset, jotka panostivat markkinointiviestintään huonoina aikoina, paransivat mainettaan ja voittivat markkinaosuuksia kilpailijoiltaan myös talouden kääntyessä uudestaan nousuun. Jopa koronapandemian ajalta on todisteita siitä, että eniten sidosryhmiensä luottamusta menettivät yritykset, jotka vetivät kriisin yllättäessä hätäjarrua panostuksissaan maineen rakentamiseen.

Siirtymä kestävään liiketoimintaan ja siitä viestiminen ovat nyt tärkeä osa yritysten mainetta ja niiden nauttimaa luottamusta. Asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, oman henkilöstön ja muiden tärkeiden sidosryhmien luottamuksen voi menettää hetkessä, mutta sen uudelleen voittaminen vaatii monin verroin aikaa ja rahaa. Hidastelu entistä kestävämmän liiketoiminnan ja siitä viestimisen suhteen ei siksi ole ainoastaan eettisesti vaan myös taloudellisesti väärä tapa vastata hintojen nousun aiheuttamiin paineisiin.

Antti Isokangas on strategia- ja vastuullisuusviestintään erikoistunut viestintäkonsultti. Hän on yksi kirjan Viherpesuopas – Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi (Nemo, 2022) kirjoittajista. www.viherpesuopas.fi

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland