Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kolme vinkkiä markkinoijalle: näin vältät viherpesun

Antti Isokankaan mukaan yrityksen tulee viestiä vastuullisuustoimistaan käytännönläheisesti, vähän yksinkertaisesti ja brutaalin rehellisesti.
Antti Isokangas artikkelikuva
27.6.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Viherpesuksi kutsutaan sitä, kun yritys esiintyy vastuullisempana kuin se todellisuudessa on. Viherpesu viittaa ympäristövastuuseen liittyvään viestintään, mutta ilmiö on samankaltainen myös silloin kun firma pesee toimiaan esimerkiksi naisten aseman (purppurapesu), etnisen tasa-arvon (ruskeapesu) tai sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen (pinkki- tai sateenkaaripesu) suhteen.

Viherpesu ilmenee hyvien tekojen liioitteluna, harhaanjohtavien mielikuvien luomisena tai aiheen vierestä puhumisena. Toisinaan lipsutaan suoranaisen valehtelun puolelle.

Mutta entä sitten? Jos yritykseen kohdistuu painetta esiintyä vastuullisena, eikö ole inhimillistä, jos se puhuu välillä hieman suulla suuremmalla? Eikö kaikki markkinointi ole sitä, että yritys pyrkii näyttäytymään parhaana versiona itsestään?

Tahatonkaan viherpesu ei ole harmitonta

Yritysten täytyy uudistua, jos maailma haluaa välttää ilmastonmuutoksen ja luontokadon kaikkein katastrofaalisimmat seuraukset. Tuhannet yritykset ovat jo ryhtyneet toimiin vastatakseen kuluttajien, kansalaisjärjestöjen, viranomaisten ja rahoittajien jatkuvasti kiristyviin vaatimuksiin. Varsinkin kuluttajayritykset pyrkivät luonnollisesti kääntämään vastuullisuusinvestointinsa myös kilpailueduksi.

Suuri osa viherpesusta onkin tahatonta. Saatuaan vastuullisuusherätyksen moni yritys haltioituu omasta hyvyydestään niin, että se pitää suunnitelmaansa luopua muovisista mehupilleistä vuoteen 2030 mennessä kriittisen tärkeänä askelena maailman pelastamisessa. Markkinointiosastojen ja mainostoimistojen suhdetta ympäristöasioihin leimaa muutenkin enemmän innokkuus kuin asiantuntemus.

Viherpesu ei kuitenkaan ole vain puutteellista vastuullisuutta. Se on aidon vastuullisuuden vastakohta. Se on myös huonoa markkinointia.

Viherpesu synnyttää sekä yrityksessä että sen asiakkaassa valheellisen tyytyväisyyden tunteen ja on siten este tiellä kohti kestävää kasvua. Jokainen hutera vastuullisuusväite murentaa asiakkaan luottamusta väitteen esittänyttä brändiä kohtaan.

Miten markkinoija voi sitten välttää viherpesun? Viestimällä vastuullisuustoimistaan käytännönläheisesti, vähän yksinkertaisesti ja brutaalin rehellisesti.

Katso peiliin

Vaikka firman sisällä saattaakin tuntua siltä, että sen toimet raaka-aineiden kierrättämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi ovat vallankumouksellisen tehokkaita, ulkopuolisin silmin ne näyttävät usein vasta vihreän siirtymän ensiaskeleilta.

Kuluttajat suhtautuvat jatkuvasti epäluuloisemmin brändeihin, jotka paukuttelevat henkseleitään huterien näyttöjen pohjalta. Uskottavan vastuullisuusviestinnän täytyykin aina alkaa julmalla itsetutkiskelulla. Totuudenmukaiset viestit yksinkertaisista teoista ovat tehokkaampia kuin kauniit, mutta abstraktit mielikuvat.

Hae ulkopuolista apua

Harvalla yrityksellä on riittävästi osaamista sen tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutusten syvälliseen analysointiin. Ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttäminen esimerkiksi hiilijalanjäljen laskennassa ei ole halpaa. Se on kuitenkin kannattavampaa kuin kalliin markkinointikampanjan toteuttaminen vähän sinne päin olevien laskelmien pohjalta – ja virheiden korjaaminen sitten kun maito on jo kaatunut syliin viestintäkriisin muodossa.

Viherpesun välttää parhaiten luottamalla riippumattomiin lähteisiin ja tekemällä yhteistyötä erilaisia sertifikaatteja myöntävien toimiala- ja kansalaisjärjestöjen kanssa. Ulkopuolinen ekomerkki ei aina ole ongelmaton, mutta lähes aina luotettavampi kuin yrityksen itse itselleen myöntämä.

Muista sisäinen viestintä

Kuluttajat suhtautuvat jatkuvasti epäluuloisemmin yritysten vastuullisuusviesteihin, mutta jokaisella yrityksellä on yksi vieläkin kriittisempi sidosryhmä: sen oma henkilöstö. Digitaalisessa maailmassa sisäinen viestintä on aina myös ulkoista viestintää.

Yhdelläkään firmalla ei ole varaa menettää oman väkensä luottamusta toteuttamalla markkinointiviestintää, joka on ristiriidassa sen todellisten tekojen kanssa. Yksi tehokkaimmista vakuutuksista viherpesua vastaan onkin yrityksen vastuullisuustyöhön sitoutunut ja sen puolesta puhuva henkilöstö.

Antti Isokangas on strategia- ja vastuullisuusviestintään erikoistunut viestintäkonsultti. Hän on yksi kirjan Viherpesuopas – Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi (Nemo, 2022) kirjoittajista.

Katso myös: 

9 vastuullisuussuositusta markkinoitipäättäjille

 

Tagit

Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista mainontaa luotettavassa ympäristössä

    Uutismedia tarjoaa mainostajille luotettavuutta ja turvallisuutta vaihtoehtona sosiaaliselle medialle, kirjoittaa Team Lead, Digital Sales Minna Kruhse.

    Tagit

    Digiratkaisut Omakynä Uutismedia Vastuullisuus
    Julkaistu
    7.5.2025
    Lue lisää
  • Median tulevaisuus – taivas vai helvetti?

    Tekoäly on valtava mahdollisuus niin ihmisille, toimittajille kuin brändeillekin, jotka haluavat tehdä positiivista muutosta, journalisti ja kirjailija Frida Boisen sanoo.

    Tagit

    Get Tomorrow Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    22.4.2025
    Lue lisää
  • Medialla on väliä – 5 hyvää syytä valita Sanoman digi

    Kun sosiaalisen median alustoilla kuohuu, kotimainen media on vastuullinen ja turvallinen valinta. Product Sales Director Janne Nurmisto listaa viisi hyvää syytä valita digimainonnan kumppaniksi Sanoma.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2025
    Lue lisää
  • Kotimainen media on vastuullinen valinta myös hiilijalanjäljen näkökulmasta

    Jonne Ansamaa avaa, miten digimainonnan päästöihin voi vaikuttaa.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    17.3.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Yhteiskunnalliset muutokset muuttavat myös mediaa

    Miten mediakenttä muuttuu ja vaikuttaa tavoittavuuden ja vaikuttavuuden suhteeseen? Markkinointistrategi Tiina Kosonen alusti aiheesta Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    28.1.2025
    Lue lisää
  • Kymmenen tuloksellisen markkinoinnin trendiä

    Markkinointistrategi Reetta Thurman esitteli Sanoman Trendit 2025 -webinaarissa markkinoinnin trendejä, joiden haltuunotto auttaa tekemään tuloksellista markkinointia.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    27.1.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland