Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Miten muutosvoimat muokkaavat mediaa?

Head of Strategic Development Kati Alijoki kävi läpi Trendit 2024: Suomalainen kuluttaja -webinaarissa mediaan vaikuttavia muutosvoimia.
23.1.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

1. Tekoäly 

Tekoäly vaikuttaa jokaiseen yritykseen ja yksilöön kaikilla toimialoilla. Viime vuosina puheenaiheeksi nousseet suuret kielimallit ovat vain pieni osa kaikesta tekoälystä, joka on jo jonkin aikaa ollut ihmisten ja yritysten käytössä. Olemme jo vuosia käyttäneet palveluita, joissa on hyödynnetty tekoälyä, esimerkkinä vaikkapa hakukoneet tai karttasovellukset.

Generatiiviset tekoälyt ja niiden mukanaan tuomat työkalut ovat räjäyttäneet potin ja tuoneet tekoälyn hyödyntämisen meidän kaikkien silmille ja työpöydille. Niiden tuottavuuden kasvun on arvoitu olevan suurempi kuin aikoinaan sähkön tai internetin.

Tekoälyn nurjasta puolesta on kirjoitettu myös paljon eikä syyttä. Tässäkin tarvitsemme regulaatiota. Aika tulee näyttämään, miten käy dystopioille tekoälyn hallitsemattomasta vallasta.

2. Pelillistäminen

Pelaaminen on Z-sukupolven ja millenniaalien suosituin vapaa-ajan aktiviteetti. Se ei ole enää vain nuorempien ikäryhmien ajanviete, vaan myös aikuispelaaminen on kasvussa. Peleistä tuttuja ominaisuuksia on alettu hyödyntää yhä enemmän myös muissa yhteyksissä, kuten muun muassa markkinoinnissa, koulutuksessa ja mediassa.

Helsingin Sanomat sijoitti Counter-Strike-peliin venäläispelaajien löydettäväksi salahuoneen, joka esittelee lehden toimittajien Ukrainasta välittämää tietoa sodan kauhuista. Lehdistönvapausteko on noteerattu myös maailmalla.

3. Median raja-aidat huojuvat

Ei ole enää uutinen, että mediankulutus muuttaa muotoaan ja digitalisoituu. Meille on tullut aivan uusia keinoja ja välineitä kuluttaa esimerkiksi liikkuvaa kuvaa ja audiota. Tarjolla on valtava määrä kanavia ja palveluita, joista sisältöjä voi kuluttaa. Lähetysaikaan katsominen eli live-katsominen ei ole enää se, joka yksin määrittää tv- sisällön suosion, ja uutismedian videoituminen ja audioituminen on vahvassa kasvussa. 

Markkinoijille tämä tuo vaateen monimediaisista kampanjoista. Mitä enemmän medioita hyödynnetään kampanjoissa, sitä paremmin tavoitteet saavutetaan.

4. Luottamus mediaan

Kehittyvä tekoäly on lisännyt huolta väärästä tiedosta, ja tehnyt journalismin ja luotettavan tiedon tarpeen yhä ilmeisemmäksi.

Reutersin Digital News Reports -tutkimuksesta käy ilmi, että luottamus mediaan ja kiinnostus uutisiin on laskenut, uutisten välttely lisääntynyt ja maksullisten uutispalveluiden kulutuksen kasvu tasaantunut useimmissa tutkimuksessa mukana olleissa maissa. Vakaissa demokraattisissa maissa, etenkin Pohjois-Euroopassa, tilanne on luottamuksen, uutisten kiinnostavuuden ja niiden kulutuksen suhteen parempi kuin muualla maailmassa. Suomessa mediaan luotetaan enemmän kuin missään muualla maailmassa.

5. Vastuullisuus

Kuluttajat ovat yhä tietoisempia siitä, kuinka mediat keräävät heistä dataa ja miten dataa käytetään muun muassa mainonnan kohdentamiseen. Yrityksiin ja brändeihin kohdistuu yhä enemmän painetta eettisistä mediavalinnoista. Misinformaatiota levittävistä medioista ollaan huolissaan. Paljon keskustelua on herättänyt muuan muassa sosiaalisen median rooli vaaleihin vaikuttamisesta nuorten mielenterveysongelmiin.

Warcin tutkimuksen mukaan moni mainostaja pitää vastuullisuutta talouden taantuman jälkeen toiseksi tärkeimpänä asiana, joka tulee vaikuttamaan heidän markkinointistrategiaansa. Mediaa suunnitellaan niin, että sen haitalliset ympäristövaikutukset olisivat mahdollisimman alhaiset. Hiilineutraalia mediasuunnitelmaa pohditaan jo monella markkinalla. 

Mistä suomalaiset tavoittaa tulevaisuudessa? 

Miten suomalaiset kuluttavat mediaa? Suomalaisten koko mediapäivän pituus on Kantarin tutkimuksen mukaan lähes 10 tuntia päivässä, josta 40 % kuluu katsomisen medioihin. 

Ei ole tuulesta temmattu sanonta, että suomalaiset ovat lukijakansaa. Nuoremmissa kohderyhmissä sosiaalinen media tavoittaa lähes kaikki suomalaiset, mutta niin myös uutismedian printti ja digi yhteenlaskettuna. Audiossa seurataan, miten live-radion kuluttaminen kehittyy ja miten uudet audion kuluttamisen tavat kasvavat.

Elämme jatkuvassa muutoksessa ja epävarmuudessa. Tällaisina aikoina on tarvetta luottamukselle ja turvallisuudelle. Me kaikki haluamme pystyä luottamaan mediaan ja markkinoijina varmistaa, että brändimme näkyvät turvallisessa ja vastuullisessa mediaympäristössä.

Kati Alijoen esitys Trendit 2024: Suomalainen kuluttaja -webinaarissa:

Lataa esitysmateriaali

Katso Katin esitys:

Tutustu tietopakettiin markkinoinnin trendeistä ja alan tulevaisuudesta: 

Markkinoinnin trendit 2024

Tagit

Näkemyksiä Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland