Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Muuttuva ympäristö luo mahdollisuuksia, tartu siis toimeen nyt

Muuttuvan ympäristön keskellä menestyy tarttumalla toimeen. Tässä tutkimukseen pohjautuvassa artikkelissa pureudumme suomalaisen kuluttajan käyttäytymiseen ja arvoihin seuraavien teemojen kautta: verkko-ostaminen, vastuullisuus ja tulevaisuuden suunnitelmat.
muuttuva_ymparisto
8.2.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Tällä hetkellä elämme maailmassa, jossa tapahtuu isoja muutoksia kiihtyvällä vauhdilla. Muutosvoimat koskettavat markkinaa kokonaisuudessaan, mutta niillä on myös vaikutusta yritysten jokapäiväiseen toimintaan. Sanalla muutos saattaa hyvinkin olla negatiivinen kaiku, mutta muutos tarjoaa myös mahdollisuuksia niille, jotka uskaltavat tarttua toimeen ja tarkastelevat omaa toimintaansa uudesta näkökulmasta. Tarjolla voi olla esimerkiksi uusia mahdollisia kohderyhmiä ja potentiaalisia asiakkaita, mutta myös kokonaan uusia markkinoita. Tuleen ei kannata jäädä makaamaan!

Verkko-ostoksille löytävät nyt myös iäkkäämmät kuluttajat

Verkko-ostamisen kasvu oli merkittävää jo ennen pandemian alkua, mutta muutoksen vauhti kiihtyi merkittävästi sen aikana. Vanhemmat ikäryhmät ovat aikaisempaa aktiivisemmin hakeutuneet verkkokauppojen puoleen. Verkkokaupoille tämä tarkoittaa uutta aktiivista ja ostovoimaista yleisöä. Jo vuonna 2020 yli 70 % suomalaisista kertoi tehneensä ostoksia verkkokaupoista edellisen neljän viikon aikana. Nuoremmissa ikäluokissa aktiivinen verkosta ostaminen oli vieläkin yleisempää: jopa 84 % alle 50-vuotiaista kertoi ostaneensa verkosta edellisten viikkojen aikana.

Kun verkosta ostetaan aiempaa enemmän, nousee myös asiakkaiden vaatimustaso toimivuuden ja luotettavuuden suhteen. Erityisesti maksutavoissa nousevat aikaisemman helppouden ja nopeuden vaateen sijaan aikaisempaa enemmän turvallisuuteen liittyvä asiat.

Verkko-ostoksille tiensä löytäneiden iäkkäämpien kuluttajien tarpeet ja ostopolku eroaa merkittävästi nuoremmista kuluttajista, joten näitä kuluttajia ei voida kohdata aivan samalla tavalla. Nuoret arvostavat mm. mahdollisuutta ilmastohyvityksiin ja erilaisia maksutapavaihtoehtoja, kun taas yli 65-vuotiaille tärkeää on verkkokaupan luotettavuus ja teknisesti helppo ostotilanne.

Verkkokauppa avaa markkinoijalle myös uuden laajemman markkinan. Aikaisemmin asiakkaat ovat saattaneet poiketa tietyssä lokaatiossa sijaitsevaan kivijalkamyymälään, kun verkkokaupan kautta tilauksia voi sadella ympäri maata ja kauempaakin.

Kuluttajat vaativat vastuullisuutta sanoista teoiksi

Ihmisen arvot muuttuvat yleensä erittäin hitaasti ja ajan kanssa. Nyt kuitenkin maailmantilanteesta johtuen, on nähtävissä paikoitellen aikaisempaa nopeampaa arvojen muutosta. Huomion arvoista on, että arvot eivät ole ikäsidonnaisia. Kohderyhmäsi saattaakin olla arvojen puitteissa laajempi, kuin olet ehkä ajatellutkaan.

Vastuullisuus on ollut pitkään megatrendi, mutta nyt viimeisen kahden vuoden aikana sen merkitys on noussut entisestään ja muuttunut vielä enemmän sanoista teoiksi. Varsinkin viimeisen vuoden aikana vastuullisuuden merkitys on korostunut vahvasti ja lähes puolet kiinnittää asiaan enemmän huomiota kuin ennen. Erityisesti nuorissa, 16-24-vuotiaissa, vastuullisuuden merkitys on huomattava. Erityisesti vastuullisuus näkyy kotimaisten tuotteiden ja tuottajien suosimisena sekä paikallisten yrittäjien ja tuotteiden tukemisena.

muutos_on_tuonut_mahdollisuuksia_artikkeli.jpg
muutos_on_tuonut_mahdollisuuksia_artikkeli2.jpg

Muutos on mahdollisuus

Toisille suurten muutosten aiheuttama epävarmuus saattaa olla lamauttavaa. Markkinoijalla tulee kuitenkin olla rohkeutta katsella muutosta avoimin mielin ja etsiä sieltä uhkien seasta mahdollisuuksia. Olisiko se uusi laajempi markkina ja sitä kautta polku kohti kasvua? Tai kenties onko omassa brändissä vahvasti vastuullisuutta tukevia elementtejä, joilla voidaan erottua kilpailijoista ja luoda arvoa nuorissa vaativissa kuluttajissa? Jos tuntuu, että oma pohdinta ei vie juurikaan eteenpäin, voi osaava ja monipuolinen markkinoinnin kumppani olla myös apuna sparraamassa.

Nyt ei ole oikea hetki lopettaa markkinointia! Varaa oma aika juttutuokioon - löydetään yhdessä yrityksesi mahdollisuudet.

Varaa aika täältä

Tagit

Näkemyksiä Tutkittua Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland