Vastuullisuuden kohokohdat
Takaamme mainostajille turvallisen ja vastuullisen mediaympäristön
Mainonta tukee Suomen kansantaloutta, yritysten kestävää kasvua sekä kaupallista menestystä. Turvallinen, luotettava ja kotimainen mediaympäristö heijastuu tutkitusti positiivisella tavalla mainostettavaan brändiin. Yritykset rakentavat kanssamme vaikuttavia ja toimivia kampanjoita. Mainonta ei päädy vihapuheen tai valeuutisten yhteyteen, ja tunnistamme automaattisesti aiheeltaan mainonnalle epäsopivat artikkelit. Vahvistamme bränditurvallisuutta muun muassa suodattamalla mainontaa pois sotien tai katastrofien aiheuttamien, inhimillistä kärsimystä koskevien uutisten yhteydestä.
Järjestelmien avulla tapahtuvassa mainonnan ohjelmallisessa ostamisessa käytössämme on niin kutsuttu mustan listan periaate, mikä tarkoittaa sitä, että mainonnassa estetään tietyt mainostajat ja kielletyt mainonnan aiheet. Display-mainonnan laatumääritykset puolestaan estävät mainonnan esimerkiksi tietyissä kategorioissa tai tietyillä avainsanoilla.
Lisää aiheesta vastuullisuusraportin Teemme mediaa suomalaisille -osiosta.
Sanoman eettisen tekoälyn periaatteet vahvistavat tekoälyn turvallista käyttöä
Käyttäessämme tekoälyä sovellamme Sanoman tietosuojaohjeiden sisältämiä henkilötietojen ja yksityisyyden suojaa koskevia periaatteita ja käytäntöjä sekä Sanoman eettisen tekoälyn käytön periaatteita. Periaatteet ovat 1) reilusti kohti positiivista vaikutusta, 2) ihmisten vastuu, 3) selitettävyys, 4) läpinäkyvyys, 5) riskien ja vaikutusten arviointi sekä 6) valvonta toteutuksen seurantaa varten.
Lisää aiheesta vastuullisuusraportin Suojamme tietosi -osiosta.
Merkittäviä päästövähennyksiä sekä omassa toiminnassa että arvoketjussa
Vuonna 2023 Science Based Targets -aloite (SBTi) hyväksyi Sanoman lyhyen aikavälin tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet sekä oman toimintamme (Scope 1 ja 2) että arvoketjumme (Scope 3) osalta. Validointi vahvistaa, että Sanoman ilmastostrategia ja liiketoimintamalli ovat yhteensopivia kestävään talouteen siirtymisen kanssa ja edistävät maapallon lämpenemisen rajoittamista 1,5 celsiusasteeseen Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti. Vuoteen 2023 mennessä oman toimintamme päästöt (Scope 1 ja 2) vähenivät 31 % (2022: 7 %) ja arvoketjun päästöt (Scope 3) 29 % (2022: 8 %) vertailuvuoden 2021 tasosta.
Lisää aiheesta vastuullisuusraportin Huolehdimme ympäristöstä-osiosta