”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”
Logistiikka-ala on yksi maailman saastuttavimmista toimialoista. Normaalina jakelupäivänä Postin autot kiertävät kuusi kertaa maapallon ympäri. Posti on sitoutunut siihen, että kuuden vuoden päästä nämä ajot ajetaan fossiilittomasti.
”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”, Salmi sanoo. ”Ison logistiikkayrityksen tulee olla vastuullinen. Se että yritys on iso, tuo myös velvoitteen olla mukana vastuullisuustyössä.”
Negatiivista vaikutusta ympäristöön tulee pienentää, ja joihinkin asioihin on myös mahdollisuus vaikuttaa postitiivisesti. Posti voi käyttää ääntään, osallistaa kumppaneitaan ja suunnata resurssejaan siihen, että vastuullisuustyö olisi kaikkien, sekä oman henkilöstön, kumppaneiden että mahdollisimman monen muun yrityksen toiminnan ytimessä. Vastuullisuustyöhön tarvitaan kaikkia.
”Markkinoinnillinen taikapöly pitäisi jättää syrjään”
”Me ylikulutamme yhteiskuntana”, Salmi sanoo. ”Voimme Postilla esimerkiksi tukea kiertotaloutta ja tehdä positiivista muutosta sitä kautta.”
Vastuullisuudesta kertomisessa on Salmen mukaan olennaista se, että pysyy siinä, mikä on omalle toimialalle keskeistä. Postin suurimmat päästöt tulevat ajamisesta, joten Posti kertoo, mitä sillä saralla tehdään. Vuodesta 2011 alkaen Posti on saanut vähennettyä omia päästöjään 60 %.
Viestinnässä olennaista on rehellisyys ja läpinäkyvyys. ”Mitä ikinä sanot, sinun pitää pystyä näyttämään se todeksi. Markkinoinnillinen taikapöly pitäisi jättää syrjään”, Salmi toteaa.
Se, että yritys nostaa pienen vastuullisuusteon viestinnälliseksi kärjekseen, voi johtaa viherpesuun, eli liioiteltuun tai virheelliseen ympäristöväittämään.
Yritysten tehtävänä on Anna Salmen mukaan huolehtia, että vastuullinen valinta olisi kuluttajalle mahdollisimman helppo.
”Nykyään tämä jää vielä liian paljon kuluttajan vastuulle”, Salmi toteaa.
Vastuullisuustyö ei tule koskaan valmiiksi
Salmi pitää terveenä sitä, että viherpesusta puhutaan ja selkää ja ryhdikästä toimintaa peräänkuulutetaan. On sekä kuluttajien että yritysten etu, että yritykset noudattavat ympäristömarkkinointiin liittyviä ohjeistuksia.
Vastuullisuus Postilla tarkoittaa myös vastuuta ihmisistä. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen ei ole Postilla mikään uusi asia. ”Naisia palkattiin töihin Postiin vuodesta 1864 ja ensimmäiset monimuotoisuusvaliokuntamme olivat toiminnassa 1980-luvulla.”
Ympäristövastuun tai varsinkaan sosiaalisen vastuun ja työnhyvinvoinnin osalta yritys ei Salmen mukaan tule koskaan olemaan valmis. On nöyrryttävä sen edessä, että työtä riittää.
”Täytyy olla avoin kuulemaan, ottamaan palautetta ja ratkomaan asioita yhdessä.”
Sanomista vastuullisuudesta
"Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Sanomista vastuullisuudesta -podcast antaa vinkkejä, apua ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa.
Kuuntele Anna Salmen ja juontaja Hanna Kinnusen keskustelu Suplasta
Tutustu vastuullisuussisältöihimme: