Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tehdään näkyväksi se, mitä on tehty

Kun luovalle työlle määrittelee tarpeeksi laajat tavoitteet ja niille oikeat mittarit, on brändeillä mahdollisuus vaikuttaa aidosti yhteiskuntaan, kirjoittavat SEKin Suvi Lähde ja Reetta Kataja.
Suvi Lähde Reetta Kataja SEK
16.9.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Hyviä uutisia. Elämme jo nyt maailmassa, jossa ympäristöön ja yhteiskuntaan suhtaudutaan varallisuutena. Tai ainakin kasvava osa suhtautuu. Kapitalistisen ajattelun uudelleenasemointi on käynnissä ja sen vaikutus heijastuu väistämättä myös siihen, millä keinoilla tulevaisuuden tulosta tehdään. Enää liiketoimintaa ei voi perustaa vain jatkuvalle volyymin lisäämisen tavoittelulle. Ei euroissa eikä tehtaiden tupruttelukapasiteetissa. Se ei voita, joka myy eniten, vaan se, joka onnistuu luomaan lisäarvoa kestävästi. 

Vaikka ajattelun suunta on muutoksessa, elämme vielä brändi- ja kuluttajalähtöisessä maailmassa, jossa valinnat ovat pitkälti yritysten omissa käsissä. Ilmastokriisin edetessä yritysten kohtaamien sääntelyiden määrä kuitenkin lisääntyy, eikä valinta kohta ole enää oma. Fiksuimmat ottavat jo reiluja harppauksia rakentaakseen liiketoiminnastaan tulevaisuuskestävää – riskinä kun on historian väärälle puolelle jääminen niin itse tuotteiden ja palveluiden kanssa kuin taloudellisesti.

Jo nyt pankit integroivat ilmastoriskin yritysten riskiarviointimalleihinsa ja talousprofessorit vaativat suhtautumaan luontoon kuin varallisuuteen. Mieleen on jäänyt Cambridgen taloustieteiden professori Dasguptan ajatus puolentoista vuoden takaa: ”Ihmiskunta ja sen talousjärjestelmä pitää nähdä osana luontoa, ei sen ulkopuolisena järjestelmänä. Luontopääoman rapautuminen aiheuttaa menetyksiä ja riskejä myös perinteisillä taloudellisilla mittareilla.” Jatkaminen business as usual ei ole enää mahdollista. 
 
Perinteisestä ajattelusta eteenpäin päästään luovuudella. Luovuuden merkitys ja sen tuoma arvo niin yhteiskunnalle kuin ympäristölle korostuu, kun uusia ratkaisuja haetaan – tai ainakin nyt sille on mahdollisuus. Luovuudella voidaan muuttaa maailmaa, se on ongelmanratkaisua. Nyt vain pitäisi pystyä todentamaan, kuinka luova työ vaikuttaa. Ilman mittaamista muutos jää auttamatta näkymättömiin. Mutta mistä aloittaa?  
 
Alusta. Kaikki lähtee oikein asetetuista tavoitteista. On pohdittava esimerkiksi, mitä todella on kannattava liiketoiminta. Onko se sitä, että kasaan saadaan mahdollisimman paljon euroja mahdollisimman vähällä vaivalla? Vai sitä, että liiketoiminta kannattaa mahdollisimman pitkään ja luo arvoa sekä yhteiskunnalle että ympäristölle? Tavoitteiden asettamisen myötä myös mittaamisen tapoja on pystyttävä uudistamaan. Voiton maksimointi osakkeenomistajille ei yksinään voi enää olla onnistumisen päämittari. Kun tavoitteet on mietitty hyvin, oikeat mittarit löytyvät aina. 

Luovasta työstä ja brändeistä puhuttaessa perusmittarit ovat selvät. Mutta mitä tavoitella ja mitä mitata, kun puhutaan laajemmasta vaikuttavuudesta? Yritystason vaikutusten mittaamiseen löytyy keinoja, kuten suomalainen tekoälypohjainen Upright, joka mittaa nettovaikutuksia. Luovan työn ja markkinoinnin yhteiskunnallista vaikuttavuutta mitattaessa työ voi tähdätä esimerkiksi ajattelutavan, kulttuurin tai käyttäytymisen mitattavaan muutokseen tai siihen, millainen rooli brändillä on yhteiskunnassa. Silloin mittarit voivat liittyä esimerkiksi työllisyysvaikutukseen, osuuteen bruttokansantuotteesta, ihmisten hyvinvointiin ja tietopääomaan tai perinteisimpiin asenne-, osto- ja käyttäytymismallien muutoksiin. Usein vaikuttavuuden yhteydessä esiin nousevat tavoittavuus ja huomioarvo eivät mittareina riitä, jos saatu huomio ei johda toimintaan.  

Kun luovalle työlle määrittelee tarpeeksi laajat ja kokonaisvaltaiset tavoitteet, on brändeillä mahdollisuus vaikuttaa kommunikaatiollaan ja teoillaan aidosti yhteiskuntaan. Ja kun tavoitteille etsii sopivat mittarit, on aikaansaatu vaikutus mahdollista todentaa. Näin voimme tehdä näkyväksi sen, mitä on tehty ja lisätä työmme merkityksellisyyttä. 

Kirjoittajat ovat pitkän linjan brändinrakentajia, jotka selviävät tilanteesta kuin tilanteesta strategisella ja luovalla ajattelulla. Suvi Lähde on SEKin vastaava luova johtaja. Reetta Kataja toimii SEKillä strategina ja tiiminvetäjänä.

Tagit

Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Yhteiskunnalliset muutokset muuttavat myös mediaa

    Miten mediakenttä muuttuu ja vaikuttaa tavoittavuuden ja vaikuttavuuden suhteeseen? Markkinointistrategi Tiina Kosonen alusti aiheesta Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    28.1.2025
    Lue lisää
  • Kymmenen tuloksellisen markkinoinnin trendiä

    Markkinointistrategi Reetta Thurman esitteli Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa markkinoinnin trendejä, joiden haltuunotto auttaa tekemään tuloksellista markkinointia.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland