Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kolme vinkkiä markkinoijalle: näin vältät viherpesun

Antti Isokankaan mukaan yrityksen tulee viestiä vastuullisuustoimistaan käytännönläheisesti, vähän yksinkertaisesti ja brutaalin rehellisesti.
Antti Isokangas artikkelikuva
27.6.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Viherpesuksi kutsutaan sitä, kun yritys esiintyy vastuullisempana kuin se todellisuudessa on. Viherpesu viittaa ympäristövastuuseen liittyvään viestintään, mutta ilmiö on samankaltainen myös silloin kun firma pesee toimiaan esimerkiksi naisten aseman (purppurapesu), etnisen tasa-arvon (ruskeapesu) tai sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen (pinkki- tai sateenkaaripesu) suhteen.

Viherpesu ilmenee hyvien tekojen liioitteluna, harhaanjohtavien mielikuvien luomisena tai aiheen vierestä puhumisena. Toisinaan lipsutaan suoranaisen valehtelun puolelle.

Mutta entä sitten? Jos yritykseen kohdistuu painetta esiintyä vastuullisena, eikö ole inhimillistä, jos se puhuu välillä hieman suulla suuremmalla? Eikö kaikki markkinointi ole sitä, että yritys pyrkii näyttäytymään parhaana versiona itsestään?

Tahatonkaan viherpesu ei ole harmitonta

Yritysten täytyy uudistua, jos maailma haluaa välttää ilmastonmuutoksen ja luontokadon kaikkein katastrofaalisimmat seuraukset. Tuhannet yritykset ovat jo ryhtyneet toimiin vastatakseen kuluttajien, kansalaisjärjestöjen, viranomaisten ja rahoittajien jatkuvasti kiristyviin vaatimuksiin. Varsinkin kuluttajayritykset pyrkivät luonnollisesti kääntämään vastuullisuusinvestointinsa myös kilpailueduksi.

Suuri osa viherpesusta onkin tahatonta. Saatuaan vastuullisuusherätyksen moni yritys haltioituu omasta hyvyydestään niin, että se pitää suunnitelmaansa luopua muovisista mehupilleistä vuoteen 2030 mennessä kriittisen tärkeänä askelena maailman pelastamisessa. Markkinointiosastojen ja mainostoimistojen suhdetta ympäristöasioihin leimaa muutenkin enemmän innokkuus kuin asiantuntemus.

Viherpesu ei kuitenkaan ole vain puutteellista vastuullisuutta. Se on aidon vastuullisuuden vastakohta. Se on myös huonoa markkinointia.

Viherpesu synnyttää sekä yrityksessä että sen asiakkaassa valheellisen tyytyväisyyden tunteen ja on siten este tiellä kohti kestävää kasvua. Jokainen hutera vastuullisuusväite murentaa asiakkaan luottamusta väitteen esittänyttä brändiä kohtaan.

Miten markkinoija voi sitten välttää viherpesun? Viestimällä vastuullisuustoimistaan käytännönläheisesti, vähän yksinkertaisesti ja brutaalin rehellisesti.

Katso peiliin

Vaikka firman sisällä saattaakin tuntua siltä, että sen toimet raaka-aineiden kierrättämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi ovat vallankumouksellisen tehokkaita, ulkopuolisin silmin ne näyttävät usein vasta vihreän siirtymän ensiaskeleilta.

Kuluttajat suhtautuvat jatkuvasti epäluuloisemmin brändeihin, jotka paukuttelevat henkseleitään huterien näyttöjen pohjalta. Uskottavan vastuullisuusviestinnän täytyykin aina alkaa julmalla itsetutkiskelulla. Totuudenmukaiset viestit yksinkertaisista teoista ovat tehokkaampia kuin kauniit, mutta abstraktit mielikuvat.

Hae ulkopuolista apua

Harvalla yrityksellä on riittävästi osaamista sen tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutusten syvälliseen analysointiin. Ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttäminen esimerkiksi hiilijalanjäljen laskennassa ei ole halpaa. Se on kuitenkin kannattavampaa kuin kalliin markkinointikampanjan toteuttaminen vähän sinne päin olevien laskelmien pohjalta – ja virheiden korjaaminen sitten kun maito on jo kaatunut syliin viestintäkriisin muodossa.

Viherpesun välttää parhaiten luottamalla riippumattomiin lähteisiin ja tekemällä yhteistyötä erilaisia sertifikaatteja myöntävien toimiala- ja kansalaisjärjestöjen kanssa. Ulkopuolinen ekomerkki ei aina ole ongelmaton, mutta lähes aina luotettavampi kuin yrityksen itse itselleen myöntämä.

Muista sisäinen viestintä

Kuluttajat suhtautuvat jatkuvasti epäluuloisemmin yritysten vastuullisuusviesteihin, mutta jokaisella yrityksellä on yksi vieläkin kriittisempi sidosryhmä: sen oma henkilöstö. Digitaalisessa maailmassa sisäinen viestintä on aina myös ulkoista viestintää.

Yhdelläkään firmalla ei ole varaa menettää oman väkensä luottamusta toteuttamalla markkinointiviestintää, joka on ristiriidassa sen todellisten tekojen kanssa. Yksi tehokkaimmista vakuutuksista viherpesua vastaan onkin yrityksen vastuullisuustyöhön sitoutunut ja sen puolesta puhuva henkilöstö.

Antti Isokangas on strategia- ja vastuullisuusviestintään erikoistunut viestintäkonsultti. Hän on yksi kirjan Viherpesuopas – Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi (Nemo, 2022) kirjoittajista.

Katso myös: 

9 vastuullisuussuositusta markkinoitipäättäjille

 

Tagit

Vastuullisuus Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanomista vastuullisuudesta -podcast tarjoaa vinkkejä ja vertaistukea markkinoijille vastuullisuuden viidakossa

    Miksi vastuullisuus markkinoinnissa on niin vaikeaa? Juontaja Hanna Kinnunen jututtaa vastuullisuustyön ammattilaisia muun muassa sosiaalisesta vastuusta, viherpesusta sekä muodin, logistiikan ja elintarviketuotannon ympäristövaikutuksista.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • "Sosiaalisesta vastuusta voi rakentaa kilpailutekijän, joka kasvattaa yrityksen arvoa”

    Sus+Com Agencyn perustaja Mari Haaviston mukaan yrityksissä huomioidaan ympäristövastuu ja taloudellinen vastuu jo kohtuullisen hyvin, mutta sosiaalinen vastuu on vielä lapsenkengissä.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • ”Me elämme maapallolla jo jatkoajalla”

    Isona logistiikkayrityksenä Postin tulee olla mukana ja näyttää suuntaa vastuullisuustyössä, kertoo Posti-konsernin brändi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Anna Salmi Sanomista vastuullisuudessa -podcastissa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.9.2023
    Lue lisää
  • Kuka teillä vie parempaa asiakaskokemusta käytäntöön?

    Dagmarin Business Director Emma Lehtovaara kertoo, miten asiakaskokemuksen parantaminen viedään sanoista tekoihin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    14.8.2023
    Lue lisää
  • Markkinointi on investointi paitsi yritysten, myös koko kansantalouden tulevaisuuden puolesta

    Markkinointi on investointi, joka tuo siihen sijoitetut varat moninkertaisena takaisin. Ei ehkä vielä huomenna eikä välttämättä edes joka kerta, mutta systemaattisesti toteutettuna ja pidemmällä aikavälillä silti varmasti, kirjoittaa Foppan Antti Kaihlanen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.8.2023
    Lue lisää
  • Hanskat naulaan ja lappu luukulle? Kolme keinoa ottaa oma asiakasdata tehokäyttöön

    Asiakkuusmarkkinointi on elänyt vahvaa murrosta jo jonkin aikaa. Muutokset henkilötietojen käytön lainsäädännössä sekä kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen ovat pakottaneet markkinoijat miettimään asiakasdatan keruuta ja käyttöä uudella tavalla, kirjoittaa Custobarin Aleksi Montonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    14.6.2023
    Lue lisää
  • Sekasin ja vapaa huolista niin ku Barbie

    Cha cha cha. Länsimaisen estetiikan valtavirta on kääntymässä minimalismista värikkäämpään ja moninaisempaan suuntaan, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    7.6.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • 9 vastuullisuussuositusta markkinoijalle

    Mitä markkinointipäättäjän pitäisi tietää vastuullisuudesta? Katso yhdeksän suositusta.

    Tagit

    Vastuullisuus
    Julkaistu
    4.4.2023
    Lue lisää
  • Viherpesun lopettaminen on myös yritysten etu

    Viherpesu ei ole ainoastaan kuluttajien harhaan johtamista. Vielä ongelmallisempaa on se, että yritykset valehtelevat myös itselleen, väittää Antti Isokangas.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    10.3.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland