Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Muuttuva ympäristö luo mahdollisuuksia, tartu siis toimeen nyt

Muuttuvan ympäristön keskellä menestyy tarttumalla toimeen. Tässä tutkimukseen pohjautuvassa artikkelissa pureudumme suomalaisen kuluttajan käyttäytymiseen ja arvoihin seuraavien teemojen kautta: verkko-ostaminen, vastuullisuus ja tulevaisuuden suunnitelmat.
muuttuva_ymparisto
8.2.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Tällä hetkellä elämme maailmassa, jossa tapahtuu isoja muutoksia kiihtyvällä vauhdilla. Muutosvoimat koskettavat markkinaa kokonaisuudessaan, mutta niillä on myös vaikutusta yritysten jokapäiväiseen toimintaan. Sanalla muutos saattaa hyvinkin olla negatiivinen kaiku, mutta muutos tarjoaa myös mahdollisuuksia niille, jotka uskaltavat tarttua toimeen ja tarkastelevat omaa toimintaansa uudesta näkökulmasta. Tarjolla voi olla esimerkiksi uusia mahdollisia kohderyhmiä ja potentiaalisia asiakkaita, mutta myös kokonaan uusia markkinoita. Tuleen ei kannata jäädä makaamaan!

Verkko-ostoksille löytävät nyt myös iäkkäämmät kuluttajat

Verkko-ostamisen kasvu oli merkittävää jo ennen pandemian alkua, mutta muutoksen vauhti kiihtyi merkittävästi sen aikana. Vanhemmat ikäryhmät ovat aikaisempaa aktiivisemmin hakeutuneet verkkokauppojen puoleen. Verkkokaupoille tämä tarkoittaa uutta aktiivista ja ostovoimaista yleisöä. Jo vuonna 2020 yli 70 % suomalaisista kertoi tehneensä ostoksia verkkokaupoista edellisen neljän viikon aikana. Nuoremmissa ikäluokissa aktiivinen verkosta ostaminen oli vieläkin yleisempää: jopa 84 % alle 50-vuotiaista kertoi ostaneensa verkosta edellisten viikkojen aikana.

Kun verkosta ostetaan aiempaa enemmän, nousee myös asiakkaiden vaatimustaso toimivuuden ja luotettavuuden suhteen. Erityisesti maksutavoissa nousevat aikaisemman helppouden ja nopeuden vaateen sijaan aikaisempaa enemmän turvallisuuteen liittyvä asiat.

Verkko-ostoksille tiensä löytäneiden iäkkäämpien kuluttajien tarpeet ja ostopolku eroaa merkittävästi nuoremmista kuluttajista, joten näitä kuluttajia ei voida kohdata aivan samalla tavalla. Nuoret arvostavat mm. mahdollisuutta ilmastohyvityksiin ja erilaisia maksutapavaihtoehtoja, kun taas yli 65-vuotiaille tärkeää on verkkokaupan luotettavuus ja teknisesti helppo ostotilanne.

Verkkokauppa avaa markkinoijalle myös uuden laajemman markkinan. Aikaisemmin asiakkaat ovat saattaneet poiketa tietyssä lokaatiossa sijaitsevaan kivijalkamyymälään, kun verkkokaupan kautta tilauksia voi sadella ympäri maata ja kauempaakin.

Kuluttajat vaativat vastuullisuutta sanoista teoiksi

Ihmisen arvot muuttuvat yleensä erittäin hitaasti ja ajan kanssa. Nyt kuitenkin maailmantilanteesta johtuen, on nähtävissä paikoitellen aikaisempaa nopeampaa arvojen muutosta. Huomion arvoista on, että arvot eivät ole ikäsidonnaisia. Kohderyhmäsi saattaakin olla arvojen puitteissa laajempi, kuin olet ehkä ajatellutkaan.

Vastuullisuus on ollut pitkään megatrendi, mutta nyt viimeisen kahden vuoden aikana sen merkitys on noussut entisestään ja muuttunut vielä enemmän sanoista teoiksi. Varsinkin viimeisen vuoden aikana vastuullisuuden merkitys on korostunut vahvasti ja lähes puolet kiinnittää asiaan enemmän huomiota kuin ennen. Erityisesti nuorissa, 16-24-vuotiaissa, vastuullisuuden merkitys on huomattava. Erityisesti vastuullisuus näkyy kotimaisten tuotteiden ja tuottajien suosimisena sekä paikallisten yrittäjien ja tuotteiden tukemisena.

muutos_on_tuonut_mahdollisuuksia_artikkeli.jpg
muutos_on_tuonut_mahdollisuuksia_artikkeli2.jpg

Muutos on mahdollisuus

Toisille suurten muutosten aiheuttama epävarmuus saattaa olla lamauttavaa. Markkinoijalla tulee kuitenkin olla rohkeutta katsella muutosta avoimin mielin ja etsiä sieltä uhkien seasta mahdollisuuksia. Olisiko se uusi laajempi markkina ja sitä kautta polku kohti kasvua? Tai kenties onko omassa brändissä vahvasti vastuullisuutta tukevia elementtejä, joilla voidaan erottua kilpailijoista ja luoda arvoa nuorissa vaativissa kuluttajissa? Jos tuntuu, että oma pohdinta ei vie juurikaan eteenpäin, voi osaava ja monipuolinen markkinoinnin kumppani olla myös apuna sparraamassa.

Nyt ei ole oikea hetki lopettaa markkinointia! Varaa oma aika juttutuokioon - löydetään yhdessä yrityksesi mahdollisuudet.

Varaa aika täältä

Tagit

Näkemyksiä Tutkittua Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Reilusti yli kolmannes harkitsee muuttavansa seuraavan parin vuoden aikana

    Miltei kolmasosa on lykännyt uuden kodin hankintaa epävarman taloudellisen tilanteen vuoksi, Sanoman tekemästä asumisen toimialatutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

    Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland