Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Isoveli valvoo yhä – vastuullisesti!

Viime vuosien aikana tv- ja elokuva-alalla on otettu selkeitä vastuullisuusaskelia, kirjoittaa EndemolShinen Unne Sormunen.
Unne Sormunen artikkelikuva
6.6.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Viime vuosien aikana tv- ja elokuva-alalla on otettu selkeitä vastuullisuusaskelia, kirjoittaa EndemolShinen Unne Sormunen.

Kun käytännössä jokainen suomalainen tunnistaa brändin, jonka osalta joidenkin mielikuvat ovat 15 vuoden takaisia, saattaa edelleen törmätä heittoon ”jotain sekoilua se Big Brother on varmaan taas, vaikka en itse olekaan sitä katsonut”.

Niinpä. Yhteiskunta ja sen arvot ovat muokkaantuneet vahvasti erityisesti 2020-luvulla. Vastuullisuudesta, diversiteetistä ja inklusiivisuudesta on puhuttu muutaman vuoden aikana enemmän kuin edeltävän 2000 vuoden aikana yhteensä. Television tekeminen ei ole irti yhteiskunnasta, eikä sitä kautta tästä positiivisesta kehityksestäkään. Big Brotherin ilmiö on kasvanut viimeisten vuosien aikana, ja aikuistuessaan vahva kilpailureality on laaja-alaisten uudistumisten myötä yllättänyt monet. 

Viimeisien vuosien aikana tv- ja elokuva-alalla on otettu selkeitä vastuullisuusaskelia: tänä vuonna tv-tuottajien ja ohjelmia sekä elokuvia rahoittavien kanavien kesken on aloitettu Albert-ympäristöjärjestelmän pilottituotannot, joissa seurataan mukana olevien sarjojen ympäristövaikutuksia. EndemolShine Finland on mukana pilottihankkeessa kahden eri tuotantonsa kanssa. Tietoisuuden lisääminen, mittaaminen, konkreettiset teot, investoinnit muutokseen ja toimintasuunnitelmien tekeminen tuleville vuosille vievät tv- ja elokuva-alan yhteistä tekemistä taas uuteen suuntaan.

Ympäristövaikutusten minimointi on kuitenkin vain yksi osa vastuullista tuottamista. Paltan (Palvelualan työnantajat) jäsenyrityksinä on nykyisin useita maan suurimpia tuotantoyhtiöitä, ja tv- ja elokuva-alan työehtosopimuksen linjausten mukaisesti pyrimme rakentamaan vastuullista ja turvallista työympäristöä ja -arkea eri tuotantojemme työntekijöille. Tuotantojen pituudet vaihtelevat muutaman päivän kuvauksista useiden kuukausien intensiivisiin kuvausperiodeihin. Suomen suurimpiin tv-ohjelmiin kuuluva Big Brother Suomi on yksi esimerkki siitä, miten yö- ja vuorotyön suunnittelu kolmen kuukauden ajan 24 tuntia vuorokaudessa kuvattavassa ohjelmassa vaatii suunnittelua ja tuotantokohtaisten erityispiirteiden ymmärrystä.

Big Brotherin esituotantovaiheessa pyritään varmistamaan, että kaikki tuotannon 150 ammattilaista pystyvät hoitamaan työvelvoitteensa työvuorosuunnitelman mukaisesti ja siten, ettei ylitöitä juurikaan synny. Joka vuosi toimintaa myös kehitetään tekijöiden palautekeskusteluiden pohjalta. Epäkohtiin on puututtu ja niihin on tehty parannuksia. Henkilöstöresursseja on nostettu, työntekijöiden hyvinvointia ja viihtyvyyttä työpaikalla on mitattu ja lisätty, ja mahdollisimman moniin toiveisiin on vastattu. Big Brother haluaa myös tarjota mahdollisuuden konkareiden lisäksi alalla uusille tekijöille, kehittää heidän ammattitaitoaan ja kannustaa heitä eteenpäin työelämän rappusissa. Vastuullinen johtaminen merkitsee psykologisen turvallisuuden tunteen takaamista kaikille työntekijöille, yksilöiden huomioonottamista ja avoimen keskusteluilmapiiriin rakentamista. Opimme koko ajan lisää ja kehitämme toimintaamme työelämän ja yhteiskunnan muuttuessa.

Eettisen toiminnan ytimessä on luonnollisesti myös ohjelman sisältö. Osana kansainvälistä Banijay Groupia toimimme tiiviissä yhteistyössä ympäri maailmaa Big Brother -formaattia ja monia muita suuria viihdetuotantoja tuottavien yritysten kanssa. Nuorempien ja kokeneempien tekijöiden muodostama työryhmä rakentaa meillä Suomessakin Big Brotherin sisältöjä tavoitteena osallistujia kunnioittava, mielenkiintoinen ja haastava kilpailijakokemus. THL:n tilastojen mukaan alkoholin kulutus on laskenut viime vuosina merkittävästi meidän suomalaisten keskuudessa ja yli 20 vuoden historian omaava Big Brother on sekin matkan varrella muuttanut suhtautumistaan alkoholiin. Väkevien alkoholijuomien tarjoilu on kielletty Big Brother -tuotannoissa ympäri maailman ja muutenkin alkoholia tarjoillaan ohjelmassa hyvin harkitusti ja rajatusti. Nyrkkisääntönä on, että yksi annos BB-talossa vastaa kahta tosielämässä. Örveltämisestä ei synny hyvää sisältöä. Big Brotherin sisältö ja mielenkiinto rakentuu yhteiseen kilpailutodellisuuteen, jossa yleisöäänestysten ja tuotannon virikkeiden inspiroimat kilpailijat etenevät tiiminä ja yksilönä kilpailun arjessa kohti voittoa.

Vastuullisen tuottamisen merkittävänä osana on myös pyrkiä luomaan tulevaisuudessa mahdollisimman avoin polku monimuotoisille tarinankertojille kameran edessä ja takana. Big Brother Suomi -ohjelman ytimessä on mahdollisimman monipuolisen castingin kautta rakentuva tv-ohjelma. Kuka tahansa suomalainen voi pyrkiä mukaan kilpailijaksi maan kovimpaan realitykilpailuun Big Brotheriin, ja vuosi toisensa jälkeen haemme monipuolista asukaskattausta. Vaikka kuka tahansa voi hakea, kuka tahansa ei silti pääse haastavaan kilpailuun mukaan. Kilpailijan fyysisen ja henkisen valmiuden selvittäminen monivaiheisilla tarkastuksilla ja haastatteluilla ennen kuvauksia, tarvittavat reagoinnit kilpailun aikana ja prosessin mukainen tuki kilpailun jälkeen ovat tänä päivänä luontainen osa tuotantoa.  Tästäkin opimme koko ajan lisää ja kehitämme toimintaa. Vastuullinen tuottaminen tarkoittaa luonnollisesti myös laajempia tuotantoresursseja ja yhteistä suunnittelua ohjelmaa rahoittavan ja esittävän kanavan sekä tuotantoyhtiön välillä sekä avointa ja läpinäkyvää dialogia ohjelmassa esiintyvien brändien ja muiden ohjelman sidosryhmien suuntaan.

Katsojien ja kilpailijoiden tietoisuus tv-ohjelmista on lisääntynyt valtavasti viime vuosina. Kiinnostus isoja tv-ilmiöitä kohtaan pysyy suurena ja samalla kotimainen tv- ja elokuva-ala kehittyy koko ajan ammattimaisemmaksi kansainvälisten standardien ohjaamana. On etuoikeus saada olla osa muutosta, jossa vanhat tavat, johtamiskulttuuri, toimintamallit ja mielikuvat heitetään romukoppaan samalla, kun opimme ja rakennamme tulevaisuuden entistä vastuullisempia ohjelmia ja elokuvia.

Kirjoittaja on tv- ja elokuvatuotantoyhtiö EndemolShine Finlandin toimitusjohtaja, jonka suosikkiohjelmiin kuuluvat sulassa sovussa laatudraamat, jännittävä liveurheilu, rennot realityt, inspiroivat dokumentit sekä informatiiviset ajankohtaisohjelmat.

Kuva: Arsen Sarkisiants
 

Katso myös: 

Sanoma on mukana APFI:n elokuva- ja tv-tuotantojen Albert-ympäristöhankkeessa – ilmaista koulutusta ja työkaluja koko av-alalle

Tutustu Sanoma TV:n syksyn 2022 ohjelmistoon

Tagit

Näkemyksiä TV & video Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland